• جمعه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8702-07566
  • خبرنگار : 71012

نقد ‌و بررسي تله‌فيلم«آبي، گاهي آسمان» در خانه سينما؛ كارگردان: زنان شهيد به ندرت در فيلم‌ها و سريال‌ها تصوير شده‌اند مردم از تصوير تانگ و خمپاره خسته‌اند

نقد ‌و بررسي تله‌فيلم«آبي، گاهي آسمان» در خانه سينما؛
كارگردان: زنان شهيد به ندرت در فيلم‌ها و سريال‌ها تصوير شده‌اند
مردم از تصوير تانگ و خمپاره خسته‌اند

پرند زاهدي، در جلسه‌ي نقد و بررسي تله فيلم « آبي،گاهي آسمان» كه دومين فيلمش محسوب مي‌شود گفت: سعي من بر اين بود تا با ساخت اين فيلم، نگاه لطيفي به جنگ داشته باشم چرا كه معتقدم مردم ديگر از خمپاره و تانك خسته شده‌اند.

به ‌گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، جلسه‌ي نقد و بررسي تله فيلم «آبي،گاهي آسمان» چهارشنبه (11ارديبهشت ماه) باحضور جمعي از هنرمندان در محل خانه سينما برگزار شد.

در اين جلسه كه با نمايش فيلم تلويزيوني همراه بود، علاوه برعوامل اصلي افرادي چون نگار فروزنده، نگين صدق‌گويا، پژمان بازغي وغيره حضور داشتند.

در عصر يازدهم ارديبهشت ماه همچنين پرند زاهدي (كارگردان)،عسل بديعي، سيروس ابراهيم‌زاده و شيوا خسرو مهر(بازيگران تله‌فيلم)، عبدالله عبدي‌نسب(مديرتصويربرداري)، مستانه مهاجر(تدوين‌گر) و منصوره قاضي (طراح صحنه) براي پاسخگويي به پرسش‌هاي تماشاگران در خانه سينما حاضر شده بودند.

پرند زاهدي كه پيش از «آبي،گاهي آسمان» تله فيلم «عروس زندان» را كارگرداني كرده بود كه هنوز از تلويزيون پخش نشده است، در ابتداي سخنانش از خانواده مرحوم طباطبايي كه اجازه دادند تصوير وي در «آبي، گاهي آسمان» استفاده شود، تشكر كرد.

وي كه پيش از اين در فيلم‌هايي چون «اسكادران عشق»، «پاك باخته» و «شيرين و فرهاد» ايفاي نقش كرده است، به نمايش تله فيلم «آبي،گاهي آسمان» در سالن خانه سينما اشاره كرد و گفت: هر ايرادي كه كار به لحاظ تصويرداشت، مقصر مانبوديم. من نمي‌دانم در پخش چه اتفاقي افتاد كه رنگ‌ها و تصاوير اين گونه شده بود؛

و گرنه ما با يكي از بهترين دوربين‌هاي ديجيتال حال حاضر كشور تصويربرداري «آبي، گاهي آسمان» را انجام داديم.

وي سپس در پاسخ به پرسشي درباره‌ي نحوه‌ي شكل‌گيري داستان «آبي، گاهي آسمان» گفت: قصه اين فيلم با «بي‌بي گل» (مادر يك ‌دختر شهيد) براي من شروع شد؛ وضعيت زناني كه فرزند و يا شوهرشان را درجنگ از دست داده‌اند، همواره فكر مرا به‌خودش مشغول مي‌كرد؛ هميشه به اين مساله فكر مي‌كردم كه كسي كه جنگيد آرمان داشت اما زني كه در جايگاه‌هاي زن، مادر يا غيره باقي ماند، هيچ گاه وضعيتش را انتخاب كرد.

زاهدي كه در تله فيلم «آبي، گاهي آسمان» به دختري كه درجنگ تحميلي شهيد شده پرداخته‌است، اين نكته را نيز خاطرنشان كرد كه به‌ندرت در فيلم‌ها و سريال‌ها به زناني كه شهيد شده‌اند، پرداخته شده‌است.

اين كارگردان ادامه داد: قصه بي‌بي‌گل به تنهايي كشش فيلم نود دقيقه‌اي را نداشت، به‌همين دليل از قصه‌هاي ديگر كمك گرفتيم تابتوانيم آن را نشان دهيم.

پرند زاهدي سپس در پاسخ به پرسشي درباره دليل استفاده از بازيگران حرفه‌يي براي ساخت تله‌فيلم «آبي، گاهي آسمان» گفت: تا به‌حال خيلي فيلم نساختم، اماهرچه ساختم با بازيگر حرفه‌يي بوده است؛ چرا كه معتقدم يك كارگردان بايد خيلي حرفه‌يي باشد تا بتواند با نابازيگر كار كند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره حضور زن دوم در اين تله فيلم كه مدتي است در فيلم‌ها و سريال‌ها باب شده است، گفت: دلم نمي‌خواست جنس شخصيت‌ها كليشه انتخاب شود؛ ماهمواره همسر دوم را كسي ديده‌ايم كه وارد زندگي زن اول شده و به‌اصطلاح قاپ مرد را دزديده است. اما زن دوم در «آبي، گاهي آسمان» زني فهيم، باشعور و مهربان است.

زاهدي درباره‌ي دليل انتخاب نسرين مقانلو براي ايفاي نقش زن دوم، گفت: نسرين مقانلو همواره درنقش‌هايي كه هيجانات زياد دارد بازي كرده بود؛ دوست داشتم برعكس آن را دراين فيلم ببينيم.

پرند زاهدي سپس در پاسخ به پرسش ديگري درباره شباهت بخشي ازفيلم «آبي، گاهي آسمان» به فيلمي چون «زن‌دوم»، يادآورشد: عيد امسال نيز يك سريال با نام «پيامك از ديار باقي» از تلويزيون پخش شد كه‌ به‌همين مساله مي‌پرداخت؛ اما ما فيلمنامه «آبي، گاهي آسمان» را اوايل سال‌گذشته نوشته بوديم. ضمن اين كه اين موضوع درحال حاضر مساله مهمي درجامعه ما است ودغدغه بسياري از افراد محسوب مي‌شود.

كارگردان «آبي،گاهي آسمان» در پاسخ به‌اين پرسش كه آيا پرداختن بيش ازحد به موضوع زن دوم باعث رواج اين مساله در جامعه نمي‌شود؟ متذكر شد: يك روز شنيدم اين طرح كه هر مرد بدون اجازه همسرش مي‌تواند زن دوم بگيرد به مجلس رفته و البته خوشبختانه تصويب نشده است. نبايد فراموش كرد كه اين مساله درحال حاضر معضل بزرگي درجامعه محسوب مي‌شود؛ ضمن اين كه اگر اين مساله به‌شكل درست ترويج داده شود، من مخالفتي با آن ندارم؛ چراكه از بروز بسياري از فسادها جلوگيري خواهد كرد.

پرند زاهدي همچنين اين نكته را متذكرشد كه در فيلم «آبي، گاهي آسمان» زن اول ده سال قبل فوت كرده بود و زن دوم پس از فوت زن اول با مرد آشنا بود.

به گفته وي اين مطلب به صراحت در برخي ديالوگ‌ها مطرح مي‌شود.

كارگردان «آبي،گاهي آسمان» در پاسخ به پرسشي كه به‌منظور وي از طرح «باغ انار» در شمال كشور مي‌پرداخت، گفت: ابتدا قرار بود دعواي خانوادگي برسر يك ملك باشد؛ اما ازآن جا كه خواستم اين دعوا چندان مادي نباشد، بنابراين فكر كردم انار استعماره‌اي از شهادت دختر(نرگس) است. ما يك ماه گشتيم تا بتوانيم روستايي را پيدا كنيم كه در شمال كشور داراي باغ انار باشد.

پس از پرند زاهدي، عسل بديعي، بازيگر نقش «كتايون» از همكاري با پرند زاهدي و بازيگراني چون نسرين مقانلو ابرازخرسندي كرد و افزود: در پرونده كاري‌ام همكاري با كارگردانان جوان بسياري به‌چشم مي‌خورد؛ چراكه احساس مي‌كنم كارگردانان جوان ديدگاه‌هاي نويي دارند. اساس همكاري من با پرند زاهدي نيز همين مسأله بود.

شيوا خسرومهر، بازيگرديگر تله‌فيلم «آبي، گاهي آسمان» خاطرنشان كرد: براي بار اول بود كه با كارگردان خانم همكاري مي‌كردم. همكاري با يك خانم برايم تجربه خوبي بود، هرچند نقشم چند سكانس بيشتر نداشت اما گروه سازنده «آبي،گاهي آسمان» حرفه‌يي بودند.

وي ادامه داد: اغلب بازيگران را قبل از بازي در اين فيلم مي‌شناختم و در كارهاي قبلي با آنها همكاري كرده بودم. در حين تصويربرداري سرماي‌ شديد كار را دشوار مي‌كرد، اما الان كه فيلم را ديدم فهميدم كه گروه خيلي بيش از من اذيت شدند.

منصوره قاضي، طراح صحنه و لباس قصه فيلم را اولين عامل براي پذيرش همكاري با عوامل «آبي، گاهي آسمان» برشمرد وگفت: دراين فيلم برخلاف معمول زن دوم را شخصيتي ديديم كه ارث شوهر برايش به‌ هيچ‌وجه مهم نيست.

وي در پايان گفت: شرايط كار به‌شدت سخت بود اما الان با ديدن فيلم تمام آن خستگي‌ها از بين رفت.

مستانه مهاجر، تدوينگر تله فيلم «آبي، گاهي آسمان» نيز يادآور شد: به من به اندازه گروه سخت نگذشت ولي يك خسته نباشيد براي خانم مانيا سيمون دارم چون ايشان هم در كنار گروه وهم در كنار من بودند .

وي در پايان تمام عوامل گروه سازنده تله‌فيلم پرند زاهدي را حرفه‌اي خواند.

پس از مهاجر، عبدي‌نسب مدير تصويربرداري فيلم كه مدت 10سال عكاسي مي‌كرده‌است، اظهار كرد:همكاري دراين تله فيلم دومين كار من در مقام تصويربردار بود. من كم‌تجربه هستم و اگر كار كم‌ وكاستي داشت از همه عذرخواهي مي‌كنم.

وي ادامه داد: من خانم زاهدي را دورادور و از فيلم «اسكادران عشق» مي‌شناختم. من به‌همراه دوستانم براي تماشاي اين فيلم و ديدن برخي صحنه‌هاي جديد به لحاظ فيلمبرداري بارها به سينما مي‌رفتيم. درحين تصويربرداري اين تله‌فيلم وقتي يكي از دوستانم شنيد كه با پرند زاهدي كارمي‌كنم از من پرسيد كه چگونه توانستي باپرند زاهدي كاركني؟! او كه خيلي سركار بداخلاق است؟! اما واقعيت اين است كه انرژي‌اي كه خانم زاهدي به بچه‌ها مي‌داد، غيرقابل مقايسه با كارگردانان ديگر بود. هوا در محل تصويربرداري خيلي سرد بود به‌ نحوي كه من روز آخر از سرما به زمين افتادم؛ اما در نهايت همه ازكاركردن در كنار هم لذت برديم و دست به‌ دست هم داديم تا اين كار به اين شكل كه ديديد درآيد.

به‌گزارش خبرنگار ايسنا، پس از صحبت‌هاي عوامل فيلم، پرند زاهدي بارديگر تاكيد كرد: با ساخت تله فيلم «آبي، گاهي آسمان» سعي من براين بود كه نگاه لطيفي به جنگ داشته باشم. مردم ديگر ازخمپاره و تانك خسته شده‌اند. دراين فيلم تلفيقي از المان‌هاي جنگ و زندگي امروز را به تصوير كشيدم و تصويري كه گل‌هاي كاشته‌شده در پوتين را نشان مي‌داد، به‌همين علت بوده است. در «آبي، گاهي آسمان» خواستم بدون شعار دفاع مقدس، حس يك مادر منتظر را به‌تصوير بكشم.

دراين مراسم همچنين سيروس ابراهيم‌زاده براي مدت‌كوتاهي سخن گفت؛ وي كه بايد به‌سرعت جلسه را ترك مي‌كرد از همكاري با يك گروه جوان وهدفمند ابراز خرسندي كرد.

ابراهيم‌زاده كه در نقش دايي ايفاي نقش مي‌كرد در پايان براي پرند زاهدي وهمكارانش آرزوي موفقيت كرد.

**حاشيه مراسم

ـ فيلم تلويزيوني «آبي، گاهي آسمان» با بازي نسرين مقانلو، عسل‌بديعي، نيمارييسي، مهدي سلوكي و شيوا خسرومهر به‌ تازگي با پشت سرگذاشتن مرحله ساخت موسيقي و ميكس نهايي آماده نمايش شده‌است؛ به‌نحوي كه بازيگران فيلم نيز روزچهارشنبه براي نخستين بار به تماشاي فيلم نشستند.

ـ پژمان بازغي و سام درخشاني براي دقايقي بسيار كوتاه در نقش افرادي كه براي تسليت به‌خانه مرحوم كوروش اديب مي‌آيند، در تله فيلم «آبي، گاهي آسمان» حضور افتخاري داشتند؛ پژمان بازغي روز چهارشنبه براي تماشاي فيلم نيز درخانه‌ي سينما حاضر شده بود.

ـ مهوش افشارپناه بازيگر نقش «بي‌بي گل» روز چهارشنبه درخانه‌ي سينما حاضر شد؛ وي كه بايد براي ايفاي نقش درتئاتر «تبرئه‌شده» به تالار چهارسو تئاتر شهر مي‌رفت، موفق به ديدن فيلم نشد.

ـ خبرنگاران دعوت‌شده به‌اين مراسم كه اغلب از مجله‌هاي خانواده بودند، قبل از آغاز نمايش فيلم از فرصت استفاده كرده و از بازيگران براي استفاده در مجله خود عكس مي‌گرفتند.

ا

نتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha