• یکشنبه / ۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-01029.126663

مشاهير كشور ايراني مي‌مانند؟ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: ثبت‌ نام شخصيت‌ها و مشاهير ايراني اولويت امسال پرونده‌هاي ميراث‌ ناملموس است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اولويت امسال پرونده‌هاي ميراث‌ ناملموس كشور را ثبت‌ نام شخصيت‌ها و مشاهير ايراني در فهرست ميراث معنوي اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي بيان كرد: بسياري از مشاهير ايران در فراسوي مرزهاي كشور شهرت دارند و برخي، آن‌ها را به ازبك‌ها، افغان‌ها، تاجيك‌ها يا ترك‌ها متعلق مي‌دانند. حتا عده‌اي قياس‌الدين جمشيد كاشاني ـ رياضي‌دان مشهور ايراني ـ را ازبك مي‌دانند. بنابراين ما بايد با ثبت‌ نام اين مشاهير در فهرست ميراث معنوي كشور، هويت ايراني آن‌ها را به ثبت برسانيم.

او با بيان اين‌كه در كنار آثار تاريخي و ميراث ملموس، ميراث ناملموس ايران نيز بسيار غني است و از اولويت‌هاي اصلي ميراث فرهنگي كشور به‌شمار مي‌آيد، ادامه داد: در نظر داريم، نام تمام رياضي‌دان‌هاي مشهور ايراني را از خيام گرفته تا ديگر شخصيت‌هاي مشهور در يك پرونده در فهرست ميراث معنوي كشور ثبت كنيم.

بقايي كه صبح امروز در برنامه‌اي تلويزيوني حضور يافته بود، افزود: امسال در بخش ميراث معنوي براي «جاده‌ي ابريشم» يك پروژه‌ي جديد تعريف كرده‌ايم. گرچه اين جاده‌ي تاريخي در سال‌هاي پيش نيز جزو برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوده است، اما اكنون اين موضوع با جديت بيش‌تري پي‌گيري مي‌شود.

به گزارش ايسنا، چند روز پيش اردوغان ـ نخست‌وزير تركيه ـ در بخشي از اظهارات‌اش در مجمع عمومي سازمان ملل، خوارزمي، فارابي و ابن سينا را دانشمندان ترك و مسلمان خواند و گفت: از پدر جبر، خوارزمي، فارابي، پايه‌گذار تئوري‌هاي موسيقي و ابن سينا، آغازگر عرصه‌ي نوين در مسائل طب گرفته تا معمار سينان سرآمد حوزه‌ي مهندسي، دانشمندان ترك و مسلمان در پيشرفت بشر در علم و هنر بسيار مؤثر و تأثيرگذار بوده‌اند.

كشور تركيه در سال 2005 ميلادي «رقص‌ سماع» را در فهرست شاهكارهاي جهاني يونسكو به ثبت رساند. مولانا، شاعري است كه هزاران بيت به زبان فارسي دارد و رقص سماع برگرفته از حالات معنوي اوست، اما اكنون اين رقص به نام تركيه در فهرست شاهكارهاي شفاهي يونسكو ثبت شده است.

البته از ابتداي امسال در بخش ميراث معنوي پرونده‌اي با موضوع شخصيت‌هاي ايراني به ثبت نرسيده و روند ثبت آثار معنوي كند شده است، به‌شكلي كه امسال ثبت آثار معنوي به كليات پرونده‌هاي خليج فارس، قيام 15 خرداد و كشتي با چوخه خلاصه شد.

به علاوه، مردم‌شناسان در استان‌هاي مختلف به‌لحاظ بودجه براي انجام پژوهش در حوزه‌ي ميراث معنوي دچار مشكل هستند و بسياري از پژوهش‌هاي مردم‌شناسي و زبان‌شناسي آن‌ها معطل بودجه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha