• جمعه / ۲۷ دی ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8710-15239.85070
  • خبرنگار : 71060

در مراسم رونمايي كتاب «معماري وارطان هوانسيان»: نيازمند يك دايره‌المعارف در زمينه‌ي معماري هستيم

در مراسم رونمايي كتاب «معماري وارطان هوانسيان»:
نيازمند يك دايره‌المعارف در زمينه‌ي معماري هستيم
مراسم رونمايي از كتاب «معماري وارطان هوانسيان» روز گذشته پنج‌شنبه ـ 26 دي‌ماه ـ در خانه هنرمندان ايران برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دراين مراسم مسوولان گروه معماري دوران تحول كه مسووليت تدوين اين كتاب را برعهده داشتند، به صحبت درباره‌ي اين كتاب پرداختند. در بخشي از اين مراسم مهندس بيژن شافعي، مهندس ويكتور دانيل ـ از اعضاي گروه معماري دوران تحول ـ و ناهيد طباطبايي مدير انتشارات «ديد» به ذكر توضيحاتي درباره‌ي روند شكل‌گيري و نشر اين كتاب پرداختند. دراين بخش بيژن شافعي عنوان كرد: گروه معماري دوران تحول از سال 61 آغاز به‌كار كرده و طي اين سال‌ها شناسايي معماري ايران در دو دوره‌ي قبل و بعد از اسلام را به عنوان معياري براي بررسي معماري دوران تحول در نظر گرفته است. اين گروه از سال 82 نيز اقدام به تاليف كتاب‌هايي در اين زمينه كرده است و كتاب معماري وارطان هوانسيان كه امروز رونمايي مي‌شود، سومين كتاب اين گروه است. او ادامه داد: اين گروه فعاليت‌هاي خود را ادامه خواهد داد و سعي دارد در ادامه اين مسير به موضوعات ديگر نيز بپردازد. تاكنون براي ادامه‌ي اين فعاليت‌ها دوشاخه‌ي اصلي در نظر گرفته‌ايم كه يكي از آنها بررسي معماري و فضاهاي شهري و ديگري معماري داخلي است. او مطرح كرد: اگر‌چه موضوع اصلي ما تحليل معماري دوران تحول است، اما به موضوعات كاري ما مساله‌ي معماري داخلي نيز اضافه شده است و اميدواريم پس از پيگيري‌هايي كه دراين زمينه داريم بتوانيم كتاب‌هايي را دراين زمينه نيز منتشر كنيم. شافعي در ارتباط با سوالي كه درباره‌ي گران‌بودن قيمت اين كتاب مطرح شده بود نيز گفت: اين پروژه‌ها هزينه‌هايي بسيار بالا دارند و اين كتاب‌ها به هيچ‌ عنوان اين هزينه‌ها را باز نمي‌گردانند. به‌عنوان مثال كتاب اول ما كه به بررسي معماري «نيكلاي ماركف» مي‌پرداخت در سال 82 با قيمت 15‌هزار تومان عرضه شد درحالي كه هزينه‌ي هركتاب نزديك به 8 تا9 هزار تومان بوده است. اكنون نيز قيمت كتاب معماري وارطان هوانسيان 32‌هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده كه اين هزينه براساس گران‌بودن قيمت كاغذ و چاپ است و در كل مبلغ بالايي هزينه‌ي هريك از اين كتاب‌ها شده است. شافعي در بخش ديگري از صحبت‌هايش نيز اظهار كرد: متاسفانه در حال حاضر بسياري از بناهاي تهران در حال از بين رفتن است و ما هنوز نتوانسته‌ايم كتابي از آنها منتشر كنيم. او در پايان صحبت‌هايش نيز اظهار كرد: اين كتاب تنها به ارائه‌ي منوگراف زندگي وارطان هوانسيان نمي‌پردازد و بخشي از آن نيز تحليل آثار اوست. برخي از دوستان به ما گلايه مي‌كنند كه چرا دراين كتاب تمامي آثار او را بررسي و معرفي نكرده‌ايم. در پاسخ به اين دوستان بايد بگويم، ما معمولا سعي مي‌كنيم از هر معماري 16 اثر معماري او را به‌خوبي معرفي كنيم و همين ميزان را براي معرفي سبك او كافي مي‌دانيم. البته در برخي از موارد هم اسناد كافي را در اختيار نداريم تا بتوانيم اين مساله را گسترش دهيم. به گزارش ايسنا، مهندس ويكتور دانيل ديگر عضو گروه معماري دوران تحول نيز دراين نشست مطرح كرد: يكي از انگيزه‌هايي كه اين گروه را به انتشار اين كتب وا داشت آن بود كه كمبود اطلاعات در زمينه‌ي معماري بسيار زياد بوده و هست و در سال‌هاي 61 و62 در ايران تنها يك كتاب درباره‌ي معماري وجود داشته است. او ادامه داد: موضوع اصلي كه ضرورت ايجاد اين شناخت را بيان مي‌كند، شايد يكي از دغدغه‌هاي جامعه‌ي معماري بوده باشد. از سوي ديگر ساختمان‌هاي ارزشمند دوره‌هاي گذشته همواره تحت تاثير توسعه فضاي شهري در در خطر انهدام قرار دارند و با توجه به اين مساله ما بسيار واجب ديديم كه به اين مساله بپردازيم. مهندس دانيل در پاسخ به سوالي كه درباره‌ي اطمينان اين گروه به موارد مطرح‌شده در كتاب و ميزان كامل‌بودن اين كتاب نيز عنوان كرد: احساس مي‌كنم هيچ گاه نمي‌توان گفت كه كار كاملي انجام شده است، اما در مورد هر سه كتابي كه ما منتشر كرده‌ايم فرض ما اين بوده است كه براساس اسناد كار كنيم و در ميان اسناد موجود نيز آنهايي كه از درجه اطمينان بيشتري برخوردارند را اولويت داديم. ما سعي كرده‌ايم تنها نمونه‌هايي را منتشر كنيم كه از آنها اطلاعات كاملي در دست داشته‌ايم و به‌همين دليل بسياري از اطلاعات را دراين كتاب‌ها منتشر نكرده‌ايم. ناهيد طباطبايي، مدير انتشارات «ديد» در اين نشست عنوان كرد: از سال 76 تاكنون در كنار شركت ديد شروع به كار كرديم و هدف ما كمك به گسترش ادبيات رشته‌هاي مختلف هنري بوده است. چرا كه يكي از بهترين راه‌هاي آگاهي از هر هنري آشنايي با سابقه در زندگي بزرگان آن هنر است و ما اميدواريم در آينده نيز بتوانيم با انتشار كتب ديگري درزمينه‌ي معماري در گسترش اين هنر گام برداريم. به گزارش ايسنا، در دومين نشست اين مراسم اسكندر مختاري، علي‌اكبر صارمي و سهراب سروشياني به صحبت پرداختند. دراين بخش اسكندر مختاري عنوان كرد: اين گروه با اين كار خود نشان داد كه همواره كارهاي بزرگ را افراد انجام مي‌دهند نه سياست‌گذار‌هاي دولت و يا شعارها. او هم‌چنين به جاي خالي سبك‌شناسي اشاره كرد و گفت: يكي از دشواري‌هاي كار تحقيق در ايران آن است كه هنوز سبك‌شناسي درستي صورت نگرفته است. مختاري در ارتباط با وارطان هوانسيان و آثار او نيز اظهار كرد: وارطان كار خود را از اوج آغاز كرد و اولين اثر او يك شاهكار بود، اما فرق او با ديگران آن است كه او كار خود را در اوج به پايان نرساند . نكته‌ي ديگر آنكه وارطان به امر آموزش علاقه‌ي چنداني نشان نمي‌داد و شايد اين يكي از نكات قابل اتكا در زندگي او باشد. چرا كه عده‌ي بسياري در اين حوزه كار كردند و وارد بحث آموزش نيز شدند و توانستند موفقيت‌هاي بيشتري را كسب كنند. او هم‌چنين عنوان كرد: احساس مي‌كنم در ايران نيازمند يك دايره‌المعارف در زمينه‌ي معماري هستيم و انتشار اين كتاب‌ها مقدمات اين امر را فراهم آورده است و اين كتاب پاسخگوي‌ عطش طولاني مدتي است كه بين همه محققان وجود داشته است. سهراب سروشياني ديگر عضو گروه معماري دوران تحول هم در اين نشست عنوان كرد: انتشار كتاب درزمينه‌ي معماري امري است كه همت همگان را مي‌طلبد و بدون حمايت كاري و معنوي دوستان ديگر مشخص نيست كه چه سرانجامي دست پيدا كند. چرا كه كار دراين زمينه وسعتي فراوان و زماني محدود دارد. او هم‌چنين به ذكر توضيحاتي درباره‌ي زندگي و آثار وارطان هوانسيان پرداخت و از اعضاي گروه و ساير افرادي كه در شكل‌گيري اين كتاب نقش داشته‌اند تشكر كرد. در بخش پاياني اين نشست هم علي‌اكبر صارمي به صحبت پرداخت و گفت: يكي از مسائلي كه همواره ذهن مرا به خود مشغول مي‌دارد آن است كه در اكثر موارد نامي از معمار بنا بر روي كتيبه‌هاي آن بنا ذكر نمي‌شود و اين مساله از نكات عجيب هنر ماست كه جاي بحث جامعه‌شناسانه دارد، اما با اين حال يكي از معدود افرادي كه نام او برروي كتيبه‌ي بنا ذكر شده وارطان بوده است. او ادامه داد: نكته ديگري كه بايد در مورد وارطان به آن اشاره كرد آن است كه قبل از او كمتر كسي به معماري كنار خياباني پرداخته بود، اما او به اين مساله پرداخت و يكي از برجسته‌ترين آثار او هم مجموعه‌اي بود كه روبه‌روي دانشگاه تهران و با عنوان سينما ديانا ساخته شد كه من اميدوارم براي ثبت آن به‌عنوان اثر ملي تلاش‌هاي كافي صورت گيرد. صارمي در بخش ديگري از صحبت‌هايش نيز به ادامه نيافتن معماري كنار خياباني اشاره كرد و گفت: نكته‌ي جالبي كه وجود دارد آن‌كه اين سبك معماري تا اواخر دهه‌ي 30 وجود داشته است اما پس از آن در دهه‌ي 40 و زماني كه دانشكده‌ي هنرهاي زيبا تاسيس شد، ديگر هيچ حرفي از اين سبك معماري به ميان نيامد. حتي در همان دوران هم كه ما دانشجوي اين دانشگاه بوديم هيچ صحبتي از وارطان نشد. به گزارش ايسنا، كتاب «معماري وارطان هوانسيان» كه توسط اعضاي مجموعه‌ي معماري دوران تحول درايران طراحي شده سومين كتاب اين مجموعه است كه پس از كتاب‌هاي معماري نيكلاي ماركف و معماري كريم طاهر‌زاده بهزاد تاليف شده است. اجراي اين مراسم را حميد ناصرنصير برعهده داشت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha