• یکشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8704-00195
  • خبرنگار : 71133

فاصبله‌ي 180 كيلومتري تا سينما ! با گذشت پنج سال از زلزله؛ «بم» هنوز سينما ندارد

فاصبله‌ي 180 كيلومتري تا سينما !
با گذشت پنج سال از زلزله؛ «بم» هنوز سينما ندارد

مردم شهرستان «بم» پس از گذشت پنج سال از حادثه‌ي دلخراش زلزله‌؛ هنوز سالن سينمايي براي پركردن اوقات فراغت خود ندارند.

محمدعلي جوشايي، مديركل اداره‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اعلام كرد كه؛ زلزله‌ فضاهاي فرهنگي و دو سينماي اين شهرستان را به‌طور كامل تخريب كرده است.

 او ادامه داد: سينماهاي «شهر تماشا» و «ايران» با ظرفيت 1250صندلي پيش از زلزله فعال بودند و سينما «ايران» در سال 81 به علت تعميرات تعطيل شد؛ اما سينما «شهرتماشا» با 750صندلي فيلم‌هاي روز را اكران‌ مي‌كرد و مورد استقبال هم قرار مي‌گرفت. پس از زلزله مالك سينما «ايران» علاقه‌اي به ساخت مجدد اين سينما ندارد اما سينما «شهرتماشا» با نام مجتمع تجاري سينمايي «گل‌گندم» با 2 سالن توسط مالكش شروع به ساخت مجدد شد كه بعد از گذشت 25درصد و رسيدن به مرحله‌ي اسكلت به‌دليل عدم وجود اعتبارات لازم، مراحل ساخت آن متوقف مانده است.

جوشايي افزود: قطعه‌ي زمين ديگري هم كه توسط مالكش تغيير كاربري فرهنگي داده شده است؛ براي ساخت سينمايي دوسالنه تا 25درصد پيش رفته كه آن هم نيمه‌تمام مانده و اعتبارات كافي وجود ندارد. وي نزديك‌ترين سالن سينمايي فعال را به شهر بم چهار سالن سينما در كرمان دانست كه حدود 180كيلومتر با اين شهرستان فاصله دارند.

 مديركل اداره‌ي ارشاد بم همچنين گفت: اين شهر چهره‌هاي مختلفي را به هنر اين كشور معرفي كرده و جريان‌ساز بوده است؛ چه در سال‌هايي كه سينما محدوديت داشت، روح‌انگيز سامي‌نژاد به‌عنوان اولين زن وارد سينماي كشور شد و سال‌ها بعد وقتي راديو دراجراي برنامه‌هايش دچار كليشه شده بود، داريوش رفيعي تغيير ذائقه‌اي درمردم به‌وجود آورد و درنهايت زنده‌ياد ايرج بسطامي كه پديده‌اي در آواز اين مملكت بود را معرفي كرد. اين هنرمندان و حضورشان در عرصه‌ي هنري كشور نشان از علاقه‌ي خاص مردمان اين منطقه به هنر دارد.

 وي با اشاره به برپايي هشتمين جشنواره‌ي سينمايي جوان و حضور معاون امور سينمايي در بم طي هفته‌هاي گذشته اظهار اميدواري كرد: راهي براي احيا‌ء اين 2سينما فراهم شود.

 محمدرضا جعفري‌جلوه پس از حضورش در بم در گفت‌وگو با ايسنا گفت: احداث اين سالن‌هاي سينما به نحوي يك احداث جديد به نظر مي‌آيد و به لحاظ اين‌كه به‌طور كامل از پايه يك سازه جديد بنا مي‌شود، پس ديگر نبايد عنوان نوسازي را براي آن به كاربرد و طبيعتا هزينه ويژه‌اي را هم مي‌طلبد.

وي ادامه داد: طبيعت ساخت يك سالن و مجتمع جديد هم به تسهيلات بانكي و هم حمايت‌ها و اعتبارات مستقيمي كه از منابع استاني و منابع متمركز ديگر فراهم مي‌شود، نياز دارد.

معاون امورسينمايي تصريح كرد: تسهيلات بانكي به‌ صورت توزيع‌شده در اختيار استان‌هاست و تحت‌عنوان وجوه اشتغالزايي و وام‌هاي اشتغالزايي و بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده دراختيار استانداران است و به صورت تفكيلي دراختيار مناطقي است كه بايد به بخش هنر و سينما هم اختصاص پيدا كند و يكي از امكاناتي كه بايد دنبال شود و دراين جهت مورد استفاده قرار بگيرد، اين است.

وي با بيان اين‌كه موانعي برسر راه اين امكان وجود دارد اظهار داشت: در كليت استان‌ها تصور وجود دارد كه هنر فرهنگ و سينما در حوزه‌ي اشتغالزايي نقش چنداني ندارد كه اين تصور دقيقي نيست و بايد آن را تصريح كرد و در واقع اقتصاد سينما مانند همه‌ي وجوه اقتصادي كشور به شكل مستقيم و غيرمستقيم نقش جدي در اشتغالزايي دارد و مي‌بايست اين وام‌ها را درعرصه‌ي فرهنگ و هنر و سينما هم تخصيص داد.

 جعفري‌جلوه با اظهار اميدواري كرد، اين موضوع در بم به لحاظ اهميت و ويژگي شهر تحقق پيدا كند و ادامه داد: مكمل آن، كمك‌هايي است كه هم استانداران مي‌توانند و در اختيار دارند و هم ما به‌ صورت متمركز در اندازه‌هاي توانمان مي‌توانيم، انجام بدهيم.

 وي افزود: در امر نوسازي سينماها يك سوم اعتبارات موردنياز توسط موسسه‌ي سينما شهر به‌نمايندگي از معاونت سينمايي تقبل شده است، اما در بم به لحاظ ا‌ينكه احداث از ابتدا است، هزينه‌ي بالايي را نياز دارد كه ما به ميزان توانمان كمك مالي خواهيم داشت، ضمن آنكه تامين تجهيزات اين دومجتمع را هم كاملا برعهده مي‌گيريم. جعفري‌جلوه با اشاره به جلسه‌اي با مسوولين شهرستان بم گفت: در بررسي‌هاي تكميلي ابعاد و نوع حمايت‌ها مشخص خواهد شد و اقدام نهايي انجام مي‌شود.

 انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha