• یکشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8805-08904

در آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي عنوان شد: توجه به نسخه‌هاي خطي، توجه به مليت و هويت ايراني است

در آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي عنوان شد:
توجه به نسخه‌هاي خطي، توجه به مليت و هويت ايراني است

نهمين آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي امروز (يكشنبه، 18 مردادماه) در محل سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر اشعري در ارائه گزارشي اجمالي از كم و كيف برنامه‌ها و فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در كتابخانه ملي در جهت تهيه و حفظ و نگه‌داري نسخ خطي، تصريح كرد: فراخواني را منتشر كرديم كه بر اساس آن به مردم پيشنهاد داده بوديم نسخ خطي را كه در اختيار دارند، با اهدا يا فروش در اختيار كتابخانه ملي قرار دهند.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي متذكر شد: همچنين به برخي از نسخه‌داراني كه رغبتي به فروش و يا اهداي نسخ خطي نداشتند، پيشنهاد كرديم از مشورت‌هاي كتابخانه ملي براي نگه‌داري و حفظ نسخ استفاده كنند و در واقع كساني كه نسخه‌هاي خطي را در اختيار دارند، اين امكان را هم دارند كه براي حفظ و نگه‌داري هرچه بهتر نسخ، آن‌ها را در صندوق امانات كتابخانه نزد ما به امانت بگذارند.

او در ادامه خاطرنشان كرد: با اين تلا ش‌هاي صورت‌گرفته، بيش از 30هزار جلد از نسخ خطي را مردم يا با فروش يا اهدا در اختيار كتابخانه ملي گذاشته‌اند و با توجه به استقبالي كه از اين موضوع شده، انتظار مي‌رود تعداد نسخ خطي نفيسي كه در اختيار كتابخانه ملي قرار خواهد گرفت، افزايش پيدا كند.

در ادامه اين مراسم، مهدي محقق - دبير علمي آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي - بر ضرورت توجه به نسخه‌هاي خطي به عنوان ميراث تمدني ايران اشاره كرد و گفت: شرم‌آور است كه مستشرقان آثار و نسخ خطي ما را مطابق با ميل خودشان تصحيح كنند؛ بنابراين ضرورت دارد كه ما با همت و توجه بيش‌تر خود اين كار را دنبال كنيم.

غلامعلي حداد عادل نيز در سخناني بر توجه دانشجويان به نسخ خطي تأكيد كرد و در ادامه از ايران پيش از اسلام به عنوان سرزميني با تمدن گسترده ياد كرد و افزود: همچنين ما در دوران ورود اسلام به ايران، طلوع درخشاني در سير علم و انديشه داشته‌ايم و در واقع، در 1400 سال، ايران در جهان اسلام به عنوان كانون توليد علم بوده است.

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي يادآور شد: ناديده گرفتن اين گذشته به معناي انكار هويت فرهنگي ملت ماست و هر كس به نسخه‌هاي خطي توجه مي‌كند، به مليت و هويت ايراني اهتمام ورزيده است.

او در پايان با انتقاد از نداشتن درك صحيح نسبت به اهميت نسخ خطي و گاه كم‌توجهي نسبت به اين حوزه، گفت كه تصورات غلط سبب شده وزن واقعي نسخه‌هاي خطي را درك نكنيم.

در ادامه اين مراسم، آثار تقديري و برگزيده‌ي حوزه‌هاي فهرست‌نويسي، دين، تاريخ و ادبيات با حضور غلامعلي حداد عادل - رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي -، علي‌اكبر اشعري - رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي -، مهدي محقق - دبير همايش و رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي - و حجت‌الاسلام محمود مرعشي - رييس كتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي - معرفي شدند.

از مهدي محقق، سيدعبدالله انوار و زينت بابك‌فر به عنوان خادمان نسخ خطي و پيشكسوتان اين حوزه تجليل شد.

از سوي ديگر، تصحيح جلال خالقي مطلق به همراه محمود اميد سالار و ابوالفضل خطيبي از « شاهنامه»‌ي فردوسي در بخش ادبيات به عنوان اثر برگزيده معرفي شد. همچنين تصحيح علي صفري آقاقلعه از كتاب «تحفه العراقين» خاقاني و تصحيح سيدمحمدرضا ابن رسول از « رساله‌ي سرو و آب» قاضي نظام‌الدين اصفهاني به عنوان آثار شايسته‌ي تقدير معرفي شدند.

اما در بخش تاريخ، تصحيح سيدسعيدميرمحمد صادق و عبدالحسين نوايي از كتاب «ظفرنامه» شريف‌الدين علي يزدي به عنوان اثر برگزيده و تصحيح لوجين - مصح چيني - از «چين‌نامه» تأليف ماتيوريچي ترجمه‌ي محمد زمان به عنوان اثر شايسته‌ي تقدير معرفي شد.

همچنين در بخش دين، تصحيح محمدعلي آذرشب از كتاب «مفاتيح الاسرار و مصابيح الابرار» تفسير عبدالكريم شهرستاني به عنوان اثر برگزيده و تصحيح محمدكاظم رحمتي از «رساله‌ي الافاده في تاريخ الائمه الساده» تأليف يحيي بن حسين هاروني به همراه تصحيح جويا جهانبخش از كتاب «اعتقادات» شيخ بهايي تقدير شدند.

در بخش فهرست‌نويسي نيز عمادالدين شيخ الحكمايي به خاطر فهرست كردن «اسناد بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي» به عنوان برگزيده معرفي شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha