• جمعه / ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8701-01213

/تکميل امضاي قراردادهاي اصلي پروژه ايران ال.ان.جي/ مديرعامل شرکت مايع سازي گاز ايران: مجموع هزينه هاي اين پروژه حدود 4/5 ميليون دلار خواهد بود

/تکميل امضاي قراردادهاي اصلي پروژه ايران ال.ان.جي/
مديرعامل شرکت مايع سازي گاز ايران:
مجموع هزينه هاي اين پروژه حدود 4/5 ميليون دلار خواهد بود

با امضاي قرارداد مايع سازي پروژه ايران ال.ان.جي، پيشرفت اجرايي اين پروژه در بخش قراردادها به حدود 100 درصد رسيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي خيرانديش- مديرعامل شرکت مايع سازي گاز ايران- با بيان اين مطلب اظهار کرد: تاکنون همه قراردادهاي سه پکيج اين پروژه به جز قرارداد Automation امضا شده است.

وي درباره قرارداد مايع سازي که با کنسرسيوم ايراني-چيني (شرکت هاي فرآب و HFEC) و کنسرسيوم ايراني-اروپايي (پيدکو و ورلي پارسونز) منعقد شده است، افزود: ارزش اين قرارداد حدود 700 ميليون يورو است که در مدت 31 ماه اجرا خواهد شد.

مديرعامل شرکت مايع سازي گاز ايران با تاکيد بر اين که مجموع هزينه‌هاي اين پروژه حدود 4.5 ميليون دلار محاسبه شده است، خاطرنشان کرد: در اين پروژه با پذيرش ريسک‌هاي خرد کردن پکيج1 موفق به کاهش قيمت آن تا 40 درصد قيمت پيشنهادي شرکت توتال شده ايم؛ در اين راستا به نيروي انساني و توان داخلي اتکا شده است.

او با بيان اين که قرار است حدود 51 درصد ارزش قرارداد مايع سازي به صورت ريالي و حدود 41 درصد آن به صورت يورو تامين شود، توضيح داد: البته اين درصدهاي پرداختي ممکن است در طول اجرا تغييرکند و شرايط آنها به شيوه فعاليت پيمانکاران مربوط مي‌شود.

به گفته او در پکيج1 که علاوه بر مايع سازي شامل قراردادهاي جزيي‌تر مديريت پيمان (MC)، شيرين‌سازي، نيروگاه و کمپرسور(elng)، يوتيليتي و آفسايت‌ مي‌شود، تاکنون قسمت عمده مهندسي‌ها انجام و تاييد مهندسي‌هاي اوليه گرفته شده است که اين امور برعهده شرکاي خارجي است.

خيرانديش درباره روند فعاليت‌هاي اجرايي پروژه ايران ال.ان.جي تشريح کرد: پيشرفت فيزيکي ساخت اسکله حدود 26 درصد است که با وجود کمي مشکلات مالي، درحال حاضر روند اجرايي مديريت شده و تاخير اندک آن قابل جبران است.

وي همچنين توضيح داد: در بخش ساخت تانک‌ها پيشرفت اجرايي از برنامه جلوتر است و عمليات خاکي از روز 28 اسفند آغاز شده که مطابق برنامه‌ريزي تا ارديبهشت ماه اين عمليات کامل خواهد شد. همچنين عمليات مهندسي تا ارديبهشت تکميل خواهد شد.

به گزارش ايسنا، قرارداد 500 ميليون دلاري ساخت پروژه ذخيره‌سازي مخازن، تاسيسات اسكله و بندري فاز 12 بين شركت ملي نفت ايران و مشاركت شركت‌هاي دايلم و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) در بهمن ماه سال 85 امضا شد؛ اين قرارداد در دو پكيج اجرا مي شود كه براساس آن مخازن ذخيره‌سازي LNG و LPG و همچنين تاسيسات اسكله ساخته مي‌شود.

او با اشاره به بخش آفسايت يادآوري کرد: در اين بخش از برنامه جلوتر هستيم و از فروردين ماه عمليات تجهيز کارگاه آغاز شده است.

مديرعامل شرکت مايع سازي گاز ايران پيشرفت کلي پروژه را حدود 9 درصد اعلام کرد و درباره فاينانس پروژه گفت: قرار است تامين مالي پروژه از دو تا سه بخش تامين شود. در اين زمينه برداشت از حساب ذخيره ارزي، پيشنهاد فاينانس از سوي دو پيمانکار حاضر در پروژه و مذاکره با دو منبع ديگر براي تامين مالي پروژه درحال انجام است.

براساس اين گزارش قرارداد 85 ميليارد توماني آفسايت (offsite) و باقيمانده يوتيليتي پروژه ايران ال.ان.جي در دي ماه 86 بين شركت مايع سازي گاز ايران و كنسرسيوم پترو صنعت ماد به امضا رسيد؛ اين كنسرسيوم متشكل از دو شركت ايتوك و پيدكو موظف است اين قرارداد را در مدت 24 ماه اجرا كند.

گفتني است، پروژه ايران LNG يكي از پروژه‌هاي تبديل گاز طبيعي به گاز مايع در فاز 12 پارس جنوبي است كه به منظور توليد سالانه 10 ميليون تن گاز طبيعي مايع در منطقه سايت 2 پارس جنوبي اجرا خواهد شد. محصولات اين پروژه گاز طبيعي مايع (LNG) به مقدار 10 ميليون تن، LPG به ميزان 760 هزار تن در سال و مايعات سبك گازي است. خوراك اين پروژه نيز از فاز 12 ميدان گازي پارس جنوبي تامين خواهد شد.

براساس اين گزارش، طراحي پايه پروژه ايران LNG توسط كنسرسيومي‌ از شركت‌هاي ژاپني و فرانسوي با نظارت شركت ملي صادرات گاز ايران انجام شده و پروژه شامل سه بخش واحد مايع‌سازي گاز طبيعي، مخازن ذخيره‌سازي و اسكله و تاسيسات بندري است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha