*سادهنويسي در شعر امروز* محمدهاشم اكبرياني: سادهنويسي پاسخ به يك ضرورت است
محمدهاشم اكبرياني معتقد است: ضرورت شرايط و دنياي امروز، شاعران را به سمت سادهنويسي سوق داده است.
اين شاعر در گفتوگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: سادهنويسي يكي از ويژگيهاي شعر امروز است كه نه تنها در ايران؛ بلكه در كشورهاي ديگر هم رايج است و طبيعي است كه در سادهنويسي، شاعران نتوانند صاحب زبان و ادبيات خاص خودشان شوند؛ زيرا شاعران عموما با زباني ساده شعر مينويسند كه اينجا تفاوت بين شعرها ديده نميشود. البته اين به معناي آن نيست كه تفاوت شاعران را بايد در تفاوت زبان آنها جستوجو كرد.
او در ادامه افزود: زبان ساده لزوما وجه تمايزي را براي شاعر به همراه نميآورد. هرچند زبان ساده اين امكان را فراهم ميآورد كه شاعر به راحتي حرفش را بزند و مخاطب احتمال اين را مييابد كه شفاف و روشن، پيام شاعر را دريابد.
شاعر «مثل كافهاي متروك» در عين حال متذكر شد: يادمان باشد كه ديگر زبان ملاكي براي روشن كردن شعر از ناشعر نيست. چنانچه ميبينيم، شاعراني به بيان منثور شعر مينويسند، كه در ادبيات دنيا ميتوان به تورگنيف و در ادبيات خودمان هم به اشعار احمدرضا احمدي اشاره كرد.
او تأكيد كرد: معتقدم كه ديگر نميتوان از زبان به عنوان عنصري براي روشن كردن مرز شعر از ناشعر ياد كرد؛ آن چيزي كه مرز اين دو را ميتواند روشن كند، تصاوير، صور خيال و احساس نهفته در متن ميتواند باشد.
اكبرياني توجه به سادهنويسي را ضرورتي برآمده از دل شرايط اجتماعي - فرهنگي جهان امروز دانست و يادآور شد: گسترش رسانهها هم بر اين مسأله دامن زده است.
اين شاعر تصريح كرد: ما دورهاي در شعر، نگاه مطلقگرا و اسطورهيي را به جامعه داشتيم و در شعر آن دوره هم به دنبال تحقق جامعهاي ايدهآل بوديم كه آن دهههاي 40 و 50 است. متأثر از آن شرايط ايدهآلگرا، زبان به سمت بياني اسطورهيي ميرود كه اوج آن را در شعر احمد شاملو ميبينيم. اما در همان دوران، شاهد نوعي ديگر از شعر هم هستيم كه از نگاه ايدئولوژيك و اسطورهيي جدا شده است كه نمونهي بارز آن را در شعر فروغ فرخزاد ميبينيم و اين حركت او ادامه پيدا كرد تا در سالهاي دههي 80 مورد دقت و بهرهبرداري بهتري قرار گرفت و به نوعي، شاعران متأثر از آن بيان به استقبال سادهنويسي رفتند.
اكبرياني اظهار كرد: البته ما در خلال سالهاي دههي 40 تا 80، ماجراي دههي 70 را هم داريم كه آنهم به اعتقاد من، زباني ساده بود منتها با نحوي شكسته؛ همين.
او همچنين افزود: در دههي 80 يا دورهاي كه ما در آن هستيم، شاعران در زباني ساده به دنبال
بيان شاعرانهي واقعيات هستند؛ در حاليكه ما در دههي گذشته از جملهي دههي 40 شاهد اين مسأله نبوديم.
اكبرياني از محمد شمس لنگرودي، احمدرضا احمدي، رسول يونان و رضا چايچي به عنوان سادهنويساني ياد كرد كه سهم واقعيت را در شعرشان از نظر دور نميدارند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات