• یکشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8805-04956

خط لوله سيري ـ عسلويه رقيب كرسنت يا رفيق آن؟! امكان انتقال گاز سلمان به عسلويه تا پاييز امسال ايجاد مي‌شود

خط لوله سيري ـ عسلويه رقيب كرسنت يا رفيق آن؟!
امكان انتقال گاز سلمان به عسلويه تا پاييز امسال ايجاد مي‌شود

درحالي مذاكرات ايران و شركت اماراتي كرسنت براي صادرات گاز به اين كشور عربي در هاله‌اي از ابهام قرار دارد كه ساخت خط لوله سيري ـ عسلويه به عنوان راهي براي انتقال گاز ميدان سلمان به عسلويه و مصرف داخلي آن در مراحل پاياني قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دستور ساخت خط لوله سيري ـ عسلويه از تابستان سال گذشته توسط وزير نفت به‌صورت يك طرح استراتژيك به شركت تاسيسات دريايي ايران صادر شد. ساخت اين خط لوله، يک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات براي صادرات گاز، علاوه بر تحويل گاز ميدان سلمان مي‌توان درصورت نياز به گاز بيشتر در تابستان، از گاز توليدي عسلويه استفاده كرده و به‌وسيله اين خط لوله آن را به سمت امارات منتقل كرد. ازسوي ديگر در صورتي که ايران و امارات در اين خصوص به نتيجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلويه منتقل مي‌شود و براي جبران بخشي از کمبود گاز ايران در فصل زمستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

براساس اين گزارش، درحالي دستور ساخت اين خط لوله صادر شد و هم‌اكنون در مراحل نهايي است كه ايران و شركت كرسنت بر سر توافق درخصوص قيمت گاز و همچنين برخي مسائل فني جهت صادرات، سالهاست كه اختلاف دارند.

در اين زمينه از آنجا كه شركت كرسنت امارات و شركت ملي نفت ايران در سال 2001 توافقنامه‌اي را براي انتقال گاز ميدان سلمان به امارات امضا كرده بودند و براساس اين قرارداد، ايران قرار بود درابتدا سالانه 195 ميليون فوت مكعب گاز در اختيار امارات بگذارد و براساس قراردادي 25 ساله، اين ميزان را تا 350 ميليون فوت مكعب افزايش دهد؛ اما پس از تاخيرهايي كه به دليل اختلافات دوكشور براي اجراي اين توافق صورت گرفت، طي هفته گذشته شركت نفتي كرسنت امارات با صدور بيانيه اي رسمي اعلام كرد كه درپي اختلاف با ايران بر سر پرونده فروش گاز، به مراجع داوري بين‌المللي مراجعه خواهد كرد.

شر كت كرسنت امارات اعلام كرده است كه قرارداد دريافت گاز از ايران را به دنبال درخواست‌هاي متعدد مشتريان خود در امارات كه "صبر خود را از دست داده‌اند" و پس از تاخيري 3.5 ساله در دريافت گاز ايران به اتاق بازرگاني بين‌المللي ارجاع داده است.

به گزارش ايسنا، در بازخورد اين خبر غلام‌حسين نوذري ـ‌ وزير نفت ـ در مورد شكايت شركت كرسنت تصريح كرد كه مواضع ما بارها اعلام شده و تازماني كه قرارداد اصلاح نشود و قيمت منطقي نشود، گاز به كرسنت نخواهيم داد.

از طرف ديگر، شركت اماراتي كرسنت در آخرين واكنش خود نسبت به اجرايي‌شدن قرارداد صادرات گاز ايران به امارات طي روزهاي گذشته ابراز اميدواري كرده و توضيح داده است كه با اعلام برخي مواضع از سوي مقامات ايراني مبني بر احتمال رسيدن به برخي توافقات درباره قرارداد دوجانبه صادرات گاز، مقامات كرسنت كه پيش‌تر قصد مراجعه به مراجع بين‌المللي در اين زمينه را داشتند، اكنون به اجراي قرارداد خوش‌بين‌تر شده‌اند.

همچنين در شرايطي اين اختلاف‌ها بين دو شركت ادامه دارد كه به گفته محمدهادي عاصمي ـ مدير پروژه خط لوله سيري عسلويه در شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ـ‌ مهندسي لوله‌گذاري اين خط با بيش از 90درصد پيشرفت فيزيكي و مطابق برنامه از پيش‌تعيين شده تمام شده و پيش‌بيني‌ مي‌شود با انجام عمليات هيدرو تست و نصب اسپول تا 4.5 ماه آينده تكميل شود.

به گفته او تاكنون عمليات ساخت طولاني‌ترين خط لوله انتقال گاز (32 اينچ) در خليج فارس بدون حتي يك هفته تاخير نسبت به پروژه پيشرفت داشته است.

وي با اشاره به اين‌كه به‌طور همزمان عمليات لوله‌گذاري خشكي نيز توسط شركت پيمانكار عمومي ايران در حال انجام است، افزوده كه در بخش خشكي بيشتر كالاو آيتم‌هايي كه بايد كارگزاري شوند، خريداري شده و مهندسي در حال انجام است؛ به اين ترتيب انتظار مي‌رود تا پايان امسال، اين بخش نيز به بهره‌برداري رسد.

در اين راستا، چندي پيش سيف‌الله جشن‌ساز ـ مدير عامل شركت نفت ايران ـ نيز از به‌کارگيري گاز ميدان سلمان در مصارف داخلي در صورت اجرايي نشدن قراداد کرسنت خبر داده و گفته بود كه ساخت خط لوله انتقال گاز سيري - عسلويه پيشرفت بسيار مطلوبي داشته و رديف نخست بخش گازي طرح توسعه ميدان سلمان اواخر مرداد تا اوايل شهريور ماه راه اندازي و گاز آن به جزيره سيري ارسال و از آنجا براي انتقال به خط لوله سراسري به عسلويه منتقل مي‌شود.

وي از سوي ديگر در پاسخ به اين سوال كه هم اكنون مسوول مذاكره قرارداد صادرات گاز به امارات كيست؟ تصريح كرد كه الان مذاكره‌اي نداريم كه مسوول مذاكره كننده مشخص باشد، ولي هر گاه برنامه مذاكره براي قرارداد كرسنت تهيه شود، مسوول مذاكره هم انتخاب خواهد شد.

به گفته او در حال حاضر با شرايط موجود قادر به صادرات گاز نيستيم و خط لوله سيري ـ عسلويه نيز در مرحله‌اي است كه طي يك تا دو ماه آينه لوله‌گذاري آن كامل مي‌شود، زيرا الان 190 كيلومتر از 280 كيلومتر كلي ساخته شده و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال (1387) يا سه ماه اول سال آينده گاز ميدان سلمان به سمت تاسيسات پارس جنوبي هدايت شود.

به گزارش ايسنا، درحالي اختلافات فني و همچنين مساله اختلاف قيمت با شركت كرسنت ادامه دارد كه چندي پيش سيدرضا کسايي‌زاده ـ مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ـ از درخواست سه شرکت اماراتي ديگر براي خريد گاز از ايران خبر داده و گفته بود كه در حال حاضر حداقل سه شرکت اماراتي براي خريد گاز مراجعه کرده و آمادگي خود را براي دريافت گاز ايران با قيمت‌هاي بين‌المللي اعلام کرده‌اند.

به‌هر حال بايد ديد درنهايت مذاكرات گازي با اماراتي‌ها به نتيجه خواهد رسيد و خط لوله سيري ـ عسلويه در جهت انتقال گاز بيشتر از عسلويه به سمت امارات، برنامه‌هاي صادرات گاز به اين كشور عربي را همراهي خواهد كرد يا درصورت به‌توافق نرسيدن با اماراتي‌ها، خط لوله سيري ـ عسلويه در رقابت با صادرات گاز به امارات، گاز را به داخل كشور منتقل خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha