• دوشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8806-00272.107471
  • خبرنگار : 71078

*نقدي بر سريال «پنجمين خورشيد» عليرضا افخمي* بهزاد صديقي: «پنجمين خورشيد» در دستيابي به سرگرم كردن بيننده موفق بود

*نقدي بر سريال «پنجمين خورشيد» عليرضا افخمي*
بهزاد صديقي: 
«پنجمين خورشيد» در دستيابي به سرگرم كردن بيننده موفق بود
بهزاد صديقي درباره‌ي فيلم‌نامه «پنجمين خورشيد» اظهار كرد: اين سريال از نظر داستاني جزو مجموعه‌هاي متفاوت ماه رمضان و شبكه‌هاي سيما محسوب مي‌شد؛ چراكه موضوع آن قدري تخيلي بود، به گونه‌اي كه در اين سريال تخيل و واقعيت با هم درآميخته بود. اين منتقد و پژوهشگر حوزه‌ي نمايش در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: در واقع كمتر در فيلم‌ها و سريال‌هاي ايراني رفت و برگشت زماني به تصوير كشيده و آثاري ساخته شده است كه رفتارهاي اجتماعي شخصيت‌ها را در آينده پيش‌بيني كند. او افزود: با وجود جالب بودن داستان «پنجمين خورشيد»، اشكالاتي در شخصيت‌پردازي آن وجود داشت و بيننده شخصيت‌ها و فضاها را در دو مقطع زماني نمي‌توانست از نظر منطق رئاليستي باور كند. علاوه بر آن روابط شخصيت‌هاي «پنجمين خورشيد» جاي پرداخت بهتري داشت كه اين مورد به تجربه، سابقه و آگاهي فيلم‌نامه‌نويس سريال مربوط بود. به هرحال با وجود داشتن ضعف‌هاي كوچك، «پنجمين خورشيد» فيلم‌نامه خوبي داشت. اين منتقد با بيان اين‌كه نخستين هدف فيلم‌ها و سريال‌ها سرگرم كردن بيننده است، گفت: «پنجمين خورشيد» در دستيابي به اين هدف موفق بود، علاوه بر آن بازي كردن فيلم‌نامه‌نويسان اين سريال با دو موقعيت زماني باعث به وجود آمدن لحظات طنز جالبي در سريال شده بود. او درباره كارگرداني و بازيگري در «پنجمين خورشيد» اظهار كرد: يكي از مهم‌ترين وظايف يك كارگردان، انتخاب مناسب عوامل پشت و جلوي دوربين براي يك فيلم يا سريال است كه عليرضا افخمي - كارگردان «پنجمين خورشيد» - در اين زمينه عملكر خوبي داشت. همين امر باعث شده بود پس از تبديل شدن فيلم‌نامه به سريال، بيننده همه اتفاقات و بازي‌ها را باور كند البته فضاسازي «پنجمين خورشيد» نيز به خوبي صورت گرفته بود. اين منتقد با اشاره به تروكاژهاي «پنجمين خورشيد» گفت: تمهيدات انديشيده شده براي رفت و برگشت محسن (با بازي حميد گودرزي) به گذشته و حال به خوبي به تصوير درآمده بود كه اين مورد هم قدري در سريال‌هاي ايراني غيرمنتظره بود. او در بخش ديگر از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: «پنجمين خورشيد» در همراه كردن مخاطب با محتواي نهفته در قصه اين سريال چندان موفق نبود و بيشتر يك سريال سرگرم‌كننده به شمار مي‌آمد. صديقي درباره‌ي پايان‌بندي «پنجمين خورشيد» اظهار كرد: مشابه قصه اين سريال در سينما و تلويزيون ايران ساخته نشده بود البته نمونه‌هاي خارجي زيادي بين نمايش‌ها و فيلم‌هاي دارد. او با بيان اين‌كه دست‌كم در قسمت‌هاي پاياني يا قسمت اول «پنجمين خورشيد» بايد نشانه‌هايي براي داستان بودن كل اتفاقات اين سريال ذكر مي‌ششد، گفت: يكي از نقاط قوت فيلم‌نامه‌هاي مشابه «پنجمين خورشيد» پايان‌بندي غيرمنتظره يا پايان باز آن است كه بينندگان حرفه‌اي بيشتر آن را مي‌پسندند اما در يك سريال كه براي مخاطب عام ساخته مي‌شود بايد نشانه‌هايي براي او نسبت به قصه بودن كل مجموعه گذاشته شود تا او بتواند پايان مجموعه‌يي مانند «پنجمين خورشيد» را بپذيرد. صديقي در پايان تاكيد كرد: پايان‌بندي غيرمنتظره و باز بايد در سريال‌ها اعمال شود و بيننده را به سطحي رساند كه با آن ارتباط برقرار كند، با اين‌حال براي بيننده حرفه‌اي هم بايد نشانه‌اي را فيلم‌نامه‌نويس و كارگردان در «پنجمين خورشيد» به تصوير مي‌كشيد. اين منتقد گفت: «پنجمين خورشيد» برخلاف بسياري از سريال‌هايي بود كه قصه در ابتدا خوب آغاز مي‌شود اما پس از گذشت چند قسمت روابط و شخصيت‌ها از هم گسيخته پرداخت مي‌شوند يا اصلا پرداخت نمي‌شوند كه همين امر باعث مي‌شود مخاطب، اين گونه مجموعه‌ها را پيگيري نكند يا پس از پايان پخش آن‌ها از ديدن اين برنامه‌ها احساس رضايت نكند. به گزارش ايسنا، اين منتقد هم‌چنين در پي پخش قسمت آخر سريال «پنجمين خورشيد» با بيش از يك ساعت تأخير، يك منتقد گفت: واقعا براي سيما كه زمان فرارسيدن مناسبت‌ها را مي‌داند و از بودجه دولتي استفاده مي‌كند، بسيار بد است كه مخاطب را اين‌گونه معطل كند. صديقي افزود: اين اتفاق در نهادي كه از افراد متخصص استفاده مي‌كند و مانند ساير مراكز فرهنگي – هنري ادعاي حرفه‌اي بودن دارد، خوشايند نيست بنابراين بايد سريال‌ها در شرايط بهتري توليد شوند تا نويسنده و كارگردان تمركز لازم براي ساخت سريال را داشته باشند ودر نهايت قسمت‌هاي پاياني نيز بخوبي ساخته شوند. او در ادامه گفت: اين‌گونه وقت‌كشي در تلويزيون، تئاتر و سينما عادي شده است و برنامه‌ها در اين حوزه‌ها با تأخير برگزار مي‌شوند در صورتي كه با اين زمان‌هاي تلف‌شده مي‌توان چه كارهاي مهمي را انجام داد! بنابراين لازم است در اين زمينه تجديدنظر شود تا تجربه‌هاي بد تكرار نشوند. اين منتقد با بيان اين‌كه متأسفانه شتاب در ساخت سريال‌هاي مناسبتي به يك رويه تبديل شده است، گفت: فيلم‌نامه‌هاي اين‌گونه مجموعه‌ها به روز نوشته مي‌شوند. همين روال موجب مي‌شود كه پس از مدتي فيلم‌نامه‌نويس از موضوع اصلي دور شود و در نهايت پايان‌بندي بد و ضعيفي براي سريال بنويسد همين باعث مي‌شود مخاطب پايان مجموعه را باور نكند اين درحاليست كه سيما از مناسبت‌هاي ملي و مذهبي اطلاع دارد و مي‌داند بايد براي چه نوع مخاطبي برنامه‌سازي كند اما در نهايت با مشكل آماده‌سازي مجموعه‌ها روبه‌رو مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha