• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8710-06990
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

آيا ناله‌هاي «پل کهنه» را فريادرسي هست؟ پل تاريخي«پل کهنه» كرمانشاه در معرض تخريب قرار دارد

آيا ناله‌هاي «پل کهنه» را فريادرسي هست؟
پل تاريخي«پل کهنه» كرمانشاه در معرض تخريب قرار دارد

«پل کهنه» يکي از پلهاي تاريخي استان کرمانشاه به علت رفت‌وآمد كاميون‌هاي كوره‌پزخانه‌هاي اطراف و برخورد آنها به ديواره پل در آستانه تخريب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه کرمانشاه، پل کهنه يکي از پلهاي تاريخي استان کرمانشاه در حاشيه شرقي شهر کرمانشاه، نزديک روستاي مرادآباد، بر روي رودخانه قره‌سو (خوره سو) است که در گذشته عابران مستقيماً از روي آن عبور کرده و به دروازه شهر وارد مي‌شدند.

اين پل 186متر طول و ‌9 متر عرض دارد. پايه‌هاي اين پل به صورت شش ضلعي است که قسمت داخلي آنها با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده ولي روکار آنها بلوک‌هاي سنگي مکعب مستطيل است. در جلو پايه‌ها در جهت مخالف جريان آب، آبشکن‌هاي مثلث شکلي با سنگ‌هاي تراشيده و در کناره‌هاي پل، سيل برگردان‌هايي با سنگ‌هاي تراشيده ساخته شده‌اند.

پل کهنه داراي شش دهانه است. اين دهانه‌ها طاق‌هاي جناغي دارند که با آجر ساخته شده‌اند. ارتفاع متوسط طاق‌ها از کف رودخانه تا تيزه تاق حدود 4/4 متر است.

در نماي شمالي و جنوبي پل بر روي هر يک از آبشکن‌ها، پشتبندهاي آجري وجود دارد که تا سطح پل بالا آمده‌اند و بر روي پايه هاي سنگي، دهليزهايي ايجاد شده است که داراي طاق جناغي است. حضور اين دهليزها و پشتبندهاي مدور دو طرف ورودي آنها، پل کهنه قره‌سو را به صورت يکي از زيباترين پل‌هاي دوره صفوي درآورده است.

پايه‌هاي سنگي اين پل احتمالاً متعلق به دوره ساساني است و با توجه به آجرهايي که در اطراف پل پراکنده است اين پل در دوره سلجوقي تعمير شده و در دوره صفوي به شکل کنوني بازسازي شده است.

اين پل که هم اکنون راه ارتباطي بسياري از روستاهاي درودفرامان در ورود به شهر کرمانشاه است علاوه بر اينکه محل تردد تعداد بسيار زيادي از خودروها براي ورود و خروج به مدخل شهر است متاسفانه با توجه به وجود کوره‌هاي آجرپزي در ضلع شرقي آن، روزانه کاميون‌هاي عظيمي که وزن آنها خود بدون بار به 10 تن نيز مي‌رسد از روي آن تردد کرده و در بسياري از مواقع ماشين‌هاي بسيار سنگين تر به مانند جرثقيل و حتي جرثقيل‌هايي که بر رور آنها بولدوزورهاي غول پيکري سوار است رفت و آمد مي‌کنند.

در سالهاي اخير بارها شاهد بوده‌ايم که ترافيك بيش از حد و تردد همزمان دو ماشين سنگين بر روي پل منجر به برخورد آنها به کناره‌هاي انتهايي پل شده و خسارات زيادي را به بار آورده است که البته پس از مدتي نيز مرمت شده‌اند.

از يک هفته پيش تاکنون تخريب بخشي از لبه‌هاي پل در ابتداي قسمت غربي که به نظر مي‌رسد بازتاب برخورد يک ماشين سنگين باشد منجر به بروز خساراتي شده که متاسفانه تاکنون چاره اي براي آن انديشيده نشده است.

از سوي ديگر پروژه احداث يک پل جديد مجاور پل كهنه كرمانشاه از مدتها پيش در دستور کار قرار گرفته و به نظر مي‌رسد که پيشرفت‌هايي نيز داشته است اما مشخص نيست که ساخت اين پروژه در چه زماني به پايان مي رسد تا ناله‌هاي ديرينه پل کهنه براي هميشه خاموش شود و در خواب ابدي خود در درازناي تاريخ فرو رود و قبل از اينکه شاهد تخريب آن باشيم با تغيير مسير تردد، کاري براي نسلهاي بعد از خود انجام دهيم که يقينا اگر بيشتر از ما به تاريخ خود علاقمند نباشند کمتر از ما نيز نخواهند بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha