• چهارشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8807-03660
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

هشدار پژوهشگران ايراني: پوشاندن لباس بيش از حد به نوزاد، خطر ابتلا به نرمي استخوان را در پي دارد

براساس بررسي گروهي از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي تهران، پوشاندن لباس زياد به نوزاد در هواي معتدل يا گرم ضمن اين كه باعث از دست رفتن مقدار زيادي آب و املاح از بدن او شده و به گرمازدگي نوزاد بيانجامد، مي تواند به عارضه نرمي استخوان در نوزاد نيز منجر شود.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران؛ گروهي از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي تهران در مطالعات خود دريافتند پوشاندن لباس زياد در هواي معتدل يا گرم و نيز گذاشتن نوزاد در کنار بخاري يا هر وسيله گرمابخش ديگري، مي تواند باعث از دست رفتن مقدار زيادي آب و املاح از بدن او شده و به گرمازدگي وي منجر شود.

تحمل کودکان نسبت به گرما و سرما به اندازه بزرگسالان نيست و کودک همانقدر که در مقابل سرما آسيب پذير است گرماي زياد و پوشاندن بيش از حد لباس مي تواند برايش مضر باشد.

يکي از راه هاي مقابله با گرمازدگي، دفع گرماي اضافي از طريق تعريق است و با پوشاندن بدن توسط لباس‌هاي متعدد و سنگين يا بدون منفذ، فرايند تغيير و دفع گرما مختل مي شود و در اصطلاح پزشکي سيکل معيوب، براي ايجاد عوارض گرمازدگي به وجود مي آيد. همچنين هواي گرم و بالا رفتن دماي بدن و استفاده از پوشش زياد، ممکن است باعث شود در هر ساعت فرد تا چند ليتر آب از دست بدهد و حتي در مواردي دچار شوک شود.

علاوه بر گرمازدگي که در اثر بالا رفتن بيش از حد حرارت بدن ايجاد مي شود و در صورت عدم درمان مي‌تواند با مرگ و مير در حدود 90 درصد همراه باشد از ديگر عوارض پوشش زياد کودک مي توان به نرمي استخوان اشاره کرد؛ بنابراين توصيه مي شود افراد مختلف، هر روز به مدت حدود 30 دقيقه با پوشش و لباس کم يا 10 دقيقه با لباس زير در مقابل آفتاب قرار گيرند تا با ساخته شدن ويتامين D و انجام فرايند هاي لازم از بروز مشکل کمبود ويتامين D و نرمي استخوان جلوگيري شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha