• سه‌شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۸:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8802-20047

كولايي: بايد سيتم حمايتي براي حضور اجتماعي زنان فراهم شود كديور: بايد برابري حقوق زنان را نهادينه كنيم

كولايي: بايد سيتم حمايتي براي حضور اجتماعي زنان فراهم شود
كديور: بايد برابري حقوق زنان را نهادينه كنيم

ميزگرد گفت‌وگوي دانشجويان دانشگاه شريف با حضور الهه كولايي و جميله كديور از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، در اين ميزگرد الهه كولايي با بيان اينكه ما جامعه‌اي را شاهديم كه براي حقوق خود و بهبود شرايطش ده‌ها سال تلاش كرده است، گفت: پس از انقلاب اسلامي به نام دين مجوز توسعه و پيشرفت به زنان داده شد.

كولايي با بيان اينكه ما مجموعه مستمر از مانع‌تراشي‌ها در سال‌هاي پس از انقلاب را شاهد بوديم و همواره با آن روبرو هستيم، اظهار كرد:‌ زنان در تمام مراحل پس از انقلاب نقش‌هاي تعيين كننده‌اي ايفا كرده‌اند اما بايد ديد سهم‌شان از اين نقش‌ها چه بوده است.

وي با اشاره به ميزان بالاي زنان تحصيل كرده و از سوي ديگر شرايط نامناسب براي اشتغال آنان گفت: اين كارآمدي دولت‌ها است كه بايد بازار كار را به گونه‌اي كه پاسخگوي نيازها باشد گسترش دهد.

وي ادامه داد: در متن جنبش دموكراسي‌خواهي و دموكراتيك سازي ايران شاهد افزايش حضور روزافزون زنان هستيم كه آگاهي و مطالبات آن‌ها رو به پيشرفت دارد و همين طور شاهد تلاشي در آغاز دوران اصلاحات و در طول آن بوده‌ايم زماني كه من و خانم كديور توفيق داشتيم در مجلس ششم حضور داشته باشيم در يك دوره قانونگذاري با حضور و تاثيرگذاري كاملا متفاوت عمل كرديم. در مجلس ششم در وجه نظارت و اصلاح قوانين شاهد حضور قوي و پررنگ بوديم.

كولايي در عين حال گفت: بايد به وزن كمي تاثيرگذاري زنان نيز توجه كرد. اگر دولتي در كشورمان حاكم شود كه انسان را شهروند ببيند و شهروند را اعم از زن و مرد يكسان مورد توجه قرار دهد و آنها را صاحب حق و حقوق قانوني بداند به زنان با ديدي متفاوت نگاه نمي‌كند. فراتر از اعداد مهم اين است كه در حوزه سياست چه نگرشي به زنان حاكم است.

اين استاد دانشگاه تهران با بيان اينكه به زنان فرصتي داده نشده است تا از سعي و خطا بهره ببرند و بتوانند تجربه كنند گفت: اين تلاش‌هايي كه تا سال 84 شاهد آن هستيم در اثر نگاهي است كه در حوزه سياست در كشور ما پررنگ و قالب شد كه نگاه به زنان به مثابه انسان‌هاي آزاد كه بايد در رشد و توسعه كشور حاضر باشند، بوده است و اين نگاه معتقد بود زنان هر جا توانايي دارند بتوانند از آن استفاده كنند. دولت حق ندارد به نام زن بودن اعلام سهميه‌بندي جنسيتي بكند و دختران و زنان را از دسترسي برابر محروم كند. وقتي در مجلس ششم به ما خبر دادند كه وزير دولت اصلاحات به اعمال سهميه‌بندي جنسيتي عليه دختران مبادرت كره است ما به عنوان نمايندگان و آقاي خاتمي به عنوان رييس‌جمهور به فعاليت پرداختيم و جلوي آن را گرفتيم.

اين عضو حزب مشاركت ايران اسلامي گفت: وقتي آن نگاه در سياست حاكم بود و به آقاي خاتمي نامه نوشتيم كه در سازمان سنجش چنين اتفاقي افتاده است ايشان فعال شدند و جلسه گذاشتند و جلوي آن را گرفتيم. پس از سال 84 متاسفانه شاهد اقداماتي از جنس ديگر بوديم. نام مركز امور مشاركت زنان به مركز امور زنان و خانواده تغيير كرد و گويي زن فقط در خانه معنا دارد.

وي با تاكيد بر ريشه‌يابي مسائل براي عدم تمايل پسران به ورود به دانشگاه و ورود دختران به دانشگاه گفت: بايد پرسيد به چه مجوزي استعداد زنان و دختران را محدود مي‌كنيد و متاسفانه نماينده‌اي نيز در مجلس وجود ندارد كه به اين مسائل بپردازد و از حقوق زنان دفاع كند. ما مي‌گفتيم كاري كنيد كه حقوق زنان به آن‌ها داده شود نه اينكه لايحه‌ي چند همسري به مجلس برده شود.

وي ضمن انتقاد از برخي سخنان نمايندگان مجلس در مورد لايحه چند همسري و با اشاره به قرار گرفتن در آستانه انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر سيستم سياسي به حضور اجتماعي زنان اعتقاد داشته باشد بايد سيستم حمايتي براي آن‌ها فراهم كند اما مي‌بينيم مهدكودك‌ها به اسم كوچك شدن دولت يكي يكي تعطيل شدند و گويي اينجا فقط اضافه است. در حالي كه در بخش‌هاي ديگر كه لازم بود شاهد سياست كوچك شدن دولت نبوديم و فقط به سراغ مهدكودك‌ها آمدند.

كولايي ابراز عقيده كرد: زنان تمام دستاوردهايي كه در طول ساليان گذشته به ويژه در دولت اصلاحات به دست آورده بودند را در اين چند سال اخير از دست دادند.

وي در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي مجلس ششم در ارتباط با حقوق زنان و انتقاد از عملكرد شوراي نگهبان در ارتباط با عدم تصويب آن‌ها گفت: تعدادي از مصوبات بالاخره به تصويب رسيد و امروز ثمرات آن را شاهديم.

وي با اشاره به ساختار خانواده‌هاي ايراني و بحث مهريه عندالمطالبه و عندالاستطاعه گفت: اين مساله اگر در ساختار خانوداه‌هاي ايراني بررسي شود مي‌توان به آسيب‌هاي جبران‌ناپذير آن پي برد.

كولايي ابرازعقيده كرد: ‌در دوران چهار سال رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد و مجموعه‌اي كه اداره امور را در حوزه سياست به دست گرفت و با همكاري مجلس تحت كنترل يك جريان به شكل سيستماتيك كارهايي انجام شد كه عملا در حقوق زنان شاهد پس رفت بوديم. برنامه‌ريزي براي اعمال موانع قانوني عليه حقوق مصرح زنان در قانون اساسي را در چند سال گذشته به كرات ديديم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به پيشرو بودن انتخابات و لزوم مشاركت مردم در آن گفت: بايد بررسي كنيم به دليل غفلت‌ها و با قهر كردن از صندوق‌هاي آراء بر اين حوزه‌ها چه نگاهي امروز حاكم شده است.

به گزارش ايسنا، جميله كديور نيز با بيان اينكه تمام صحبت‌هاي خانم كولايي را تائيد مي‌كند، گفت:‌ كانديداي ما متفاوت است اما ديدگاه ما با زناني كه گرايش‌هاي مختلف فكري و سياسي هم دارند يكي است.

وي افزود: به نظر مي آيد به مشكلات زنان در دو بعد مي‌توان پرداخت يكي مشكلات عام است كه طبعا خانم‌ها نيز به عنوان جزئي از مجموعه از آن متاثر مي‌شوند و ديگري مشكلات خاص زنان است.

كديور با برشمردن مشكلات عام زنان معتقد است: اولين مشكل مسائل اقتصادي است كه به رغم چند برابر شدن درآمد دولت شاهد گشايشي در مسائل اقتصادي كشور نبوديم. توزيع پول صورت گرفت اما توليد آن انجام نشد. قيمت‌ها بالا رفت و ميزان تورم به طور غيرقابل تحملي افزايش يافت و مشكلات ايجاد شده فقر مردم را عملا تشديد كرد و زنان نيز بيشتر از مقوله‌ي فقر متاثر مي‌شوند.

وي با بيان اينكه زنان و مردان هر دو از فضايي كه در ساليان اخير در جامعه تحميل شد متاثر شد‌ه‌اند، ابرازعقيده كرد: ما در عرصه داخلي و خارجي احساس تحقيرشدگي را لمس مي‌كنيم در خارج از ايران نوع برخوردي كه با ايراني بودن و روش ما مي‌كنند كاملا متفاوت از جوامع ديگر است. جامعه ما به دليل صحبت‌هاي بي‌تدبيرانه‌اي كه بعضا مطرح شد تحقير شد و باعث شد حساسيت‌هاي جهاني را عليه خود جلب كند.

وي با بيان اينكه ناامني اجتماعي از مقولاتي است كه مي‌توان به تزايد آن اشاره كرد گفت: بايد دلايل بروز چنين ناامني‌ها در جامعه بررسي شود.

وي در ادامه به مشكلات خاص زنان اشاره كرد و گفت: عدم دسترسي به منابع قدرت شامل قدرت سياسي، اقتصادي و اطلاعاتي و ... از محدوديت‌هايي است كه زنان با آن روبرو هستند و به حيث زن بودن از آن محروم‌اند. زنان از يكسري مشاغل به ويژه مشاغل سياسي بي‌بهره‌تر هستند.

وي ضمن انتقاد نسبت به نوع چاپ كتاب‌هاي درسي در مدارس ابرازعقيده كرد: اين كتب كه تحت حاكميت فرهنگ مرد‌سالاري منتشر مي‌شود با القاي اين نگاه باعث مي‌شود تغيير نگاه در ميان دختران دشوار گردد.

كديور ضمن اشاره به فعاليت‌هاي مجلس ششم در مورد حقوق زنان با انتقاد به رويكرد شوراي نگهبان در مورد قوانين مصوب اين مجلس گفت: برابري در مقابل قانون تبعيض‌آميز چه معني مي‌دهد غير از آنكه اين برابري را نهادينه كنيم.

كديور با اشاره به بحث تفسير رجل سياسي در مورد كانديدا شدن در انتخابات رياست جمهوري و با اشاره به سخنان اعضاي شوراي نگهبان در مورد اينكه زنان مي‌توانند ثبت‌نام كنند، خاطر نشان كرد:‌ وقتي كه بچه 14 ساله‌اي براي ثبت‌نام مي‌آيد مگر زنان چه مشكلي دارند كه نمي‌توانند در انتخابات ثبت‌نام كنند. مشكل ما ثبت‌نام كردن نيست بحث بر سر تاييد صلاحيت شدن است دغدغه در مورد تائيد صلاحيت است.

وي در ادامه با اشاره به انواع خشونت‌هاي اجتماعي و سياسي در مورد زنان گفت:‌ خانم‌ها پيدا و پنهان از انواع خشونت‌ها در رنج هستند. خشونت ابعاد مختلفي دارد كه ضرورت دارد مسئولين بيشتر به آن بپردازند.

كديور با بيان اين عقيده كه گشت‌هاي ارشاد در جامعه بيشتر ناامني مي‌كنند، تاكيد كرد: زنان عملا احساس فرودستي مي‌كنند و احساس مي‌كنند كه جنس دوم هستند. آنچه براي زنان مهم است عمل دست‌اندركاران است نه اينكه در منزلت و كرامت زنان سخن برانند.

كديور ادامه داد: عملا به دليل اينكه ميزان ورود دختران به دانشگاه‌ها رو به افزايش است به جاي اينكه براي بي‌انگيزه‌اي پسران چاره بينديشند براي دختران محدوديت ايجاد مي‌كنند اين پذيرفته شده نيست و يكي از مشكلات خاص زنان و دختران است كه بايد در مورد آن چاره‌انديشي كرد.

وي گفت: چه زماني مي‌خواهد اين مسائل به پايان برسد و مقوله زنان آن گونه كه حق و شايسته است در جامعه مطرح شود و زنان بتوانند حقوق خود را محقق كنند.

كديور با اشاره به انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: بايد به جاي اينكه در اين انتخابات شخص‌محور باشيم بايد برنامه‌محور باشيم. غير از آقاي كروبي هيچ كانديدايي برنامه خود را بيان نكرده است. برنامه 35 محوري كه يك مقوله آن در مورد زنان است.

وي گفت:‌ بايد كارنامه عمل كانديداها را در يك پروسه زماني ديد. آقاي كروبي در مقاطع مختلف حمايت خود را در سطوح گوناگون از احقاق حقوق زنان اعلام كرده است. مقولات ايشان بسيار ارزشمند بود و به بحث حضور زنان در مجمع تشخيص و وزارت آن‌ها همواره اشاره كرده است نگاه ايشان اين است كه زنان هم اين توانمندي را دارند كه به عنوان كانديداي رياست جمهوري معرفي شوند.

به گزارش ايسنا، در ادامه كولايي در پاسخ به پرسشي كه نگاه كانديداي مورد حمايتش در مورد حجاب زنان و گشت ارشاد چيست؟ تاكيد كرد كه بايد روند تغييرات جامعه را آنگونه كه ظرفيت دارد ديد. در فضاي انتخابات به طور عمومي مطالبات گوناگون مطرح مي‌شود. جامعه ما نيز اقتضائات و تجربيات خاص خود را دارد ما تلاش‌هاي زيادي براي تغيير وضعيت در تاريخ‌مان ثبت كرديم شايد در بسياري مواقع اين تلاش‌ها موفق نبوده است اما انقلاب مشروطه را تجربه كرديم و پشت آن 35 سال ديكتاتوري رژيم وابسته به امپرياليسم و آمريكا در كشور ما حاكم شد. انقلاب اسلامي را تجربه كرديم و پس از سي سال هستند كساني كه حق راي مردم را به رسميت نمي‌شناسند و در مورد آن نظريه‌پردازي مي‌كنند.

وي گفت:‌ ما شاهد بوديم در مقاطعي به شكل قانوني در كشور ما اجبار حجاب اتفاق افتاد حتي براي غيرمسلمانان نيز اين اجبار بود. بايد بتوانيم سلسله مراتب نيازهاي زنان را به درستي مورد ارزيابي قرار دهيم حق انتخاب آزاد زنان و من جمله پوشش آنها از اين جمله است. انسان‌ها حق دارند پوشش خود را انتخاب كنند و من جمله به اقتضاي شرايط هم توجه كنند.

كولايي ادامه داد: وقتي خواستم بدون چادر به مجلس بروم يكي از خانم‌ها گفت اگر بيايد او را مي‌زنيم در حالي كه چادر هيچ‌گاه الزام اسلام نبوده است اما بايد توجه كرد از اين مساله به چه ميزان به عنوان ابزار براي دسترسي به مسائل سوء استفاده شده است.

كولايي گفت: با توجه به تجربه‌هايي كه اندوختيم حتما بايد سلسله مراتب مطالبات و اولويت‌هايمان را مورد توجه قرار دهيم.

وي گفت: در انتخابات سال 84 زماني كه گفتم زنان خود مي‌توانند پوشش و رنگ لباس خود را انتخاب كنند بسيار مورد سوء استفاده صداوسيما و جناح مقابل قرار گرفت و بحثي كه من كرده بودم به شكلي تحريف شد بايد بگوييم مگر ما چه ميزان رسانه داريم و تا چه حد مي‌توانيم حرف‌هايمان را آنگونه كه هست به گوش جامعه برسانيم. اين سخنان را مستمسكي كردند تا اتهامات خود را بزنند. نمي‌توانيم واقعيت‌هاي جامعه‌مان را ناديده بگيريم نسبت‌هايي همواره به تحول‌خواهان و طرفداران دموكراسي دادند كه واقعيت نداشته است.

وي گفت: با توجه به مجموعه اين شرايط فكر نمي‌كنم كانديدايي در مقطع فعلي بخواهد راجع به اين مساله صحبت كند.

كديور گفت: ضمن تائيد سخنان خانم كولايي بايد بگويم حجاب بايد اقناعي باشد نه اجباري. اجبار هرجا حاكم شود نتيجه عكس مي‌دهد.

وي در مورد بحث گشت ارشاد نيز گفت: آقاي كروبي هم گفته‌اند اگر رييس‌جمهور شود خود به خود گشت‌هاي ارشاد جمع مي‌شوند.

در ادامه‌ اين جلسه كولايي در پاسخ به سوال دانشجويي درباره استفاده ميرحسين موسوي از كلمه ناموس در سخنراني‌هاي تبليغاتي خود، با بيان اين كه حساسيت جامعه‌ ايراني را بايد در نظر گرفت، گفت: مهندس بحث اصلاح و جمع كردن رفتارهاي اين‌چنيني را مطرح كردند. دستگاه انتظامي در جامعه ما وظيفه ايجاد امنيت را دارد اما تعريف امنيت مساله‌ اساسي است و مقدم است. يك باور اعتقادي و يك مساله فرهنگي در جامعه ايراني امروز به رفتار مكانيكي تبديل شده است. يعني گشت ارشاد به دختران مي‌گويد روسري خود را جلو يا عقب بكشيد و حاصل آن عكس‌هاي زننده‌اي است كه در فضاي مجازي به نام جمهوري اسلامي ايران و به نام تامين امنيت ايران منتشر شده است. هيچ فرد منصفي از جمله موسوي نمي‌تواند به رفتار اين‌چنيني اعتنا نكند و ادامه دهد.

كولايي با اشاره به آن‌چه انتشار عكسي از زناني كه توسط گشت ارشاد دستگير شده‌اند و مشاهده كودك آن زن در عكس مي‌خواند، اظهار عقيده كرد: بدون شك اين عكس و اين رفتار با مباني تامين امنيت تعارض دارد، چنان‌چه جريان اصلاحات در عرصه قدرت سياسي احيا شود بدون شك شاهد تغيير خواهيم بود. چه آقاي ميرحسين موسوي چه آقاي كروبي براي تغيير اين وضع تلاش خواهند كرد.

كديور نيز در ادامه‌ اين نشست در پاسخ به سوال دانشجويي درباره‌ي وظيفه‌ي زنان براي فعاليت‌هاي خود بيان كرد: اگر بيانيه آقاي كروبي درباره تبعيض را خوانده بوديد اين مسائل را مدنظر قرار نمي‌داديد. ديدن برنامه‌ آقاي كروبي باعث مي‌شود اين مسائل در فكر شما حل شود. برنامه‌ي ايشان نشان‌دهنده‌ي نگرش مترقي او به مقوله‌ي زنان است. اين مساله و اين بيانيه واقعيتي است كه از سوي ايشان مطرح شده است و خود زنان بايد براي احقاق حقوق خود فعاليت كنند.

وي افزود: در اين انتخابات كه انتخاباتي مطالبه‌محور است، زنان هم مطالعات خود را مطرح كردند. چنان‌چه در دوره‌هاي قبل هم زنان فعاليت مي‌كردند الان به نتيجه رسيده بودند.

كديور در ادامه تاكيد كرد: آيا اگر زنان فعاليت مي‌كردند به جاي لايحه‌ي حمايت از خانواده، كنوانسيون حقوق زنان نمي‌توانست در مجلس مطرح و تصويب شود؟ بايد خودمان را واكاوي كنيم كه آن‌گونه كه بايد و شايد نقش خودمان را ايفا نكرده‌ايم.

كولايي نيز در پاسخ به سوال دانشجويي درباره اقدامات مختلف در زمان نخست وزيري ميرحسين موسوي تاكيد كرد: اين‌جا يك محل دانشجويي است و تاثير زمان و مكان را بر پديده‌ها انتظار دارم كه از سوي شما درك شود. ما در سال 57 كارهايي كرديم كه مثل هر انسان عاقلي امروز مجال ارزيابي آن را در ذهن داريم. فضاي جامعه‌ ايراني در دهه‌ 60 شكل خاصي داشت.

وي با اشاره به رفتار نيروهاي انتظامي با دانشجويان اظهار كرد: ما انقلاب كرديم كه پليس با رفتار قانوني دانشجو برخورد نكند. ما انقلاب كرديم كه اين اقدامات را نبينيم. اما پديده‌هايي در دهه‌ي 60 اتفاق افتاد كه به آن زمان تعلق دارد. جامعه‌اي كه سه دهه را پشت سر گذاشته است امروز بايد از تجربه‌هاي گذشته استفاده كند.

كولايي با تاكيد بر اهميت زمان و مكان در جايگاه دموكراسي و دموكراتيك شدن جامعه اظهار كرد: دموكراتيك شدن حرف نيست كه يك شبه ميسر شود. ما با صندوق‌ها قهر كرديم و رفتاري كرديم كه در اين چهار سال هزينه‌اش را داده‌ايم. عملكرد افراد را در جاي خود ببينيد.

عضو هيات علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به حضور رهنورد در كنار موسوي به عنوان افتخاري براي يك زن ايراني، تاكيد كرد: خانواده‌اي كه در پذيرش كرامت خانواده و زني كه مي‌تواند براي همسرش آبرو باشد، امروز به صحنه آمده است. قبل از نخست وزيري آقاي موسوي، او را به عنوان همسر رهنورد مي‌شناختم. اگر امروز موسوي درباره‌ي گشت ارشاد حرف مي‌زند از شناخت و باور او به فضاي كنوني برمي‌آيد و با ارزيابي از امروز، با تكيه بر تجربه‌ي ديروز سخن مي‌گويد.

كديور در ادامه با طرح مساله‌ي وزارت زنان از سوي كروبي گفت: هم در برنامه‌ي آقاي كروبي و هم در بيانيه‌ي ايشان وزارت زنان مدنظر بوده است. ايشان به خود من گفته‌اند كه به توانايي زنان در تمام وزارتخانه‌ها اعتقاد دارد، اما براي حضور زنان در وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌هايي را پيشنهاد كردند. وزارت خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، وزارت رفاه و وزارت علوم را در نظر دارند كه اميدواريم با حضور وزير زن در وزارت علوم، شاهد تغيير در وضعيت دانشگاه‌ها باشيم.

وي افزود: مشكلات بايد از مجراي قانوني حل شوند. وزارت زنان حق آنهاست و امتيازي نيست كه امروز رييس‌جمهور بخواهد به آنها اعطا كند. وزارت زنان مانند وزارت مردان است. مگر مشكل مردان با وزارت آنها حل شده است كه انتظار دارند با وزارت زنان مشكل آنها حل شود. بحث وزارت امري اجرايي است. سال‌هاست حق زنان تضييع شده و بايد احيا شود.

كديور در پاسخ به سوال ديگري از سوي دانشجويان درباره‌ي منظور كروبي از حقوق زنان اظهار كرد: حقوقي كه به لحاظ زن بودن از ما دريغ شده است را مدنظر داريم. اسلام اين ظرفيت و توانمندي را دارد كه حقوق زنان را محقق كند.

وي افزود: ما الان با دو كانديدا مواجه هستيم، نه با اطرافيان آنها. خانم كروبي هم مانند رهنورد در كنار همسرش قرار دارد و قابل احترام هستند. ايشان سال‌ها نماينده‌ي مجلس بوده‌اند، حزب و مجله دارند. سعي مي‌كنيد بر اساس جو احساسي رفتار كنيد، اما مبناي تصميم شما نبايد شخص كانديدا باشد بلكه براي انتخاب بايد برنامه‌هاي آن را در نظر گرفت.

كولايي نيز در ادامه در پاسخ به سوالي درباره‌ي مفهوم حقوق زنان از نظر ميرحسين موسوي اظهار كرد: زنان ايران سه دهه است كه تكريم‌هاي شفاهي بسياري را درباره حقوق زنان شنيده‌اند. موضع موسوي و همراهي رهنورد از اين جهت مهم است كه دو صد گفته چو نيم كردار نيست. مشكل ما و جامعه‌ي ايراني مرداني هستند كه درباره‌ي حقوق زنان در خارج از خانه سخن مي‌گويند ولي در خانه‌ي خود لنگ مي‌زنند.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران در ادامه اظهار كرد: جامعه‌ي ايراني به همين دليل به مردان ناباور است. مهندس موسوي مردي است كه اجازه مي‌دهد زنش پا به پاي او رشد كند. برنامه‌هاي موسوي هم در جاي خود مطرح هستند اما او در رفتار خصوصي خود نشان داده است كه درباره‌ي حقوق زنان چگونه رفتار مي‌كند.

كديور نيز در ادامه تاكيد كرد: درباره‌ي مفهوم حقوق زنان، آقاي موسوي و آقاي كروبي مانند هم هستند و هردو قابل تقدير مي‌باشند.

كولايي نيز با اشاره به فعاليت سه دهه جنبش زنان در ايران بيان كرد: زنان ايراني امروز به اين باور رسيده‌اند كه حاصل جنبش اصلاحات است كه با هم همگرا باشند و ما بايد اين تفكر را در فضاي دانشگاه تقويت كنيم.

كديور نيز در پاسخ به سوالي درباره‌ي برنامه‌هاي كروبي براي آگاه كردن زنان نسبت به حقوق خود اظهار كرد: برنامه‌هاي ويژه‌ي آقاي كروبي در بيانيه‌ي ايشان مطرح شده است. نوع نگاه ايشان درباره‌ي اصلاح قوانين و ارتقاي شغلي زنان و استفاده از آنها در مقام‌هاي سياسي و ضرورت حضور آنها مي‌باشد. بيانيه‌ي ايشان بر اساس مطالبات زنان مطرح شده است.

وي افزود: براي آگاه كردن، ابزار ديگري در دست ندارند. حتي به ايشان به عنوان يك روحاني اجازه ندادند تا شبكه‌ي ماهواره‌اي راه بياندازد اما حتي اگر ايشان رييس‌جمهور نشدند عقبه‌اي ايجاد كردند تا حقوق مردم بارور شود.

كولايي نيز با اشاره به ساختار دولت و در دست داشتن رسانه‌ها، در پاسخ به سوالي از سوي دانشجويان ابراز عقيده كرد: با توجه به ساختار دولت كه همه‌ي ابزارهاي باورساز را در اختيار دارد و رسانه‌ها و آموزش و پرورش را در اختيار دارد و مي‌تواند بحث‌هايي مانند تفكيك جنسيتي كتب درسي را مطرح كند بايد در نظر بگيريم كه اگر تفكر حاكم باقي بماند ايجاد فرصت برابر براي آموزش دختران و پسران در دانشگاه‌ها را بايد فراموش كرد.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با انتقاد از نگاه حاكم نسبت به زن در سينما، رسانه‌ها و كتب درسي، بيان كرد: نگاه انساني نسبت به زن بايد به گونه‌اي سازمان داده شود كه انسان‌ها به حقوق يكديگر احترام بگذارند. اهميت نگاه حاكم بر دولت كه قرار است همه‌ي رسانه‌ها را مديريت كند اين نكته است كه بايد دولت بداند براي تغيير اين نگرش بايستي از ابتدا و از آموزش شروع كرد.

وي با تاكيد بر اهميت آموزش دموكراسي در خانواده‌ها اظهار كرد: ما اگر دموكراسي را از داخل خانه‌ها آغاز نكنيم در سطح جامعه به موفقيت نمي‌رسيم. نكته‌اي كه درباره‌ي آقاي موسوي قابل توجه است اين مي‌باشد كه جايگاه آموزش و پرورش كه بايد حقوق بشر را در خانه‌ها شكل دهد در نظر دارند و پشتوانه‌ي دستگاه اجرايي، اصلاحات و تجربه‌ي دوره‌ي اصلاحات است.

كولايي با تاكيد بر نگاه‌هاي مثبت برنامه‌ي چهارم توسعه، بيان كرد: اين برنامه كه تعطيل شد تجربه‌هاي دوره‌هاي گذشته را در بر داشت. ما امروز نيازمند استفاده از اين تجربه‌ها هستيم تا دموكراسي را پايدار كنيم.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره‌ي ادبيات مردسالارانه‌ي موسوي و كروبي تاكيد كرد: ما بايد تاريخمان را ببينيم. در تاريخ گذشته‌ي ما زنان و مردان هريك نقش‌هاي خاصي داشتند و ميراث امروز ما باعث شده است كه جامعه‌ي ما تغيير نكند. بخش مدرن شده‌ي جامعه‌ي ما با اين معضل روبه‌روست كه تا مباني تغيير نكند و امكانات فراهم نشود و حتي خود زنان اقدام نكنند اتفاقي صورت نمي‌گيرد.

وي افزود: زنان تا نيروي اجتماعي نشوند نمي‌توانند حقوق زنان را احيا كنند. هركسي كه رييس‌جمهور شود با اين مجلس روبه‌روست و بايد حرف‌هايي زد كه در شرايط جامعه‌ي ما قابل پي‌گيري باشد.

كولايي با اشاره به سوال دانشجويي درباره‌ي حذف حجاب از قوانين تاكيد كرد: در كدام جامعه‌ي اسلامي زن و مرد را برابر مي‌بينيد؟ اين ايده‌آل‌ها به اين معني نيست كه بايد محقق شوند.

وي با اشاره به ديدار خود در مجلس ششم با گروهي از پارلمان فنلاند، يادآور شد: آنها اظهار كردند كه 100 سال گذشته‌ي خود را در ايران مي‌بينند. ما نبايد تاريخ و جغرافيايمان را فراموش كنيم. ما در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه مرد، زن خود را مي‌كشد و آزاد مي‌شود و مرد، فرزند خود را مي‌كشد و به نام صاحب خون فرزندش آزاد مي‌شود. روند تغيير در جامعه تنها گفتن نيست و ساز و كار خود را دارد.

كولايي با تاكيد بر اهميت توجه به فرهنگ و تاريخ در قانون‌گذاري گفت: ما قوانين را ترجمه مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم كه مسائلمان حل مي‌شود اما اين‌گونه نيست. تا زنان ما باور نكنند حقوقشان احيا نمي‌شود. زنان بايد از فرصت‌هاي پيش رو استفاده كنند. من چون معلم هستم زياد حرف مي‌زنم، چون دلم مي‌سوزد. ما اشتباه تاريخي زياد داريم و ما به منفعل بودن‌هايمان و غفلت‌هايمان نبايد بي‌تفاوت باشيم.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به تجربه‌ي 30 ساله‌ي جامعه‌ي ايراني از اصلاحات و انقلاب، درباره‌ي رفتارهاي حراست دانشگاه كه از سوي دانشجويي مطرح شد، با بيان اين كه امروز آزمون ديگري است، ابراز عقيده كرد: امكان دارد با اين انتخاب، حقوق زنان به آنان داده شود. زنان جز اين‌كه بايد همراه مردان پيش بروند راه ديگري ندارند. ما به دنبال جدايي زنان از مردان نيستيم و اين چهار سال ديده‌ايم كه چگونه به نام قانون، تعرض به زنان صورت گرفته است و رفتارهايي خلاف قانون اساسي انجام شده است. اگر خودمان با خودمان خلوت كنيم منصفانه قضاوت مي‌كنيم تا اشتباه را دوباره تكرار نكنيم.

كديور نيز با تاييد سخنان كولايي درباره‌ي انتقاد يكي از دانشجويان درباره‌ي ادبيات مردسالارانه‌ي كروبي اظهار كرد: صحبت‌هاي اين بزرگواران قابل تاييد نيست. اين ادبيات در جامعه‌ي ما وجود دارد و ضروري است كه اصلاح شود. زنان ما نيز در اين ميان نقش خاص خود را دارند و ضرورت دارد كه كانديداها به آنها به عنوان محق نگاه كنند و تاكيد مي‌كنم كه اين نگرش بايد اصلاح شود.

وي در ادامه درباره جايگاه مدنظر كروبي براي زنان گفت: كانديداها زناني را براي جايگاه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي انتخاب مي‌كنند كه در حوزه‌ خود شاخص باشند. همان‌گونه كه در دوره‌ قبل خانم شجاعي در امور زنان فعال بودند، اميدواريم كه در دوره‌ي بعد شاهد باشيم كه اصلاح‌طلبان حضور فعال زنان را در راس مجموعه‌هاي مربوط به آنها اختصاص دهند، نه مثل اين دوره كه خانمي فعال هستند كه هيچ تخصصي درباره‌ي حقوق زنان ندارند.

كديور در پاسخ به سوال دانشجويي درباره‌ي واكنش كروبي به رفتارهاي حراست دانشگاه، اظهار كرد: ادامه‌ي اين رفتارها بستگي به اين دارد كه شما چه رييس‌جمهوري را انتخاب مي‌كنيد و اين‌كه آن رييس‌جمهور چه وزيري را در وزارت علوم قرار مي‌دهد و وزير او مي‌تواند در رفتار حراست تعديل ايجاد كند.

كولايي در پاسخ به سوال دانشجويي درباره‌ي آن‌چه سكوت مهندس موسوي با وجود حضور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره‌ي صدور طرح تثبيت جنسيتي كتب درسي و تبعيض جنسيتي در دانشگاه‌ها عنوان شد، اظهار كرد: مهندس در دوراني در اين شورا شركت نمي‌كردند و در جلسات و بحث‌هايي اعتراض خود را مطرح مي‌كردند. حضور فرد در مجموعه نشان نمي‌دهد كه فرد همه‌ي اقدامات را تاييد مي‌كند. شايد كه اساسا ديدگاه‌هاي مخالف را دنبال مي‌كند. حضور در شورا به معناي تاييد سياست‌هاي شورا نيست.

كديور نيز درباره‌ سوالي مبني بر تبعيض ذاتي قوانين ايران درباره‌ زنان تاكيد كرد: درست است كه قسمتي از تبعيض و مشكلات اساسي خانم‌ها در قوانين است اما براي اصلاح قوانين مكانيزم خاصي وجود دارد. قوه‌ي قضاييه لايحه مي‌دهد و رييس‌جمهور مستقيم نمي‌تواند موثر باشد ولي رييس‌جمهور با نقش تعاملي خود با دو قوه مي‌تواند موثر باشد و رييس‌جمهور مي‌تواند از طريق مجلس، لايحه‌ي رفع تبعيض در قانون را صادر كند.

كولايي نيز در پايان در پاسخ به آخرين سوال اظهار عقيده كرد: ما در اين دوره شاهد بوديم كه دولت عليه زنان موضع‌گيري كرد و با دو بند، ماليات بر مهريه و حق اجازه‌ي زن دوم براي مرد در لايحه‌ي حمايت از خانواده عليه زنان موضع‌گيري كرد. اين دو بند هردو نتيجه‌ي دخالت دولت در لايحه‌ي دستگاه قضايي است. حساسيت نشان دادن ما به مجلس و دولت و حساسيت در انتخاب به دليل تاثير آن بر زندگي ما حتي در حوزه‌ي خصوصي است كه اين لايحه بر حوزه‌ي خصوصي ما اثر مستقيم دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha