• چهارشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8801-05469
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برخي خبرنگاران ميراث فرهنگي درباره‌ي مسايل اصفهان به رييس‌جمهور نامه نوشتند «مي‌خواهند تا صداي نصف جهان را در ميان آهن و دود خاموش کنند»

برخي خبرنگاران ميراث فرهنگي درباره‌ي مسايل اصفهان به رييس‌جمهور نامه نوشتند
«مي‌خواهند تا صداي نصف جهان را در ميان آهن و دود خاموش کنند»
هم‌زمان با سفر استاني رييس‌جمهور به استان اصفهان، جمعي از خبرنگاران ميراث فرهنگي اين استان در نامه‌اي سرگشاده خطاب به او، بررسي پرونده‌ي مترو اصفهان توسط رييس‌جمهور را خواستند. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نامه آمده است: اينجا اصفهان، جام هزار نقش هنرنماي ايراني ـ اسلامي بود که هر بينده‌اي را به شگفتي وامي‌داشت و دل از بيگانگان مي‌ربود. اينجا نصف جهان بود، پيش از آن‌که دل‌باختگان آسمان‌خراش‌ها و غول‌هاي آهني، خشت خشت‌اش را کوچک شمارند و کمان‌هاي‌شان را براي نابودي کاشي‌هاي لاجوردي‌، گنبدهاي فيروزه‌يي و نمادهاي هويت ملي زه کنند تا نيويورك رؤياهاي‌شان را بر پايه‌هاي بي‌دفاع‌ترين نمادهاي غرور ملي استوار سازند. آقاي رييس‌جمهور چندي است که اصفهان مهد هنر ايراني ـ اسلامي قربانگاه کج‌سليقگي در مديريت شده و هر روز قطعه‌اي از اين شهر در پيشگاه به اصطلاح مدرن شدن قرباني مي‌شود. يک روز نقش جهان فدا مي‌شود و روز ديگر، سي‌وسه پل و مدرسه‌ي چهارباغ در صف قربانيان قرار مي‌گيرند و آهسته‌آهسته با ادامه‌ي اين روند، ديگر اصفهان بهشت ثاني نخواهد بود، بلکه مفتخر خواهيم بود که آن را نيويورک ثاني بناميم و در کتاب‌ها و موزه‌ها به‌دنبال آن باشيم! آن هم در ميان دست‌نوشته‌ها و موزه‌هاي بيگانگاني که عظمت هنر پارسي را درک کرده‌اند و در حسرت داشتن چنين پيشينه‌اي مي‌سوزند. چه نازيباست در عصري که بسياري از کشورها براي توسعه‌ي خود، تاريخ را به نفع خويش جعل مي‌کنند و براي خود، پيشينه‌ي دروغين مي‌سازند، برخي از مسؤولان ما، چنان شيفته‌ي ساخته‌هاي دست بيگانگان باشند و توانايي تشخيص منافع ملي را نداشته باشند که نمادهاي هويت ملي را به هيچ گرفته و حاضر باشند براي رسيدن به هدف‌هاي پيش پا افتاده‌ي خويش که هزاران راه ديگر براي اجراي آن وجود دارد، اين نمادها را نابود سازند. شبانه با بلدوزر به جان يک بنا افتاده و آن را با خاک يکسان کنند تا خياباني بنا نهند و با اين کار، به اصطلاح همه را در عملي انجام‌شده قرار دهند. اين اتفاقي است که در اين روزها، براي سي‌وسه‌پل و مدرسه‌ي چهارباغ نيز در شرف روي دادن است و برخي مسؤولان شهر با آن‌که از تهديد عبور مترو از چهارباغ آگاه‌اند، با پافشاري در اجراي برنامه‌هاي خود و زير پا گذاشتن مصوبات قانوني، قصد عملي کردن برنامه‌هاي خود را حتا به بهاي تخريب پايتخت نخستين شيعيان دارند و در اين ميان، دلسوزي دوست‌داران تاريخ و هويت ملي نيز به هيچ گرفته مي‌شود و تجربه نشان داده که گويا تنها صدايي که برخي مسؤولان شهري را از خواب بيدار مي‌کند، صداي بيگانگان است و اين باعث شرمساري براي ماست که بخواهيم براي حفظ تاريخ و فرهنگ‌مان فقط به صداي بيگانگان گوش فرا دهيم و در انتظار گوشزدهاي آن‌ها باشيم. آقاي رييس جمهور! شهر اصفهان براي ادامه‌ي حيات با عظمت خويش نيازمند توجه بيش‌تر و تاباندن گوش‌هاي متخلفاني است که نمي‌خواهند نواي عظمت هويت ملي‌مان را بشنوند. آن‌ها مي‌خواهند تا صداي نصف جهان را در ميان آهن و دود خاموش کنند. اين درحالي است که به‌راحتي مي‌توان طرح‌هايي را چون پروژه‌ي مترو بدون خطر و با صرف اندکي هزينه‌ي بيش‌تر اجرا كرد که هزينه کردن براي امانتي که براي آيندگان آن را بايد پاس بداريم، الزامي است. اميدواريم با تدبير و برنامه‌ريزي مناسب شما، در پيشگاه گذشتگان‌مان که به خون خود ايران را چون جان پاسداري كرده‌اند، شرمسار و در نگاه آيندگان منفور و مورد لعن نباشيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha