• شنبه / ۸ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8704-03766

گزارش كامل نمايشگاه "هم‌نوا با بم" و فروش يك‌صد‌ميليوني محمدرضا شجريان: صريح باشيم؛ ما مردم بم را فراموش كرده‌ايم!

گزارش كامل نمايشگاه "هم‌نوا با بم" و فروش يك‌صد‌ميليوني
محمدرضا شجريان: 
صريح باشيم؛ ما مردم بم را فراموش كرده‌ايم!

نگذاريم بم فراموش شود؛ مهم‌تر از ساختن بم فراموش‌نكردن آنست؛ حالا نوبت ساير هنرهاست كه به بم كمك كنند! زماني‌كه زلزله بم رخ داد همه باهم گفتيم "بم را دوباره مي‌سازيم" اما بعد از گذشت زمان، زخم بم را فراموش كرده و حالا براي كمك به ساخت بم بايد به روش‌هاي تبليغاتي متوسل شويم.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، استاد محمدرضا شجريان، در مراسم گشايش نمايشگاه خوش‌نويسي "هم‌نوا با بم" تصريح كرد: به سبب رسالت اخلاقي كه نسبت به مصيبت‌زدگان بم داشتيم و با بهانه‌اي كه "علي‌رضا كدخدايي" هنرمند خطاط فراهم كرد، دورهم جمع شديم. دي‌ماه سال گذشته، كدخدايي، تعداد 80 تابلو خود را به من هديه كرد و من اين تابلوها را در معرض فروش گذاشتم تا درآمده حاصله صرف ساخت و تكميل پروژه‌ي "باغ هنر بم" شود.

استاد نامدار آواز ايران هدف از برگزاري اين نمايشگاه را چنين عنوان كرد ‌كه خط تنها هنري چشم‌نواز نيست، بلكه هنري است كه با زبان خاص خود معنا منتقل مي‌كند. از طرفي بارها گفته كه آواز ميراث ما را حفظ مي‌كند و بر اين باور است كه آواز و خط خويشاوند يكديگرند.

او از حاضران اجازه ‌خواست با هدف ديگرش را در غالب كنايه بيان كند. بنابراين افزود: گاه به استعاره و در لفافه از آن سخن گفته‌ام؛ ولي امروز مي‌خواهم صريح‌تر حرف بزنم، دستاوردهاي هنر ايراني و الا و در خور ستايش است و بخش‌هايي از آن نه تنها ميراث ايراني بلكه ميراث جهاني است؛ انديشمنداني چون حافظ، مولانا، فردوسي نه تنها به ايران كه به جهان تعلق دارند، من شيفته‌ي اين فرهنگم. هركس با اين فرهنگ آشنايي داشته باشد دل به آن مي‌سپارد. با اين‌حال بايد بگويم ما ايرانيان صفاتي هم داريم كه پسنديده نيست. يكي از مهم‌ترين آن‌ها فراموش است. ما ملتي فراموش كاريم، خيلي‌زود فراموش مي‌كنيم. روزي كه زلزله مهيب بم رخ داد همه خود را مصيبت‌زده دانستند. بم بخشي از تن ما بود كه زخم برداشت. همه‌ي ما درد اين زخم را بر روان خود احساس مي‌كرديم؛ به بازماندگان قول‌هاي زيادي داديم و از اين‌كه در كنار شما بم را دوباره مي‌سازيم گفتيم؛ اما رفته‌رفته درد زمان بر دل ما نشست و در مسايل روزمره خود گرفتار شديم؛ فراموش كرديم كه بم بخشي از تن ما بود و زخم بم را فراموش كرده‌ايم، اكنون به‌جايي رسيده‌ايم كه ديگر نام بم دل كسي را نمي‌لرزاند، تصوير زندگي درون كانكس‌ها اندوهي نمي‌آورد؛ صريح‌تر بگويم، ما مردم بم را فراموش كرده‌ايم؛ ما هم‌چنان فراموش‌كار شده‌ايم كه براي كمك به بم بايد به روش‌هاي تبليغاتي متوسل شويم؛ بايد ترفند بزنم تا ياد هم‌وطنان رنجيده خود بيافتم؛ اين رسم خوبي نيست.

وي ادامه داد: من همواره ستايش‌گر مردم اين سرزمين بوده‌ام، ولي نمي‌توان از اين نقص فرهنگي سخني نگويم. اين نكته‌اي است كه مرا آزار مي‌دهد؛ اين روزها انگيزه‌ي من براي شركت در مراسمي از اين دست فقط ساختن "باغ هنر" بم نيست. مهم‌تر از ساختن بم فراموش‌نكردن آن است. مدت‌هاست كه در جلسات رسانه‌يي و مناسبت‌هاي مختلف مي‌گويم كه نگذاريم مردم بم فراموش شوند. مردم بم سرانجام آن را خواهند ساخت؛ فراموشي از خود ما قرباني مي‌گيرد؛ فراموشي به درون زندگي ما نفوذ مي‌كند، همه‌جا را دربر مي‌گيرد؛ در يك‌جا نمي‌ايستد، مثل موريانه از درون مي‌پوساند. اول بم را فراموش مي‌كنيم، بعد يكديگر را و حتا نزديكان خود را فراموش مي‌كنم. از ياد مي‌بريم كه در سرزميني زندگي مي‌كنيم كه بلاياي طبيعي سرشت آن است؛ چنان‌چه فراموش كرده‌ايم كه در كشوري زلزله‌خيز زندگي مي‌كنيم. آن‌گاه مصيبت در فراغ حاصل از فراموشي دستي بازتر براي يغما دارد.

او گفت: امروز اين نمايشگاه براي كمك به بم و مصيبت بم برگزار شده است گامي كه براي كمك به بم برمي‌داريم، گامي است براي گريز از فراموشي و احياي خاطره‌ي ما؛ نگذاريم مردم بم فراموش شوند، تو كز مكارم عالمي ديگري، وفاي عهد من از خاطرات به در نبري.

يدالله كابلي هم گفت: شجريان يكي از تيرك‌هاي عظمت، عزت و آبروي سرزمين ايران به‌شمار مي‌آيد و نه فقط يك خواننده.

اين استاد خوش‌نويس ايراني، در مراسم نمايشگاه "هم نوا با بم" از شخصيت محمدرضا شجريان در عرصه‌ي موسيقي به عنوان دردانه‌ي آواز ياد كرد و گفت: مسأله، مسأله‌ي حركت و انديشه‌اي است كه در راه سربلندي اين مملكت برداشته‌ و قدمي است كه براي بازسازي فضاي عظيم اولين شهر باستاني ايران برداشته شده است و استاد نگاهي اسطوره‌اي به تاريخ ايران داشته‌اند و با گامي بلند قصد تجديد اين بنا را دارند.

وي گفت: اهداف آرماني استاد شجريان مرا به ياد 40سال پيش مي‌اندازند در كلاس‌هاي خوش‌نويسي در محضر استاد حسين ميرخاني؛ يادم مي‌آيد كه جان مايه‌هاي فكري و انديشه‌هاي بلند ايشان درباره‌ي آواز از يك جذابيت و محبوبيت نزد استاد ميرخاني برخوردار بود، به‌طوري كه زماني كه استاد به مسافرت مي‌رفت، شجريان مسؤوليت اداره‌ي موسسه‌ي استاد سيدحسين را عهده‌دار بود.

به تعبير او، دو هنر است كه مستقيما به سرچشمه‌ي فيض متصل‌اند، خوش‌نويسي و موسيقي آوازي كه در هردو مطرح‌اند، شجريان يكي از تيرك‌هاي عظمت، عزت و آبروي سرزمين ما به‌شمار مي‌آيند و نه فقط يك خواننده؛ او يك منشور چند وجهي‌ است در بعد ادب و اخلاق و در بعد ميهن‌پرستي و در بعد رسالت‌هايي كه در كار موسيقي داشته است.

او تاكيد كرد: استاد محمدرضا شجريان جدايي از موسيقي به عنوان انساني بزرگ و انساني صاحب انديشه در تاريخ مملكت ما باقي خواهد ماند.

كابلي گفت: اعتقاد دارم كه هيچ اثر هنري پديد نمي‌آيد مگر اين‌كه هنرمند صاحب اثر پشت تلاش خود اين نگاه مالامال از عشق و اين نگاه‌هاي لبريز از شوق را شاهد باشد، بنابراين ما شاهد هستيم كه درهمين هفته گذشته بيش از 30 هزار نفر مشتاق ديدن استاد و شنيدن آواز او بودند در هر هفته‌اي هم اگر اين برنامه تا آخر سال تكرار شود اشتياق در دل مردم بزري است كه كاشته شده و اجتناب‌ناپذير است.

وي بيان كرد: گمان مي‌كنم صداي دلنشين استاد شجريان نگاهي اهلي است بر حنجره‌ي وجود او، ديگر فقط صحبت دست نيست، دست و دل و وجود دل در كارند؛ اميدوارم اين نيت خير استاد شجريان با كمك و همت عالي ملتي كه هم‌چنان به‌وجود استاد شجريان اعتقاد دارند برقرار بماند.

به گزارش ايسنا، علي جمشيدي - مدير گالري شمس - نيز در سخناني ابراز كرد: مجموعه حاضر، مجموعه‌ي خوش‌نويسي‌هاي استاد كدخدايي شامل 80 اثر است كه 20 اثر آن مربوط به برادران هنرمند صحراگرد است و فردا به‌مجموعه‌ آورده مي‌شود. مضمون‌ آثار كدخدايي تماما براساس اشعاري است كه توسط استاد شجريان طي 50 سال به‌صورت آواز برگزار شده است.

وي ادامه داد: قرار است كه اين نمايشگاه، نمايشگاه فروش همتِ عالي باشد كه بتواند جريان‌سازي شود براي كمك به باغ هنر بم و اميدوارم اين يك اتفاق يك‌بار نباشد و نهادينه شود و هرسال بتوانيم براي كمك به بم نمايشگاه داشته باشيم.

جمشيدي خاطرنشان كرد: اين همت بزرگي را كه استاد داشت كار تازه‌اي نيست؛ هنرمندان براي كارهاي خيريه همواره گام برمي‌دارند ولي چهره‌ي اين حركت به‌خاطر شجريان خاص است.

وي بيان كرد: در مورد قيمت آثار بحث‌هاي زيادي بود كه كارشناسي شود، ما قيمت آثار را براساس كارشناسي مجموعه و گالري شمس و اساتيد به‌صورت ليست قيمت ارايه مي‌كنيم و اميدواريم كه استقبال به‌صورت همت‌عالي باشد، مجموعه‌هاي مثل فرهنگستان، كلكسيونرهاي خصوصي از اين آثار استقبال و خود را كانديداي خريد كردند.

به گفته‌ي‌ او، قرار است كه به خريداراني كه به اين جريان كمك كنند لوح تقديري از سوي شجريان هديه مي‌شود؛ ضمن اين‌كه اين مجموعه به‌صورت كتاب نفيس در قطع رحلي چاپ مي‌شود و اسامي خريداران و قيمت خريداري شده زير اثر قيد خواهد شد؛ ضمنا در يك بسته‌بندي آثار منتخب نمايشگاه چاپ شده كه در معرض عموم بوده و عوايد حاصل از فروش آن‌ها ‌هم براي كمك به باغ هنر بم است.

وي ابراز اميدواري كرد كه با استقبال مادي و معنوي بتوان اين حركت را نهادينه كرد و بتوان هر ساله در همين‌ مكان مراسمي براي كمك بم داشته باشيم.

-به گزارش ايسنا، نمايشگاه آثار خوش‌نويسي علي‌رضا كدخدايي اهدايي به استاد آواز ايران از هشتم تيرماه‌جاري در فرهنگسراي نياوران ادامه دارد.

-اين نمايشگاه شامل 80 اثر خوش‌نويسي است كه علي‌رضا كدخدايي آن‌ها را كتابت كرده است.

-او آثار كتابت شده را از ميان 50 سال فعاليت استاد شجريان در حوزه‌ي آواز و تصنيف انتخاب و به رشته‌ي تحرير درآورده است.

-آثار عرضه‌شده در اين نمايشگاه با قيمت‌هاي "همتِ عالي" درنظر گرفته شده است كه صرف ساخت و تكميل پروژه‌ي "باغ هنر بم" خواهد شد.

-در مراسم افتتاحيه امضا و عكس يادگاري گرفتن ار استاد نامي آواز ايران بيش از سه ساعت به‌طول انجاميد.

-طبق اعلام جمشيدي به خبرنگار ايسنا، در اين مراسم 100ميليون تومان اثر به‌صورت نقدي به‌فروش رسيده و 50 ميليون تومان هم اثر براي فروش رزرو شده است. گران قيمت‌ترين تابلو با همت عالي 20ميليون تومان خريداري شد.

-استاد كابلي تابلوي "سياره‌ي عشق" از مجموعه‌ي شخصي را به استاد شجريان اهدا كرد و او هم تابلو را براي فروش در جهت كمك به بازسازي بم قرار داد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha