• جمعه / ۲۹ آذر ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8709-16403

جشنواره‌ي موسيقي فجر با معرفي برگزيدگان به پايان رسيد صفارهرندي: نبايد اجازه داد تا جريانات جعلي به نام موسيقي جلوه‌گري كنند

جشنواره‌ي موسيقي فجر با معرفي برگزيدگان به پايان رسيد 
صفارهرندي: نبايد اجازه داد تا جريانات جعلي به نام موسيقي جلوه‌گري كنند

بيست‌وچهارمين جشنواره‌ي موسيقي فجر ـ 26 آذر ماه - همزمان با عيد غدير خم با معرفي برگزيدگان، اهداي نشان درجه يك هنري به 8 هنرمند موسيقي و اهداي جايزه‌ به‌نام «قيصر امين‌پور» در حوزه‌ي كلام موسيقي در تالار وحدت به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين برنامه که با يک ساعت تاخير آغاز شده بود، بعد از پخش کليپي با سخنراني محمدحسين ايماني خوشخو- معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه يافت.

معاون هنري وزارت ارشاد:

موسيقي اين جايگاه دارد که به‌عنوان شاخص توسعه فرهنگ و هنر از آن دفاع کنيم

ايماني با اشاره به حرکت روبه رشد موسيقي در کشور گفت: اين موفقيت قطعا، کار يک نفر نيست بلکه تمام دست‌اندرکاران موسيقي و فرهنگ در آن مشارکت داشته‌اند.

او ادامه داد: امروزه بدون هيچگونه نگراني و دغدغه مي‌توان يک اعتماد متقابل را بين جامعه موسيقي و

برنامه‌ريزان برقرار کرد و به همان نسبت که انقلاب براي موسيقي فضاي مناسب ايجاد کرده است تا شما هنرمندان از اصل موسيقي دفاع کنيد، موسيقي نيز از همان روزهاي قبل از تولد انقلاب تاکنون همپاي حرکت انقلابي حرکت کرده و فعال و باشکوه حضور داشته است.

معاون هنري اضافه کرد: با اين اعتماد متقابل بايد دست به دست هم بدهيم تا قله‌هاي بزرگ موسيقي را فتح کنيم زيرا که موسيقي اين جايگاه را دارد که به‌عنوان شاخص توسعه فرهنگ و هنر از آن دفاع کنيم ودر تمام دنيا از آن سخن بگوييم.

ايماني در پايان صحبت‌هايش از اهالي مطبوعات به دليل ظرفيت محدود تالارهاي نمايشي براي ميزباني از آنها عذرخواهي کرد.

گزارش دبير جشنواره:

تفكيك بخش رقابتي و كيفيت بالاي گروهها از ويژگي‌هاي جشنواره‌ي امسال بود

در ادامه کامبيز روشن‌روان- دبير بيست‌وچهارمين جشنواره موسيقي فجر گزارش خود را ارايه کرد.

او گفت: تفکيک بخش رقابتي و کيفيت بالاي گروه‌هاي شرکت‌کننده از ويژگي‌هاي جشنواره امسال بود و در بخش بين‌الملل هم با حضور هفت کشور مختلف و اجراي موسيقي‌هايي از قرن 17 تا امروز شاهد اجراهاي برگزيده‌اي در اين بخش بوديم که اين گروه‌ها علاوه بر تهران در شيراز و رشت هم کنسرت داشتند و در کنار آن مستر کلاس‌هاي اين افراد در دانشگاه تهران برپا شد.

حدادعادل:

پاسداري از موسيقي اصيل، همانا پاسداري از فرهنگ اصيل ايراني است

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم حداد عادل- عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي سخنراني کرد.

او با اشاره به عيد غدير و همزماني آن با اين مراسم عنوان کرد: ما افتخار مي‌کنيم که عيد غدير را جشن

مي‌گيريم زيرا که پيام غدير پيام حکومت صالحان است و آنچه که در غدير متبلور شده اين است که صالحان بايد بر جامعه حکومت کنند.

او اضافه کرد: بنده هيچ دستي در موسيقي ندارم، اما از آنجا که دانشجوي فلسفه هستم، مي‌خواهم در جمع شما اهالي موسيقي، مسايلي را مطرح كنم.

حداد عادل ادامه داد: هر زباني براي خودش يک موسيقي دارد و خوشبختانه زبان فارسي بهترين موسيقي را در گوش هر شنونده‌اي دارد، حتي اگر معني کلام آن را هم نفهميم.

او با تاکيد بر جايگاه والاي موسيقي در دل و جان هر ايراني عنوان کرد: وقتي موسيقي گوش مي‌دهيم ، آن را عميق تر از هر چيز ديگري درک مي‌کنيم بدون اينکه تصويري از آن در ذهن ما ايجاد شود ولي از آنجا که موسيقي حکايت از وحدت فرهنگي دارد، ما آن را مي‌شنويم و لذت مي‌بريم.

عادل در پايان خطاب به حاضران گفت: پاسداري از موسيقي اصيل، همانا پاسداري از فرهنگ اصيل ايراني است و اگر روزي به نام موسيقي چيزهايي نواخته شود که ديگر اين پيوند را احساس نکنيم، آن زمان بايد احساس خطر نماييم.

هشت هنرمند نشان درجه‌ يك هنري گرفتند

در ادامه اين مراسم نشان درجه يک هنري (معادل دکترا) به هشت هنرمند موسيقي استادحسن كسايي، مهدي آذرسينا، محمدعلي كياني‌نژاد، پشنگ‌ كامكار، آذر هاشمي، سيد مهدي ستايشگر، سيد محمد ميرزماني و زنده‌ياد ميرزا آغه‌غوثي توسط محمد حسين ايماني خوشخو، محمد حسين نيرومند،حداد عادل و مهندس چمران اهدا شد.

تجليل از محمد نوري

سپس با اهداي تنديس جشنواره به «محمد نوري» از اين هنرمند نيز تجليل کردند.

محمد نوري دو قطعه آوازي «آخرين درود» و «بيگانه» را با همراهي ويولن و پيانو اجرا کرد.

اين هنرمند پيش از اجراي اين قطعات گفت:هميشه براي اعتلاي فرهنگ ايران نياز به يک فرهنگستان خوب، براي آزادي نياز به آزادگان خوب و براي استقلال نياز به بسيجيان خوب است، اما براي بسط و اصالت آنچه که گفتم، تنها ايمان نياز است. همان چيزي است که شهيدان ما در هنگام پاسداري از مرزهاي کشور داشتند و با آن عالي‌ترين مفاهيم را انتقال دادند و خدا را شکر که اين آرمان‌ها حفظ شد.

لوح‌هاي افتخار و تقدير براي هوشنگ ظريف، فرهنگ‌شريف و احمد ابراهيمي

در بخش ديگري از اين مراسم تنديس و لوح افتخار جشنواره به پاس سال‌ها تلاش در عرصه نوازندگي تار به «فرهنگ شريف» و«هوشنگ ظريف» اهدا شد.

همچنين از «احمد ابراهيمي» – خواننده پيشکسوت و احمد ابرآويز آهنگساز سرودهاي اوايل انقلاب نيز تقدير شد.

اهداي جايزه‌ي قيصر امين‌پور در حوزه‌ي كلام موسيقي

در بخش ديگري از اين مراسم بيانيه جايزه كلام موسيقي «قيصر امين‌پور» توسط ساعد باقري قرائت شد.

او با قرائت اين بيانيه گفت: اختصاص اين جايزه به نام قيصر امين‌پور و تاسيس دبيرخانه دائمي آن در دفتر موسيقي ، اهتمامي ويژه به موسيقي و سرودهاي انقلابي است. اما در داوري اين آثار توجه به چند نکته ضروري است.

اين آثار بايد دربرگيرنده همه مولفه‌هاي هويت ايراني باشد و واژگان، ترکيب‌ها و عناصر سازنده روح و زبان شعر براي تلفيق با موسيقي را برخوردار باشد. همچنين برخورداري از قدرت مضمون و استحکام کلام بايد تاثيرگذار باشد و اقبال عام و خاص را برگزيند.

هيات داوران اين مسابقه در نخستين دوره برگزاري آن ، مجموعه «نيلوفرانه» سروده قيصرامين پور را مصداق کامل و مناسب عناصر و دانسته‌هاي گفته شده دانست و جوايز خود را به برگزيدگان زير اهدا کرد:

قيصرامين‌پور براي اشعار «نيلوفرانه» ، عباس خوشدل براي آهنگسازي «نيلوفرانه » و عليرضا افتخاري براي خوانندگي اين مجموعه انتخاب شدند.

تقدير از سرايندگان سرودهاي انقلابي

همچنين در بخش سرايندگان سرودهاي انقلابي به مناسبت سي‌امين سال پيروزي انقلاب از چهار شاعر پيشكسوت حميد سبزواري، محمود شاهرخي ، مشفق کاشاني و علي معلم دامغاني تقدير شد.

به گزارش ايسنا، با سپري شدن دو ساعت از برنامه محمد حسين صفارهرندي- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به مراسم اختتاميه رسيد.

صفارهرندي:

نبايد اجازه داد تا جريانات جعلي با نام موسيقي جلوه‌گري کنند

او با تاکيد بر طي شدن پله‌هاي موفقيت توسط جوانان، گفت: اين جوانان با تيکه بر تجربيات اساتيد خود و در دامان مهرپرور کشور اسلامي ايران به اين مراحل دست يافتند که امروز نتايج آن را در اختتاميه اين جشنواره شاهديم.

او تصريح کرد: اين اتفاق محصول زحمات و خدمات مديران عرصه هنر است که با همدلي اهالي هنر به تحقق رسيده است و براي پاسداري از آن نبايد اجازه داد تا جريانات جعلي با نام موسيقي جلوه‌گري کنند و بخواهندبر ذهن اهالي موسيقي تاثير بگذارند.

او همچنين با سپاس از بزرگان موسيقي گفت: اين افراد براي صيانت از موسيقي تلاش کردند تا تصوير واژگونه‌اي از آن در ذهن مردم شکل نگيرد و جشنواره موسيقي نيز تلاشي بود تا ما با گونه‌هاي مختلف اين هنر آشنا شويم.

صفار هرندي در پايان خاطرنشان کرد: راه آينده متعلق به نسل جوان است و اين نسل بايد در مسير خود از گذشتگان بياموزد به خصوص که اين راه با حرکت انقلابي که در 30 سال گذشته اتفاق افتاد تا امروز اين مسير را به سمت تعالي طي مي‌کند.

معرفي برگزيدگان و تقديرها

سپس «تقي ضرابيان» بيانيه هيات داوران را قرائت کرد.

در بخش موسيقي سنتي از گروه موسيقي «سپهر» به سرپرستي احمد رضاخواه، در بخش موسيقي کرال از گروه «اهورا» به رهبري نويد حسني ، در بخش موسيقي ارکسترال از گروه «کامه راتا» به رهبري کيوان ميرهادي و در بخش تک نوازي کلاسيک از مهردخت معنوي و پيام تقدسي تک نوازان پيانو و ويولنسل تقدير کرد.

در بخش موسيقي کلاسيک ، گروه «سوليتو» به سرپرستي زهرا کشاورز رتبه سوم ، پانيذ منوچهري براي دوئت ويولن و گروه «آنسامبل جوان» به سرپرستي ميلاد عالمي به صورت مشترک رتبه دوم و گروه هاي «نيواک» به سرپرستي گلريز زربخش و «ارکستر مجلسي آرس نووا» به سرپرستي آرمين قيطاسي به صورت مشترک رتبه نخست را کسب کردند.

در بخش موسيقي ارکسترال، ارکستر سمفونيک دانشگاه هنر به رهبري محمد حسين حميدي رتبه سوم، ارکستر «مهرنوا» به رهبري نازلي بخشايش رتبه دوم و ارکستر« بادي تهران» به رهبري سينا ذکايي رتبه نخست را کسب کردند.

در بخش موسيقي سنتي نيز گروه‌هاي «آيينه» به سرپرستي مجيد کوليوند و گروه «نواي مخالف» به سرپرستي مسعود نجفي مشترکا رتبه سوم، گروه‌هاي «آبيدر» به سرپرستي بهرام ساعد و «اشراق زنجان» به سرپرستي اصغر محمدي مشترکا رتبه دوم و گروه‌هاي «ژوان نو» به سرپرستي رهام سبحاني و «آلان» به سرپرستي حميد حاصلي مشترکا رتبه نخست اين بخش را کسب کردند.

در بخش موسيقي پاپ نيز گروه «بيات» به سرپرستي بامداد بيات رتبه سوم، گروه هاي «ترنادو» به سرپرستي حسين زارع و «کادانس» به سرپرستي سيدعلي حسيني به ترتيب رتبه دوم و گروه «ايده» به سرپرستي علي تفرشي رتبه نخست را کسب کردند.

در بخش آهنگسازي نيز از نيما حميدي براي آهنگ «عبور»، امير صادقي براي «رقص ايراني» ، سامان صمدي براي «شب شکن»، سارا لسان براي «حرکت ادامه دارد»، آفرين منصوري براي «سرباز شهيد» ، امير بهادرصدفيان براي «آقاي زمستان مرد» ، سعيد هنرمند براي «فجر بهار»، رضا مرتضوي براي قطعه‌ي «ايران 1357 1387» محمد هادي عيان براي «سوييت سمفوني سيمرغ» تقدير شد.

حاشيه‌هايي بر متن

در حاشيه: در بخش اهداي جوايز موسيقي پاپ، احراز رتبه نخست توسط گروه «ايده» با مخالفت برخي از تماشاگران مواجه شد.

در اين مراسم با پخش قطعه‌اي از اجراهاي زنده‌ياد «حاج قربان سليماني» يادي از اين هنرمند شد.

اين برنامه که با يک ساعت تاخير از 7 بعد از ظهر آغاز شده بود به دليل سخنراني هاي زياد مجري برنامه و اجراهاي متعدد گروه هاي موسيقي و ... در حاليکه تمام حاضران منتظر اعلام نتايج بودند بعد از پنج ساعت تمام شد.

همچنين طولاني شدن برنامه در حدي بود که برخي از تماشاگران تالار را ترک کردند و بسياري از آنها در هنگام پخش‌ كليپ‌هاي متعدد با تشويق کردن انتظار اعلام نتايج را داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha