*سادهنويسي در شعر امروز* رسول يونان: نگاه دقيق به دنيا منجر به سادهنويسي ميشود
رسول يونان گفت: نگاه دقيق به دنيا منجر به سادهنويسي ميشود و كسي كه نگاه شلوغي به دنيا دارد، شعرش را شلوغ ميكند
اين شاعر در گفتوگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سادهنويسي را به خوردن ميوه بر سر شاخهي درخت تشبيه كرد و گفت: سادهنويسي سراسر لذت و شيريني است؛ اما به شرطي كه آدم بتواند خودش را روي شاخه نگه دارد. در عين حالي كه سادهنويسي زيبا و دلانگيز است، بسيار هم خطرناك است و هر آن امكان دارد آدم سقوط كند.
او با تفاوت قائل شدن بين سادهنويسي و سطحينويسي، در تبيين تفاوت اين دو گونهي نوشتاري در شعر اظهار كرد: سادهنويسي حركت كردن شاعر در عمق است؛ اما سطحينويسي هنجاري در سطح به حساب ميآيد و هنگامي كه ميگوييم سادهنويسي، مراد، سادهنويسي به مفهوم رايج كلمه در ميان مردم نيست؛ از اينرو واژهي ساده تأويل ميخواهد. در سادهنويسي بايد ارتباط بين محتوا و فرم قدرتمند باشد و به قول سينماييها، صدا از «سينك» خارج نشود.
يونان معتقد است: محتواي ساده فرم ساده ميطلبد و برعكس. اگر دقت كنيم، ميتوانيم به تفكري در آرامش برسيم و آن را در زبانمان بازتاب دهيم؛ اما اگر شلوغ نگاه كنيم، در متنمان هم شلوغكاري خواهيم كرد؛ مثل «پسران بد».
شاعر «پايين آوردن پيانو از پلههاي يك هتل يخي» در ادامه، شعر را به مثابهي رسانه دانست و با بيان اين مطلب كه مخاطب از يك رسانه انتظار دارد كه پيامش را شفاف و قابل دسترس ببيند، گفت: ما امروز در عصر ارتباطات زندگي ميكنيم و آدمها ديگر مانند گذشته به كشف كلمات در سكوت نميپردازند و از همين جهت است كه سادهنويسي در بين مخاطب ميتواند راه خودش را باز كند و از طرف ديگر، مورد استقبال مؤلفان و جامعهي ادبي قرار گيرد.
يونان در پاسخ به اينكه آيا سادهنويسي در سالهاي اخير را واكنشي به شعر دههي 70 نميداند، اظهار كرد: من وارد جنگ و صلح دههها نميشوم و معتقدم كه شعر معاصر ما همه يك دهه است كه در درون خود دهههاي كوچكتري را دارد و فكر ميكنم صحبت از جنگ و صلح بين اين دههها خيلي كوچك است. درواقع، همهي اين دهههاي كوچك در آن دههي بزرگ مستتر است و ضرورت ندارد اينها را در برابر هم قرار دهيم و يادمان باشد كه پل نيومن در فيلم «بيلياردباز» ميگويد، من بازي كردم و باختم. خيليها ممكن است بازي نكنند و ببازند؛ اما بازيهايي كه باخته ميشوند و اشتباهاتي كه رخ ميدهد، سكوي پرتاب كارهاي بزرگ ميشود.
او همچنين از سادهنويسي به عنوان راهي براي نفوذ ادبيات در زندگي مردم ياد كرد و از كساني كه با دشوارنويسي سبب انزواي ادبيات ميشوند، انتقاد كرد و گفت: يادمان باشد كه زبان ساده لزوما زبان صريحي نيست.
رسول يونان تأكيد كرد: زبان ساده واقعيت دارد؛ اما آثاري كه سطحشان پايين است، صراحت دارند و همچنين انعكاس واقعيت در زبان ساده به توانايي نويسنده و شاعر بستگي دارد. از طرفي، سادهنويسي از شاعري به شاعري ديگر و از نويسندهاي به نويسندهاي ديگر در حال تغيير است و فرم خاصي ندارد؛ بنابراين تأكيد ميكنم شاعران سادهنويس ميتوانند در دل مردم نفوذ كنند و ما نمونههاي آن را هم ديدهايم و فراموش نكنيم كه ادبيات تحميل يك انديشه به ديگران نيست؛ ادبيات تعارف انديشهي نيك به ديگران است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات