• یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8808-00472.134088
  • منبع : نمایندگی فارس

*قلب انجير جهان نيازمند امداد جهاني* باغ‏هاي انجير استهبان به‌عنوان ميراث ملي ثبت شوند خليليان وعده داد: صنايع تبديلي و تکميلي انجير را توسعه مي‏دهيم

*قلب انجير جهان نيازمند امداد جهاني*
باغ‏هاي انجير استهبان به‌عنوان ميراث ملي ثبت شوند
خليليان وعده داد: صنايع تبديلي و تکميلي انجير را توسعه مي‏دهيم

قلب انجير جهان در استهبان به دليل خشکسالي‏هاي چند سال اخير در آستانه نابودي قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شهرستان استهبان در فاصله 175 کيلومتري جنوب شرقي شيراز با بيش از 5/2 ميليون اصله درخت انجير ديم در سطح بيش از 20 هزار هکتار اولين و مهم‏ترين منطقه توليد انجير جهان محسوب مي‏شود.

توليد بيش از 20 هزار تن انجير ارگانيک با کيفيت بي‏نظير، استهبان را به يکي از قطب‏هاي مهم صادرات انجير در دنيا تبديل کرده است که بيش از 80 درصد انجير خشک استهبان به کشورهايي همچون هنگ کنگ، چين، مالزي، سنگاپور، کره جنوبي، ژاپن، فرانسه، آلمان و ليبي صادر مي‏شود.

انجير ميوه‏اي منحصر به‌فرد با خواص تغذيه‏اي و دارويي بسيار طرفداران فراواني در دنيا دارد و اديان مختلف از جمله يهوديت، مسيحيت و اسلام تأکيدات گسترده‏اي براي توليد و مصرف آن كرده‌اند و در عين حال ميوه‏اي مقدس در جوامع مختلف به‌شمار مي‏رود.

به گزارش ايسنا از شيراز، به‌رغم تأکيدات فراوان ديني و اهميت تغذيه‏اي اين محصول، چند سالي است که باغ‏هاي انجير استهبان به عنوان بزرگ‏ترين و مرغوب‏ترين مرکز توليد انجير جهان به دليل بحران خشکسالي با خطر نابودي روبرو شده‌اند؛ باغ‏هايي که بيش از 300 سال سابقه دارد و مهم‏ترين محل درآمد مردم استهبان نيز به‌شمار مي‏روند.

محسن بذرافشان ـ مدير جهادکشاورزي استهبان گفت: در سال‏هايي که ميزان بارندگي بيش از 350 ميلي‌متر باشد، 17هزار تن انجير در استهبان توليد مي‏شود.

وي که در جريان بازديد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با خبرنگاران سخن مي‏گفت، خاطرنشان کرد: به دليل کاهش 87 درصد بارندگي در سال 86 توليد انجير نيز به ميزان 90 درصد کاهش يافت و در سال گذشته با افزايش بارندگي به ميزان 200 ميلي متر، مقدار توليد انجير نيز افزايش پيدا کرد اما اين افزايش پاسخگوي مشکلات اقتصادي مردم استهبان نيست.

بذرافشان با بيان اينکه 85 درصد مردم استهبان با توليد انجير امرار معاش مي‏کنند، از تعطيلي برخي صنايع بسته‌بندي انجير در اين شهرستان خبر داد و گفت: براي جبران خسارت‏ها بايد از کارشناسان داخلي و سازمان‏هاي بين‌المللي به ويژه سازمان جهاني فائو کمک بگيريم.

مدير جهادکشاورزي شهرستان استهبان معتقد است: براي جبران بخشي از خسارت‏هاي انجيرکاران به بيش از 3 ميليارد تومان اعتبار لازم است.

به گزارش ايسنا، محمدجواد اسلامي ـ فرماندار استهبان نيز با تأکيد بر لزوم توجه به جايگاه انجير استهبان در توليد ناخالص ملي گفت: با توجه به شرايط خاص بازارهاي جهاني و وجود رقابت‏هاي سنگين بين توليدکنندگان در بازارهاي جهاني، دولت بايد ضمن حمايت هرچه بيشتر از توليد، موانع توسعه صادرات محصول انجير را مرتفع کند.

وي با اشاره به توليد ارگانيک انجير در استهبان و استقبال بازار جهاني از محصولات ارگانيک، بر ضرورت فعال‌سازي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در توليد انجير تأکيد کرد و افزود: ايجاد صنايع تبديلي انجير در منطقه مي‏تواند ضمن تأمين نيازهاي داخلي و توسعه اشتغال، مانع از تضييع محصولات و اثرات منفي نوسانات قيمت در زمان افزايش توليد و کاهش تقاضا، مي‏شود.

فرماندار استهبان نقش باغداران در توليد و اشتغال بسيارمهم ارزيابي کرد و ادامه داد: با تشکيل قطب علمي انجير در دانشکده کشاورزي دانشگاه شيراز و به‌کارگيري روش‏هاي علمي توليد، فرهنگ‌سازي براي شناسايي اين نوع محصولات آغاز شده اما اعتبارات لازم براي انجام پروژه‏هاي مطالعاتي و اجرايي انجير در کشور وجود ندارد.

وي نوسازي باغات انجير و کشاورزي منطقه استهبان را خواستار شد و ابراز کرد: براي بالا بردن سطح درآمد کشاورزان، ايجاد جاذبه‏هايي مثل اعتبارات تشويقي براي توليدکنندگان و صادرکنندگان، افزايش گرايش مصرف انجير و حمايت از واحدها و کارگاه‏هاي فرآوري انجير، لازم است و مي‏تواند در کنار توسعه صنايع تبديلي به ايجاد ارزش افزوده بخش باغداري کمک کند.

به گزارش ايسنا، محمد سقايي ـ نماينده مردم استهبان و ني‏ريز در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به جايگاه باغداري و توليد انجير در اقتصاد منطقه استهبان گفت: به دليل خشکسالي‏هاي اخير حدود 40 هزار هکتار از باغات 200 تا 300 ساله استهبان در حال نابودي است.

وي با اشاره به امرار معاش 80 درصد مردم استهبان از طريق توليد انجير، بر ضرورت توجه مسئولان به وضعيت انجير استهبان تأکيد کرد و ادامه داد: وضعيت تأثير خشکسالي در استهبان به حدي است که باغدار داراي يک هزار اصله درخت، در کميته امداد امام خميني(ره) به دنبال يک ميليون تومان وام براي تأمين زندگي است.

سقايي از باغ‏هاي انجير به عنوان ميراث ملي کشور ياد کرد و افزود: در جمهوري اسلامي رسالت نگهداري از باغ‏هاي انجير استهبان و جلوگيري از نابودي آنها برعهده مردم و مسوولان است.

نماينده مردم استهبان و ني‏ريز از نايب رييس مجلس شوراي اسلامي خواست با تأمين اعتبار و اختصاص بودجه مناسب در زمان تصويب لايحه بودجه به حل بحران باغ‏هاي انجير کمک کنند.

صادق خليليان ـ وزير جهاد کشاورزي هم در جريان بازديد روز جمعه نايب رييس مجلس شوراي اسلامي از باغ‏هاي انجير استهبان گفت: باغ‌هاي ديم استهبان بخشي از ارزش‏هاي فرهنگي، معنوي و اقتصادي کشور است.

وي از باغ‏هاي انجير به عنوان ميراث ملي کشور ياد کرد و ثبت ملي باغ‏هاي انجير استهبان را خواستار شد.

وزير جهاد کشاورزي معتقد است: با ثبت باغ‏هاي انجير استهبان به عنوان يک ميراث ملي، توجه بيشتري به آن معطوف شده و چتر اقدامات حمايتي و حفاظتي از آن گسترده مي‏شود.

خليليان با اشاره به تأثير توليد انجير در اقتصاد منطقه انجير، بر ضرورت اقدامات جبراني به‌منظور کاهش آسيب‏ها ادامه داد: آبياري به صورت دستي و انجام عمليات خاک‏ورزي در زمان کاهش بارندگي مي‏تواند به حفظ باغ‏هاي انجير کمک کند.

وي با بيان اينکه اعتبارات مناسب بايد براي جبران خسارت‏هاي ناشي از خشکسالي به باغداران استهباني اختصاص داده شود، ابراز عقيده کرد: ايجاد صنايع بسته‌بندي و صنايع تبديلي انجير در منطقه استهبان ضرورتي است که مي‏تواند انجير استهبان را با ارزش افزوده بيشتر در سطح بين‏المللي و ملي عرضه کند.

وزير جهاد کشاورزي از تلاش براي ايجاد صنايع تبديلي و تکميلي انجير در استهبان درآينده نزديک خبر داد و افزود: هم‌اکنون صنايع تبديلي و تکميلي در برخي نقاط کشور توسعه پيدا کرده اما در استان فارس و استهبان بيش از پيش به اين صنايع نياز است.

وي معتقد است: ايجاد صنايع تبديلي در مراکز عمده توليد محصولات کشاورزي مثل استان فارس مي‏تواند هزينه‏هاي فرآوري و حمل و نقل را کاهش داده و مانع از رشد ضايعات محصول شود.

براساس اين گزارش، حجت‏الاسلام والمسلمين محمدحسن ابوترابي‎فرد ـ نايب رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در بازديد از باغ‏هاي انجير استهبان، با توجه به سابقه مذهبي مذهبي مردم اين شهر گفت: بايد باغ‏هاي انجير به عنوان يک ميراث ملي در استهبان ثبت شده و حفظ و احياء آن براي کشور ضروري باشد.

ابوترابي‏فرد با تأکيد بر ضرورت توجه و رفع مشکلات انجيرکاران استهباني خاطرنشان کرد: استهبان ظرفيت خوبي در حوزه اقتصاد باغداري دارد و بايد در شرايط سخت و خشکسالي به مردم منطقه کمک کنيم و نگذاريم باغ‏هاي چند ساله اين منطقه به نابودي کشانده شوند.

به گزارش ايسنا در حالي نايب رييس و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به همراه وزير جهاد کشاورزي از باغ‏هاي انجير استهبان بازديد کردند که اين گنجينه عظيم بين‌المللي انجير رو به نابودي است و باغداران استهباناتي به کمک‏هاي اعتباري، صنعتي فني و تحقيقاتي براي نجات از بحران نياز دارند.

گزارش از خبرنگار ايسنا: سعيد نظري

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha