• یکشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۸۸ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8807-00158.119797
  • منبع : نمایندگی فارس

«برم دلک» همين نزديکي‌هاست، چند قدم آن سوي دل مردم شيراز

«برم دلک» همين نزديکي‌هاست، چند قدم آن سوي دل مردم شيراز

بعد از مدت‌ها، به دلم افتاد که سراغي از برم دلک بگيرم، جايي که در اشعار و قصه‌هاي گذشته‌ي شيراز، مانند تنگ الله‌اکبر و چشمه‌ي رکن‌آباد بارها به نام‌شان برمي‌خوريم؛ اما هيچ‌گاه نگران‌شان نمي‌شويم.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، برم دلک ديگر چشمه‌اي نبود که دل گرمت کند به ماندن. اكنون ديگر، چهره‌ي زشت جوي نيمه‌خشک پر از زباله و سرنگ‌هاي استفاده‌شده دل‌گيرت مي‌كند؛ اما نويد ديدن کتيبه‌هايي که شيراز را به عصر ساسانيان پيوند مي‌ز‌نند، ما را اميدوار نگه مي‌دارد.

به‌سراغ دو کتيبه‌ي ارزشمند مي‌روم، غافل از اين‌که اين دو اثر نيز در سايه‌ي بي‌توجهي به فراموشي سپرده شده و سودجويان با چکش و تيزبر به سراغ‌شان رفته و زخمي‌شان کرده‌اند.

بايد باور کرد که چشمه‌ي برم دلک ديگر رمقي براي بيرون راندن طراوت از دل زمين ندارد، وقتي بي‌وفايي مردمي را مي‌بيند که از آب زلالش استفاده مي‌کنند و زباله‌ها و نيم‌خورده‌هاي خود را به جوي‌هايش مي‌ريزند.

برم دلک ديگر برمي ندارد که دل‌گرم شوي به رفتن و کنار آن نشستن و خستگي هفته‌يي را از تن و روح بيرون براني. برم دلک ديگر حتا گذشته‌ي شيراز را دارد از ياد مي‌برد، چه رسد به اين‌که اين گذشته را به امروز و آينده گره بزند.

برم دلک را گويا در دوردست‌هاي تاريخ، فردي از قوم سرمايه‌داران خريده و دورتادور آن هم براي زراعت واگذار شده است و گروهي نيز به‌دنبال آن هستند که کتيبه‌هايش را به جاي امني منتقل کنند.

برم دلک خاموش، اما پر از خطوط کج و معوجي است که خاطراتي را يادآور مي‌شوند. برم دلک همين نزديکي‌هاست، چند قدم آن سوتر از دل‌هاي مردم شيراز.

برم دلک که زماني يکي از تفرجگاه‌هاي ديدني شيراز بود، امروز به مدد بي‌توجهي‌هايي که در سال‌هاي دور تا کنون ريشه دارند، به گل نشسته است و ديگر نه شادابي دارد و نه شادابي هديه مي‌دهد.

منطقه‌ي برم دلک واقع در جنوب شرقي شيراز شامل يک چشمه و محيطي با صفا بود که امروز اين چشمه بر اثر بي‌توجهي کشاورزان و استفاده‌کنندگان به سوي خشک شدن رهسپار است و جوي‌هاي آن که آب زلال چشمه را به برمي (برکه‌اي) زيبا و مصفا هدايت مي‌كردند، به جاي آب، ظرف‌هاي پلاستيکي، زباله و ... را در خود دارند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس درباره‌ي برم دلك به خبرنگار ايسنا در شيراز گفت: دوسال پيش قرار شد، طرحي را با همکاري شهرداري اجرا کنيم؛ اما متوجه شديم که ملک اين محدوده که منطقه‌ي وسيعي را دربرمي‌گيرد، در تملک بخش خصوصي است.

محمدرضا بذرگر با بيان اين‌که اين ملک در تملک مالکان يك کارخانه در همان اطراف است، اظهار داشت: هر طرحي که در اين نقطه بخواهد اجرا شود، بايد ابتدا ملک به تملک دولت درآيد و اين مستلزم تأمين اعتباري سنگين خواهد بود.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا که چرا اين منطقه در قالب طرح‌هاي هدف گردشگري قرار نگرفته و سامان‌دهي نشده است، گفت: در کل، کلان‌شهر شيراز منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري است و در هر نقطه از اين شهر که قابليت و کاربري مناسب وجود داشته باشد و تأييد شود، مي‌توان طرح‌هاي گردشگري را اجرا کرد.

او با استقبال از پيشنهاد خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه بهتر است، سامان‌دهي منطقه‌ي برم دلک در قالب يک طرح گردشگري به شوراي اسلامي شهر شيراز پيشنهاد و با همکاري و همراهي اعضاي اين نهاد تصويب و اجرا شود، بيان كرد: ما آماده هستيم و حتما پيشنهاد شما را در دستور کار قرار مي‌دهيم.

بذرگر درباره‌ي کتيبه‌هاي ساساني در اين منطقه، اظهار کرد: من شخصا اين موضوع را از سال‌ها پيش به‌عنوان يک علاقه‌مندي شخصي دنبال کرده‌ام.

وي هر اقدامي را در اين منطقه، مستلزم تأمين و تزريق اعتبارات گسترده و وسيع دانست و گفت: ما امسال در اعتبارات، پيشنهادي را پيش‌بيني و به تهران و استان منعکس کرديم؛ اما اعتبارات سازمان ميراث براساس اهميت برنامه‌ها تصويب و تأمين مي‌شود.

او تأکيد كرد: کتيبه‌هاي موجود در اين منطقه از آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملي‌اند و حتا مالک هم نمي‌تواند به حريم اين آثار وارد شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha