• دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8808-00884.136723

مستندهاي «قهوه بعد از نماز جمعه» و «تاب» بررسي شدند

فيلم‌هاي مستند «قهوه بعد از نماز جمعه» ساخته «كتايون ارسنجاني» و «تاب» اثر «پويان شاهرخي» شامگاه يكشنبه 3 آبان، پس از نمايش در سومين جلسه دوره جديد نمايش هفتگي انجمن مستندسازان سينماي ايران، در خانه سينما مورد نقد و بررسي قرار گرفت. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيلم «تاب» درباره زندگي «صمد بهرنگي» داستان‌نويس ايراني و «قهوه بعد از نماز جمعه» به سفر «شان پن» به ايران مي‌پردازد. كتايون ارسنجاني كارگردان «قهوه بعد از نماز جمعه» درباره دلايل ساخت فيلم‌اش گفت: يك دغدغه ذهني از آدمي كه قهرمان من در هنر بازيگري بود،برايم وجود داشت و دوست داشتم درباره حس ناسيوناليستي و كشورش از او پرسشي بكنم و پرسيدم. وي افزود: سال‌هاي پيش شنيده بودم كه شان‌پن خيلي دوست‌دارد به ايران بيايد اما به او ويزا نمي‌دهند. اين اتفاق يعني آمدنش به تهران وقتي افتاد كه من خيلي دور بودم و ما خيلي سعي كرديم به او نزديك شويم و من نتوانستم آن‌چه را كه كل دغدغه‌ام بود، پياده كنم. اما سعي كرديم با دوربين به سمت آن‌چه در ذهنمان بود نزديك شويم و چون اجازه فيلم‌برداري نمي‌دادند، دوربين را به دست گرفتم و به هرجايي كه مي‌توانستم رفتم و پرسشم را مطرح كردم و او هم پاسخ داد. پويان شاهرخي نيز در ابتداي سخنانش در خصوص تصاوير انيميشن‌وار در فيلم «تاب» گفت: كارهاي فرشيد مثقالي است كه در سال 1349 شمسي اين كتاب و نقاشي‌هايش در ايتاليا برنده جايزه مي‌شود. وي درباره ايده فيلم تاب گفت: دو شخصيت همواره در زندگي‌ام موثر بوده‌اند، يكي «ارسنتو چگوارا» بود و ديگري صمد بهرنگي كه درباره هر دو فيلم ساختم. اما فيلم صمد به دليل محدوديت‌ها و اعمال نظرها خيلي آنچه دوست داشتم، نشد. شاهرخي گفت: بعدها قرار بود با استفاده از نقاشي‌ها و انيميشن با همكاري محمد آفريده فيلم را بسازيم كه باز نشد. تا اين‌كه سال 86 عزم من و دوستان جزم شد تا اين‌كار را بسازيم. اما چون مجوز تقريبا نيمه قانوني داشتيم يكسري محدوديت‌هايي داشتيم. اين كارگردان در خصوص عدم حضور كارشناسان ادبيات در فيلم و بيان نظراتشان گفت: آن دوستان مي‌ترسيدند در اين فيلم صحبت كنند. بسياري از بزرگان ادبيات و حتي دوستانش مي‌گفتند ما مي‌ترسيم درباره صمد صحبت كنيم. وي افزود:با وجود اين‌كه فيلم «تاب» هيچ‌گونه اشاره‌اي به تفكر و انديشه صمد ندارد، اما هنوز نتوانسته است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز بگيرد. شاهرخي درباره عدم استفاده از نقل قول‌هاي متعدد درباره صمد بهرنگي گفت: احساسم اين بود كه در يك فيلم مستند، بيان نقل‌قول‌ها خيلي ضروري نيست. پويان شاهرخي درباره مشخص نبودن زمان ساخت فيلم، يعني «بازتاب» نگرش نسل حاضر درباره صمد بهرنگي است،گفت: ريتم و فضايي كه از شرايط زندگي و آثار صمد در ذهنم بود، بدين‌گونه با سكون و آرامش همراه بود و به اين دليل اين‌گونه اين فيلم را ساختم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha