• چهارشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8805-14062
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

/گزارش/ هزارتوي تنهايي؛ پيامد‌هاي ازدواج ديرهنگام

/گزارش/ 
هزارتوي تنهايي؛ پيامد‌هاي ازدواج ديرهنگام

چند سالي است که در کشورمان شاهد تاخير در ازدواج و افزايش سن ازدواج در بين جوانان و نداشتن تمايل به ازدواج هستيم. به نظر مي‌رسد عوامل متعددي در اين امر دخيلند که از جمله آنها مي‌توان به تغيير در باورها و الگو‌هاي فكري و رفتاري جوانان، شکل گرفتن تعريف جديدي از روابط خانوادگي در ذهن آنان، تنگناهاي مالي و اقتصادي، نبود شغل مناسب و ثابت و نداشتن مسكن و ادامه دادن تحصيل تا مقاطع عالي در بين دختران اشاره کرد.

تجرد در سنين بالا غالبا با پيامدهاي منفي همراه است

تجرد در سنين بالا هم براي دختران و هم براي پسران غالبا با پيامدهاي منفي همراه است.

خبرنگار ايسنا براي بررسي اين امر به سراغ صادق کوهي‌نژاد، وکيل پايه يک دادگستري رفته است.

وي به خبرنگار ايسنا گفت: ازدواج نکردن جوانان موجب دورشدن آنان از ارزش‌هاي اصيل زندگي و منجر به افتادن آنان به ورطه نابودي مي شود چرا که نداشتن تعهد در قبال همسر و فرزندان موجب پرداختن جوانان به امور نامطلوب و آشنايي آنان با افراد ناصالح گرديده و بدين ترتيب نه تنها استعداد و توانايي‌هاي خود را صرف امور کاذب مي‌کنند بلکه امکان ارتکاب بزه توسط آنان بالا مي‌رود.

افزايش سن ازدواج، معلول فراهم بودن زمينه ارضاي نامشروع نيازهاست

وي ادامه داد: افزايش سن ازدواج، معلول فراهم بودن زمينه ارضاي نامشروع نيازهاست.

به عقيده وي بين سن ازدواج و انحرافات اخلاقي رابطه مستقيم وجود دارد که به مرور گرايش آنها را به ازدواج و تعهدات آن کاهش مي‌دهد.

اين وکيل پايه يک دادگستري يکي از مهم‌ترين علل تاخير در سن ازدواج را تنگناهاي مالي، نبود شغل مناسب و نداشتن مسکن عنوان کرد و گفت: اين امر در حال حاضر از عوامل مهم گريز از ازدواج عنوان مي‌شود که اقدامات کارشناسي و ضرب‌الاجلي را در حمايت از اين قشر از جوانان مي‌طلبد.

وي ادامه داد: تعيين مهريه سنگين بر مبناي تاريخ تولد شمسي و در برخي موارد تاريخ تولد ميلادي و توقع برپايي مراسم باشکوه در سالن‌هاي مجلل و ايام نامزدي طولاني که توام با مخارج هنگفت است، از جمله دلايل عدم رغبت پسران براي ازدواج مي‌باشد که در صورت کاهش انتظارات خانواده‌ها، سن ازدواج پايين آمده و بدين ترتيب از صدمات ناشي از ازدواج دير هنگام جوانان به ميزان زيادي کاسته مي‌شود.

فرهنگ سازي در ترويج سنت ازدواج در بين جوانان يک ضرورت است

وي خاطرنشان کرد: مسوولين رسانه‌اي کشور با پي بردن به اهميت اين امر بايد در جهت اشاعه فرهنگ ازدواج آسان و به هنگام اقدام به فرهنگ سازي کنند تا خانواده‌ها با وجود فرهنگ و تربيت ديني و اعتقاد به ازدواج آسان و پايدار به تزويج فرزندان خود اقدام کنند.

اين کارشناس حقوق خانواده تصريح کرد: مجرد بودن در سنين بالا منجر به بلاتكليفي و كاهش انگيزه مي‌شود و فرد به تنهايي در تلاش به رسيدن به اهداف خويش است، در اين وضعيت است که افسردگي و ترس از تنهايي اغلب به سراغ افراد مجرد در سن بالا مي‌آيد و همچنين دچار مشكلات جسمي و فرزندآوري مي‌شوند.

وي اظهار کرد: با توجه به دين، فرهنگ و الگوهاي باروري سن مطلوب ازدواج براي دختران در محدوده 24-18 و براي پسران در محدوده 27-21 سال قرار مي‌گيرد.

اغلب جوانان ايراني خواستار ازدواج به موقع هستند

وي با اشاره به اين كه فضاي غالب كشور و بسياري نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه جوانان ما علاقمند هستند كه به موقع ازدواج كنند و تشكيل خانواده بدهند، اظهار كرد: تشكيل خانواده از جمله علاقمندي‌هاي جوانان محسوب مي‌شود، در حالي كه براي رسيدن به اين مرحله مشكلاتي بر سر راه آنان وجود دارد.

کوهي‌نژاد با اشاره به اينکه در حال حاضر براي رفع نيازهاي اوليه براي شکل گرفتن ازدواج از سوي مسوولان و كارشناسان و با تاكيد دولت و سازمان‌هاي مربوطه شرايط و طرح‌هاي ويژه‌اي برنامه ريزي و در حال اجرا است، گفت: بسياري از تسهيلات ويژه براي جوانان از جمله مسكن جوانان، وام هاي ازدواج و آموزش‌هاي صحيح در حوزه خانواده سالم و ايجاد فرصت‌هاي شغلي انجام گرفته و فراهم كردن اين شرايط گرايش جوانان به ازدواج را بيشتر مي‌كند.

وي با تاکيد بر اينکه زماني كه جوانان خودشان تصميم به ازدواج بگيرند، ازدواج به هنگام است، افزود: ازدواج امر مهمي است و جوانان بايد با آمادگي كامل وارد اين مرحله از زندگي شوند، اما اين امر ناقض موفقيت ازدواج در سنين پايين جواني نيست.

طلاق از پيامدهاي ازدواج ديرهنگام است

وي عدم موفقيت ازدواج و بروز طلاق را از ساير پيامدهاي نامطلوب افزايش سن ازدواج دانست و افزود: هرچه سن بالا برود، شانس موفقيت باروري کم تر مي‌شود و ناباروري به عنوان بحراني است که مي‌تواند عامل ازهم گسيختگي زوج‌ها باشد. براساس آماري که سال 1386 اعلام شد، ناباروري سومين عامل طلاق در ايران است.

وي افزود: با افزايش سن ازدواج ميزان توقعات از شرايط ايده آل زندگي نيز افزايش مي يابد که اين امر خود مي‌تواند عاملي براي عدم سازش زوجين باشد.

خبرنگار ايسنا براي پي گيري آمار ازدواج و طلاق و آگاهي از ميزان افزايش يا کاهش آن به سراغ مسوول آمار سازمان ثبت احوال استان آذربايجان غربي رفت.

افشار، مسوول آمار سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: طي 3 ماهه نخست امسال ميزان طلاق در استان 7 درصد و ازدواج 76 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.

وي افزود: طي اين مدت يک هزار و71 مورد طلاق و 10هزار و 386 مورد ازدواج در استان به ثبت رسيده است.

وي ادامه داد: ميانگين روزانه ازدواج در استان 111 است و اين در حاليست که ميانگين روزانه طلاق 11 مورد مي‌باشد.

با آموزش صحيح در حوزه خانواده سالم و با توجه به اين که تنگناهاي مالي و کسب فرصت‌هاي شغلي بهانه مهمي براي تاخير در ازدواج است، ايجاد فرصت‌هاي جديد شغلي و به‌کارگيري جوانان مجرد در اين مشاغل، ارائه امتيازهاي ويژه به جوانان در شرف ازدواج براي کاريابي، اعطاي وام‌هاي مناسب، تسهيلات رفاهي براي جشن‌هاي عروسي به خصوص در سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي و توزيع لوازم ضروري زندگي با نرخ پايين‌تر از بازار نيز مي‌تواند در افزايش گرايش جوانان به ازدواج موثر باشد. با توليد انگاره‌هاي مثبت از همسر مناسب و زندگي مشترک، اصلاح تصوير کاذب جوانان از مشکلات زندگي مشترک با بسيج رسانه‌هاي جمعي به خصوص سيما براي توليد برنامه‌هاي هدفمند و... مي‌توان جلوي افزايش سن ازدواج در کشور را گرفت و از پيامدهاي نامطلوب آن جلوگيري کرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha