• یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8707-06224
  • خبرنگار : 71012

نشست«مثل هيچ كس» درايسنا؛(پاياني) *شخصيتي مثل«كاظم» هيچ‌گاه متحول نمي‌شود *مشخص شد خواجه‌اميري فقط پاپ‌خوان نيست *«مثل هيچ كس» بدون هيچ مميزي به روي آنتن رفت

نشست«مثل هيچ كس» درايسنا؛(پاياني)
*شخصيتي مثل«كاظم» هيچ‌گاه متحول نمي‌شود
*مشخص شد خواجه‌اميري فقط پاپ‌خوان نيست
*«مثل هيچ كس» بدون هيچ مميزي به روي آنتن رفت

ادامه‌ي نشست سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران با عوامل سريال «مثل هيچ كس» براي دقايقي به پرسش اصغر همت از عبدالحسن برزيده گذشت.

بر اين اساس همت از برزيده پرسيد كه كمبود وقت در ساخت سريال «مثل هيچ كس» تا چه اندازه باعث شده تا از او از خواسته‌هايي كه در ابتدا داشته‌است، كوتاه بيايد؟

برزيده در پاسخ به اين پرسش خاطرنشان كرد كه كمبود وقت باعث حذف برخي خواسته‌هايش شده‌است. او يادآور شد: كمبود وقت گاه ما را مجبور كرد كه 20 ـ 30 پلان را به يك مسترشات (نماي معرف)ختم كنيم.

پس از اين صحبت‌ها اصغر همت به صحنه بازداشتگاه با حضور «داداشي» و «محمدباقر» اشاره كرد و آن را بسيار زيبا خواند.

با اين حال همت خطاب به برزيده گفت كه حسرت خورده‌است كه چرا ميزانسن‌هاي معروف برزيده را در اين صحنه نديده‌است.

برزيده در اين ارتباط يادآور شد: اين صحنه در اواخر كار تصويربرداري شده‌است و ما بايد جايي را كه اجاره كرده بوديم هر چه سريعتر تحويل مي‌داديم؛ ضمن اين‌كه ما مجبور بوديم سريال را به ماه رمضان برسانيم؛ بنابراين بايد از يكسري مسائل مي‌گذشتيم.

** اصرار بر حركت دوربين در «مثل هيچ كس»

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا بحث تصويربرداري و دكوپاژهاي كارگردان، موسيقي و تيتراژ سريال و نقد به چهره‌پردازي سريال «مثل هيچ كس» ادامه‌ي بحث نشست خبرگزاري دانشجويان ايران قرار گرفت.

اصغر همت عنصر حركت در دوربين و آن چه كارگردان به كار برده را نجات‌بخش بازيگران اين سريال دانست و افزود: من نمي‌دانستم چگونه مي‌توان در اين سكون، تنوع به‌وجود آورد. بر اين اساس درهيچ سكانسي اين اتفاق رخ نداد كه ما در حال سكون باشيم.

اين بازيگر ادامه داد: ميزانسن كارگردان با وجود آن كه براي بازيگران سختي‌هايي به همراه داشت، اما نتيجه‌ شيريني هم داشت. اين‌ ويژگي كار ما را سخت مي‌كرد و طاقت‌فرسا بود؛ خصوصا درآن لوكيشيني كه ما كار مي‌كرديم سر و صدا هم بسيار بود؛ با اين حال در بيشتر موارد خونسردي آقاي برزيده بسياري از مشكلات را حل مي‌كرد؛ وگرنه «مثل هيچ‌كس» سريالي نبود كه در عرض پنج ماه ساخته شود.

عبدالحسن برزيده نيز در مقام كارگردان، حركت را جزء زندگي دانست و خاطرنشان كرد كه فيلم اگر حركت بيشتري داشته باشد، به واقعيت نزديك‌تر است.

وي گفت: ما قرار بود كاري رئال ارائه دهيم، پس اين حركت جزء لاينفك زندگي ما است؛ هر چه عنصر حركت در تصاوير بيشتر باشد، كار مي‌تواند واقع‌گرايانه‌تر شود؛ البته اجراي اين شيوه گاه بسيار سخت بود.

برزيده، درباره‌ي تاكيد كارگردان براي حركت دوربين اضافه كرد: يك نكته‌ي ديگر اين است كه خود صحنه چه مي‌طلبد. ما بر اساس نوشته‌ تخيل مي‌كنيم و تصوير مي‌سازيم؛ در سكانس خبر مرگ بي‌بي، ابتدا درگير بوديم كه كجا اين خبر را بدهيم. ابتدا قرار بود در جايي ديگر خبر مرگ را به داداشي مي‌دادند، اما ما آن را به‌جاي ديگر برديم. در نتيجه براي به تصوير كشيدن صحنه‌اي كه بيننده باور كند «داداشي»، عزيزترين فرد زندگي‌اش را از دست داده‌است، ما دو ريل خم بيشتر نداشتيم؛ بنابراين كار را تعطيل كرديم تا دو ريل خم ديگر بياورند و يك حركت دوراني دور حسين ياري(بازيگر) دركنار بيد مجنون داشته باشيم.

** دشواري تحول آدم‌ها

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست، كارگردان «مثل هيچ كس» يكي از دشواري‌هاي سريال‌هاي تلويزيوني را تحول‌ شخصيت‌ها دانست و افزود: اين كار سختي است كه خيلي‌ها موفق به انجام آن نمي‌شوند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نمي‌توان روند تحول شخصيت‌ها را كمي زودتر آغاز كرد تا اين شبهه براي مخاطب ايجاد نشود كه قرار است در دو قسمت پاياني تمامي سريال‌ها همواره شخصيت‌ها متحول شوند؟ گفت: بعضي‌ وقتها ما آدم‌ها زودتر متوجه اشتباهمان مي‌شويم و بعضي وقت‌ها ديرتر؛ در «مثل هيچ كس» ما يك تايم زماني سه‌ماهه داريم و ظرف سه‌ماه است كه تمامي اين حوادث پيش مي‌آِيد. در ابتدا شخصيت« داداشي» اين مساله را طرح مي‌كند كه اموال را تقسيم كنند و به تدريج شخصيت‌ها درباره‌ي اين تصميم برايشان سوال پيش مي‌آيد.

وي ادامه داد: شخصيتي مثل «كاظم» هيچ گاه متحول نمي‌شود، بلكه او ناچار است برگردد. جلال هم شكست خورده‌است. محمدباقر در زندان متوجه اشتباه خود مي‌شود. اشرف موقعي مي‌فهمد كه داد‌اشي به زندان مي‌رود. بنابراين هركدام از شخصيت‌ها بر اساس ظرفيتشان، در مقطعي از قصه متوجه اشتباهشان مي‌شوند و كاظم آخرين نفر است.

او در پاسخ به پرسشي ديگر درباره ناتواني داداشي در تشخيص دسيسه‌هايي كه از همان ابتدا توسط كاظم در حال شكل گيري است، گفت: داداشي از همان ابتدا متوجه رفتار و شيطنت‌هاي كاظم مي‌شود، ولي به چند دليل برخورد نمي‌كند. او به برادرنش اعتماد مي‌كند و البته همين مساله نقطه ضعف شخصيت داداشي هم محسوب مي‌شود. او مي‌داند كه توطئه‌اي در راه است، اما نمي‌خواهد پيش از اتفاق، درباره آن قضاوت كند.

** صحنه‌هاي نمادين

اصغر همت در ادامه به وجود صحنه‌هاي نمادين در سريال «مثل هيچ كس» اشاره كرد و گفت: اين سريال درعين رئاليستي‌بودن، صحنه‌هاي نمادين هم داريم. از آن جمله مي‌توان به صحنه‌اي اشاره كرد كه كاظم زير ديگ هيزم مي‌گذارد و ديگران به او مي‌گويند كه آتشش را تندتر نكن.

** تبليغ نشدن خرافه

علي اكبر محلوجيان در پاسخ به اين پرسش كه تا چه اندازه در بيان سنت‌هاي قديمي تلاش كرده از رواج خرافه پرهيز كند؟ گفت: آن چه ما مطرح كرديم خرافه نيست؛ اينها اعتقادات قلبي برخي از مردم ماست.

وي با اشاره به سنت سمنوپزون كه در اين سريال به آن پرداخته شده بود، خاطرنشان كرد: اين سمنو براساس اعتقادي پخته مي‌شود.

عبدالحسن برزيده هم در اين مورد به دل‌نگراني‌هاي بي بي پس از ريختن گندم‌ها بر زمين اشاره كرد و گفت: پس از آن بارها شخصيت‌هاي مختلف به بي بي مي‌گويند كه نبايد به اين مسائل اعتقاد داشته باشد و اين براي ترويج نكردن خرافه بود.

** هزينه‌ي بالاي تيتراژ و موسيقي

عبدالحسن برزيده در پاسخ به پرسشي درباره موسيقي سريال «مثل هيچ كس» و خصوصا تيتراژ آن، خاطرنشان كرد: ساخت تيتراژ، اتفاق خوبي براي «مثل هيچ كس» بود. شعر افشين يداللهي هم شعر خوبي بود و خيلي طرفدار داشت. «مثل هيچ كس» بهترين تيتراژ سريال‌هاي موجود در ماه رمضان امسال را داشت و آقاي خواجه‌اميري هم با احساس آن را خوانده بود.

اصغر همت هم با اشاره به هزينه‌ي بالايي كه چنين تيتراژي طلب مي‌كند، گفت: در حال حاضر آقاي خواجه اميري در زمره‌ي مطرح‌ترين خوانندگان كشورمان در بين جوانان است و اين‌كه تهيه‌كننده سراغ چنين فردي برود، خيلي حرف است.

برزيده با اشاره به اجراي موسيقي سنتي توسط احسان خواجه اميري، در اين باره اظهار كرد: ايشان وقتي در «مثل هيچ كس» موسيقي سنتي خواند، مشخص شد كه تنها پاپ خوان نيست. بنابراين اين كار براي خود آقاي خواجه‌اميري هم يك حركت رو به‌جلو بود.

**‌ گريم سريال «مثل هيچكس»

در اين نشست اصغر همت كه خود تجربه چهره‌پردازي داشته‌است، در پاسخ به اين پرسش كه به ‌نظر مي‌رسد راكورد گريم‌ها در برخي صحنه‌ها تغيير كرده است؟ گفت: اشكال بزرگ گريم ما اين است كه طراحان گريم وقتي يك طرح مي‌زنند، مسلما نمي‌توانند آن را پياده كنند و اجراي گريم به دست مجريان گريم مي‌افتد. آقاي قومي نشان داده‌است كه كارش را بلد است.

وي درباره‌ي صحنه سكته كردن جلال و اجراي آن روي چهره اصغر همت، خاطرنشان كرد: اين احتمال وجود دارد كه به هنگام سكته تنها عضله صورت شخص كج شود و دهان كج نشود؛ ضمن اين كه كمبود وقت در بسياري موارد تاثيرگذار بود. يادم است آن روز آقاي قومي باعجله براي اين صحنه آمدند و از پيش هم براي اين صحنه برنامه‌ريزي نشده بود؛ بنابراين صورت من را با نخ كشيدند.

وي ادامه داد: كسي كه موي آقاي مهران رجبي را سفيد مي‌كند، همواره يك نفر نيست و هرروز آقاي قومي حضور نداشته‌است، البته نورپردازي هم مهم است و ممكن است همان گريم قبلي اتفاق افتاده باشد اما نورپردازي به گونه‌اتي باشد كه گريم را به شكلي ديگر نشان دهد.

همت تاكيد كرد كه تمامي اشكالات گريم را نبايد به حساب ندانستن گريمورها گذاشت بلكه گاه شرايط مهيا نيست.

** خاطره محلوجيان

در اين نشست علي اكبر محلوجيان به يادآوري خاطره‌اي پرداخت و گفت: در فيلمنامه «مثل هيچ كس» وقتي داداشي بريا خريد گل به گل فروشي مي‌رود، فروشنده از او مي‌پرسد كه چه گلي مي خواهد و او مي‌گويد گل نرگس؛ اما اين صحنه در سريال حذف شده و به شيوه‌اي ديگر اجرا شد. وقتي علت را از آقاي اسلامي پرسيدم او گفت كه در آن فصل گل نرگس پيدا نمي‌شد و آنها چاره‌اي جز اين كار نداشتند.

** تشكرها

در پايان نشست ايسنا، عبدالحسن برزيده از تمام عوامل اين سريال و همچنين برنامه ريز و همكار خود، حسن نجاريان تشكر كرد و گفت: انصافا نمي‌توان كار مناسبتي را با تعجيل ساخت و همه هماهنگ باشد. اما در مدت زمان طولاني كه در كنار هم بوديم، هيچ مشكلي پيش نيامد.

محمدعلي اسلامي ـ تهيه‌كننده ـ نيز در پايان در پاسخ به پرسشي درباره‌ي اصلاحات اين سريال ابراز خرسندي كرد كه هر دو سريال «زيرتيغ» و «مثل هيچ كس» بدون هيچ اصلاح و مميزي به روي آنتن رفتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha