• شنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۸ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 8810-06157

معاون سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان خبرداد: اجراي آزمايشي فعاليت مدارس سمپاد در دوره ابتدايي موافقت با تاسيس مدارس سمپاد در همه مناطق استعدادخيز

معاون سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان خبرداد:
اجراي آزمايشي فعاليت مدارس سمپاد در دوره ابتدايي
موافقت با تاسيس مدارس سمپاد در همه مناطق استعدادخيز

معاون آموزشي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان از اجراي آزمايشي فعاليت مدارس سمپاد در دوره ابتدايي خبر داد و اعلام كرد: براي نخستين بار در كشور، دوره ابتدايي به صورت آزمايشي در كنار راهنمايي و متوسطه تحت پوشش سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان (سمپاد)، سازماني وابسته به وزارت آموزش و پرورش است كه با هدف شناسايي و پرورش استعدادهاي درخشان كشور در سطوح مختلف تحصيلي آغاز به كار كرده و هم اكنون حدود 54 هزار دانش‌آموز راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي را در بيش از 300 مركز آموزشي استعدادهاي درخشان واقع در 66 شهر تحت پوشش خود دارد.

در راستاي تشريح عملكرد سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، عبدالحسين حيدري تفرشي ـ معاون آموزشي اين سازمان ـ در گفت‌وگويي به بازگويي اقدامات انجام شده و اعلام برنامه‌هاي جديد اين سازمان پرداخت و در ابتدا در توضيح ورود دوره ابتدايي به چرخه فعاليت سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، گفت: اين طرح هم‌اكنون در سه منطقه آموزشي در تهران، قم و سمنان در حال اجراست و نحوه جذب دانش‌آموزان به اين صورت است كه دانش‌آموزان نخبه در پايه اول ابتدايي، از طريق سنجش دانش‌آموزان داراي هوش بالاتر و در پايه دوم ابتدايي، از طريق معرفي معلمان و مدارس انتخاب مي‌شوند.

/تعريف دانش‌آموزان نخبه كشور/

توانايي حل مشكل، سرعت بالاي يادگيري و دلسوزي براي ديگران ازمعيارهاي نخبگي

حيدري پس از اعلام اين خبر، تعريفي از دانش‌آموزان تيزهوش كشور ارائه داد و اظهار كرد: به طور كلي تيزهوش به كسي اطلاق مي‌شود كه در يكي از زمينه‌هاي توانايي‌هاي ذهني و يا در زمينه‌ خلاقيت، رهبري و مهارت‌هاي حركتي سرآمد جامعه باشد و معيارهاي اين سازمان براي استعدادهاي درخشان نيز مواردي چون توانايي حل مشكل، سرعت بالاي يادگيري، طيف وسيع از علايق و دلسوزي و نگراني براي ديگران را شامل مي‌شود.

وي در ادامه در پاسخ به روند شناسايي دانش آموزان تيزهوش كشور، گفت: براي شناسايي و جذب دانش آموزان تيزهوش هر سال آزموني از سوي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان برگزار مي‌شود كه آزمون امسال نسبت به سال‌هاي گذشته داراي تغييراتي است، چرا كه در آزمون سال جاري به دنبال اين هستيم كه هوش طبيعي برتر و خلاقيت دانش‌آموزان را سنجش كنيم.

/برنامه‌هاي جديد سازمان پرورش استعدادهاي درخشان براي دانش‌آموزان نخبه/

تشكيل شوراي فرهنگي در مدارس ويژه استعدادهاي برتر با مديريت 5درصد بودجه هر مدرسه

معاون آموزشي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان در ادامه به اعلام برنامه‌هاي جديد اين سازمان در زمينه شناسايي استعدادهاي برتر پرداخت و بيان كرد: طرح «تفرج در رياضي» يكي از برنامه‌هاي جديد اين سازمان است كه در راستاي طرح شهاب و براي نخستين بار در 22 منطقه كشور اجرا مي‌شود.

وي توضيح داد: در اين طرح، دانش‌آموزان دوره ابتدايي با نظر مدارس انتخاب مي‌شوند و در كنار مدرسان آموزش ديده، هفته‌اي يك روز در گروه‌هاي مختلف در طرح تفرج در رياضي حضور پيدا مي‌كنند تا بتوانند رياضي را به صورت تفنن، همراه با خلاقيت تمرين كنند.

حيدري طرح «فراگير قرآن» را از ديگر برنامه‌هاي سازمان متبوعش ذكر كرد و گفت: اين طرح كه همه دانش‌آموزان استعداد درخشان را در برمي‌گيرد، با هدف غنابخشي به مسايل ارزشي و معنوي يا پرورشي در ميان دانش‌آموزان و در قالب چهار محور روان‌خواني، ترجمه و درك مفاهيم، آشنايي با تفسير و حفظ به اجرا گذاشته مي‌شود.

وي همچنين از تشكيل شوراي فرهنگي متشكل از مدير، معاون آموزشي و پرورشي مدرسه و چهره‌هاي شناخته شده فرهنگي هر شهر در سطح مدارس با هدف غناي بيشتر معنوي دانش‌آموزان خبر داد كه به گفته او، اين شورا با مديريت پنج درصد از بودجه مدارس، مسايل فرهنگي مدارس سمپاد را پيگيري مي‌كند.

/علت وجود اعتراضات پس از برگزاري آزمون‌هاي استعداد درخشان/

بسياري از اعتراضات ناشي از فعاليت موسسات غيرقابل تاييد در كشور است

اين مسوول سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان همچنين در پاسخ به روند پاسخ‌دهي اين سازمان به اعتراضاتي كه اغلب پس از برگزاري آزمون‌هاي استعداد درخشان از سوي خانواده‌ها طرح مي‌شود و علت وجود چنين اعتراضاتي، اظهار كرد: بعضي از اولياي دانش‌آموزان نمرات درسي بالا و پيشرفت تحصيلي فرزندان خود را دليل شانس بالاي قبولي آن‌ها در آزمون مدارس تيزهوشان مي‌دانند، اما به واقع اين‌گونه نيست و عوامل مختلفي در پذيرفته شدن افراد در اين آموزن‌ها دخيل هستند كه آن‌ها نيز بايد مورد توجه قرار گيرند.

وي ادامه داد: موسسات خصوصي برگزاركننده كلاس‌هاي مختلف و آزمون‌هاي غيرقابل تاييد، از ديگر معترضان به آزمون‌هاي استعداد درخشان هستند كه معمولا سروصداي زيادي هم دارند و بهترين راه براي كاهش اعتراضات به آزمون‌هاي استعداد درخشان، برخورد با فعاليت همين موسسات نامعتبر است.

حيدري افزود: اين موارد درحاليست كه سال گذشته از بين 208 هزار داوطلب آزمون، حدود يك هزار و صد نفر اعتراض داشتند كه بيش از نيمي از آن‌ها هنگام دريافت كارنامه متوجه شدند كه حتي 50 درصد نمره لازم را نيز كسب نكرده‌اند.

وي در عين حال بر اساس اين گفته‌هاي خود، تاكيد كرد: از مديران مدارس انتظار داريم كه نسبت به حذف فرهنگ مراجعه به موسسات خصوصي و جذب هر چه بيشتر دانش‌آموزان نخبه در مدارس گام بردارند. در عين حال كه سازمان پرورش استعدادهاي درخشان آزمون‌ها را به گونه‌اي طراحي كرده است كه دانش‌آ‌موزان داراي استعداد برتر با هوش بالاي طبيعي خود انتخاب شوند و شركت‌كنندگان در كلاس‌هاي خصوصي كمترين ميزان قبولي را داشته باشند.

/نحوه پوشش دانش‌آموزان مناطق محروم در سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان/

با تقاضاي تاسيس مدرسه سمپاد در همه مناطق استعدادخيز موافقت مي‌شود

اين مقام مسوول همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد نحوه پوشش دانش آموزان مناطق محروم در سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، بيان كرد: تاسيس مدارس سمپاد از قوانين خاصي تبعيت مي‌كند كه بر اساس آن هر منطقه‌اي كه داراي هفت هزار دانش آموز باشد، مي‌تواند متقاضي مدارس استعدادهاي درخشان شود.

وي ادامه داد: بر اين اساس تاكنون شهرهاي بزرگ و مراكز استان‌ها داراي شرايط مناسب‌تري براي تاسيس مدارس سمپاد بوده‌اند، اما خوشبختانه از سال قبل با رشد 50 درصدي مراكز، به سمت مناطق محروم و مرزي حركت كرده‌ايم و سياست ما اين است كه با تقاضاي تاسيس مدرسه سمپاد در هر منطقه‌اي كه استعدادخيز و داراي شرايط تعيين شده باشد، موافقت شود.

/مقايسه نحوه شناسايي دانش‌آموزان نخبه در ايران با ساير كشورها/

حيدري همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد مقايسه نحوه شناسايي و پرورش استعدادهاي دانش‌آموزان نخبه در ايران با ساير كشورها، اظهار كرد: به طور كلي شش روش براي شناسايي دانش‌آموزان داراي استعداد برتر وجود دارد كه از آن جمله مي توان به «آموزش در قالب كلاس‌هاي عادي»، «جداسازي از كلاس‌هاي عادي»، «جداسازي پاره وقت»، «طبقه‌بندي شاگردان براساس سطح توانايي» و «پيش‌بيني كلاس‌هاي ويژه قبل يا بعد از ساعات رسمي آموزش» اشاره كرد.

وي با اشاره به الگوي برخي كشورهاي موفق در اين زمينه، افزود: برخي كشورهاي اروپايي نظير انگليس و فرانسه مدارس تيزهوشان را تعطيل كرده‌اند و از طريق ارايه دروس غني شده و تنظيم فعاليت‌هاي خارج از مدرسه، دانش‌آموزان نخبه را حمايت مي‌كنند. ايالات متحده نيز تاسيس مراكز حمايتي و تربيت معلم ويژه را براي پرورش تيزهوشان دنبال مي‌كند. در ايران نيز خوشبختانه هم اكنون به صورت تلفيقي عمل مي‌شود.

/تغييرات ايجاد شده در آزمون استعدادهاي درخشان/

وي در پايان به تغييرات ايجاد شده در آزمون امسال سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان نيز اشاره و با بيان اين كه آزمون سال جاري براي اولين بار، تركيبي از سوالات تستي و تشريحي و منابع آزمون تركيبي از دروس و درصد كمي مسايل هوشي است، يادآور شد: تا سال قبل آزمون‌ها به صورت تستي بود. در آ‌زمون سال جاري با تشريحي كردن برخي سوالات ترتيبي اتخاذ شده است تا بتوانيم اغلب معيارها را مورد ارزيابي قرار دهيم. از اين رو، در روال پيش‌بيني شده، دانش‌آموزاني كه از كلاس خصوصي و يا كتب متفرقه استفاده مي‌كنند الزاما در آزمون استعدادهاي درخشان موفق‌ نخواهند بود.

گفتني است، آخرين تغييرات محتوايي دروس براي آزمون امسال پرورش استعدادهاي درخشان و متن تمامي دروس تكميلي را مي‌توانيد بر روي سايت اين سازمان به نشاني www.Amozeshsampad.com مشاهده كنيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha