• شنبه / ۶ مهر ۱۳۸۷ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8707-00927
  • خبرنگار : 71191

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان: پي‌گيري حقوقي در بحث عبور مترو از چهارباغ هيچ تأثيري ندارد اين سازمان در شوك است

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان:
پي‌گيري حقوقي در بحث عبور مترو از چهارباغ هيچ تأثيري ندارد
اين سازمان در شوك است

ثبت جهاني محور تاريخي ـ فرهنگي اصفهان با 128 اثر نفيس، پس از قضيه‌ي تعديل برج جهان‌نما اكنون در صورت عبور مترو از خيابان چهارباغ باز هم معلق مي‌ماند.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب ادامه داد: اين سازمان پيرو مكاتبه‌ها و حساسيت‌هايي كه هميشه در اين زمينه داشته و دارد، پي‌گيري‌هاي لازم را انجام داده و چندبار درخواست بازديد از مسير مترو را داشته است؛ ولي مسؤولان قطار شهري اعلام مي‌كردند كه دستگاه خراب است و كار در دروازه دولت متوقف است. درحالي‌كه بنابر شنيده‌ها گويا در اين مدت به كار خود ادامه مي‌دادند.

مهرداد كيهان‌فر با اشاره به بحث مديريت يكپارچه در ميان سازمان‌ها و اين‌كه اكنون سازمان قطار شهري چگونه مي‌خواهد پاسخگوي اين بحث باشد، اظهار داشت: در قضيه‌ي مترو اصفهان به‌نظر مي‌رسد، اين سازمان نتوانسته است كار خود را به‌درستي انجام دهد. درحالي‌كه دست كم بايد از لحاظ كارشناسي و تخصصي با اين قضيه برخورد مي‌كردند كه اگر ميراث فرهنگي در اين‌باره اشتباه مي‌كند، از نظر قانون اصلاح شود.

وي يادآوري كرد: قانون، سازمان ميراث فرهنگي را به‌عنوان نماينده‌ي ملت و مسؤول محافظت از ميراث فرهنگي مشخص كرده است.

او با اشاره به گذشت حدود يك‌سال از آخرين بازديد مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از مترو اصفهان، بيان كرد: از مسؤولان قطار شهري درخواست ارايه‌ي نقشه و مشخصات را كرديم كه آن‌ها را به ما ندادند.

وي گفت: چگونه وقتي قرار است، يك قطار زيرزميني شهري در منطقه‌اي ساخته شود، بدون مشخصات روي آن مي‌توان كار كرد و حتا اعلام مي‌شود كه اصلا طرحي در اين زمينه وجود ندارد؟ اگر اين عمليات، نقشه و مشخصات فني داشت، چند گروه علمي و فني آن را بررسي مي‌كردند كه مشخصات تونل از لحاظ فني چيست و ارتعاشات و ديگر مسايل آن بررسي مي‌شدند.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان ادامه داد: در كشورهاي ديگر براي به انجام رساندن يك طرح چند سال روي آن كار مي‌شود و در مدت كوتاهي اجرا مي‌شود. در بحث‌هاي فني، مسايل متعدد و آيتم‌هاي مختلفي براي پاسخ به يك مسأله وجود دارند، بايد نخست مشخصات فني آن در مراجع علمي بررسي شوند و اگر مشخصات فني درست نباشند و بررسي‌هاي لازم انجام نشده باشند، در صورتي كه كوچك‌ترين مسأله‌اي براي بناها پيش آيد، آقايان چگونه مي‌خواهند جوابگو باشند؟

كيهان‌فر افزود: مي‌گويند، مسير مترو از زير موزه‌ي لوور پاريس عبور كرده است؛ اگر اين كار انجام شده باشد، حتما قبل از آن نقشه‌ي مشخصات زمين و همه‌ي موارد بررسي شده‌اند تا به اين نتيجه برسند كه مسأله‌اي براي آن بنا پيش نمي‌آيد. در قضيه‌ي مترو اصفهان نيز نخست بايد اين ملاحظات انجام مي‌شدند، درحالي‌كه وقتي از مسؤولان قطار شهري نقشه‌ي كتبي عبور مترو را مي‌خواهيم، آن‌ها اعلام مي‌كنند، هنوز نقشه آماده نشده است يا تأخير دارد. به عقيده‌ي من، با اين قايم‌موشك بازي‌ها نمي‌توان كار به جايي برد و به نفع كسي نيست، خيلي ساده‌تر از اين وضعيت مي‌توان كار را انجام داد.

او تأكيد كرد: زماني كه تصويب شده است، مسير مترو بايد به خيابان شمس‌آبادي ميل پيدا كند، مسؤولان قطار شهري روي چه حسابي اكنون اين كار را مي‌خواهند انجام دهند؟ بايد فرمول‌ها بررسي و مشخص شود كه اگر قطار از تونل مترو رد شود، چه وضعيتي پيش مي‌آيد. بايد به اين نكته توجه داشت كه مشخصات قطارهاي مختلف و سرعت آن‌ها متفاوت است و هريك تأثيراتي جداگانه دارند. درحالي‌كه تازه آن‌ها قصد خريد قطار را دارند، اگر از قبل نوع قطار مشخص بود، شايد ميراث فرهنگي راحت‌تر مي‌توانست در اين زمينه پاسخگو باشد كه چه تمهيداتي بايد انديشيده شوند. درحالي‌كه آن‌ها نازل‌ترين روش را انتخاب كرده‌اند.

وي با اشاره به مورد انتقاد قرار گرفتن مسؤولان ميراث فرهنگي ازسوي خبرنگاران و مردم درباره‌ي مترو اصفهان، گفت: ما اصلا كاره‌اي نيستيم ما مانند اداره‌ي ثبت احوال مي‌مانيم كه هويت مردم را تعيين مي‌كند.

كيهان‌فر هم‌چنين درباره‌ي فرآيند حقوقي و تأثير آن درباره‌ي مترو اصفهان، توضيح داد: مطرح كردن بحث پي‌گيري حقوقي، اگر مترو عبور كرده باشد تقريبا هيچ تأثيري ندارد. ما اكنون فكر مي‌كنيم، مترو در دروازه دولت متوقف است؛ ولي در خبرهايي مي‌شنويم كه از اين نقطه عبور كرده است. اين قضيه مانند اين است كه با به‌وجود آمدن يك خسارت به يك مجموعه، مدير آن مجموعه عوض شود، در اين صورت آيا اين خسارت جبران مي‌شود؟

وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان پس از شنيدن خبر عبور مترو از پياده‌رو غربي خيابان چهارباغ عباسي هنوز در حالت شوك است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha