• دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8702-13595

اجلاس «كارتاهنا» با حضور 130 كشور در آلمان آغاز شد رييس انجمن ايمني زيستي: هيات ايراني از صادركنندگان بدون مجوز محصولات تراريخته به كشور بازخواست كنند!

اجلاس «كارتاهنا» با حضور 130 كشور در آلمان آغاز شد
رييس انجمن ايمني زيستي:
هيات ايراني از صادركنندگان بدون مجوز محصولات تراريخته به كشور بازخواست كنند!

اجلاس پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا صبح امروز با حضور نمايندگان بيش از 130 كشور در شهر بن آلمان آغاز به كار كرد.

دكتر بهزاد قره‌ياضي، رييس انجمن علمي ايمني زيستي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: در اين نشست كه به مدت يك هفته برگزار مي‌شود، علاوه بر نمايندگان بيش از 130 كشور جهان، سازمان‌هاي بين‌المللي نظير سازمان خواربار جهاني، سازمان بهداشت جهاني، گروه‌هاي فعال در عرصه توسعه زيست فن‌آوري و نيز گروه‌هاي مخالف در شهر بن گردهم آمده‌اند تا زمينه‌هاي اجرايي تر شدن پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا را كه با هدف توسعه تبادل بين‌المللي محصولات تراريخته، استفاده از منافع قطعي آن و پيشگيري احتمالي از عوارض جانبي ناشناخته مورد ادعاي آن تدوين شده را بررسي كنند.

وي افزود: در اين اجلاس هياتي به نمايندگي از ايران متشكل از نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز حضور خواهند داشت.

دكتر قره ياضي خاطرنشان كرد: همان طور كه دستيابي فن‌آوري هسته‌يي در گذشته هاي دور مورد غفلت قرار گرفته بود و دستيابي به آن در سال‌هاي اخير و با تلاش دولت‌هاي گذشته و حال ميسر شده است، چنين وضعيتي در خصوص فن‌آوري مهندسي ژنتيك در حال رخ دادن است اما تعدادي افراد در گوشه و كنار دستگاه‌هاي اجرايي در حال مجاب كردن برخي مسوولان هستند كه عملكردشان در بعضي دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مانع از دسترسي يا استفاده گسترده مردم از مهندسي ژنتيك به ويژه محصولات تراريخته است.

مجري طرح توليد برنج تراريخته تصريح كرد: تنها محصول تراريخته ايران (برنج تراريخته) اكنون در انبار تحت قفل و پلمپ وزارت جهاد كشاورزي قرار دارد و كشاورزاني كه مايل به استفاده از آن هستند نمي‌توانند از اين امكان بهره برند و اين در حالي است كه مقدار زيادي محصولات تراريخته بر خلاف پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا، بدون كسب موافقت قبلي وارد كشور مي‌شود.

قره‌ياضي برخي مسوولان را متهم كرد در حالي كه از توليد تنها محصول تراريخته ايران كه به گفته وي اولين و تنها محصول تراريخته منطقه و كشورهاي اسلامي نيز هست، جلوگيري مي‌كنند، در قبال ورود انبوه محصولات تراريخته از خارج از كشور سكوت اختيار كرده و بازار ايران را به راحتي در اختيار بيگانگان قرار داده‌اند و از حقوقي كه اين پروتكل براي كشور فراهم كرده استفاده نمي‌كنند.

رييس انجمن ايمني زيستي ادامه داد: وظيفه هيات ايراني در اين اجلاس حمايت از حقوق ايران است كه بر اساس پيوستن به پروتكل به عهده ما قرار گرفته اما با شناختي كه از اعضاي هيات دارم پيش‌بيني مي‌كنم كه اين كار صورت نگيرد.

دكتر قره‌ياضي اضافه كرد: هيات ايراني بايد در اجلاس هفت روزه كارتاهنا مطرح كنند كه چرا كشورهاي صادر كننده محصولات تراريخته بر خلاف معاهده، هيچگونه اطلاع‌رساني يا كسب مجوزي براي ارسال محصولات به ايران نكرده اند!

مسوول فن‌آوريهاي نوين مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به ايسنا گفت: از ديگر موضوعات قابل طرح در اين اجلاس بسته بندي و حمل و نقل محصولات تراريخته در تبادلات بين‌المللي، مسايل و منافع اقتصادي و اجتماعي استفاده از اين محصولات است كه در اين زمينه دست هيات ايران خالي است.

وي ابراز عقيده كرد: يكي از دلايل اين امر اين است كه افراد متخصص گذشته كنار گذاشته شده و افرادي كه خود به صراحت اعلام كرده‌اند تخصصي در زمينه ايمني زيستي ندارد جزو مسوولان اين هيات هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha