• سه‌شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8712-13764
  • خبرنگار : 71191

يادي از آن‌ها كه رفتند امسال جامعه‌ي باستان‌شناسي نگهبان و آذرنوش را از دست داد

يادي از آن‌ها كه رفتند
امسال جامعه‌ي باستان‌شناسي نگهبان و آذرنوش را از دست داد

امسال قامت پير باستان‌شناسي ايران دوبار خميده شد؛ يك‌بار در هفتم آذرماه براي از دست دادن دكتر مسعود آذرنوش به‌عنوان كسي كه سهم زيادي در شكوفايي باستان‌شناسي و تاريخ كهن ايران داشت و پس از آن، در 14 بهمن‌ماه با درگذشت پدر باستان‌شناسي مدرن ايران، دكتر عزت‌الله نگهبان كه براثر عوارض ناشي از بيماري، دار فاني را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مسعود آذرنوش ـ باستان‌شناس و رييس پيشين پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ پنجشنبه، هفتم آذرماه پس از بازگشت از مأموريت اداري در هگمتانه‌ي همدان به تهران، براثر سكته درگذشت. مراسم تشييع و خاك‌سپاري او دهم آذرماه از مقابل پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي در عمارت مسعوديه برگزار شد و پيكر او در قطعه‌ي نام‌آوران و مفاخر بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

آذرنوش در سال 1352 كارشناسي ارشد باستان‌شناسى و تاريخ هنر را از دانشگاه تهران و در سال 1368 دكترى باستان‌شناسى را از دانشگاه كاليفرنيا گرفت. او از سال 1379 تا 1385 در سازمان ميراث فرهنگي كشور، رياست پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي را برعهده داشت.

اين باستان‌شناس ده‌ها مقاله در حوزه‌ي باستان‌شناسى در نشريات تخصصى داخلى و خارجى به زبان‌هاى فارسى، انگليسى و فرانسه منتشر و در زمان رياست خود در پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي، تغييراتي اساسي را در اين حوزه ايجاد كرد.

او در سال‌هاي گذشته، سرپرست هيأت كاوش باستان‌شناسي هگمتانه در همدان و قلعه يزدگرد در استان كرمانشاه و مدير محور ساساني استان فارس بوده است.

به گزارش ايسنا، باستان‌شناسي ايران بار ديگر در 14 بهمن‌ماه 1387 با درگذشت دكتر عزت‌الله نگهبان، يكي از پيشكسوتان اين حوزه قامت خم كرد.

دكتر نگهبان حدود چهارسال پيش، به‌دليل يك تصادف شديد به‌مدت نه‌ماه در بيمارستان بستري شده بود. پس از آن، بدنش فلج شد و بعد از مدتي نيز به آلزايمر دچار شد و در 14 بهمن‌ماه در سن 82 سالگي در بيمارستان اورلاندو (Orlando) آمريكا درگذشت و 16 بهمن‌ماه در فيلادلفياي آمريكا به خاك سپرده شد.

دكتر عزت‌الله نگهبان متولد سال 1305 بود. او ليسانس خود را از دانشگاه تهران در رشته‌ي باستان‌شناسي گرفت. دكتر نگهبان براي گرفتن مدرك فوق ليسانس به دانشگاه شيكاگو در آمريكا رفت و سپس به ايران آمد و از دانشگاه تهران دكتري افتخاري گرفت. او دوره‌ي آموزش كار ميداني را در دانشگاه تهران ترتيب داد و دانشجويان براي بررسي، كاوش و كارهاي عملي باستان‌شناسي در آن شركت مي‌كردند.

او در آستانه‌ي انقلاب اسلامي، مدير گروه باستان‌شناسي دانشگاه تهران بود و پس از آن، رييس دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني شد. نگهبان پس از اقامت در آمريكا در موزه‌ي انسان‌شناسي و باستان‌شناسي دانشگاه پنسيلوانيا در فيلادلفيا سمت پژوهشگر را گرفت و در اين مدت، گزارش كاوش‌هاي خود را در هفت‌تپه و مارليك منتشر كرد.

به گزارش ايسنا، پس از درگذشت عزت‌الله نگهبان، روزنامه‌ي فيلادلفيا اينكويرر (Philadelphia Inquirer) در مقاله‌اي به توضيح زندگي‌نامه‌ي او پرداخته است.

در اين مقاله، پسر عزت‌الله نگهبان ـ بهنام ـ پدرش را يكي از مفاخر باستان‌شناسي ايران و پدر باستان‌شناسي مدرن ايران دانست و گفت: پدرم نخستين ايراني بود كه باستان‌شناسي را به‌صورت علمي و نه تجربي آموخته بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha