• چهارشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8706-11660
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رييس شوراي شهر آبادان: بهمنشير تنها اميد مردم آبادان براي تامين آب شرب است

رييس شوراي شهر آبادان: 
بهمنشير تنها اميد مردم آبادان براي تامين آب شرب است

رييس شوراي اسلامي شهر آبادان گفت: اگر احداث سدها و ديگر مسائل مربوط به رودخانه غيركارشناسي باشد، ممكن است بهمنشير به نهري مرده تبديل شود.

سيد فياض موسوي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار كرد: به دليل پايين آمدن آب كارون و طغيان آب دريا، رودخانه اروند كه بخشي از آب آن از كارون سرچشمه مي‌گيرد، بسيار شور شده و رقم EC آن از مرز 7 هزار گذشته است.

وي افزود: اروند پيش از اين، بخشي از آب شرب آبادان و جزيره مينو را تامين مي‌كرد كه با شور شدن آب، مراكز تصفيه آب ناچارند از رودخانه بهمنشير آبگيري كنند.

موسوي خاطرنشان كرد: بهمنشير در تامين آب كشاورزي، آب شرب، صيد و كشاورزي و همچنين تجاري اهميت بسياري دارد، حدود 5/1 ميليون اصله نخل خرماي منطقه از بهمنشير آبياري مي‌شوند، علاوه بر آبياري نخيلات، اين رودخانه آب مصرفي باغات آبادان را براي توليد سبزيجات، علوفه و ديگر محصولات كشاورزي تامين مي‌كند.

وي گفت: در زمينه تجاري و امور صيد نيز بهمنشير اهميت خاصي دارد. چندين فروند لنج در رودخانه بهمنشير تردد مي‌كنند و از طريق بهمنشير به آبهاي خليج فارس راه مي‌يابند، در زمينه صيد نيز، بسياري از مردم منطقه از طريق صيد ماهي، به خصوص ماهيهاي فصلي مانند صبور كه از پر طرفدارترين ماهي‌هاي منطقه است، امرار معاش مي‌كنند.

رييس شوراي شهر آبادان يادآور شد: براي تامين آب شرب نيز، بهمنشير مي‌تواند تنها اميد مردم آبادان باشد.

وي تصريح كرد: براي كنترل آب بهمنشير و استفاده صحيح از آن به مطالعات كارشناسي نياز است، سدهايي كه در مسير بهمنشير احداث مي‌شوند‌ بايد كارشناسي مطالعه شوند.

موسوي عنوان كرد: هر چند علي‌رغم طغيان آب دريا و كمي آب كارون و بهمنشير، خوشبختانه تا كنون با پديده شوري آب در بهمنشير مواجه نشده‌ايم ولي اگر احداث سدها و ديگر مسائل مربوط به رودخانه غير كارشناسي باشد ممكن است بهمنشير را به نهري مرده تبديل كند. در سد سازي بر روي بهمنشير استفاده از تجربيات محلي نيز بسيار مهم است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha