• یکشنبه / ۵ مهر ۱۳۸۸ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 8807-01352.127712

بررسي ابهامات بزرگترين معامله بورس رد صلاحيت، منع يا انصراف شركت پيشگامان يزد براي خريد سهام بلوكي مخابرات

بررسي ابهامات بزرگترين معامله بورس
رد صلاحيت، منع يا انصراف شركت پيشگامان يزد براي خريد سهام بلوكي مخابرات

سرانجام طلسم واگذاري50 درصد به اضافه يك سهم شركت مخابرات ايران شكست و بلوك مديريتي اين شركت صبح روز پنجم مهرماه واگذار شد ولي واگذاري بلوك اين شركت نيز همانند روند ثابت شركت مخابرات طي يكسال گذشته با چالش وابهاماتي همراه بود كه همچنان ذهن فعالان را به خود مشغول كرده است.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عرضه 50 درصد به اضافه يك سهم شركت مخابرات ايران كه بزرگترين معامله تاريخ بورس در 50 سال اخير لقب گرفته است بالاخره توانست بعد از دو بار تاخير در 18 و 25 شهريور ماه و پس از مذاكرات فراوان در خصوص بررسي اهليت خريداران در ساعت 11 و 37 دقيقه روز يكشبنه پنجم مهر ماه به فروش برسد.

در روز واگذاري شركت مخابرات ايران اطلاعيه عرضه سهام اين شركت در ساعت 10 و 15 منتشر شد و نماد شركت با تاخير يكساعته در ساعت 11 و 10 دقيقه مورد بازگشايي قرار گرفت كه در جريان رقابت بين كارگزاري بهمن و رشد پايدار در نهايت در ساعت 11 و 37 دقيقه شركت توسعه اعتماد مبين از طريق كارگزاري بهمن موفق به خريداري 22 ميليارد و 936 ميليون و 827 هزار و 827 شد و برنده بزرگترين معامله بورس لقب گرفت.

در جريان اين معامله بزرگ كه 6 برابر معاملات قبلي است و 77 هزار و 98 ميليارد ريال ارزش دارد هر سهم شركت مخابرات با سه ريال افزايش به 340 تومان و 9 ريال رسيد و كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين مخابرات را براي سه شركت زير مجموعه خريد.

محمدرضا رهبر كارگزار فروشنده شركت مخابرات در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به عرضه بلوكي‌ مخابرات خاطرنشان كرد: در زمان واگذاري شركت مخابرات كه دو كارگزار براي آن رقابت مي‌كردند در نهايت كارگزاري بهمن موفق شد با 9 ريال بالاي قيمت تابلو و در قيمت 340 تومان و 9 ريال معامله را انجام دهد.

***مشكلي در سيستم ايجاد نشد

وي با اشاره به ارزش 8 هزار ميليارد توماني اين معامله گفت: اين معامله به خوبي انجام شد و تمام تمهيدات لازم در خصوص آن انديشيده شد، همچنين مشكلي در سيستم به وجود نيامد و شركت توسعه اعتماد مبين توانست اين بلوك را خريداري كند.

***انتشار خبر خروج پيشگامان در روز عرضه

با اين حال يكي از نكات مهم و پر ابهام در خصوص واگذاري شركت مخابرات خروج ناگهاني شركت پيشگامان كوير يزد است كه خبر آن در روز عرضه منتشر شد و در حالي كه رد صلاحيت اين شركت روز پنج‌شنبه مشخص شده و روز شنبه نامه‌ي آن به بورس ارسال ‌شد.

رد صلاحيت شركت پيشگامان كوير يزد در حالي روز عرضه منتشر شد كه اهليت فني و مالي اين خريدار قبلا توسط سازمان خصوصي سازي تاييد شده بود ولي ناگهان بررسي اهليت سومي به نام اهليت امنيتي نيز به اين دو اهليت اضافه شد و گروه‌هاي مربوط پس از بررسي اهليت امنيتي به اين نتيجه رسيدند كه شركت پيشگامان كوير يزد از لحاظ امنيتي صلاحيت خريد شركت حساس مخابرات را ندارد.

بررسي اين اهليت تا آنجا مهم بود كه معاون سازمان خصوصي سازي دليل تاخير عرضه شركت مخابرات در روز 18 شهريور را بررسي اهليت امنيتي خريداران دانست.

وي گفت: بررسي اهليت فني و مالي به عهده سازمان خصوصي سازي بود كه اين كار انجام شد ولي اهليت امنيتي خارج از سازمان انجام شد.

با اين حال تاكنون مشخص نيست كه چرا تنها اهليت امنيت شركت پيشگامان كوير يزد تاييد نشده و اهليت امنيتي دو شركت مهر اقتصاد ايرانيان و توسعه اعتماد مبين تاييد شده است و اين شركت از لحاظ امنيتي چه مشكلي داشته است كه صلاحيت خريد شركت مخابرات را نداشته است و چرا درست در روز عرضه مخابرات اين خبر منتشر مي شود در حالي كه طبق شرايط شركت پيشگامان سه درصد از ارزش معامله را به حساب شركت سپرده‌گذاري مركزي واريز كرده و برنامه‌هاي آتي خود را بعد از خريداري شركت مخابرات اعلام كرده بود.

***پيشگامان كوير هم انصراف داد و هم رد صلاحيت شد

نكته جالب در اين است كه معاون سازمان خصوصي سازي در واكنش به سخنان رئيس خود مبني بر انصراف شركت پيشگامان از انجام معامله مي‌گويد شركت پيشگامان كوير هم انصراف داده و هم رد صلاحيت شده است.

اين در حالي است كه شركت پيشگامان كوير يزد كه از رقباي جدي معامله بلوكي مخابرات محسوب مي‌شد اعلام كرد كه اين شركت انصراف نداده بلكه روز گذشته نامه‌اي از سازمان خصوصي سازي مبني بر منع از انجام معامله مخابرات دريافت كرده است، لذا اين شركت از معامله بلوكي منع شد و موضوع را از مراجع قضايي پيگيري مي‌كند.

معاون سازمان خصوصي سازي در واكنش به اين موضع شركت پيشگامان گفت كه هر كسي مختار است هر كاري كه مي‌خواهد انجام دهد ولي از لحاظ قانوني اين شركت نمي‌تواند شكايت كند و اين ابهامات همچنان ادامه دارد و پاسخ روشني نيز از سوي مسئولان براي شفاف شدن موضوع ارايه نمي‌شود كه آيا شركت پيشگامان كه اهليت فني و مالي آن تاييد شده است در حال حاضر رد صلاحيت شده، از معامله منع شده و يا اينكه انصراف داده است كه قطعا مسايل پشت پرده‌اي در مقابل اين موضوع است و اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه باز هم يك شركت دولتي به خريداران شبه دولتي و از پيش تعيين شده داده‌ شده داستان جيب به جيب شدن مجددا تكرار شد.

***ديگر حاشيه هاي عرضه

با اين حال علاوه بر نكات ابهام خريدار و خريداران شركت بزرگ مخابرات در جريان معامله كه مهمترين حاشيه اين عرضه تاريخي محسوب مي‌شود، حضور معاون سازمان خصوصي سازي در تالار معاملات و دنبال كردن جريان معاملات از نزديك از ديگر حاشيه‌هاي اين عرضه بزرگ است.

همچنين دراين عرضه كارگزار فروشنده (حافظ) و كارگزار خريدار (بهمن) به همراه عقدايي معاون سازمان خصوصي سازي در ايستگاه‌هاي معاملاتي و در جوار يكديگر عرضه را دنبال مي‌كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha