• دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8804-05327
  • خبرنگار : 71191

ضرورت پرداختن به پيشينه‌ي ايران در رسانه يك كارشناس مرمت: تلويزيون وظيفه‌ي ايجاد تعامل بين آثار تاريخي و مردم را برعهده دارد

ضرورت پرداختن به پيشينه‌ي ايران در رسانه
يك كارشناس مرمت:
تلويزيون وظيفه‌ي ايجاد تعامل بين آثار تاريخي و مردم را برعهده دارد
به اعتقاد يك كارشناس مرمت آثار تاريخي، معرفي آثار و آداب و رسوم گذشته‌ي ايران در برنامه‌هاي مختلف تلويزيون به‌عنوان يك رسانه كه با عامه‌ي مردم سروكار دارد، يك وظيفه براي اين رسانه است. رضا موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: سريال‌ها و فيلم‌هاي مستند علمي و آموزشي در اين رسانه مخاطب خاص خود را دارند و پرداختن به آثار تاريخي در اين رسانه بسيار مفيد است. وي ادامه داد: تلويزيون وظيفه‌ي ايجاد تعامل بين آثار تاريخي و مردم را برعهده دارد تا اين تصاوير را بتوان جلوي چشم مردم آورد. البته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم بايد اين كار را انجام دهد. او با بيان اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكنون اين كار را انجام داده است، گفت: اگر گروهي قصد ساخت يك سريال را داشته باشند، به‌دنبال لوكيشن‌هايي مي‌گردند كه در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري‌اند. به همين دليل، آثار تاريخي به ارتقاي كيفي سريال‌ها كمك مي‌كنند و اين قضيه يك ارتباط دوطرفه را ايجاد مي‌كند. اين كارشناس ميراث فرهنگي جايگاه كنوني آثار تاريخي را در برنامه‌هاي مختلف صداوسيما به‌صورت آكادميك و كلاسيك ندانست و بيان كرد: معرفي آثار به‌شكل كلاسيك وجود ندارد و اگر گاهي برنامه‌اي ساخته مي‌شود، آن‌قدر خسته‌كننده است كه در بيننده، هيچ كششي ايجاد نمي‌كند كه بخواهد برنامه‌هاي تاريخي را ببيند. معمولا به‌صورت ادبي، يك بناي تاريخي را معرفي كنند. به اعتقاد موسوي، نوع معرفي كه در زمينه‌ي آثار تاريخي انجام مي‌شود، مناسب نيست. زماني كه يك سريال ساخته مي‌شود، در گوشه و كنار آن، بخشي از آثار تاريخي نشان داده مي‌شود. وي با اشاره به پيشنهادي كه به بخش تأمين برنامه‌ي شبكه‌ي چهارم سيما با هدف ساخت برنامه‌اي چالشي و انتقادي در حوزه‌ي ميراث فرهنگي كرده و استقبالي كه اين شبكه از اين پيشنهاد داشته است، اظهار كرد: معرفي آثار تاريخي در برنامه‌هاي صداوسيما، صددرصد به فرهنگ‌سازي بين مردم كمك مي‌كند. او گفت: مردم با ديدن يك بازيگر كه در چهار سريال يا فيلم تلويزيوني بازي كرده است، واكنش نشان مي‌دهند. پس طبيعي است، مردم زماني كه اثري را از طريق برنامه‌هاي تلويزيوني ببينند، براي ديدن آن اثر يا بناي تاريخي تشويق شوند، چون از يك‌سو، اوقات فراغت خود را پر مي‌كنند و از سوي ديگر، ديدن مكان‌هاي تاريخي به يك ويژگي براي مردم تبديل مي‌شود. اين كارشناس مرمت با تأكيد بر اين‌كه بايد براي آثار تاريخي هزينه كرد، اضافه كرد: صداوسيماي ايران براي ورزشي مانند فوتبال هزينه‌ي زيادي مي‌كند، شبكه‌هاي سراسري يك، دو و سه برنامه‌هاي زنده و كارشناسي زيادي در طول شبانه‌روز در حوزه‌ي فوتبال پخش مي‌كنند، پس هزينه‌ي زيادي در اين‌باره مي‌شود؛ ولي هنوز در هيچ برنامه‌ي تلويزيوني آن‌قدر كه بايد براي ميراث فرهنگي و آثار تاريخي هزينه نشده است. به همين دليل، جايگاهي را كه حق تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران است، هنوز در دنيا به‌دست نياورده‌ايم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha