• جمعه / ۶ دی ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8710-01507.82990
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

تست آپنه، سريع و عملي‌ترين آزمون براي تأييد مرگ مغزي کودکان

اثبات زود هنگام مرگ مغزي به منظور استفاده از اعضاي بيمار براي پيوند ضروريست. روش‌هاي مختلفي براي تشخيص اين موضوع وجود دارد که دسترسي به همه آنها سخت و پرهزينه است ، اما تست آپنه آزموني سريع و ارزان براي تأييد مرگ مغزي است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران- واحد علوم پزشکي تهران دکتر نعمت ليلان، استاد بيماري‌هاي کودکان و عضو مرکز تحقيقات سل و بيماري‌هاي ريوي دانشگاه علوم پزشکي تبريز در مطالعه اي نقش تست آپنه را در تعيين و تأييد مرگ مغزي کودکان بررسي کرده است.

اين مطالعه به صورت مقطعي بر روي 30 بيمار شامل 17 پسر و 13 دختر در محدوده سني 3 ماهه تا 6 ساله انجام شد که به دليل بيماري هاي مختلف در PICU بستري بودند و بدنبال احراز مرگ مغزي، فوت آنها اعلام شده بود.

تست آپنه در شرايط استاندارد بر روي نمونه ها انجام شد و در مواردي که فشار CO2 خون شرياني از mm/kg 60 بالاتر رفته و حرکات تنفسي خودبخودي شروع نشد، تست مثبت تلقي و مرگ مغزي بيمار تأييد گرديد. يافته هاي اين بررسي نشان داد که تمامي 30 بيمار مورد مطالعه تست آپنه مثبت داشته و در نهايت فوت کردند.

با توجه به نتايج اين مطالعه تست آپنه سريع ترين و ارزان ترين آزمون براي تأييد مرگ مغزي در کودکان بوده و حتي در بيمارستان هاي کوچک بدون نياز به ونتيلاتور و آزمايش گازهاي خوني، ميسر و قابل انجام است.

گفتني است مرگ مغزي عبارت است از قطع برگشت ناپذير تمامي عملکردهاي مغزي کورتيکال و ساب کورتيکال و ساقه مغز به طور همزمان که با شرايط باليني خاص و مشخصات پاراکلينيکي ويژه به اثبات مي رسد. اين نوع مرگ، نتيجه وخامت بيماري‌هاي گوناگوني مي باشد که به هر طريق توانسته اند مستقيماً به بافت مغز آسيب برسانند به گونه اي که اکسيژن رساني و خون رساني به بافت مغز کاهش يافته و در نتيجه همه بخش هاي مغز به ويژه ساقه مغز آسيب ديده و براي هميشه از کار بيفتد.

اثبات زود هنگام مرگ مغزي به دلايلي از جمله عواقب روحي، خانوادگي و مالي براي خانواده بيمار، تأثيرات آن برعملکرد PICU و استفاده از اعضاي بيمار براي پيوند قبل از فساد آن ضروري است. همچنين با توجه به اينکه اثبات مرگ مغزي در هر بيمار، قطع اقدامات حمايتي حياتي و درماني را در پي دارد، بنابراين حصول اطمينان کامل از وقوع مرگ مغزي از اهميت خاصي برخوردار است.

روش‌هاي مختلفي از جمله استفاده از الکتروآنسفالوگرافي و آزمون هاي بررسي کننده جريان خون مغزي براي تشخيص مرگ مغزي وجود دارد اما دسترسي به همه آنها سخت و پرهزينه است. به همين دليل، تست آپنه يکي از عملي ترين آزمون هاي باليني براي تأييد مرگ مغزي است که انجام آن ارزان تر و سريع تر از ساير روشهاست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha