• شنبه / ۲ آذر ۱۳۸۷ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8709-01192
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*2 آذر؛ سالروز صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه از سوي امام(ره)* گـفـت‌وگـوهـاي ايـسـنـا با 12 مسوول و عضو بسيج دانشجويي

*2 آذر؛ سالروز صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه از سوي امام(ره)* 
گـفـت‌وگـوهـاي ايـسـنـا با 12 مسوول و عضو بسيج دانشجويي

حضرت امام خميني (ره) معمار كبير انقلاب اسلامي در دوم آذر سال 1367 فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه را صادر كردند.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بازخواني اين پيام به بررسي رسالت امروز بسيج دانشجويي و ويژگي‌هاي دانشجوي بسيجي در گفت‌وگو با 12 مسوول و عضو بسيج دانشجويي پرداخته است.

متن اين پيام بدين شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحيم

تشكيل بسيج در نظام جمهوري اسلامي ايران يقينا از بركات و الطاف جليه خداوند تعالي بود كه بر ملت عزيز و انقلاب اسلامي ايران ارزاني شد.

در حوادث گوناگون پس از پيروزي انقلاب خصوصا جنگ، بودند نهادها و گروه‌هاي فراواني كه با ايثار و خلوص و فداكاري و شهادت‌طلبي ، كشور و انقلاب اسلامي را بيمه كردند، ولي حقيقتا اگر بخواهيم مصداق كاملي از ايثار و خلوص و فداكاري و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهيم ، چه كسي سزاوارتر از بسيج و بسيجيان خواهند بود! بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمري است كه شكوفه‌هاي آن بوي بهار وصل و طراوت يقين و حديث عشق مي‌دهد. بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامي است كه پيروانش بر گل‌دسته‌هاي رفيع آن ، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسيج ميقات پابرهنگان و معراج انديشه پاك اسلامي است كه تربيت‌يافتگان آن ، نام و نشان در گمنامي و بي‌نشاني گرفته‌اند. بسيج لشكر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضا نموده‌اند.

من همواره به خلوص و صفاي بسيجيان غبطه مي‌خورم و از خدا مي‌خواهم تا با بسيجيانم محشور گرداند، چرا كه در اين دنيا افتخارم اين است كه خود بسيجي‌ام . من مجددا به همه ملت بزرگوار ايران و مسئولين عرض مي كنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترين ساده‌انديشي اين است كه تصور كنيم جهانخواران خصوصا آمريكا و شوروي از ما و اسلام عزيز دست برداشته‌اند؛ لحظه‌اي نبايد از كيد دشمنان غافل بمانيم . در نهاد و سرشت امريكا و شوروي كينه و دشمني با اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله وسلم - موج مي‌زند. بايد براي شكستن امواج طوفان‌ها و فتنه‌ها و جلوگيري از سيل آفت‌ها به سلاح پولادين صبر و ايمان مسلح شويم . ملتي كه در خط اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله - و مخالفت با استكبار و پول‌پرستي و تحجرگرايي و مقدس نمايي است، بايد همه افرادش بسيجي باشند و فنون نظامي و دفاعي لازم را بدانند، چرا كه در هنگامه خطر، ملتي سربلند و جاويد است كه اكثريت آن آمادگي لازم رزمي را داشته باشد.

خلاصه كلام ، اگر بر كشوري نواي دلنشين تفكر بسيجي طنين‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گرديد؛ والا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند. بسيج بايد مثل گذشته و با قدرت و اطمينان خاطر به كار خود ادامه دهد. امروز يكي ازضروري‌ترين تشكل‌ها، بسيج دانشجو و طلبه است . طلاب علوم ديني و دانشجويان دانشگاهها بايد با تمام توان خود در مراكزشان از انقلاب و اسلام دفاع كنند و فرزندان بسيجي‌ام در اين دو مركز، پاسدار اصول تغييرناپذير "نه شرقي و نه غربي " باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلي بيشتر به اتحاد و يگانگي احتياج دارند. فرزندان انقلاب به هيچ وجه نگذارند ايادي آمريكا و شوروي در آن دو محل حساس نفوذ كنند. تنها با بسيج است كه اين مهم انجام مي‌پذيرد. مسائل اعتقادي بسيجيان به عهده اين دو پايگاه علمي است . حوزه علميه و دانشگاه بايد چهارچوب‌هاي اصيل اسلام ناب محمدي را در اختيار تمامي اعضاي بسيج قرار دهند. بايد بسيجيان جهان اسلام در فكر ايجاد حكومت بزرگ اسلامي باشند و اين شدني است ، چرا كه بسيج تنها منحصر به ايران اسلامي نيست ، بايد هسته‌هاي مقاومت را در تمامي جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ايستاد. شما در جنگ تحميلي نشان داديد كه با مديريت صحيح و خوب مي‌توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما بايد بدانيد كه كارتان به پايان نرسيده است ، انقلاب اسلامي در جهان نيازمند فداكاري‌هاي شماست و مسئولين تنها با پشتوانه شماست كه مي‌توانند به تمامي تشنگان حقيقت و صداقت اثبات كنند كه بدون امريكا و شوروي مي‌شود به زندگي مسالمت‌آميز توام با صلح و آزادي رسيد. حضور شما در صحنه‌ها موجب مي‌شود كه ريشه ضدانقلاب در تمامي ابعاد از بيخ و بن قطع گردد.

من دست يكايك شما پيشگامان رهايي را مي‌بوسم و مي‌دانم كه اگر مسئولين نظام اسلامي از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهي خواهند سوخت . بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه غفلت از ايجاد ارتش بيست ميليوني ، سقوط در دام دو ابرقدرت جهاني را به دنبال خواهد داشت . من از تمامي بسيجيان خصوصا از فرماندهان عزيز آن تشكر مي كنم و از دعاي خير براي اين فرزندان با وفاي اسلام غفلت نخواهم نمود. خداوند شهداي عزيز و گمنام بسيج را به نعمت همجواري اهل بيت - عليهم السلام - متنعم و جانبازان عزيز را شفا و اسرا و مفقودين عزيز را سالما به اوطانشان بازگرداند و هر روز بر عظمت و شوكت اين نهاد مقدس و مردمي كه پيروان اسلام عزيز و حضرت بقيه الله الاعظم - ارواحنا لمقدمه الفدا - هستند بيفزايد. والسلام عليكم و رحمه الله .»

 رسالت بسيج دانشجويي، ورود به حوزه‌هاي مختلف علمي در دانشگاه‌ها و جامعه است

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: رسالت بسيج دانشجويي ورود به حوزه‌هاي مختلف علمي در دانشگاه‌ها و جامعه است.

رحيم خاني‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: بسيج كشور براي مقابله با يك تهديد نظام، با صدور فرمان امام (ره) تشكيل شد كه ضرورت آن زمان، دفاع از كشور و انقلاب اسلامي بود و توانست وظيفه‌ خود را به نحو احسن در جبهه‌هاي حق عليه باطل انجام دهد و اين مرحله از تاريخ انقلاب اسلامي هم با موفقيت هر چه تمام‌تر به پايان رسيد و هم‌زمان با آن مرحله جديدي از زندگي انقلاب شروع شد كه اين مرحله حركت در زمينه‌هاي علمي و فرهنگي بود.

وي با بيان اينكه امام خميني (ره) براي حركت در زمينه‌هاي علمي و فرهنگي فرمان تشكيل بسيج دانشجويي و طلبه را صادر كردند، گفت: تلاش، پشتكار، اتكا به خدا، فرمانبرداري از ولايت فقيه، ايثار و شهادت از ويژگي‌هاي بسيج در دفاع مقدس بود كه امروز همين ويژگي‌ها در يك رويكرد جديدتري در بسيجيان دانشجو و طلبه بايد ظهور و بروز پيدا كند.

خاني‌زاد در ادامه تصريح كرد: سعي بسيج دانشجويي و طلبه بر اين است كه با ايجاد حوزه‌هاي مختلف فكري، در عرصه‌ي توليد علم و فراهم كردن بسترهاي لازم براي گفت‌وگوي علمي و فرهنگي در حوزه‌هاي مختلف و ورود به ساختارهاي جديد با حضور افكار خلاق و كمك به جامعه و گروه‌هاي گوناگون در آن به بروز فعاليت‌ها و انجام نقش‌هاي متفاوت در جامعه بپردازد و رسيدن به عدالت و عدالت‌خواهي را فراهم كند و مسير رسيدن به اهداف بسيج دانشجويي در جامعه را هموار نمايد كه در نهايت اين درخشان‌سازي به صدور افكار و انديشه‌هاي انقلابي به دنيا و جامعه‌ي جهاني و برافراشتن پرچم اسلام در سراسر جهان منجر شود.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي، گفت: در واقع دوم آذر، سالروز صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجويي و طلبه، يادآور وظيفه‌ي خطير بسيج دانشجويي است كه بايد با ايثار و شهامت آن را انجام دهد.

مهمترين وظيفه‌ دانشجوي بسيجي، مراقبت بر حضور تحت لواي رهبري استمسوول بسيج دانشجويي دانشگاه بوعلي سيناي همدان گفت: ما اعتقاد داريم كسي كه بر روي خودش نام بسيجي مي‌گذارد، مي‌بايست داراي يكسري دغدغه‌ها و دل‌مشغولي‌هايي باشد كه آن جداي از موفقيت، پيروزي و افتخار ايران عزيز اسلامي نيست.

 مهمترين وظيفه‌ دانشجوي بسيجي، مراقبت بر حضور تحت لواي رهبري است

سجاد ريحاني، مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مناسبت 2 آذر، سالروز صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو وطلبه توسط امام راحل اظهار كرد: حوزه و دانشگاه به عنوان دو پايه اساسي جامعه كه در آن همواره تاثيرگذار بوده‌ و هستند، هميشه مدنظر افرادي كه مي‌خواستند براي رسيدن جامعه به سعادت و تكامل، كه هدف نهايي آن است، برنامه‌ريزي كنند، بوده و هست.

وي گفت: حضرت امام (ره) در پيروزي انقلاب عظيم اسلامي به حوزه و دانشگاه توجه شاياني داشتند و اين هم در آثار وهم در عملكرد ايشان پس از پيروزي انقلاب مشهود بود و صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجويي و طلاب از سوي ايشان در جهت سازماندهي نخبگان فرهنگي و اجتماعي در حوزه و دانشگاه‌ها براي ايفاي نقش بيشتر آنها بوده است.

ريحاني اظهار كرد: ما اعتقاد داريم كسي كه بر روي خود، نام بسيجي مي‌گذارد مي‌بايست داراي يكسري دغدغه‌ها و دلمشغولي‌هايي باشد كه آن جداي از موفقيت، پيروزي و افتخار ايران عزيز اسلامي نيست.

وي با اشاره به اين مطلب كه بسيج دانشجويي و طلاب مي‌تواند نقش دانشگاه و حوزه را در اين زمينه پررنگ‌تر كند و مسير پيشرفت كشور را تسهيل نمايد، افزود: اينها به اين دليل است كه اين افراد، افرادي دغدغه‌مند و از قشر فرهيخته‌ي جامعه هستند.

ريحاني اظهار كرد: تشكيل واژه‌ي بسيج دانشجويي از دو كلمه‌ي بسيج و دانشجو تكليف اعضاي آن را سنگين‌تر مي‌كند، زيرا آنها هم بايستي در پي كسب علم باشند و هم اينكه آن تعهد و پرچمداري پرچمي كه روزي بسيجيان پس از آنها در ميدان‌هاي عشق وحماسه به يادگار گذاشتند را عهده‌دار باشند.

وي دانشجوي بسيجي را كسي دانست كه با داشتن دغدغه‌هايي كه برگرفته از آن تعهد بسيجي او مي‌باشد، به تمامي مسائل مطرح در جامعه اعم از علمي، مذهبي و ديني با ديدي ريزبينانه بنگرد و آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.

وي ابراز كرد: بسيج دانشجويي بايد به مباحث ايدئولوژيك و خدعه‌ها و شبهاتي كه در دانشگاه‌ها به وجود مي‌آيد توجه نمايد و در پي پاسخ دادن به آنها باشد و در كل مهمترين وظيفه‌ي آن مراقبت بر حضورش در تحت لواي رهبري همانطور كه تا كنون بوده است، مي‌باشد و اينكه هر آنچه را مقام معظم رهبري مي‌گويند با گوش جان بشنود و بپذيرد.

 رسالت بسيج دانشجويي اعتلاي انقلاب اسلامي است

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران گفت: رسالت بسيج دانشجويي در وهله‌ي اول اعتلاي انقلاب اسلامي و حفظ دستاوردها و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي است؛ بر اين اساس دانشجوي بسيجي بايد با افزايش معرفت و بصيرت، انديشه‌هاي ديني را در خود عمق ببخشد.

اسماعيل حشمتي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به صدور فرمان امام (ره) براي تشكيل بسيج دانشجو و طلبه اشاره و اظهار كرد: هنگامي كه امام (ره) فرمان صدور تشكيل بسيج دانشجو و طلبه را صادر كردند جنبش‌هاي چپ و انديشه‌هاي ماركسيستي در دانشگاه زياد شده بود و در اين شرايط ايجاد تشكلي منسجم در داخل دانشگاه براي دفاع از اسلام و انقلاب لازم بود.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: امام (ره) تاكيد داشتند كه دفاع از انقلاب با وحدت حوزه و دانشگاه ميسر مي‌شود و از سويي ديگر بيان كردند كه تنها بسيج دانشجويي مي‌تواند اين امر را محقق كند.

حشمتي با بيان اينكه امام (ره) در دوم آذر 67 يكي از ضروري‌ترين تشكل‌ها را بسيج دانشجو و طلبه ناميدند، هدف از تشكيل اين تشكل را دفاع از انقلاب و اسلام عنوان و خاطرنشان كرد: در آن زمان شعار نه شرقي و نه غربي مطرح بود كه پس از فروپاشي شوروي و تك قطبي شدن نظام بين‌الملل، رويكرد مبارزه به مبارزه با استكبار بزرگ، آمريكا تغيير كرد.

وي در توصيف ويژگي‌هاي بسيج دانشجويي با بيان اين كه بسيج دانشجويي در جناح‌هاي سياسي هضم نمي‌شود، گفت: بسيج دانشجويي تشكلي فراجناحي است و با ساير تشكل‌ها در بخش‌هاي مختلف همكاري دارد. بدان معنا كه اگر تشكلي در ابعاد علمي،‌ فرهنگي و يا سياسي فعال باشد اين كانون‌ها در بسيج دانشجويي مطرح است.

حشمتي با تاكيد بر اينكه بسيج دانشجويي به مسائل، تك بعدي نگاه نمي‌كند، اظهار كرد: استكبارستيزي و مطالبه‌گري به همراه عقلانيت و مصلحت در راستاي حفظ انقلاب اسلامي در ابعاد سياسي، اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي از ديگر رسالت‌هاي بسيج دانشجويي است.

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران در توضيح رسالت‌هاي بسيج دانشجويي گفت: افزايش معرفت و بصيرت در حوزه‌هاي مختلف و تعميق انديشه‌هاي ديني و در كنار آن ارائه‌ي راهكارهاي كاربردي و عالمانه جهت حل معضلات كشور در راستاي مطالبه‌گري از جمله دغدغه‌هاي بسيج دانشجويي است.

حشمتي در پايان ضمن تبريك هفته بسيج به دانشجويان بسيجي و كليه بسيجيان در همه‌ي اقشار، تصريح كرد: مهم‌ترين رسالت بسيج دانشجويي اعتلاي انقلاب اسلامي، حفظ دستاوردها و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي است بنابراين دانشجويان بسيجي براي حفظ مولفه‌هاي اسلام و انقلاب بايد با افزايش معرفت و بصيرت، انديشه‌هاي ديني را در خود عمق ببخشنند.

 حوزه و دانشگاه، مهمترين نهاد براي اشاعه تفكر بسيجي است

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ حوزه و دانشگاه‌ها را به عنوان مهمترين نهاد براي اشاعه‌ تفكر بسيجي عنوان كرد.

اسحاق رياحي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در سالروز صدور فرمان امام (ره) براي تشكيل بسيج دانشجو و طلبه گفت: در شرايطي كه بعد از جنگ برخي بسيج را تنها محدود به فعاليت‌هاي نظامي مي‌دانستند امام (ره) با صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه تاكيد كردند كه تفكر بسيج فراتر از بحث‌هاي نظامي است و استراتژيك‌ترين مكان براي پياده سازي اين تفكر را حوزه و دانشگاه مي‌دانستند.

اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: ‌با وجودي كه بسيج دانشجويي يك تشكل دانشجويي است، اما بحث بسيج دانشجويي صرفا فعاليت در يك تشكل نيست. بر اين اساس هدف امام(ره) از تشكيل بسيج دانشجو، تنها تشكيل يك تشكل نبود؛ بلكه قصد ايشان اشاعه‌ي تفكر بسيج در كل جامعه دانشگاهي بود.

وي افزود: هدف امام از صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه، اشاعه‌ تفكر بسيجي در همه دستگاه‌هاي كشور و اقشار مختلف جامعه بود؛ چرا كه بسيج به معناي مردم و مردم نيروهاي اصلي انقلاب هستند.

معاون سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران ادامه داد: از آن جا كه نقش بسيج در توسعه و ادامه تفكر انقلاب اسلامي نقش بي‌بديلي به شمار مي‌آمد، امام(ره) با صدور فرمان بسيج دانشجو و طلبه تاكيد كردند كه حوزه و دانشگاه يكي از مهمترين نهادها براي اشاعه‌ي فرهنگ و تفكر بسيجي در سطح جامعه است.

رياحي در بيان ويژگي يك دانشجوي بسيجي گفت: يك دانشجوي بسيجي علاوه بر پايبندي كامل به مباني اسلام و اصول انقلاب داراي شاخصه‌هاي بيروني همچون عدالت‌خواهي و آرمان خواهي است.

وي در پايان تصريح كرد: پيگيري تحقق آرمان‌هاي انقلاب، تلاش براي اصلاح دانشگاه ، پيگيري مطالبات مقام معظم رهبري، تحقق جنبش نرم افزاري، استكبارستيزي و ... از جمله دغدغه‌هاي يك دانشجوي بسيجي است.

 دانشجوي بسيجي بايد در تمام عرصه‌ها الگو و فعال باشد

مسوول حوزه مقاومت بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت معلم تهران گفت: در مورد هدف صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه بايد به وضعيت آن مقطع زماني توجه كنيم، چرا كه به لحاظ فرهنگي و سياسي بعد از انقلاب، دانشگاه با مشكلات خاص خود مواجه بوده است.

حسين‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: از جمله مشكلات دانشگاه در زمان انقلاب، مي‌توان به نفوذ اساتيد شرق و غرب‌زده و اينكه دانشگاه كامل و صددرصد منطبق با انقلاب نبود و همچنين به لحاظ اهداف و آرمان‌هاي انقلاب از ديگر اقشار جامعه عقب مانده بود، اشاره كرد.

وي با اشاره به صحبت معروف امام (ره) مبني بر اينكه تا دانشگاه اصلاح نشود، مملكت اصلاح نمي‌شود، بيان كرد: يكي از برنامه‌هاي تشكيل بسيج دانشجويي ايجاد روح انقلابي در سطح دانشگاه بوده، تا دانشگاهيان همپاي مردم وارد عرصه شوند و در راه اهداف انقلاب قدم بردارند.

وي افزود: امام (ره) از بسيج طلبه نيز به خاطر اينكه حوزه علميه بستر مناسبي براي كار دارد و روحانيون در جامعه از كاريزماي خاصي برخوردارند و مي‌توانند در افراد جامعه تاثير بگذارند براي تبليغ بهره گرفته‌اند و براي اينكه ثابت كنند كه روحانيون مي‌توانند بسيجي فكر كرده و عمل كنند و در دفاع مقدس شركت كنند، بسيج طلبه را به راه انداختند تا انشقاقي كه قبل از انقلاب ميان حوزه و دانشگاه بوده است را به اسم هدف مشترك به وحدت نزديك كنند تا بتوانيم به اهداف و آرمان‌هاي انقلاب دست يابيم.

حسين‌پور تصريح كرد: با توجه به اينكه هدف اصلي بسيج پيگيري اهداف انقلاب است تا بتوانيم انقلاب را تا رسيدن دولت امام زمان (عج) جهاني كنيم در اين زمينه دانشگاه به اين خاطر كه در جامعه به عنوان مرجع فكري محسوب مي‌شود نقش تاثيرگذاري دارد، بنابراين مشخص است كه وظيفه‌اي كه بر دوش بسيج دانشجويي است سنگين خواهد بود.

مسوول حوزه مقاومت بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت معلم تهران بيان كرد: با توجه به اينكه شايد دانشجويان به علت تحصيل علم، داراي غرور باشند و اسم روشنفكر به خود بدهند، دانشجوي بسيجي اين را نقض مي‌كند و كنار فرهيختگي و علم بايد خضوع و فروتني دانشجوي بسيجي بالا رود و در عرصه‌هاي مختلف به دولت و مردم كمك كند. پس دانشجوي بسيجي بايد در تمام زمينه‌ها مانند اخلاقي، سياسي، فرهنگي، علمي، اقتصادي فعال و الگو باشد.

 هدف از تشكيل بسيج دانشجويي، تشكيل نهضت جهاني است

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد، در رابطه با هدف از تشكيل بسيج دانشجويي با اشاره به فرمان تشكيل آن از سوي امام(ره) گفت: هدف از تشكيل بسيج دانشجويي، تشكيل نهضت جهاني است.

محسن دوباشي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: آرمان بلند بسيج دانشجو و طلبه از سوي امام (ره) تشكيل سپاهي براي ايجاد نهضت جهاني است كه هدف بسيج دانشجو و طلبه نيز مي‌باشد.

دوباشي بيان كرد: رسالت امروز تشكل‌هاي دانشجويي و به طور خاص بسيج دانشجويي اين است كه اصول اصلي انقلاب كه از سوي حضرت امام(ره) بينان‌گذاري شده است را دوباره به گفتمان اصلي جامعه تبديل كنند و از اصلي‌ترين وظايف تشكل‌ها و به خصوص بسيج به عنوان نهاد انقلابي است كه به سمت اصول اصلي انقلاب كه در حال به فراموشي سپرده شدن است بازگردند.

وي گفت: در هر زمان و مكاني ، بهترين دغدغه تشكل‌هاي دانشجويي ، حمايت از اصول اصلي انقلاب است و در شرايط فعلي ضروري‌تر و واجب‌تر است، البته با توجه به فرمايشات اكيد مقام معظم رهبري در بحث توليد علم و پژوهش، نبايد از بحث‌هاي علمي غافل شد.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد، افزود: اگر تشكل‌ها و بسيج دانشجويي در تمام عرصه‌ها اصول انقلابي را محور اوليه كار خود قرار دهند ، تشكل‌هاي پويايي خواهيم داشت و همان‌طور كه از جنبش دانشجويي انتظار مي‌رود كه پيشرو و پيشگام جامعه باشد، جامعه را به سمت اصول اصلي انقلاب جهت‌دهي مي‌كند.

دوباشي در رابطه با حركت‌هاي بسيج دانشجويي در مسير دفاع از اسلام و انقلاب تصريح كرد: حركت‌هاي بسيج دانشجويي و به طور كل تشكل‌هاي دانشجويي در اين مسير دغدغه‌مند بوده است، اما به نظر من در حد انتظار نبوده است. در شرايط فعلي تشكل‌هاي دانشجويي تا اندازه‌اي به سمت مصلحت‌گرايي رفته‌اند و هرچه مصلحت‌گراتر شوند و به بازي‌هاي سياسي روي آورند ، مشكلات به وجود مي‌آيد، ‌بنابراين در شرايط فعلي تشكل‌ها و بسيج دانشجويي تا حدي به رسالت خود يعني توجه به آرمان‌ها عمل كرده‌اند اما تا حد انتظار نبوده است.

 دغدغه بسيج دانشجويي شناساندن جايگاه آن در ميان دانشجويان است

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ با اشاره به سالروز صدور فرمان بسيج دانشجو و طلبه گفت: هدف بسيج دانشجويي تربيت نيروهاي متخصص و متعهد است كه موازي با آرمان‌ها و اهداف انقلاب و نظام است.

نرگس آسايش در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره هدف از صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه گفت: يكي از ضرورياتي كه باعث شد امام خميني (ره) دستور صدور اين فرمان را بدهند اين بود كه از بين گروه‌هاي فكري مختلف در سطح جامعه گروهي براي تقويت نيروهايي كه در مخالفت با استكبار جهاني فعال هستند، تشكيل شود كه اين بسيج مي‌تواند در قلب دانشگا‌ه‌ها و يا در دل مردم يك محله يا جامعه باشد.

وي در ادامه تصريح كرد: اگر بسيج دانشجويي بتواند با همان اهداف اصلي پيش برود و دچار حاشيه نشود به طور قطع به آن هدف خود مي‌رسد و جايگاهي براي مخالفت با سخنان داخلي و خارجي مي‌شود.

اين فعال دانشجويي با بيان اينكه دانشجوي بسيجي بايد علاوه بر ايمان، اميد و توكل به خدا، روحيه انتقادي و تحليلي داشته باشد، اظهار كرد: از دغدغه‌هاي بسيج دانشجويي اين است كه جايگاه اصلي بسيج را در سطح دانشگاه‌ها به خصوص در بين دانشجويان روشن كند تا دانشجوياني كه وارد فضاي دانشگاه مي‌شوند با آن به درستي آشنا شوند كه اين شناخت بسيج در ميان دانشجويان مي‌تواند از طريق ايجاد ارتباط يا برگزاري همايش‌ها باشد.

وي افزود: پس از آن بسيج دانشجويي بايد نيروهايي را كه جذب كرده كاربردي كند و در سطح علمي كه خود مي‌خواهد تربيت كند تا براي نظام و انقلاب هدفمند باشند و درواقع اولين دغدغه شناساندن جايگاه اصلي بسيج دانشجويي و پس از آن جذب و سازمان‌دهي افراد جذب شده مي‌باشد.

 دانشجوي بسيجي بايد بصيرت و روحيه‌ جهادي داشته باشد

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق با اشاره به سالروز صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه، گفت: دانشجوي بسيجي بايد بصيرت و روحيه‌ جهادي داشته باشد.

محمد ثنايي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تعريف امام خميني (ره) از بسيجي به اين معنا كه بسيجي نيروي تازه‌كار حاضر در صحنه است كه براي نيازهاي اساسي و حياتي نظام خود كار مي‌كند، اظهار كرد: با توجه به اينكه بسيج در زمان جنگ در مقابل دشمن از كشور دفاع مي‌كرد و پس از جنگ هم در زمينه‌هاي پيشرفت كشور گام برداشت، مي‌توان حركت امام (ره) را اينگونه تعبير كرد كه براي برنامه‌ريزي و ساز و كار تعريف كردن براي رشد و پيشرفت جامعه و حفظ و بقاي آرمان‌هاي اسلامي، فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه را صادر كردند.

وي درباره ويژگي‌هاي دانشجوي بسيجي گفت: دانشجوي بسيجي بايد بصيرت و روحيه جهادي داشته باشد؛ يعني نيازهاي اساسي و حياتي نظام را بشناسد و براي انقلاب و اسلام آماده فداكاري باشد.

اين عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ تاكيد كرد: علاوه بر اين دانشجوي بسيجي بايد آمادگي روحي و معنوي داشته باشد؛ چون اين آمادگي روحي و معنوي ضامن بقاي روح و تفكر بسيجي است كه اگر نباشد ممكن است علي‌رغم تمام بصيرتي كه يك دانشجوي بسيجي داشته باشد، كمتر به آن عمل كند. از اين جهت آمادگي روحي كه ناظر به داشتن روحيه‌ي جهادي و فداكاري كردن براي نيازهاي اساسي و حياتي است ضامن بقاي اين تفكر بسيجي خواهد بود.

وي رسالت بسيج را انجام تكليف آن دانست و بيان كرد: گستره بسيج، گستره انقلاب است؛ يعني بسيج در هيچ موضوعي نمي‌تواند محدود شود و در ذات آن هم محدوديت معنا ندارد، زيرا بسيج يك نيروي پا به كار است كه آماده است تا خلاهايي كه به دليل عدم كارآيي برخي از قسمت‌هاي سيستم كشور ايجاد شده را پر كند و در هر عرصه‌اي كه انقلاب و نظام احساس نياز پيدا كند تا اسلام ناب پيامبر محقق شود، كارآيي داشته باشد.

اين فعال دانشجويي با بيان اينكه امروز منبع اصلي بسيج دانشجويي در تشخيص نيازهاي اساسي و حياتي انقلاب و نظام فرمايشات مقام معظم رهبري است كه اين را به تكليف بسيج تعبير مي‌كنيم، گفت: امروز تكاليفي از طرف رهبري انقلاب براي بسيج دانشجويي ذكر شده كه نخبه‌پروري سياسي، جنبش نرم‌افزاري، مطالبه‌گري و عدالت‌خواهي و قوام‌بخشي معرفت ديني است. البته با توجه به اينكه بسيج يك مجموعه سيال است و هدف آن هم هدف جامعي است و متناسب با نيازهاي انقلاب هدف آن در هر برهه‌اي از زمان و مكان تغيير مي‌كند مي‌توان گفت كه تكليف ثابت بسيج رفع نيازهاي اساسي و حياتي انقلاب است.

وي افزود: اين رفع نيازهاي اساسي و حياتي انقلاب بسته به توانمندي‌هاي بسيج دانشجويي و زمان و مكان تغيير مي‌كند و هر قشري از بسيج با توجه به توانمندي‌هايي كه دارد در جهت رفع نيازهاي نظام و انقلاب تلاش مي‌كنند مانند بسيج دانش‌آموزي يا بسيج كارگري و درواقع فلسفه وجودي هر كدام از اينها يك امر يعني بحث نيازهاي نظام و انقلاب است.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق، تصريح كرد: چون بسيجي ناظر به يك تفكر است نه ناظر به يك مجموعه از اين جهت ديگر نمي‌توان گفت دانشجوي بسيجي، زيرا اينجا دانشجويي اصل قرار داده شده و بسيجي به آن اضافه شده است اما اگر بگوييم بسيجي دانشجو معنادارتر است چون دانشجو مختص به برهه‌اي از زندگي است، اما چون بسيجي ناظر به فكر است از ابتدا تا پايان زندگي مي‌توان آن فكر، روحيه و نوع نگرش را با خود داشته باشند و بنابراين مي‌توان گفت كساني، بسيجي هستند كه اين تفكر را داشته باشند ولو اينكه در يك تشكل ديگر باشند و مهم آن روحيه‌ي بسيجي است.

 وظايف بسيج دانشجويي براساس ملاك‌هاي مقام‌معظم رهبري‌ تعريف مي‌شود

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ گفت: بسيج دانشجويي تنها نهادي است كه روحيه‌ انقلابي و نسل اولي انقلاب را به جامعه انتقال مي‌دهد و پرورش‌يافتگان بسيج دانشجويي كساني هستند كه مديريت‌هاي كلان جامعه در آينده را در دست خواهند داشت.

سعيد سليماني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به سالروز صدور فرمان امام (ره) مبني بر تشكيل بسيج دانشجو و طلبه گفت: در فضاي سال 67 كه امام(ره) فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه را صادر فرمودند، بسياري از جوان‌ها پس از برگشت از جبهه‌هاي جنگ و حضور در دانشگاه‌ها به دليل داشتن دغدغه‌هاي زياد وارد فعاليت‌هاي دانشجويي شدند؛ البته در آن دوران تنها پايگاه دانشگاهي، انجمن اسلامي بود كه اين جوانان وارد اين تشكل شدند.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: در چنين فضايي كه بچه‌هاي جبهه و جنگ با برگشت به دانشگاه در تشكل دانشجويي انجمن اسلامي حضور پيدا كردند حضرت امام دست به ابتكار مي‌زنند كه ناشي از ديد تيزبينانه رهبري ايشان دارد تا نهادي كه برآمده از متن انقلاب و نهاد مردمي كه داخل انقلاب روييده شده بود به نام بسيج دانشجويي در داخل دانشگاه ايجاد شود.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: با مشاهده كاركرد بسيج دانشجويي در چند سال؛ متوجه منظور امام (ره) از چنين ابتكاري مي‌شويم؛ چراكه بسيج دانشجويي به عنوان تنها نهادي است كه روحيه‌ي انقلابي و نسل اولي انقلاب را به جامعه انتقال مي‌دهد و پرورش‌يافتگان بسيج دانشجويي كساني هستند كه مديريت‌هاي كلان جامعه را در آينده در دست خواهند گرفت.

سليماني ادامه داد: روحيه انقلابي كه بايد به نسل‌هاي بعدي منتقل شود در بسيج دانشجويي ايجاد مي‌شود كه اين موارد نشان‌دهنده‌ي علت پايه‌گذاري بسيج دانشجويي در دانشگاه‌هاست.

وي در توضيح معناي نام بسيج گفت: معناي اصلي بسيج، در صحنه و پاي انقلاب بودن است بر اين اساس در زمان جنگ و دفاع بسيج معناي نظامي گرفت و در بعد نظامي فعاليت مي‌كرد، اما در زمان صلح و عمق بخشيدن به مولفه‌هاي انقلاب بسيج با توجه به معناي كلي‌اش حوزه‌ي تاثيرگذاري‌اش در جامعه بيشتر است.

وي يكي از بازده‌هاي اساسي بسيج را در بحث دانشجويي عنوان و خاطرنشان كرد: بسيج دانشجويي با پرورش نيروهاي مستعد و انقلابي و متدين براي آينده نظام به عنوان نهادي پرارزش در داخل مجموعه‌هاي دانشگاهي مطرح است.

اين عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه تهران بزرگ در بيان ويژگي دانشجوي بسيجي گفت: از آنجا كه بسيج به معناي در صحنه بودن است؛ دانشجوي بسيجي بايد علاوه بر آشنايي با وظايفش، عمل به اين وظايف را ملاك اصلي كارهاي خود قرار دهد.

سليماني ادامه داد: دانشجوي بسيجي بايد نيازهاي كنوني جامعه را كه شامل نياز علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي است را بشناسد و با نيازسنجي از جامعه و وظايف بر عهده‌اش، پا به ميدان بگذارد. در همين راستا دانشجوي بسيجي بايد هرباري كه از انقلاب بر روي زمين مانده را به دوش كشد.

اين فعال دانشجويي خاطر نشان كرد: دانشجوي بسيجي در حوزه‌هاي كلان جامعه و در بحث‌هاي كلي همچون بحث علم، معرفت، تدين و انقلاب اسلامي نقش پررنگ‌تري را ايفا مي‌كند.

وي افزود: دانشجويي كه در دانشگاه علاوه بر عمل به وظيفه‌ي اصلي‌اش، يعني درس خواندن، باري كه از انقلاب روي زمين مانده را برمي‌دارد، به عنوان يك دانشجوي بسيجي به شمار مي‌آيد حتي اگر در قالب بسيج دانشجويي نيز فعاليت نكند، بر اين اساس همه‌ي افراد با چنين ويژگي‌هايي در تعريف يك دانشجوي بسيجي جاي مي‌گيرند.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت در ادامه يادآور شد: از آنجا كه تفاوت انقلاب اسلامي با انقلاب‌هاي ديگر در دنيا در يكسري اصول است؛ بايد همواره اين اصول را حفظ كرد تا سربلند باشيم بر اين اساس يكي از كاركردهاي اصلي بسيج دانشجويي، رصد و شناخت اين اصول و كسب معرفت در راستاي آن و عقايد و همچنين خودسازي و نهادينه كردن اين مباني در تفكرات خود و گسترش اين تفكرات در آينده است.

سليماني، بسيج دانشجويي را پلي براي دريافت تعليمات و معارف انقلاب اسلامي و پرورشي آن‌ها در خود و انتقال به جامعه دانست و تاكيد كرد كه اين موضوع يكي از وظايف سنگين بسيج دانشجويي در حال حاضر است.

اين فعال دانشجويي در پايان تصريح كرد: وظايف ديگر بسيج دانشجويي بر اساس ملاك‌هايي كه مقام معظم رهبري تبيين كرده‌اند؛ تعريف مي‌شود. مهم‌ترين اين مولفه مباحث پيگيري جهاد علمي، افزايش اعتماد به نفس در بين دانشجويان، نخبه‌پروري سياسي، در ميدان بودن در همه‌ي عرصه‌ها و استفاده از آرمان‌هاي امام (ره) و انقلاب در جهت ارتقاي نظام است.

رسالت بسيج دانشجويي حفظ نظام در هر شرايطي است

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ با اشاره به سالروز صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه گفت: هدف بسيج دانشجويي تربيت افرادي هم‌تراز دوران انقلاب است.

نجمه صابري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه امام خميني (ره) با پيش‌بيني و بينش خود نسبت به آينده و مسائل، فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه را صادر كردند، گفت: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مي‌توان گفت كه هدف بسيج دانشجويي و فرد بسيجي حفظ نظام در هر شرايطي است.

وي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري جواني، خردمندي و آگاه بودن را دو ويژگي دانشجويان بسيجي بر مي‌شمرند، گفت: دانشجو بودن از يك طرف و بسيجي بودن از طرف ديگر هر كدام يك امتياز است؛ چون دانشجو داراي روحيه جواني و فعال بودن است و خود را نسبت به آينده كشور مسوول مي‌داند، سعي مي‌كند در راه علم و دانش گام بردارد. آزاد فكر مي‌كند و خود را در صحنه مي‌بيند و آرمان‌گرا هم هست و از سوي ديگر هم بسيجي بودن به عنوان يك امتياز در ميدان عمل رفتن، تن به حادثه دادن، ‌خالص بودن، براي اهداف متعالي كار كردن، جان بر كف بودن، با اخلاص و آرمان‌گرا بودن در همه ميادين بسيجي و عمل كردن و اهل مطالعه بودن و خوب درس خواندن را در اختيار دارد.

اين عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ هدف آرماني و نهايي را رسيدن قرب الهي دانست و بيان كرد: هدف در رسالت آسماني و نهايي بسيج دانشجويي حفظ نظام است كه خود را در هر شرايطي در اختيار نظام بداند.

وي افزود: هدفي كه داريم انسجام و محقق شدن مطالبات مقام معظم رهبري در تمام عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي ، اجتماعي است و اين وظيفه هر دانشجو به خصوص دانشجويان بسيجي است كه با مطالعه وظيفه و تكليف خود را بشناسند و به آن عمل كنند.

 مهم‌ترين رسالت بسيج دانشجويي بازگشت به گفتمان امام(ره) است

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران بزرگ با تاكيد بر اينكه دانشجوي بسيجي بايد دشمن‌شناس باشد، گفت: مهم‌ترين رسالت و دغدغه‌ بسيج دانشجويي بازگشت به گفتمان امام (ره) و انقلاب است.

فضل‌الله براتي با اشاره به سالگرد صدور پيام تشكيل بسيج دانشجو و طلبه از سوي امام راحل به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: صدور فرمان امام (ره) بعد از جنگ تحميلي براي تشكيل بسيج و طلبه، نشان‌دهنده چند نكته است، با وجودي كه بعد از جنگ بسياري تصور مي‌كردند كه ديگر كار تمام شده است، اما امام(ره) در اين پيام‌شان فرمودند كه كار تمام نشده و هدف بزرگ‌تر، تشكيل حكومت اسلامي است. امام (ره) با اشاره به پيروزي در جنگ تاكيد كردند كه توانستيم با كل استكبار در جنگ مقابله كنيم و براي رسيدن به هدف بزرگتر اين پتانسيل وجود دارد.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: بايد شعار نه شرقي و نه غربي كه امام(ره) دراين پيام به آن اشاره كردند را همواره سرلوحه‌ي كار خود قرار دهيم و به دليل تفاوت‌هاي بين تفكرات آن‌ها ما بايد خود را از شرق و غرب جدا كنيم.

وي در ادامه با اشاره به بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با حجاج مبني بر اينكه ما مقتدر مظلوم هستيم، گفت: سخن ايشان بدان معناست كه با وجودي كه شرق، غرب، كشورهاي عربي و اسلامي با ما نيستند اما همواره توانسته‌ايم اقتدار خود را در صحنه‌هاي مختلف نشان دهيم بر اين اساس و با توجه به فرموده‌ي امام(ره) و بيانات رهبر معظم انقلاب، جنبش دانشجويي بايد همواره شعار نه شرقي و نه غربي را مدنظر گيرد.

جانشين بسيج دانشجويي دانشگاه رجايي خاطرنشان كرد: كشورهاي غربي با استفاده از وسايل ارتباط جمعي و رسانه‌اي خود درصددند جامعه و دانشگاه‌ها را با مطرح كردن مفاهيم و مسائلي همچون مصرف‌گرايي مورد هجوم فرهنگي و سياسي قرار دهند در چنين شرايطي تنها دانشجويان و طلبه‌ها مي‌توانند جلوي آن‌ها بايستند.

براتي در بيان ويژگي‌هاي يك دانشجوي بسيجي گفت: دانشجوي بسيجي بايد دشمن‌شناس خوب باشد بر اين مبنا طبق بيانات رهبر معظم انقلاب بايد به نخبه‌پروري سياسي پرداخت تا بتوان با بينش و ديد خوب سياسي دشمن‌شناسي كرد؛ چرا كه اگر ايمان و نفوذ نيز وجود داشته باشد اما دشمن شناس نباشيم ممكن است اطلاعات را در اختيار بيگانگان قرار داده و كشور را با مشكلات بزرگ مواجه كرد.

وي در توصيه‌اي به دانشجويان بسيجي گفت: دانشجوي بسيجي بايد جواني و بهترين دوران زندگي‌اش را قدر بداند و خود را به كارهاي بيهوده سرگرم نكند و در جهت تقويت بنيه علمي خود تلاش كند.

براتي در ادامه تاكيد كرد: يك دانشجوي بسيجي بايد خودساخته، هوشمند، پايدار و صبور باشد؛ چراكه ممكن است براي رسيدن به اهداف با مشكلات و موانع زيادي مواجه شد كه در اين راه بايد صبر پيشه كرد و با شناخت اهداف درست، از شكست دلسرد نشد.

اين عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران با تاكيد بر اينكه رسالت و دغدغه‌هاي بسيج دانشجويي بايد رسالت و دغدغه‌هاي انقلاب باشد، افزود: مهم‌ترين كار در اين برهه از زمان، بازگشت به گفتمان امام (ره) و انقلاب است.

براتي ادامه داد: در دوران سازندگي و اصلاحات از گفتمان امام (ره) و انقلاب دور شده بوديم كه با روي كار آمدن دولت نهم به نوعي اين گفتمان تقويت شد.

اين فعال دانشجويي فعاليت در راستاي تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله را از ديگر رسالت‌هاي بسيج دانشجويي عنوان و اظهار كرد: بسيج دانشجويي بايد براي تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله و رسيدن به اين سند، مطالبه‌گري و دغدغه داشته باشد. بر اين اساس در صورت حركت براي رسيدن به اين اهداف، اهداف ميان‌مدت نيز برآورده مي‌شود.

وي جهاد علمي را از ديگر دغدغه‌هاي بسيج دانشجويي عنوان و خاطرنشان كرد: از آنجا كه كشورهايي كه از لحاظ علمي پيشرفته مي‌شوند مي‌توانند با آن علم، ثروت كسب كنند بر اين اساس بايد با تقويت بنيه علمي و استفاده از اين علم و كسب ثروت وابستگي خود را به نفت كم كنيم و به سمت توليد علم برويم.

وي در پايان پيشرفت علم را تاثيرگذار بر فرهنگ و گسترش ارزش‌هاي جامعه عنوان كرد.

دانشجوي بسيجي بايد در تمامي عرصه‌ها يك انسان نمونه باشد

مسوول تحليل و بررسي بسيج دانشجويي دانشگاه شاهرود گفت: دانشجوي بسيجي كسي است كه چه در ميدان زندگي شخصي و چه نسبت به مسائل اجتماعي به مانند يك انسان نمونه عمل مي‌كند و در پيگيري مسائل مختلف در سطح جامعه همواره پيش‌قدم باشد.

سيد حسن فقان نوملي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به سالروز صدور فرمان تشكيل بسيج دانشجو و طلبه از سوي امام راحل گفت: تشكيل بسيج در نظام جمهوري اسلامي ايران از بركات خداوند بود كه ثمراتش و نيز كارآيي و خلوص اعضايش در انجام وظايف خود را در قبل و بعد از جنگ نشان داد.

وي افزود: اگر دقت كنيم حضرت امام (ره) در پايان عمر شريف خود اقدام به بنيان نهادن نهادهاي انقلابي مي‌نمايند كه از آن جمله بسيج دانشجويي و طلبه است كه از جمله دلايل بنيان نهادن آن مي‌توان به اين مطلب اشاره كرد كه اين تشكل با توجه به نيروي جواني و آرمانگرايي و آن خلوصي كه در قشردانشجو است براي اغناي نياز كمك به هم نوع در دانشجويان با تركيب اين ويژگي‌ها با ويژگي بسيجي بودن كه حامل انديشه‌اي انقلابي برگرفته از از مباني ديني است، شكل گرفت.

نوملي، محل تشكيل بسيج دانشجويي را كه همان دانشگاه‌ها است را محلي دانست كه در كنارحوزه كه پايگاه اصلي پرداختن به مسائل ديني و انساني در جامعه ما است، پايگاه اصلي پيشرفت كشور است كه بسياري از خدماتي كه در سطح كشور بايد رخ دهد مي‌بايستي در آن انجام شود.

وي ادامه داد: از ديگر دلايل ايجاد بسيج دانشجويي مي‌توان گفت براي اينكه نمونه يك انسان كامل همتراز انقلاب اسلامي ايران ساخته شود نيز اقدام به تاسيس اين تشكل در ميان دانشجويان شد تا همانطور كه امام (ره) پس از پذيرش قطعنامه 598 فرمودند بسيجيان نيروهايي هستند براي ادامه جنگ فقر و غنا در سطح جهان كه تازه به قول ايشان آن زمان تازه شروع شده بود و با توجه به نگاه ايشان اين‌گونه نبوده است كه امام (ره) هر كه را عنوان بسيجي داشت را بسيجي ميدان‌ست وديگران را نه ، بلكه همه افرادي را كه براي خدمت صادقانه به انقلاب آماده كار هستند و ويژگي‌شان تكليف‌گرايي است را اينگونه برمي‌شمردند.

وي آرمان خواهي را مختص به تمامي جريانات دانشجويي دانست و افزود: از ديگر شاخصه‌هايي كه بايد دانشجويان بسيجي داشته باشند استكبارستيزي است؛ چه استكبار داخلي اگر درگيرش شويم و چه استكبار خارجي كه همواره با آن درگير بوده‌ايم و مبارزه‌مان نيز با آن ادامه خواهد داشت.

ي اصلي‌ترين ويژگي بسيجيان را تكليف‌گرايي دانست و گفت: همانطور كه امام(ره) فرمودند ما مامور به تكليفيم نه مامور به نتيجه البته بايد در مورد اين كه نتيجه خوبي هم كسب شود دقت كرد.

نوملي اظهار كرد: ديگر ويژگي دانشجويان بسيجي عدالت طلبي است كه مقام معظم رهبري هم در اين رابطه مي‌فرمايند عدالت‌خواهي لب انتظار من از دانشجويان است نه تنها از بسيجيان بلكه از دانشجويان هم اين انتظار مي رود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha