• جمعه / ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8701-05094
  • خبرنگار : 71191

هشدار! بناهاي تاريخي اصفهان گنجايش حجم زياد بازديدكننده را ندارند

هشدار!
بناهاي تاريخي اصفهان گنجايش حجم زياد بازديدكننده را ندارند

رييس اداره‌ي موزه‌ها و بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان تأكيد كرد: بناهاي تاريخي اصفهان گنجايش حجم زياد بازديدكننده را ندارند.

ساغر حميدي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجم زياد بازديدكنندگان از آثار تاريخي اصفهان را مشكل‌آفرين اعلام كرد و ادامه داد: بايد تمهيداتي در اين‌باره انديشيده شوند تا ورود اين تعداد گردشگر كنترل شود.

وي برگزاري تورهاي پياده‌روي در اصفهان و ديدن بناهايي را كه گردشگران شناخت كمتري درباره‌ي آن‌ها دارند مانند خانه‌هاي تاريخي يا مقابر قديمي مانند تخت فولاد و برگزاري تورهاي يك‌روزه با اتوبوس به حاشيه‌ي شهر اصفهان را مانند زاينده‌رود،‌ تالاب گاو خوني، محورهاي غرب،‌ جنوب و شمال كه آثار و مكان‌هاي پرچاذبه دارند، با هدف سوق دادن گردشگران به اين مكان‌ها براي كم كردن تعداد گردشگران در شهر اصفهان مؤثر دانست.

او درباره‌ي فرهنگ بازديدكنندگان آثار تاريخي، گفت: هنوز خود ما با اين واژه فاصله داريم. به همين دليل، نخست بايد معيارهايي را كه براي اين هدف هستند، مشخص كنيم، چون هنوز فرهنگ بازديد از آثار تاريخي در ميان ما جا نيفتاده است.

حميدي ادامه داد: بيشترين شكايت‌ها از وضعيت نامناسب ايام نوروز، شكايت از ريختن زباله در محيط‌هاي تاريخي است كه بايد كنترل شود و براي جلوگيري از يادگاري نوشتن روي آثار و بناهاي تاريخي نيز كنترل زيادي لازم است.

وي درباره‌ي فضاي سبز برخي از محوطه‌هاي تاريخي مانند چهل‌ستون و باغ فين كاشان، اظهار كرد: متأسفانه برخي گردشگران از اين فضاها به‌عنوان مكاني براي پيك‌نيك استفاده مي‌كنند و روي چمن‌ها مي‌نشينند يا راه مي‌روند و بايد نسبت به اين موضوع نيز فرهنگ‌سازي مي‌شد، زيرا ديدن آثار تاريخي، ملاك‌ها و معيارهايي دارد و نبايد با پارك اشتباه گرفته شود.

او راه‌اندازي اتاق‌هاي معرفي و توجيه گردشگران، پيش از ورود آنها را به آثار تاريخي با هدف آشنا كردن آنها با شرايط و معضلات موجود ضروري دانست و افزود: اگر به بازديدكنندگان در هنگام ورود به فضاهاي تاريخي، توضيح‌هايي داده و مسايل مرمتي آثار نيز بيان شوند، به‌طور حتم آنها با ديد بهتري نسبت به آثار وارد بناها مي‌شوند و از آن‌ها حفاظت نيز مي‌كنند.

وي ايجاد گيت‌هاي الكترونيك براي كنترل ورود و خروج بازديدكنندگان را در مكان‌هايي مانند عالي‌قاپو كه گنجايش حجم زياد گردشگر را ندارد، راهكار مناسبي براي حفاظت از اين بناها ارزيابي كرد.

رييس اداره‌ي موزه‌ها و بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به راه‌اندازي ستاد نوروزي از چند ماه پيش از آغاز ايام تعطيلات نوروزي در استان اصفهان، توضيح داد: سال گذشته، اين ستاد از آبان‌ماه فعاليت خود را آغاز كرد و براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده از راهنمايان آثار تاريخي پيش از آغاز كارشان آزموني گرفته شد كه اين كار تسلط آنها را به راهنمايي گردشگران در محوطه‌هاي تاريخي بيشتر و حرف‌هاي‌شان را يكنواخت‌تر كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha