• شنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8802-16446
  • خبرنگار : 71129

مقابله با نابودي مرجان‌ها هدف اصلي اجلاس جهاني حفاظت از اقيانوس‌ها؛ 40درصد صخره‌هاي مرجاني نابود شده‌اند

مقابله با نابودي مرجان‌ها هدف اصلي اجلاس جهاني حفاظت از اقيانوس‌ها؛
40درصد صخره‌هاي مرجاني نابود شده‌اند

در گزارش نشست پنج روزه حفاظت از محيط زيست اقيانوسي كه در اندونزي برگزار شد، آمده است كه هدف اصلي شركت كنندگان در اين نشست مقابله با نابودي مرجان‌هاست.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه خبري بي‌بي‌سي، در نشست پنج روزه‌اي كه در اندونزي در مورد حفاظت از محيط زيست اقيانوسي و با شركت 70 شركت جهان برگزار شد،‌ هدف اصلي حاضرين در مقابله با نابودي جمعيت صخره‌هاي مرجاني در آب‌هاي آزاد عنوان شد.

اين در حاليست كه بر اساس گزارش صندوق حفاظت از حيات وحش -WWF- نزديك به 40 درصد از صخره‌هاي مرجاني سال‌ها پيش از ميان رفته و با توجه به بروز تغييرات جوي و افزايش گرماي كره زمين، امكان اينكه مقادير بيشتري از اين صخره‌هاي مرجاني از ميان بروند، بسيار ‌زياد است.

علاوه بر اين، محققان اقيانوس‌شناس احتمال مي‌دهند كه نابودي مرجان‌ها و صخره‌هاي مرجاني بي ارتباط با تغييرات موجود در جنگل‌هاي باراني آمازون نيست.

پروفسور «اوو هوگ گلدبرگ»، يكي از محققان صندوق حفاظت از حيات وحش -WWF- گفت: زنجيره حيات اقيانوس‌ها به شدت در ورطه سقوط قرار گرفته است و اگر اين رويه با همين شدت افزايش يابد، امكان از ميان رفتن حيات زيستي‌جانوري اقيانوس‌ها محتمل خواهد بود.

به گزارش ايسنا، با توجه به اينكه صخره‌هاي مرجاني يك درصد سطح آب‌هاي آزاد به ويژه اقيانوس‌ها را پوشش مي‌دهد و محل مناسب زندگي و منبع غذايي براي جانداران دريايي هستند، در صورت از ميان رفتن اين صخره‌ها، حيات آبزيان نيز به طور كلي با خطر مواجه مي‌شود.

در اين نشست پنج روزه همچنين به مساله افزايش گازهاي گلخانه‌اي به ويژه دي‌اكسيد‌كربن و دي‌اكسيد‌نيتروژن كه بر حيات صخره‌هاي مرجاني اثر مستقيم مي‌گذارد، به شدت تاكيد شده است.

در اين نشست كشورهاي اندونزي، فيليپين،‌ مالزي، تيمور شرقي،‌ مالزي، جزاير سليمان و پاپوآي گينه نو جزو كشورهاي اصلي در اين نشست به شمار مي‌روند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha