• چهارشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8708-12994
  • خبرنگار : 71012

به انگيزه‌ي پخش سينمايي «خرس» اشك‌ها و لبخندهايي كه در همراهي با طبيعت شكل مي‌گيرد

به انگيزه‌ي پخش سينمايي «خرس»
اشك‌ها و لبخندهايي كه در همراهي با طبيعت شكل مي‌گيرد

بازيگر اصلي فيلم «خرس» همان‌طور كه از نامش برمي‌آيد دو خرس هستند، خرس بزرگ كه به جرأت مي‌توان گفت از ستاره‌هاي مطرح سينماي هاليوود است، در حدود 20 فيلم بازي كرد و در نهايت در سال 2000 و در سن 23 سالگي (سني كه اغلب خرس‌ها در آن سن مي‌ميرند) درگذشت. خرس كوچك در پيش از اين فيلم در هيچ فيلم ديگري بازي نكرده است.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، «خرس» با عنوان اصلي (our,l) محصول سال 1988 فرانسه و امريكا است كه در مدت زمان معمول 94 دقيقه در كشورهاي مختلف اكران شده است. با اين‌حال فيلم «خرس» كه توسط كارگردان مطرح فرانسوي ژان ژاك آنو ساخته شده است، در مدت زمان 85 دقيقه نيز در كشور آلمان به نمايش درآمده است.

سينمايي «خرس» به شيوه‌ي 35 ميلي‌متري فيلم‌برداري شده است، ولي براي نمايش زيبايي‌هاي تصاوير گرفته شده كه در مواردي شباهت به كارت پستال دارد، ژان ژاك آنو نسخه فيلم را روي نوار 70 ميلي‌متري چاپ كرد و به نمايش درآورد.

* داستان فيلم

فيلم‌نامه «خرس» را جرارد بارچ براساس داستاني از جيمز اليور كروود به نگارش درآورده است. جرارد بارچ تابه‌حال 59 فيلم‌نامه نوشته و تجربه كارگرداني هم داشته است. كروود هم نويسنده‌اي است كه تا به‌حال براساس كتاب‌ها و داستان‌هايش نزديك به 200 فيلم ساخته شده است.

اما فيلم «خرس» با پرداختن به زندگي يك بچه خرس، چشم‌اندازهاي شگفت‌آوري از دنياي وحش را در قالب اثري داستاني ارايه مي‌دهد، خرس كوچك ما در خود را در يك حادثه از دست مي‌دهد و پس از مدتي سرگرداني با خرس ديگري همراه مي‌شود. آن دو ناگزير از دست شكارچيان فرار مي‌كنند. شكارچي‌ها بچه خرس را مي‌گيرند ولي خرس بزرگ‌تر درحالي كه يكي از شكارچيان را به دام انداخته مي‌تواند او را بكشد، از اين كار صرف‌نظر مي‌كند.

** درباره فيلم

سينمايي «خرس» از آن دست فيلم‌هايي است كه به سختي مي‌توان آن را در ژانري مشخص قرار داد فيلم را در ژانر حادثه‌اي و خانوادگي قرار داده‌اند، اما حال و هواي آن به فضاي مستند نيز نزديك است.

«خرس» فيلمي درباره حيوانات است و بسياري از منتقدان آن را در زمره بهترين آثاري كه در چنين موضوعي ساخته شده است، قرار مي‌دهند؛ با اين‌حال «خرس» اثري صرفا درباره حيوانات نيست بلكه موضوعي كاملا داستاني دارد و وجه دراماتيك آن قوي است. در حقيقت خرس فيلمي درباره زندگي است كه مشابه آن تابه‌حال به ندرت در عالم سينما ساخته شده است.

ساخته ژان ژاك آنو، سرشار از صحنه‌هاي احساسي، زيبا و قابل لمس است كه تصاوير زيبايي كه فيلم‌بردار اسكار گرفته فيلم ثبت كرده است، اين زيبايي را دوچندان مي‌كند. آنو در سينمايي خرس لحظه‌هايي را ثبت كرده و مقابل چشم تماشاگر قرار مي‌دهد، كه او را به گريه و خنده مي‌اندازد؛ صحنه‌ها و دقايقي با كنش و تنش بسيار كه تماشاگر خود را هماهنگ را طبيعت مي‌بيند.

* ناگفته‌هاي فيلم

- از آن‌جا كه در حيات وحش، خرس‌هاي نر، معمولا تولد خرس‌ها را اگر بتوانند مي‌خورند، عوامل فيلم‌سازي ابتدا، توله‌اي مثلا به خرس كوچك را به خرس بزرگ همراه كردند؛ پس از اين‌كه خرس بزرگ با اين توله آشنا شد، با او بازي كرد به نحوي كه عوامل احساس كردند كه او آماده است، خرس كوچك اصلي را وارد صحنه كردند.

* اكران در سينماها و حضور در جشنواره‌هاي جهاني

سينمايي «خرس» در كشورهايي چون فرانسه، آلمان، فنلاند، سوئد، هلند، ژاپن، انگليس، استراليا، آمريكا، تركيه و آرژانتين به نمايش درآمده است.

اين فيلم در هفته نخست نمايش در آمريكا، پس از 858 بار نمايش، مبلغي بيش از 3 ميليون دلار فروش داشت.

فيلم «خرس» نامزد اسكار بهترين تدوين درس ال 1990 بوده است. اين فيلم در انجمن فيلم‌برداران آمريكا نيز نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم‌برداري بوده است.

نامزدي دريافت جايزه بهترين فيلم‌برداري (فيليپ راسل) از جشنواره بافتا، و نامزدي دريافت جايزه سزار در بخش‌هاي بهترين فيلم‌برداري، بهترين فيلم و پوستر و صداگذاري از ديگر افتخارات فيلم خرس است.

ساخته ژان ژاك آنو جايزه سزار بهترين كارگرداني را در سال 1989 به خود اختصاص داده است.

* درباره كارگردان

ژان ژاك آنو، اول اكتبر 1943 در فرانسه متولد شد، آنو دوران كودكي خود را سخت و كار گذراند و به همين سبب براي ورود به حرفه فيلم‌سازي نيز مشقات فراواني را متحمل شد. او كارش را با دستياري در تلويزيون شروع كرد و به اين ترتيب گام‌هاي يادگيري حرفه‌اي سينما را آغاز كرد. نخستين فيلم آنو سياه و سفيد در رنگ نام دارد كه در سال 1976 توانست جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي را از آن خود كند.

از مشهورترين فيلم‌هاي اين كارگردان مي‌توان به هفت‌سال در كتب (با بازي برادپيت)، بال‌هاي شجاعت (1995)، دشمن پشت دروازه (2001) و «دو برادر» (2003) اشاره كرد.

** پخش از تلويزيون

سينمايي «خرس» پنج‌شنبه هفته گذشته در قالب سينمايك پخش شد و تكرار آن سه‌شنبه (21 آبان‌ماه) ساعت 23 و 30 دقيقه بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha