• سه‌شنبه / ۸ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8711-02812
  • منبع : دانشگاه تربیت معلم

دستيابي محققان ايراني به دانش فني توليد انبوه نهال پايه‌هاي مالينگ - مرتون سيب

دستيابي محققان ايراني به دانش فني توليد انبوه نهال پايه‌هاي مالينگ - مرتون سيب

دانش فني توليد انبوه نهال‌هاي سالم پايه‌هاي مالينگ - مرتون سيب به روش كشت بافت در پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي در كرج تهيه و به بخش خصوصي واگذار شد.

مريم جعفرخاني ‌كرماني، مجري اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: به كارگيري پايه‌هاي رويشي كوتاه‌كننده يكي از نهاده‌هاي بسيار مهم براي افزايش توليد در واحد سطح و بهره‌وري بيش‌تر از آب مصرفي در باغ‌ها است. اين پايه‌ها از طريق افزايش تراكم درخت در واحد سطح، مقاومت در برابر بيماري‌ها و امكان رشد در خاك‌هاي نامناسب موجب افزايش عملكرد مي‌شود.

وي با اشاره به اين موضوع كه اثر پايه‌ها بر روي رقم پيوندي متفاوت است، گفت: اين دامنه كنترل اندازه با رقم پيوندكي كه به كار برده مي‌شود، تغيير مي‌يابد. پايه‌هاي مالينگ از نظر موفقيت و گيرايي پيوند با بيش‌تر ارقام سازگاري كامل دارد و پايه‌هاي وارداتي مالينگ- مرتون نظير MM106 و MM111 با اقليم‌هاي مختلف كشورمان مطابقت كامل دارند.

اين پژوهشگر كشاورزي افزود: پايه‌هاي كوتاه‌كننده، رشد هوايي درخت را كنترل كرده و بخش اعظم تركيبات و انرژي گياه را صرف توليد ميوه مي‌كنند. انتخاب پايه و شرايط محيطي مناسب رشد باعث صرفه‌جويي در هزينه و انرژي كارگر مي‌شود زيراكه هرس كردن زمان ميوه‌دهي و هم‌چنين برداشت ميوه درختان بلند پرهزينه‌تر و طولاني‌تر از درختان كوتاه است. پايه‌هاي كوتاه مالينگ- مرتون سيب عمدتاً از كشورهاي خارجي تهيه شده و به روش‌هاي سنتي در داخل كشور در نهالستان‌ها از طريق خوابانيدن كپه‌يي يا شياري و قلمه‌ زدن تكثير مي‌شوند.

جعفرخاني افزود: متاسفانه به دليل قدرت و استفاده طولاني اين پايه‌ها به بيماري‌هاي باكتريايي آلوده بوده و موجبات آلودگي باغات را فراهم مي‌كنند كه اين امر باعث وارد كردن ضايعات اجتماعي و اقتصادي به باغداران و توليدكنندگان مي‌شود.

اين عضو هيات علمي پژوهشكده‌ بيوتكنولوژي كشاورزي با بيان اين مطلب كه روش‌هاي سنتي قادر به تامين نياز روز افزون داخلي نمي‌باشند؛ اظهار داشت: كشت بافت مهم‌ترين تكنيك استفاده شده در جهت توليد گياهان عاري از بيماري‌ مي‌باشد كه با اين روش مي‌توان ميليون‌ها گياه عاري از بيماري را با عملكرد بالا و به صورت يكنواخت توليد كرد. با توليد انبوه پايه‌هاي سيب مورد احتياج باغداران از طريق كشت بافت مي‌توان اولاً واردات اين پايه‌ها را كاهش داد؛ ثانياً گياهان حاصل از كشت بافت دليل عاري بودن بيماري، دارا بودن اندازه مناسب، امكان تكثير در تمام فصول سال و توانايي توليد انبوه مي‌توانند در جايگزيني باغات قديمي و ايجاد باغ‌هاي جديد نقش مهمي ايفا كنند.

جعفرخاني خاطرنشان كرد: در راستاي اهداف وزارت جهاد كشاورزي در جهت خودكفايي كشور، پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي به توليد دانش فني تكثير پايه‌هاي مالينگ- مرتون سيب به روش كشت بافت اقدام كرد و براي اولين بار در كشور قرارداد غيرانحصاري انتقال دانش فني مذكور با دو شركت كشت بافت بخش خصوصي "كشت بافت پيشتاز" و "زيست فن‌آوري گياهي" منعقد شد.

مجري طرح توليد انبوه نهال‌هاي پايه‌هاي مالينگ- مرتون سيب در پايان اظهار كرد: انتظار مي‌رود به همت شركت‌هاي مذكور و مشاركت ساير بخش‌هاي خصوصي به همراه نظارت كامل پژوهشكده بيوتكنولوژي بتوان به اهداف عاليه كشور در بازسازي باغات قديمي و احداث باغ‌هاي جديد در جهت كم كردن فاصله عملكرد سيب كشور از 16 تن در هكتار در وضعيت كنوني به 32 تن در هكتار در وضعيت ايده‌آل دست يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha