• یکشنبه / ۸ دی ۱۳۸۷ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8710-04923

ثبت آيين‌هاي ورز‌ش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي در حافظه‌ي ملي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: نام ايران با ثبت جهاني اين آيين‌ها در جهان طنين‌انداز مي‌شود

ثبت آيين‌هاي ورز‌ش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي در حافظه‌ي ملي
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
نام ايران با ثبت جهاني اين آيين‌ها در جهان طنين‌انداز مي‌شود

مراسم ثبت آيين‌هاي ورز‌ش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي به‌عنوان نهمين ميراث معنوي در فهرست ملي، با بستن بازوبند بر بازوي پهلوان سال 1387 ايران توسط رييس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه امروز (يكشنبه، هشتم دي‌ماه) در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: ثبت آيين‌هاي ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي نشانه‌ي عزم جمهوري اسلامي ايران در پاسداشت ارزش‌هاي اين سرزمين است. ثبت اين مراسم با حضور رييس‌جمهور، تأكيدي بر اين حقيقت است كه اين آيين در گذر تاريخ به‌دست ما رسيده و مسؤوليت پاسداشت آن برعهده‌ي ايران امروز است.

اسفنديار رحيم‌مشايي بيان كرد: ثبت ورزش‌هاي زورخانه‌يي تجديد ميثاق با آرمان‌هاي ائمه اطهار (ع) است و اين‌كه ايران هم‌چنان پرچم‌دار ارزش‌هاي اسلامي است و امروز، در عرصه‌ي بين‌المللي آمادگي خود را براي حفاظت از ارزش‌هاي اسلامي اعلام مي‌كند.

وي با اشاره به اين‌كه ثبت هر اثر با هدف حفاظت از آن انجام مي‌شود، گفت: در دولت نهم تلاش‌هاي بسياري براي ارتقاي تعداد آثار فيزيكي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي انجام شده‌اند. پيش از دولت نهم، تعداد اين آثار 11 هزار و پس از دولت نهم 23 هزار است كه اين نشانه‌ي عزم جمهوري اسلامي ايران براي حفاظت از آثار تاريخي است.

او ادامه داد: ميراث معنوي نشاني از ارزش‌هاي انساني ايرانيان است كه امروز به نسل حاضر رسيده و حفاظت از آن بسيار ارزشمند است. ثبت ميراث معنوي از زمستان سال گذشته، با ثبت نوروز در فهرست ميراث معنوي آغاز شد و امروز شاهد ثبت نهمين اثر هستيم و تلاش مي‌كنيم، اين حركت روبه رشد و تعالي در زمينه‌هاي مختلف انجام شود.

رحيم‌مشايي افزود: امسال، در پايان آيين‌هاي عزاداري و در آستانه‌ي اربعين، آيين‌هاي عزاداري عاشورا و تاسوعا و اربعين حسيني نيز به ثبت مي‌رسند.

به گفته‌ي او، ورزش پهلواني يك انديشه، مرام و مكتب است. امروز ايرانيان افتخار مي‌كنند كه در كنار رشته‌هاي گوناگون ورزشي، آيين پهلواني را به جهانيان عرضه كنند. با ثبت جهاني ورزش‌هاي زورخانه‌يي و با ايجاد امكان آشنايي جهان با اين ورزش، نام ايران يك‌بار ديگر به‌عنوان كشوري بزرگ و مهد ارزش‌هاي انساني در جهان طنين‌انداز خواهد شد.

وي اظهار كرد: پاكي از اصلي‌ترين پايه‌هاي اين ورزش است و پهلوان اگر پاك نباشد، به اين جايگاه نمي‌تواند دست يابد. ورود به زورخانه، مشروط به شروطي بوده كه مهم‌ترين آن‌ها پاكي است. هم‌چنين لازمه‌ي استقرار عدالت، استفاده از قدرت است و پهلوان براي دفاع از حق و برخورد با ناحق، از شمشير خود استفاده مي‌كند.

او ادامه داد: در كنار اصول‌مدار بودن، مكتب پهلواني كمي اصولگراست و پايه‌هاي ارزش‌هاي انساني در آن موج مي‌زند. اين نشان مي‌دهد كه اين ورزش به اصول انساني مرتبط است. جهان و جامعه‌ي جهاني بايد عدالت‌محور باشد و استقرار‌ عدالت بيش از هر موضوع ديگري نيازمند نگاه بلندي است تا جامعه را از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب برساند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: جامعه نيازمند روحي بلند و عزمي جزم است و براي تحقق اين امور به حماسه نياز دارد، چون حماسه بستر‌ساز عدالت است و روح قهرماني اگر با حماسه همراه شود، عدالت شكل مي‌گيرد. قهرمان‌هايي مانند رستم، سياوش، آرش، پورياي ولي و تختي نه به‌خاطر مدال جهاني كه از اين نظر هم پهلوان بودند كه مظهر مكتب پهلواني‌اند.

او بيان كرد: پيام مراسم امروز اين است كه جهان بداند، تنها در سايه‌ي روحيه‌ي پهلواني است كه سعادت، صلح، پايداري و امنيت را براي ملت‌هاي دنيا مي‌توان ايجاد كرد.

وي اظهار داشت: جنايتي كه در دنيا انجام مي‌شود و همين امروز كه مردم غزه بي‌دفاع در محاصره‌اند، به‌دليل آن است كه جهان با مكتب جهانمردي فاصله‌ي بسيار دارد. اميدوارم روزي همه‌ي ملت‌هاي دنيا به‌صورت نمادين اين ورزش را با نماد صلح و دوستي عرضه كند.

در اين مراسم، فريبرز دولت‌آبادي ـ معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ گفت: امسال كه سال آغازين ثبت ميراث معنوي در كشور است، به‌مناسبت‌هاي مختلف، نقاط عطف و مواريث مهم ايران را به ثبت رسانده‌ايم. در اين ميراث، عمده‌ي ارزش‌ها از ائمه اطهار (ع)، اهل بيت (ع)، مولاي متقيان علي (ع)، امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) هستند كه بدون تمسك به آن‌ها، هيچ ضرب و زنگي معنا ندارد.

وي هم‌چنين از ثبت آيين‌هاي عاشورايي و تعزيه در اربعين حسيني خبر داد و افزود: ميراث معنوي از نسلي به نسل ديگر منتقل و در پاسخ به محيط، طبيعت و تاريخ خلق مي‌شود. هرچقدر عمق اثر و فراگيري جغرافيايي آن بيشتر باشد، اصالت و هويت بيشتري دارد.

او اظهار كرد: ورزش‌هاي پهلواني آيينه‌ي تمام‌نماي فرهنگ ايراني‌اند كه عدالت، راستي، نيرومندي، تعقل بر شاخصه‌هاي فرهنگي ايران در آن قابل پي‌گيري هستند. اميدوارم ثبت اين اثر نقطه‌ي آغازي براي ترويج آن در فضاي اسلامي باشد.

به گزارش ايسنا، رييس فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌يي نيز بيان كرد: اميدوارم ثبت ملي ميراث ورزش‌هاي زورخانه‌يي به ثبت جهاني اين ميراث در يونسكو منجر شود.

عليرضا صفارزاده ادامه داد: ورزش زورخانه‌يي، گوهر گران‌بهاي فرهنگ اسلامي و تاريخ كهن نياكان ماست كه ريشه‌ي فرهنگي چندهزار ساله‌ي آن با معنويت، عرفان و هنر آميخته شده است.

وي گفت: جامعه‌ي ما در 70 ‌سال گذشته، شاهد نشستن رخوت بر چهره‌ي ورزش‌هاي زورخانه‌يي بوده است. اميدواريم كه پس از هفت دهه ضعف، شاهد جديت دولت باشيم تا اين غبار به شكوفايي ورزش زورخانه‌يي تبديل شود.

او افزود: در سال‌هاي گذشته، اقدامات همه‌جانبه‌اي براي احياي اين ورزش شامل انجام تحقيقات، آموزش، بازسازي و مرمت زورخانه‌ها، تدوين آيين‌نامه‌هاي پهلواني و رتبه‌بندي مرشدان، مطالعات برگشت كشتي پهلواني به گود زورخانه، توليد فيلم‌ها و كتاب‌ در عرصه‌هاي بين‌المللي، راه‌اندازي آموزش ورزش‌هاي زورخانه‌يي در آموزش و پرورش و حوزه‌هاي علميه و توسعه‌ي 70 ‌درصدي منابع انجام شده‌اند.

وي هم‌چنين چهار درخواست از رييس‌جمهور براي ورزش‌هاي زورخانه‌يي داشت كه آن‌ها را در قالب نامه‌اي توسط رييس سازمان تربيت بدني به رييس‌جمهور داد.

در ادامه‌ي مراسم، رييس سازمان تربيت بدني اظهار كرد: آيين‌هاي ورزش‌هاي زورخانه‌يي كه امروز ثبت آن‌ها در فهرست ميراث معنوي ملي انجام مي‌شود، در دل مردم ايران ثبت شده‌اند. اميدوارم اين مراسم در توسعه‌ي جايگاه اين ورزش در جهان مؤثر باشد.

محمد علي‌آبادي بيان كرد: از رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ رحيم‌مشايي ـ خواهش مي‌كنم تا براي ثبت اين ميراث معنوي در جهان، حركتي گسترده را انجام دهد، چون اين اثر داراي ابعاد انساني، مذهبي، ملي و فرهنگي است كه ويژگي‌هاي آن مانند گود زورخانه و مكان ورزشي آن، علي‌گونه است كه در طول تاريخ حامي محرومان و مستضعفان بوده است.

وي گفت: كساني كه در اين گود با معاني اسلامي ساخته شده، مرداني بزرگ چون تختي بوده‌اند كه هرگز از آن‌ها گرد‌ن‌كشي ديده نشده است. در سه سال گذشته، اقدامات وسيعي در توسعه‌ي اين ورزش انجام شده و ده‌ها گود زورخانه‌ي تعطيل‌شده آغاز به‌كار كرده‌اند و ده‌ها كار جديد حاصل فعاليت فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني است. تغييرات ويژه‌اي در موسيقي، نحوه‌ي مسابقه‌ها، فرم و روش‌هاي انجام ورزش‌هاي سنتي ايجاد شده و در سراسر ايران اسلامي بسياري از جوانان به آن گرايش پيدا كرده‌اند.

او اضافه كرد: امروز ضرب و نواي مرشد در ايران طنين‌انداز است. اميدوارم روزي را شاهد باشيم كه اين نوا در گوشه و كنار جهان شنيده شود.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم بازوبند پهلواني امين رشيد‌لمير ـ پهلوان سال ـ توسط رييس‌جمهور و با حضور اسفنديار رحيم‌مشايي و علي‌آبادي بر بازوي او بسته شد.

در ادامه، از حاج جعفر توسلي (مرشد كهن و پيش‌كسوت زورخانه)، حاج احمد جذاب (مرشد پيش‌كسوت)، حاج حسين شيريان (پيش‌كسوت ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي)، شاهرخ صداقتي‌زاده (پهلوان سال 1385)، فردين معصومي (پهلوان سال 1386)، عليرضا صفارزاده (رييس فدراسيون ورز‌ش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي)، سيدشهاب‌الدين بصام‌تبار (جانباز پهلوان و قهرمان ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي)، هلن سپاهي (عضو تيم ملي كاراته‌ي بانوان جمهوري اسلامي ايران)، شهناز ميرصدري (عضو تيم كاراته‌ي بانوان جمهوري اسلامي ايران)، سيدكريم آقاميركريمي (پهلوان پيش‌كسوت ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي) و حسين رضازاده تقدير شدند و به آن‌ها لوح، تنديس ويژه و پنج سكه بهار آزادي اهدا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha