• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8704-12295
  • خبرنگار : 71234

*گزارش كامل ايسنا از اولين همايش ملي، علمي و پژوهشي پدافند غيرعامل در دانشگاه تهران* اظهارات زاهدي، جلالي، زارعي و...

*گزارش كامل ايسنا از اولين همايش ملي، علمي و پژوهشي پدافند غيرعامل در دانشگاه تهران*
اظهارات زاهدي، جلالي، زارعي و...

اولين همايش ملي، علمي و پژوهشي پدافند غير عامل صبح امروز (شنبه) با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، سردار جلالي، رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور و زارعي ، رييس كميته پدافند غيرعامل وزارت علوم در تالار علامه اميني دانشگاه تهران آغاز شد.

كميته‌ پدافند غيرعامل تشكيل شده است

بايد به جهانيان نشان دهيم كه ملتي خودباور و خوداتكا هستيم

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري، پدافند غيرعامل را ضروري و الزامي خواند و گفت: در برنامه‌ي چهارم توسعه همه‌ي دستگاه‌ها موظف به بحث پدافند غيرعامل شده‌اند و مقام معظم رهبري نيز به اين موضوع تاكيد دارند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زاهدي در اولين همايش ملي، علمي و پژوهشي پدافند غيرعامل كه در تالارعلامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد در توضيح پدافند غيرعامل، اظهار كرد: پدافند غيرعامل طراحي و بكارگيري مجموعه‌اي از روش‌ها و ابزارها در جهت صيانت و حفاظت از انسان‌ها، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و كاهش خسارات در برابر تهديدات، پايدارسازي سازه‌هاي مديريت و ارايه‌ي خدمات و كاركردهاي موثر و معمول است.

وي هوشياري، مراقبت و حضور رسانه‌ها و صدا و سيما و انديشمندان را در اين صحنه موثر خواند و خاطر نشان كرد: در پدافند غيرعامل خودباوري و خوداتكايي به شدت افزايش مي‌يابد و در صورت بروز هر اتفاقي مردم آرامش خواهند داشت. در اين زمينه تاثيرگذاري عمليات رواني دشمن نيز كاهش يافته و مي‌توان روش‌هايي را براي مقابله با اين آثار رواني ناشي از عملكرد دشمن بكار برد و در نتيجه دشمن را كاملا زمين‌گير كرد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري، رزمايش پيامبر اعظم و شليك موشك‌هاي همزمان را باعث تضعيف روحيه‌ي كساني كه ايران را مورد تهديد قرار دادند خواند.

زاهدي پيشرفت ايران را در كاربردي كردن علوم قابل توجه عنوان و تصريح كرد: بحث خودباوري و خود اتكايي و ترويج آن همزمان با سال نوآوري و شكوفايي بحث مهمي است. ما بايد به جهانيان نشان دهيم كه ملتي خودباور و خوداتكا هستيم. از اينرو بايد به وضعيت علمي كه مقام معظم رهبري نيز به آن تاكيد دارند دست پيدا كنيم.

وي تاكيد كرد: دشمن اگر بداند ملت ايران توانمندي لازم را در مسائل دفاعي و نظامي دارد هرگز فكر جسارت حمله به ايران را به خود راه نخواهد داد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري، با بيان اينكه اين وزارتخانه كميته‌اي را در زمينه‌ي پدافند غير عامل تشكيل داده و رشته‌اي را در مقطع كارشناسي ارشد راه‌اندازي كرده است، گفت: انديشمندان با نشان دادن فكر و روحيه‌ي خودباوري و خوداتكايي بايد به سمت پيشرفت حركت كنند.

زاهدي در پايان استحكام و تقويت و مقاوم‌سازي زيرساخت‌هاي فرهنگي و دفاعي را در كشور مهم خواند و اظهار كرد: بحث مربوط به تقويت نظامي به عهده‌ي نيروهاي مسلح است؛ بنابراين در دانشگاه‌ها بايد مباحث مربوط به پدافند غير عامل مطرح و به موضوعات و جنگ‌هاي رواني كه دشمن به آن مي‌پردازد در اين مقوله پرداخته شود.

مسوولان، مفهوم پدافند غيرعامل را در كشور جابيندازند

دربحث هسته‌يي از عوام‌زدگي‌ در دانشگاه‌ها جلوگيري شود

كاظم جلالي تهديدات اخير را يك حركت رواني دانست و گفت: حتي كشورهايي كه در معرض تهديد نيستند پدافند غيرعامل را جدي دانسته و در بحث صيانت از شريانات خود به جديت فعاليت مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در اولين همايش ملي، علمي و پژوهشي پدافند غيرعامل كه در تالار اميني دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در مقوله‌ي پرونده‌ي هسته‌يي آنچه كه مشخص است آنها اين موضوع را بهانه‌اي براي برخورد با نظام جمهوري اسلامي ايران قرار داده‌اند؛ چرا كه در مراحل مختلف ايران براي نشان دادن حسن‌نيت به جهانيان تعليق را پذيرفت اما آنها گفتند كه تعليق كافي نيست و بايد كل فعاليت‌هاي هسته‌يي تعطيل و غني‌سازي نداشته باشيم.

وي ادامه داد: آنها مي‌خواهند علم و تكنولوژي در بحث انرژي هسته‌يي براي كشور ما ممنوع باشد. اين در حالي است كه ايران نه تنها عضو NPT است بلكه به تمام قراردادهاي جهاني پايبند است.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: در دوراني پروتكل الحاقي علي‌رغم تصويب نشدن از سوي مجلس توسط دولت اجرا شد. در آن دوران بازرسي‌هاي زيادي نزديك به سه هزار نفر در روز انجام مي‌شد كه اين قبيل كارها نشان مي‌دهد كه ايران به دنبال استفاده‌ي غير صلح‌آميز از تكنولوژي هسته‌يي نيست. اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي در منطقه‌ي خاورميانه داراي صدها كلاهك هسته‌يي است و نه تنها عضو NPT نيست؛ بلكه قراردادهاي بين‌المللي را امضاء نكرده است كه اين موارد نشانگر آن است كه آنها دنبال چيزهاي ديگري هستند.

جلالي خاطرنشان كرد: تهديدات از سوي جناح نومحافظه‌كار كاخ سفيد و رژيم صهيونيستي صورت گرفت و در همين رابطه رژيم صهيونيستي مانوري را با صد فروند هواپيما انجام داد و اعلام كرد كه قصد حمله به ايران را دارد و ايران را مورد تهديد قرار داد، اما مطمئنا اين تهديدات بيشتر جنبه‌ي حركتي رواني و پاسخي به افكار عمومي مردم‌شان است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه پرونده‌ي هسته‌يي بر مبناي گفت‌وگو قابل حل و فصل است، گفت: ابهاماتي در پرونده‌ي هسته‌يي را در قالب مداليته مطرح كردند و شش ابهام بزرگ را در دستور قرار دادند. برخي در آن زمان ادعا كردند كه ايران نمي‌تواند به اين ابهامات پاسخ دهد اما شاهد بوديم كه ايران در طي مذاكراتي به هر شش مورد كه موضوعات بزرگي را ساخته بودند پاسخ داد تا جايي كه البرادعي و آژانس 17 بار صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را متذكر شدند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر بر طبق گفته‌ي آنها اقدامات گذشته‌ي آنها حل شده است و فعاليت كنوني ايران در زمينه‌ي هسته‌يي نيز صلح‌آميز است و داراي ابهامي نيست؛ اما آنها مي‌گويند از كجا معلوم كه ايران در آينده از انرژي هسته‌يي استفاده‌ي غير صلح‌آميز نكند. اين ادعا بسيار غيرحقوقي است.

نماينده‌ي مردم شاهرود در خانه‌ي ملت، تاكيد كرد: آنها شاهد هستند كه موضوع انرژي هسته‌يي براي ايران مهم است در حاليكه امروز نزديك به چهار هزار سانتريفيوژ در كشور است و ايران در چارچوب NPT به فعاليت مي‌پردازد اين موضوع براي دولت و ملت نيز مهم مي‌باشد.

جلالي با اشاره به سفر اخير سولانا به تهران، گفت: در اين سفر سولانا بسته‌ي پيشنهادي و نامه‌ي گروه 1 + 5 را به همراه داشت. اين بار مذاكرات با لحن مثبت‌تر انجام شد و تلاش سولانا بر اين بود كه به تفاهم دست پيدا كنند. البته آنها پيشنهاد دادند كه فعاليت هسته‌يي فريز شده و پيشرفتي نداشته باشد و در مقابل آنها نيز قطعنامه‌ها را متوقف كنند اما ايران اعلام كرد كه به نامه‌ي آنها پاسخ خواهد داد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، اضافه كرد: در هفته‌ي گذشته به نامه‌ي گروه 1 + 5 و سولانا پاسخ داده شد. بر اين اساس ايران در گفت‌وگو و مذاكرات از خطوط قرمز عبور نكرده و بر حق برخورداري از فناوري هسته‌يي تاكيد دارد. بر اين اساس مقرر شد در آينده‌ي نزديك مذاكراتي بين ايران و سولانا و گروه 1 + 5 انجام شود.

وي با تاكيد بر اينكه پرونده‌ي هسته‌يي را مي‌توان با گفت‌وگو و مذاكره حل كرد، گفت: متاسفانه هر زماني كه به تفاهم نزديك مي‌شويم آمريكايي‌ها به نوعي تلاش مي‌كنند اساس مذاكرات را تخريب كنند كه اين موضوع را نيز در گذشته شاهد بوديم. با اين وجود اميدواريم مذاكرات به نتايج و جمع‌بندي خوبي برسد.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه ايران هيچگاه طالب جنگ و درگيري نيست و براي هيچ كشوري تهديد به شمار نمي‌آيد، اظهار كرد: آنچه كه در روزهاي اخير در مانور پيامبر اعظم و شليك برخي موشك‌ها انجام شده، بخشي از توان دفاعي بزرگ ايران است. اين توان، توان همان كشوري است كه تا ديروز افرادي كه به عنوان كارشناس در كشور حاضر مي‌شدند حق توحش و كاپيتولاسيون مي‌گرفتند و احساس مي‌كردند ايران تواني ندارد.

جلالي ادامه داد: امروز استادان و دانشجويان ايراني به حدي از بلوغ رسيده‌اند كه در دنياي كنوني اين سوال مطرح است كه چطور علي‌رغم بستن همه‌ي راه‌ها ايرانيان توانسته‌اند به توان علمي بالايي دست پيدا كنند.

نماينده‌ي مردم شاهرود در خانه‌ي ملت، افزود: در بازديدي كه از اكثريت مراكز هسته‌يي داشته‌ام به جرات مي‌توان گفت كه قاطبه‌ي دانشمندان هسته‌يي ما داراي معدل سني 25 تا 30 سال هستند. اين افراد در فضاي انقلاب، رشد پيدا كرده‌اند.

وي تاكيد كرد: بايد در بحث هسته‌يي از عوام‌زدگي‌ها در دانشگاه‌ها جلوگيري شود؛ چرا كه برخي در تلاشند عوام‌گرايي در اين بحث ايجاد شود و بسياري از مشكلات را بر سر اين مساله خراب كنند. اين در حالي است كه دستيابي به انرژي هسته‌يي اتفاقي بزرگ و ملي است و بايد از آن صيانت كرد.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در بخش ديگري از سخنانش، خاطر نشان كرد: يكي از دغدغه‌هاي بزرگ جوامع بشري از ابتداي تاريخ بشريت بحث تامين امنيت است و بر اين اساس ساير نيازهاي بشري پس از فراهم شدن امنيت در اولويت قرار مي‌گيرند. همچنين در انديشه‌هاي سياسي نيز هر زمان كه انديشمندان به لحاظ روان‌شناختي در معرض ناامني قرار مي‌گيرند مقوله‌ي امنيت و انديشه‌ي آنها تا جايي تقويت مي‌شود كه فلسفه‌ي حكومت را برخي‌ها تامين امنيت بيان مي‌كنند.

جلالي مقوله‌ي امنيت را مقوله‌ي بسيار مهمي خواند و گفت: با مدرن شدن جوامع مفهوم امنيت در لايه‌هاي پيچيده‌تري مطرح شد. شايد روزي مفهوم امنيت در قالب لشكركشي و جنگ‌ها مطرح مي‌شد، اما امروز اين مفهوم يك مفهوم چند بعدي است و در اقتصاد، سياست، روان انسان‌ها و ... مطرح است.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در صورت رخ دادن جنگ، استراتژيست‌ها و برنامه‌ريزان تلاش مي‌كنند شاهرگ‌هاي حياتي جامعه را مورد تهاجم قرار دهند از اينرو طبيعي است كه مفهومي به نام پدافند غيرعامل كه چگونگي صيانت از شريانات حياتي جامعه را مطرح مي‌كند عنوان شود.

وي با بيان اينكه در جنگ‌هاي جديد و مدرن مراكز مهم اقتصادي اولين مراكزي است كه براي تهاجم مورد توجه قرار مي‌گيرند، در خصوص راهكار براي صيانت از اين مراكز، گفت: بايد اين مراكز را شناخت و با صيانت از آنها كاربردهاي دو گانه‌اي را نيز براي اين مراكز تعريف كرد. متاسفانه در حال حاضر در بسياري از اين موارد كم‌توجهي و يا بي‌توجهي در كشور صورت مي‌گيرد.

نماينده‌ي مردم شاهرود در خانه‌ي ملت، با تاكيد بر فرهنگ‌سازي مقوله‌ي پدافند غيرعامل، گفت: برخي پدافند غير عامل را مزاحمتي براي خود دانسته و تصور مي‌كنند پدافند غير عامل هزينه‌ها را بالا مي‌برد. اين در حالي است كه اين مقوله هزينه‌ها را كاهش مي‌دهد. از اين رو مسوولان در وزارتخانه‌ها، تصميم‌گيران و وزرا و كساني كه در مراكز اصلي كشور ايفاي نقش دارند بايد مفهوم پدافند غيرعامل را در كشور جا بيندازند؛ چرا كه اين مفهوم در جهت افزايش هزينه‌ها نيست بلكه صرفه‌جويي است.

جلالي پدافند غير عامل را براي ايران مهم خواند و گفت: حتي كشورهايي كه در معرض تهديد نيستند پدافند غير عامل را جدي دانسته و در بحث صيانت از شريانات خود به جديت فعاليت مي‌كنند.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: از آنجا كه جمهوري اسلامي ايران در نقطه‌ي حساسي در منطقه قرار دارد و مسير ارتباطي شرق به غرب و شمال به جنوب است و كالاي استراتژيك و اساسي دنيا يعني انرژي نيز در اين منطقه قرار دارد بايد در بحث پدافند غيرعامل به صورت جدي فعاليت كند.

وي خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران داراي پيام بزرگ نفي سلطه‌پذيري است كه در قانون اساسي وجود دارد و انقلاب اسلامي آن را آورده است از اينرو دنياي سلطه‌گر و آمريكا كه قصد تك‌قطبي كردن جهان را دارند تلاش مي‌كنند جامعه‌ي ايران را مورد تهديد قرار دهند.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، گفت: امروز نظام سلطه‌ي بين‌المللي و رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه شكست خورده و نتوانسته است از سيلي كه در جنگ‌هاي 33 روزه از حزب‌الله لبنان خورده است رهايي پيدا كند. آنها منشاء شكست‌ها را در پيام اثرگذار ايران مي‌دانند.

جلالي در رابطه با پدافند غير عامل، گفت: بخشي از پدافند عامل را در رزمايش‌ها شاهد بوديم. اكنون بخش پدافند غير عامل به عهده‌ي پژوهشگران و دانشگاهيان است كه بايد در جهت تحقق آن تلاش كنند و در صورت وجود نكاتي آن را به مجلس ارايه دهند.

جلالي ادامه داد: در بخش اجرا نيز اگر ايراداتي وجود دارد بايد قوه‌ي مجريه با جديت وارد عمل شود و شما دانشگاهيان و پژوهشگران در اين بخش‌ها به قوه‌ي مجريه و مقننه كمك كنيد. از اينرو اميدواريم اين مقوله‌ي مهم در دانشگاه‌ها جايگاه خود را پيدا كند.

آينده‌ي مذاكرات با سولانا مثبت است

با تهديد و زور نمي‌توان با ايران برخورد كرد

ايران حتما با قدرت مقابل كشور تهديدكننده مي‌ايستد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: جمهوري اسلامي ايران قصد تهديد هيچ كشوري را ندارد بلكه اساسا جنگ‌طلب نيست؛ چرا كه با توجه به اعتقاد ايران در دنياي جديد بايد با گفت‌وگو و اجراي قواعد بين‌المللي به پيش برويم.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ي مردم شاهرود در خانه‌ي ملت، در حاشيه‌ي اولين همايش ملي، علمي، پژوهشي پدافند غيرعامل با بيان اين كه برخي كشورها تلاش كردند جمهوري اسلامي ايران را تهديد كنند و در اين زمينه مانورهايي را برگزار كردند، اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران توان نظامي خود را دارد. در اين زمينه مانورهايي را برگزار مي‌كند و اكراه نيز ندارد كه بخش‌هايي توان نظامي و دفاعي خود را به جهان و كشورهايي كه تهديد مي‌كنند نشان دهد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران ضمن نفي هر گونه تهديد و جنگ قائل به اين است كه اگر قرار باشد مرزهاي اين كشور مورد تهديد قرار گيرد حتما با قدرت در مقابل كشور تهديدكننده مي‌ايستد و آنها را مورد آسيب جدي قرار خواهد داد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري در رابطه با ارزيابي از مذاكرات آينده‌ي سولانا در ايران، گفت: بر اساس مذاكرات انجام شده در تهران گام مثبتي نيز بود و روح مذاكرات مثبت و هم اراده‌ي جدي در بين طرفين براي مذاكرات وجود داشت كه افق‌هايي را براي هر دو طرف روشن كرد.

جلالي ادامه داد: با تهديد و زور نمي‌توان با جمهوري اسلامي ايران برخورد كرد؛ چرا كه كشور ايران كاملا آماده‌ي تعامل با دنيا و مذاكره براي حل و فصل مسائل باقيمانده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، آينده‌ي مذاكرات با سولانا را مثبت ارزيابي و ابراز اميدواري كرد، بتوان با نتيجه‌ي اين مذاكرات گام‌هايي را براي حل و فصل مسائل باقيمانده برداشت.

وي پدافند غير عامل را بسيار مهم دانست و ابراز اميدواري كرد: اميدواريم اين همايش بتواند ادبياتي را در بين مسوولان و مردم رايج كند و بتوانيم در ارتباط با صيانت از شريانات اقتصادي، فني و استراتژيك كشور پدافند غير عامل و استانداردهاي آن را به نوعي اجرا كنيم تا شريانات اصلي كشور مورد تهديد نباشد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: پدافند غير عامل ضرورتي جدي براي هميشه‌ي تاريخ زندگي جديد بشريت است. اميدواريم اين موضوع در كشور ما نيز عملي شود.

جلالي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا تاكنون گزارش‌هايي در رابطه با پدافند غير عامل به مجلس رسيده است، گفت: قوانين اصلي پدافند غير عامل تصويب شده است.

وي اضافه كرد: اگر پژوهشگران و دانشگاهيان در خلال تحقيقات و كارهاي خود احساس كردند اين قوانين داراي عيوب و نقص‌هايي است و يا اين قوانين نيازمند تكميل است مي‌توانند اين مباحث را با مجلس و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مطرح كنند. در اين صورت ما اين قوانين را اصلاح و يا نقص‌ها را رفع مي‌كنيم.

پدافند غيرعامل بايد شامل پويايي علمي باشد

رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور پرداختن به مقوله‌ي توسعه‌ي ادبيات پدافند غيرعامل در كشور را يك امر مهم دانست و بيان كرد: اين امر يك ارتباط منسجم و پيوسته‌اي با تهديد دارد و اين تهديد است كه عنصر دفاع را شكل مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، سردار جلالي در اولين همايش ملي، علمي و پژوهشي پدافند غيرعامل كه در تالار اميني دانشگاه تهران برگزار شد با بيان اين كه تا به حال بيشترين پيشرفت‌ها در حوزه نظامي و تاكتيكي بوده است، گفت: اما به دليل اين كه امروزه تهديدات از يك همراهي و بارگذاري از درون به وسيله تكنولوژي و علم برخوردار است و تكنولوژي و فن‌آوري اساس‌يترين عامل در جنگ‌ها است و وجود يك توانمندي و فن‌آوري برتر مي‌تواند جنگ را از نسلي به نسل ديگر متحول كند بنابراين پرداختن به امر پدافند غيرعامل بسيار مهم است.

سردار جلالي با بيان اين كه امروز با جنگ نسل چهارم روبرو هستيم كه از تمركز توان دشمن و ابرقدرت‌ها در حوزه قدرت و توان ملي در كشور شكل مي‌گيرد و ديگر تاكيد بر حوزه نظامي مورد نظر نيست،‌ اظهار داشـت: در مدل جديد جنگ‌ها، توان ملي يك كشور براي برخورد با كشور ديگر در نظر گرفته شده است؛ همان طور كه ما شاهد برخورد آمريكايي‌ها در قالب رويكرد جنگ اقتصادي و تحريم اقتصادي هستيم . درواقع آن‌ها دنبال تاثير مقطعي اين حوزه نيستند و برداشت‌شان اين است كه اين امر در طولاني مدت پاسخ مي‌دهد. آمريكايي‌ها در گذشته تجربه جنگ اقتصادي را در مورد عراق داشتند همان طور كه تحريم اقتصادي براي عراق را از سال 93 آغاز كردند تا اين امر بر قدرت اداره يك كشور تاثير بگذارد و آن‌ها هنگام جنگ با يك كشور ضعيف شده روبرو باشند كه عناصر اساسي خود را از دست داده باشند.

وي با بيان اين كه امروزه شاهديم در حوزه‌ها و عرصه‌هاي مختلفي درگيري و جنگ كه بخش زيادي از توان ملي را در بر مي‌گيرد در حال ظهور و بروز است، افزود: دانش هسته‌يي از حوزه‌هايي است كه امروزه تبديل به تكنولوژي بومي شده است و همان‌طور كه حوزه علم و پژوهش حوزه‌ي اصلي برخورد ما با آمريكايي‌هاست بنابراين ما امروز بايد يك دفاع همه جانبه داشته باشيم و اگر امروز دشمن ابزار و مولفه‌هاي اصلي توان ملي كشور را به عنوان هدف مورد تهاجم قرار دهد مانند جنگ اقتصادي وسياسي،‌ ما نيز بايد به عنوان دفاع همه جانبه،‌ دفاع علمي،‌ فرهنگي،‌ سياسي، اجتماعي و فن‌آورانه داشته باشيم و با يك نگاه واقع‌بينانه دفاع آن را شكل دهيم.

رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور در ادامه بيان كرد: سياست‌هاي نظام در امر پدافند غيرعامل 10 بند است كه به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام هم رسيده است و بند هفتم آن مربوط به امر فرهنگ‌سازي، آموزش عمومي در بخش‌هاي دولتي و غيردولتي مي‌شود. يعني مجمع تشخيص مصلحت نظام هم بر اين موضوع تاكيد كرده كه بايد به آن توجه شود و بند دهم اين سياست هم حمايت از توسعه فن‌آوري در صنايع مرتبط با پدافند غيرعامل با تاكيد بر توليد داخل است.

وي با بيان اين كه ما در حوزه آموزش، در مورد پدافند غيرعامل داراي نواقصي هستيم،‌ اظهار كرد: فاقد آزمايشگاه تخصصي كه نيازهاي علمي ما را دقيق آزمايش كند هستيم كه بايد آن را رفع كنيم. يا اين كه ساختار متناسب توليد علم در اين حوزه نداريم و يا اين كه با توجه به اين كه حوزه پدافند غيرعامل در دنيا از طبقه‌بندي برخوردار است ما نمي‌توانيم به همه‌ي طبقات پدافند غيرعامل دسترسي داشته باشيم.

وي كم بودن رشته‌هاي پدافند غيرعامل را از ديگر نواقص آن دانست و گفت: ما در متون درسي و كتاب‌هاي مرجع دچار كمبود اساسي هستيم و نمي‌توانيم جز در برخي حوزه‌ها رابطه مستقيمي با دنيا داشته باشيم و همچنين جذب استعدادهاي علمي كشور به خارج و كنترل جدي فن‌آوري كشور به بهانه تحريم اقتصادي از ديگر اين ضعف‌ها مي‌باشد.

سردار جلالي درباره راهكارهايي كه در حوزه‌ توليد علمي پدافند غيرعامل مي‌تواند كمك كننده باشد، گفت: توليد تكنولوژي برتر بومي، تهديدشناسي علمي در دانشگاه‌ها، مدل‌هاي مديريتي كشور در شرايط بحران و جنگ، مشاوره‌هاي فني و تخصصي در اين حوزه، توجه به پژوهش نظري و تحقيقات علمي با محوريت توليد علم بومي، مطالعات راهبردي در حوزه مهندسي پدافندغيرعامل، توسعه آزمايشگاه‌هاي تخصصي، ايجاد سايت پژوهشي تاليف و ترجمه، توليد دانش و فن‌آوري مرتبط با پدافند غيرعامل، توليد رشته‌هاي آموزشي بلندمدت (كارشناسي ارشد و دكتري) و تربيت مربي، دوره‌هاي كوتاه مدت آموزش براي فرهنگ‌سازي، كاربردي نمودن پدافند غيرعامل در حوزه‌هاي صنعتي و خدماتي، ايجاد كارگاه‌هاي مرتبط با پدافند غيرعامل در استان‌هاي بزرگ و پايان‌نامه‌هاي تحصيلي همچنين معافيت نخبگان در اين حوزه از خدمت سربازي از جمله اين راهكارها است.

وي در پايان بيان كرد: امروزه ارتباط تنگاتنگي بين تهديد و فن‌آوري وجود دارد و چون فن‌آوري عنصري پويا است بنابراين پدافند غيرعامل به عنوان دفاع در برابر تهديد بايد شامل پويايي علمي باشد و به همين دليل ما نمي‌توانيم در حوزه پدافند غيرعامل تنها شاهد يك ادبيات ثابت و ايستا باشيم.

تشكيل انجمن علمي پدافند غيرعامل كليد خورده است

رييس كميته‌ي پدافند غيرعامل وزارت علوم، در اولين همايش ملي، علمي و پژوهشي پدافند غيرعامل كه در تالار اميني دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار كرد: در بسياري از حوزه‌هاي تكنولوژي، علوم هسته‌يي، مهندسي ژنتيك، سازه‌هاي دريايي و بسياري از حوزه‌هاي تخصصي در جهان ايرانيان وارد شده‌اند و حركت پرشتابي را آغاز كرده‌اند؛ از اينرو اميدواريم در مقوله‌ي پدافند غيرعامل نيز با حضور تمام دستگاه‌ها فعال بوده و حركت پرشتابي را داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، اصغر زارعي با بيان اينكه كميته‌ي پدافند غير عامل وزارت علوم از سال 85 شكل گرفت، اظهار كرد: مبناي وزارت علوم اين است كه دانشگاه‌ها در اين مقوله و حوزه‌ي آموزشي و پژوهشي گام‌هاي موثري بردارند؛ چراكه دانشگاه‌ها داراي ظرفيت و توانمندي لازم در اين زمينه هستند.

رييس كميته‌ي پدافند غيرعامل وزارت علوم، بحث پدافند غيرعامل را داراي سه بخش آموزش، پژوهش و برنامه‌ريزي خواند و اظهار كرد: آموزش‌هاي كوتاه‌مدتي تحت عنوان دوره‌هاي مهارت‌آفريني به منظور آشنايي و تربيت در نظر گرفته شده است.

وي گفت: بيش از 250 مقاله در اين رابطه به دبيرخانه همايش ارسال شد كه 165 مقاله در اين زمينه مورد پذيرش قرار گرفت كه طي اين دو روز به صورت چكيده ارايه مي‌شود.

زارعي بحث پدافند غيرعامل را موضوعي ميان‌رشته‌اي خواند و گفت: اين مقوله حتما بايد از علوم انساني شروع شود تا علوم مهندسي و علوم پزشكي را در بر گيرد و در هر زمينه به شكل تخصصي عمل كند تا با برنامه‌ريزي منظمي در چند سال آينده دوره‌هاي آموزشي وجود داشته باشد.

وي از كليد خوردن انجمن علمي پدافند غير عامل خبر داد و گفت: حركت در جهت تنظيم سند ملي جامع پدافند غير عامل به عنوان يك برنامه‌ي اجرايي جزء برنامه‌هاست. همچنين سند فرابخشي و فراگيري نيز در اين زمينه كليد خورده و قرار است سايتي نيز در اين مقوله راه‌اندازي شود.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين همايش دو روزه قرار است در روز اول (شنبه) نشست‌هايي تخصصي با عناوين پدافند غير عامل، موضوعات راهبردي و كلان، پدافند غير عامل، زيرساخت‌ها، صنايع، فناوري‌هاي نوين، انرژي و در روز دوم (يكشنبه) نيز نشست‌هاي تخصصي با عناوين پدافند غيرعامل و مديريت بحران و پدافند غيرعامل، آمايش سرزمين، معماري، سازه، CCD، GIS برگزار شود.

در نشست صبح امروز با عنوان «پدافند غيرعامل، موضوعات راهبردي و كلان» مقالاتي ارايه ‌شد.

اين مقالات شامل نقش پدافند غيرعامل در امنيت كشور نوشته‌ي دكتر قديم نظامي و عباس مهري، نقش و جايگاه آموزش عالي كشور در پدافند غير عامل نوشته‌ي سيد جواد هاشمي فشاركي و دكتر جلالي، پيشنهاد الگوي مديريت، پژوهش و نوآوري‌ها در پدافند غير عامل نوشته‌ي دكتر شهرام علمداري، دكتر محمدصادق آخوندي و علي شالفروش، راهبردهاي پدافند غيرعامل نوشته‌ي مهدي رمضاني، توسعه‌ي يك مدل برنامه‌ريزي راهبردي براي سازمان‌هاي دولتي نوشته‌ي كورش داداش‌تبار و علي انعامي، بررسي اهميت و تاثير ايجاد نقشه دانش در سازمان پدافند غير عامل كشور نوشته‌ي ميترا ديلمقاني و بهروز سليماني، راهبردهاي پدافند غير عامل در برابر حملات هوايي نوشته‌ي دكتر حسين عصاريان‌نژاد و جهانبخش حسني، نقاط اشتراك حقوق بين‌الملل بشردوستانه و پدافند غير عامل نوشته‌ي سيد اصغر جعفري، نقش ديپلماسي دفاعي در تقويت پدافند غير عامل نوشته‌ي علي باقري دولت‌آبادي، بازيابي فرهنگي و تاثير مولفه‌هاي رواني در دفاع غير عامل نوشته‌ي حسين يوسفي و دكتر مهدي جوانمرد، تروريسم و نقش پدافند غير عامل در امنيت ملي نوشته‌ي سجاد كريمي كاشكي است.

به گزارش ايسنا، در نشست پدافند غير عامل، زيرساخت‌ها، صنايع، فناوري‌هاي نوين، انرژي با حضور اعضاي هيات رييسه متشكل از دكتر تهرانچي، دكتر عامري، دكتر يوسفي و دكتر براري مقالاتي ارايه مي‌شود.

اين مقالات شامل بررسي روش استفاده از ليدار در جهت شناسايي مراكز نظامي و ساختمان‌هاي استراتژيك نوشته دكتر سهامي، مهندس جهرمي و مهندس خيرآبادي، كاربرد شبيه‌سازي در پدافند غيرعامل آب نوشته سهيل اماميان و دكتر علي‌اكبر پوري‌رحيم، كاربرد شبكه‌هاي ويژه سيار در شرايط اضطراري نوشته عيسي زارع‌پور، بررسي تهديدات جنگي بر روي تجهيزات IT نوشته احسان اعرابي، نقش مهندسي در دفاع غير عامل نوشته‌ي سيد جواد هاشمي فشاركي و دكتر جلالي، روش‌هاي اينترنتي دفاع غير عامل نوشته‌ي علي آرام، حسين شريف‌زاده و محمد عليپور، كاربري دوگانه ايستگاه مترو نوشته محمدصالح هنردوست، مهدي استادباقر، حامد كريمي و فهيمه پيري، شناسايي و دسته‌بندي چالش‌هاي آسيب‌پذيرهاي پدافند غير عامل در حوزه‌ي IT نوشته سيما صالحي، راهبردهاي دفاع غير عامل در حوزه‌ي فناوري نوشته‌ي محمد شاه‌محمدي و محمدصادق آخوندي، تهاجمات ژنتيكي و اقدامات موثر نوشته‌ي دانيال كهريزي است.

در روز دوم اين همايش نشست پدافند غيرعامل و مديريت بحران با حضور اعضاي هيات رييسه متشكل از دكتر علمداري، مهندس بهتاش و دكتر پوري رحيم برگزار مي‌شود.

دراين نشست مقالاتي شامل تفاوت‌هات و شباهت‌ها و ضرورت يكپارچگي نوشته دكتر علي عسگري، پدافند غير عامل و دفع حملات NBC نوشته‌ي يوسف ذوالفقاري‌كيان و مجتبي علي‌نژاد، لزوم و روش تدوين سناريوهاي بحران در كشور نوشته عليرضا حقجويي و محمد آقابابايي، بررسي چگونگي تدوين برنامه‌ي تداوم خدمات دولت در جنگ نوشته‌ي محمدتقي آقابابايي، هاجر سرمدي و عليرضا حق‌جويي، راهبردهاي علمي در مديريت بحران رسانه و تبليغات نوشته‌ي مصطفي اديب و محسن ابراهيمي، دفاع غير نظامي در ايران و پيشنهادهايي براي پيشرفت (مدل سوئيس) نوشته‌ي ناهيد كريمي، پناهگاه زيرزميني خودگردان براي NBC نوشته‌ي اكبر تقي‌لو، هادي بهادري و منا لارتي، الگوي مديريت بحران از منظر امام خميني (ره) نوشته‌ي عليرضا ترقي، مديريت بحران مردم در شرايط جنگ نوشته‌ي رضا محمدي‌نيا و مهرداد اردكاني، شاخص‌هاي تحليل اقتصادي، اجتماعي حوادث جنگي نوشته‌ي دكتر شهرام علمداري، دكتر محمدصادق آخوندي و سيد حسن علوي‌راد ارايه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، نشست پدافند غير عامل و مديريت بحران با حضور اعضاي هيات رييسه متشكل از دكتر علمداري، مهندس بهتاش و دكتر پوري رحيم برگزار مي‌شود.

دراين نشست مقالاتي شامل پدافند غير عامل، آمايش سرزمين، معماري، سازه، CCD، GIS با حضور اعضاي هيات رييسه متشكل از دكتر بدري، دكتر مطوف و دكتر بهشيد حسيني ارايه خواهد شد.

اين مقالات شامل پدافند غير عامل در حملات EMP نوشته‌ي يوسف ذوالفقاري‌كيان و حميدرضا رضايي، بررسي مدل‌هاي تعيين موقعيت ماهواره (TEL) نوشته‌ي سيد ياسر محسني زنوري، قابليت GIS در مديريت بحران سيل ناشي از تهاجم دشمن كامبيز علي‌محمدي، شناسايي مناطق دچار حريق پس از حملات هوايي و موشكي نوشته‌ي علي سركارگر اردكاني، محمدجواد ولدان و علي منصوريان، بررسي تاثير بسترهاي جغرافيايي طبيعي و انساني ايران بر پدافند غير عامل نوشته‌ي رمضان فيضي، بررسي ريسك زيست‌محيطي تقاطع‌هاي شبكه انتقال انرژي با GIS نوشته دكتر يارعلي، تدوين معيارهاي اصلي پدافند غير عامل در طراحي معماري ساختمان‌هاي عمومي نوشته‌ي سيد بهشيد حسيني، بمباران شيميايي سردشت - جغرافيا و مديريت بحران نوشته‌ي دكتر سعيد خضري، تاريك‌كننده‌هاي نامرئي نوشته‌ي علي سلماني اسكلو و اكبر ميرزايي، مديريت بحران به كمك ارزيابي و طراحي فضاهاي عمومي به منظور پدافند غير عامل نوشته‌ي سيد بهشيد حسيني است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha