• سه‌شنبه / ۲۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8810-02149

/مروري بر زندگي‌نامه مرحوم آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني/ عالم و استاد اخلاقي كه بر استقامت در راه خدا تأکيد مي‌کرد

/مروري بر زندگي‌نامه مرحوم آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني/
عالم و استاد اخلاقي كه بر استقامت در راه خدا تأکيد مي‌کرد

ملامحمد علي مجتهد، معروف به آيت‌الله حاج شيخ احمد مجتهدي تهراني که رياست علمي و مديريت يک مدرسه علميه در تهران را بر عهده داشت، از جمله علماء و استادان اخلاق مشهور بود.

مرحوم آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني كه نهم مهرماه سال 1302 شمسي در تهران چشم به جهان گشوده بود، در سن 85 سالگي در 23 دي‌ماه 1386 دعوت حق را لبيك گفت.

وي در خانداني با تقوي و ورع و فضل و شرف پرورش يافت. پدر ايشان مرحوم محمدباقر از کسبه‌هاي معروف و با تقوي و متدين تهران بوده و جد ايشان مرحوم ميرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنين و متدينين عصر خود بود. بعد از اين دو بزرگوار اجداد آيت‌الله مجتهدي همگي در کسوت روحانيت و از علماء جليل‌القدر و مبلغين اسلام و از ائمه جماعات مشهور کاشان بودند.

از جمله اجداد ايشان آيات و حجج اسلام، حاج ملا محمدعلي مجتهد و حاج ملامحمد باقر مجتهد و حاج ملا محمد کاظم مجتهد کاشاني بودند.

صاحب کتاب لبا‌ب‌الالقاب تاليف آيت‌الله مرحوم آخوند ملا حبيب‌الله شريف کاشاني متوفي 1340 قمري درباره يکي از اجداد ايشان يعني آيت‌الله حاج شيخ محمد‌علي مجتهد کاشاني مي‌نويسد: «او فرزند حاج محمدباقر کاشاني است و آيت‌الله حاج محمد‌علي مجتهد کاشاني عالمي فاضل و مدرسي بزرگوار در علوم شرعي و عقلي بود، به حدي که فضل و علم و زهدش بر ديگران مسلم و آشکار بود، و آن مرحوم فرزندي داشت به نام حاج ملا ابوالقاسم که او هم حکيم و منجمي زبردست بود و من آن فرزند را ديده بودم و او در تهران فوت کرد (و در اطراف چهار راه مولوي که در آن زمان قبرستان بود دفن گرديد) و مرحوم آيت‌الله حاج محمد‌علي از شاگردان فقيه عاليقدر آيت‌الله سيدمحمدتقي کاشاني بود و او از شاگردان عالم رباني و معلم اخلاق حاج ملا احمد نراقي است و ملااحمد نراقي استاد شيخ مرتضي انصاري بود و وقتي که ملااحمد نراقي از رحلت آيت‌الله سيد‌محمدتقي کاشاني با خبر شدند از شدت حزن و اندوه و با صداي رسا و بلند شديدا گريه کردند و از فقدان آن عالم بزرگوار تاسف خوردند.»

آيت‌الله مجتهدي در سال 1362 قمري و در سن 19 سالگي به کسوت روحانيت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به کار بود و پدر ايشان يعني مرحوم محمدباقر راضي نبود که فرزندش طلبه شود ولي بر اثر عشق و علاقه زيادي که جناب استاد به علم و دانش داشت به سوي طلبگي روي آورد.

با توجه به مخالفت پدر، سال‌ها با عسرت و سختي زيادي، در لباس روحانيت به تحصيل علم پرداخت و بعد از سال‌ها نه تنها پدر راضي شد بلکه بر وجود چنين فرزندي در نزد خويشان و نزديکان و در اجتماع افتخار مي‌کرد.

وي پنج سال بعد يعني در سال 1367 قمري و در سن 24 سالگي ازدواج کرد و در همين سال دروس رسائل و مکاسب را نزد آيات و حجج اسلام آقايان فاضل (پدر حضرت آيت‌الله العظمي فاضل لنکراني) و سيد‌حسين قاضي و آقا شيخ قاسم نحوي امتحان داد و با موفقيت به اتمام رساند. بعد از قريب دو سال در سن 26 سالگي و در سال 1369 قمري امتحان کفايه و قسمتي از درس خارج را با موفقيت گذراند.

آيت‌الله مجتهدي در ضمن تحصيل، به تدريس کتب حوزوي هم مي‌پرداخت و وقتي که از قم به تهران آمد شب‌ها در مسجد‌ امين‌الدوله که مرحوم حاج شيخ محمد حسين زاهد در آنجا مشغول به تدرس و اقامه نماز بود، استاد هم، صبح و عصر به امر تدريس اشتغال داشت و چون مرحوم حاج شيخ محمد‌حسين زاهد در اواخر عمر و با وجود کهولت سن به سختي مشغول تعليم و تربيت طلاب بود، لذا از آيت‌الله مجتهدي تقاضا کرد که علاوه بر تدريس، شب‌ها هم منبر برود و آيت‌الله مجتهدي در طول دو سال، شش جزء از اول قرآن را با استفاده از تفسير‌ برهان که مبناي تفسيري ايشان بود براي مستمعين آيات قرآن را تفسير مي‌کرد.

آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني صبح‌ها در مسجد مرحوم حاج سيد عزيزالله بازار جهت طلاب به تدريس کتب ادبيات و فقه مشغول بود و بعد از ظهر‌ها هم براي کساني که روزها شاغل بودند و بعد از ظهرها درس مي‌خواندند به تدريس کتب حوزوي از قبيل مطول، سيوطي، مغني، منطق و غيره مي‌پرداخت.

دو سال بعد يعني در 21 محرم سال 1372 قمري، ثلمه‌اي در اسلام به وجود آمد و آن رحلت عارف زاهد و معلم اخلاق حاج شيخ محمدحسين زاهد رحمة‌الله عليه بود.

آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني پس از گذشت سه سال از رحلت آن عالم بزرگوار، همچنان به امر تدريس در مسجد مرحوم حاج سيد‌ عزيز‌الله واقع در بازار تهران مشغول بود تا آنکه به درخواست عده‌اي از علماء و مردم متدين، از حضرت استاد تقاضا کردند که حوزه علميه را به مسجد مرحوم حاج ملا جعفر منتقل کنند که در آن زمان مسجد، انبار خاک ذغال و خمره ترشي کسبه محل بود، و تجار و مردم متدين با علماء مشورت کردند و به اين نتيجه رسيدند که آيت‌الله مجتهدي به دلايلي نسبت به علماء ديگر جهت ادامه راه مرحوم حاج شيخ محمد حسين زاهد ارجحيت دارد.

بنابراين با همت تجار و مردم متدين، آيت‌الله مجتهدي توانست حوزه علميه فعلي را که در تهران خيابان 15 خرداد شرقي، کوچه شهيد مرتضي کياني، کوچه مسجد آقا واقع است تأسيس کند.

در اين حوزه هر سال مراسم عمامه‌گذاري با حضور آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني برگزار مي‌شد.

داستان طلبه شدن آيت‌الله مجتهدي تهراني از زبان خودش

مرحوم آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني، با بيان سختي‌هاي اوايل طلبگي‌اش، بر استقامت در راه خدا تأکيد کرده است.

آيت‌الله احمد مجتهدي تهراني درباره طلبه شدن خود گفته است: "يادم مي‌آيد وقتي تازه طلبه شده بودم موهاي سرم را کوتاه کرده بودم و محاسنم را گذاشته بودم. وقتي که به خانه رفتم، دائي من، لب و لوچه‌اش را آويزان کرد و با اشاره به من گفت اين چه قيافه‌اي است که براي خودت درست کرده‌اي؟ و پدرم به من گفت: من ندارم خرج تو را بدهم و حتي ديگران مي‌گفتند از خر شيطان بيا پايين و طلبگي را رها کن و چون دوست داشتم طلبگي را، لذا رها نکردم و روي همين اصل بود که پدرم مدتي با من قهر کرد. ولي اين موارد ذره‌اي در من اثر نکرد و استقامت مي‌کردم."

مهم اين است که استقامت داشته باشي اگر استقامت کني ملائکه هم بر تو نازل مي‌شوند: "ان‌الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائکه ان لاتخافوا و لاتحزنوا."

بعضي اصلا نمي‌گذارند فرزندشان طلبه شود. آيت‌الله حاج شيخ محمد تقي بروجردي وقتي که پدرشان فوت کرد او را در خواب ديدند، پدرشان گفت: «ما هنوز در اين عالم گرفتاريم زيرا در اوائل طلبگي تو نمي‌گذاشتم به حوزه بروي و سخت مي‌گرفتيم و اين در حالي بود که ايشان مجتهد شده بود.» چرا بعضي پدر و مادرها اين طورند. نقل مي‌کنند که اهل علمي، به فرزندش گفته بود اگر طلبه شوي تو را عاق مي‌کنم. اينها جواب خدا و پيغمبر را چه مي‌دهند اين وقايع و روايت‌ها را براي اين پدر و مادرها بگوئيد تا قدري بيدار شوند و شما به خاطر اين سخت‌گيري‌ها و توهين‌ها هيچ ناراحت نباشيد و بدانيد که برترين اعمال سخت‌ترين آنهاست.

استادان مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني

دروس ادبيات عرب: در تهران و نزد مرحوم آيت‌الله حاج شيخ علي‌اکبر برهان

کتاب مطول: نزد مرحوم آيت‌الله محمدجواد خندق‌آبادي و مرحوم آيت‌الله سيدمرتضي علوي فريدوني

منظومه حاج ملاهادي سبزواري: نزد مرحوم آيت‌الله علامه طباطبايي

کتاب لمعتين: نزد حضرات آيات و حجج اسلام شهيد صدوقي، مرحوم محمدجواد خندق‌آبادي و مرحوم شيخ عبدالرزاق اصفهاني

رسائل: نزد مرحوم آيت‌الله شيخ محمدجواد خندق آبادي

مکاسب: نزد مرحوم آيت‌الله سيدمحمد صادق طباطبايي

کفايه جلد اول: نزد مرحوم حضرت آيت‌الله العظمي سيدشهاب‌الدين مرعشي نجفي

کفايه جلد دوم: نزد مرحوم آيت‌الله سيدصادق شريعمتداري

درس خارج به مدت يک سال: نزد مرحوم آيت‌الله العظمي حاج آقا حسين بروجردي

درس خارج به مدت يک سال: نزد مرحوم آيت الله العظمي سيدمحمدرضا گلپايگاني

درس خارج به مدت يک سال: نزد مرحوم آيت‌الله حاج شيخ عباسعلي شاهرودي

درس خارج به مدت دو سال: نزد مرحوم آيت‌الله العظمي شيخ محمدرضا تنکابني

و درس خارج به مدت شش سال: در محضر مرحوم آيت‌الله العظمي سيداحمد خوانساري

درس اخلاق: نزد مرحوم حضرت آيت الله العظمي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم عصرهاي جمعه و همچنين نزد عالم رباني و معلم اخلاق حجت‌الاسلام والمسلمين مرحوم حاج سيدحسين فاطمي قمي بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha