• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8711-09907
  • منبع : ریاست جمهوری

هيات وزيران تصويب كرد: آيين‌نامه اجرايي قانون الحاق ايران به كنوانسيون حراست از ميراث فرهنگي ناملموس

هيئت وزيران با هدف حفاظت و معرفي جهاني سنت‌ها و آداب و رسوم ديني – اجتماعي ايران زمين، آيين‌نامه اجرايي قانون الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون حراست از ميراث فرهنگي ناملموس، مصوب 2003 يونسكو، را تصويب كرد.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، آيين‌نامه اجرايي قانون الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون حراست از ميراث فرهنگي ناملموس، مصوب 2003 يونسكو، را تصويب كرد كه به موجب آن، سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي موظف است درباره پژوهش در زمينه ميراث فرهنگي ناملموس، شناسايي و تعيين مصاديق اين ميراث در ايران و هم‌چنين مستندسازي ميراث فرهنگي ناملموس و حفظ و ثبت آن، اقدام كند.

طبق اين آيين‌نامه، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هم‌چنين موظف است اقدامات لازم را در جهت معرفي منتخب آثار ثبت و تأييد شده به يونسكو در جهت ثبت در فهرست‌هاي بين‌المللي، معرفي ميراث فرهنگي ناملموس تأييد شده در رسانه‌هاي عمومي، برگزاري نمايشگاه‌ها و همايش‌هاي داخلي و بين‌المللي براي معرفي اين ميراث، ايجاد موزه‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي ناملموس و حمايت از تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد كه در زمينه حفظ و احياء ميراث تأييد شده فعاليت مي‌كنند، به عمل آورد.

طبق آيين‌نامه فوق، سازمان ميراث فرهنگي همچنين مكلف شد نسبت به شناسايي و تعيين مصاديق ميراث و حفاظت و حمايت از آن، مشاركت اقوام، جوامع، گروه‌هاي اجتماعي و اشخاصي كه ميراث مزبور را خلق، حفظ و منتقل كرده يا مي‌كنند، جلب کند به نحوي كه آنها را در مديريت حفظ و صيانت از آن دخالت دهد.

بر اساس اين آيين‌نامه، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري موظف است كارگروه ملي ميراث فرهنگي ناملموس را به منظور حسن اجراي مقررات كنوانسيون حمايت از اين ميراث فرهنگي و آيين‌نامه فوق و انجام هماهنگي‌هاي لازم براي شناسايي ميراث فرهنگي ناملموس و حمايت از آن تشكيل دهد.

در همين راستا، نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت اطلاعات، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سازمان تربيت بدني، سازمان صدا و سيما، فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، عضو كارگروه ملي ميراث فرهنگي ناملموس خواهند بود، ضمن اينكه سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند در صورت لزوم، از ساير دستگاه‌ها براي شركت در جلسات اين كارگروه دعوت كند و تمام دستگاه‌هاي اجرايي نيز مكلفند در شناسايي و ثبت اين ميراث با سازمان مذكور همكاري كنند.

ميراث فرهنگي ناملموس به مجموعه سنت‌ها و اصطلاحات شفاهي، هنرهاي نمايشي و ورزشي، رسوم اجتماعي، آئين‌هاي ديني و ملي، جشنواره‌ها، دانش و رسوم مربوط به طبيعت و كيهان و مهارت در هنرهاي دستي سنتي گفته مي‌شود.

اين مصوبه در تاريخ 14 / 11 / 87 از سوي پرويز داوودي، معاون اول رييس‌جمهور براي اجرا ابلاغ شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha