• شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8811-05124

پايان باتأخير جايزه‌ي «روزي روزگاري» در خانه‌ي دبيرش

پايان باتأخير جايزه‌ي «روزي روزگاري» در خانه‌ي دبيرش

مراسم پاياني سومين دوره‌ي جايزه‌ي ادبي «روزي روزگاري» سرانجام با تأخيري چندماهه و به شكل خصوصي برپا شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم پاياني جايزه‌ي «روزي روزگاري» كه روز گذشته (جمعه، نهم بهمن‌ماه) در منزل مديا كاشيگر - دبير اين جايزه - برگزار شد، او با بيان اين‌كه دو سال پياپي است كه دبيري جايزه‌ي «روزي روزگاري» را به عهده دارد، گفت: در دوره‌ي آينده، سعيد طباطبايي دبير جايزه خواهد بود. ضمن اين‌كه در اين دو دوره هم من فقط اسما دبير جايزه بودم و بيش‌تر بار مسؤوليت‌ها و فعاليت‌ها بر دوش طباطبايي بوده است.

اين مترجم همچنين از احتمال برگزار نشدن جايزه‌ي «روزي روزگاري» در دوره‌ي آينده خبر داد و در توضيح اين مسأله گفت: با توجه به اين‌كه ما ارديبهشت‌ماه سال آينده بايد برگزيدگان‌مان را معرفي كنيم و اكنون بهمن‌ماه است و تازه مراسم پاياني جايزه - كه مي‌بايد چند ‌ماه پيش برگزار مي‌شد - در حال برگزاري است؛ بنابراين درباره‌ي اين‌كه جايزه در دوره‌ي آينده بخواهد فعاليتش را ادامه بدهد يا خير، هيأت‌امنا بايد تصميم بگيرد.

مراسم پاياني جايزه‌ي «روزي روزگاري» با يادي از رضا سيدحسيني آغاز شد و فيلم مستندي از اين مترجم و منتقد ادبي فقيد با عنوان «در باب شكوه سخن» به نمايش درآمد.

اجراي اين مراسم را قرار بود سروش صحت و رؤيا نونهالي برعهده گيرند كه سرانجام به سعيد طباطبايي و مديا كاشيگر محول شد و كاشيگر هم در سخناني، سالي را كه رفت، سالي دردناك براي ادبيات توصيف كرد و گفت: در اين سال، ما رضا سيدحسيني و چهره‌هاي ديگري را در حوزه‌ي هنر و ادبيات از دست داديم. سه ‌بار قرار شد جايزه برگزار شود؛ اما هربار به دلايلي به تعويق افتاد و اين شد كه جايزه به اين شكل به مراسم پاياني‌اش برسد؛ در حالي‌كه برخي از برگزيدگان و كساني كه قرار بود تنديس‌ها را به برگزيدگان اهدا كنند، در بستر بيماري هستند.

در ادامه، سعيد طباطبايي - جانشين دبير جايزه - به ارائه‌ي گزارشي از روند داوري آثار مورد بررسي قرارگرفته پرداخت و پس از آن، جايزه‌ي «روزي روزگاري» در بخش مجموعه‌ي داستان توسط مجيد قيصري به برگزيده‌ي اين بخش يعني پيمان اسماعيلي براي «برف و سمفوني ابري» اهدا شد. همچنين گفته شد، حافظ خياوي كه قرار بود جايزه‌ي اين بخش را اهدا كند، در بيمارستان است.

در مراسم پاياني اين جايزه همچنين از مشيت علايي تقدير شد.

عنايت سميعي در تبيين و تجليل از جايگاه مشيت علايي در حوزه‌ي نقد ادبي به ايراد سخن پرداخت و گفت: متن‌هاي انتقادي مشيت علايي بر تحليلي روشن، زباني استوار و بياني منصف استوار است. اين منتقد و پژوهشگر به واسطه‌ي آشنايي و ارتباط با فرهنگ غرب و ترجمه‌ي آثار فلسفي و زيبايي‌شناختي، با مسائل هنر و ادبيات جديد جهان آشنايي دارد و از سويي به سنت ادبيات غني فارسي نيز توجه خاصي نشان مي‌دهد؛ از همين‌رو مي‌توان نقدهاي او را تلاقي ادبيات غرب و سنت‌هاي ادب فارسي دانست.

اين منتقد و شاعر افزود: علايي در نقدهايش به نظريه‌هاي غربي تا آن‌جا استناد مي‌دهد و مي‌پردازد كه تجلي‌اش در تجربه‌هاي ادبيات فارسي رقم خورده باشد؛ بنابراين او با بهره‌گيري از نظريه‌هاي نقد ادبي غرب، در پي به رخ ‌كشيدن دانستگي‌هايش نمي‌آيد؛ بلكه به دنبال تحليل و واكاوي متن است.

سميعي در بخش ديگري از سخنانش با خواندن نقد مشيت علايي بر سروده‌اي از مسعود احمدي و همچنين نيما يوشيج، به تبيين رويكردهاي انتقادي مشيت علايي در بررسي شعر پرداخت.

سپس شهلا زرلكي لوح تقدير مشيت علايي را به او تقديم كرد. كاشيگر هم از علايي به عنوان عضو جديد هيأت‌امنا ياد كرد و توضيح داد كه چهره‌هاي مورد تقدير در هر دوره از جايزه، اگر موافق باشند، مي‌توانند به عضويت هيأت‌امناي جايزه درآيند.

دبير جايزه در ادامه از عنايت سميعي، پروين سلاجقه، مهشيد نونهالي، محمد صنعتي، جمال ميرصادقي، عبدالله كوثري، ابراهيم حقيقي و رضا قيصريه به عنوان ديگر اعضاي هيأت‌امنا ياد كرد.

سپس در بخش ادبيات نمايشي، اميد روحاني تنديس حميد امجد را كه با «پاتوغ اسماعيل‌ آقا» به عنوان برگزيده‌ي بخش ادبيات نمايشي معرفي شده بود، اهدا كرد.

حميد امجد هم در سخناني كوتاه اظهار كرد: هريك از جوايز ادبي كه پيش‌تر به بخش ادبيات نمايشي جايزه داده‌اند، ديري نپاييد كه تعطيل شدند؛ بنابراين به مديا كاشيگر توصيه مي‌كنم مراقب‌ باشد؛ زيرا ادبيات نمايشي خاصيت براندازي عليه خود را دارد.

برگزاركنندگان جايزه‌ي ادبي «روزي روزگاري» در بخش نظرسنجي از نخبگان غيرنويسنده براي معرفي اثر برگزيده‌ي داستاني به هيچ نتيجه‌اي نرسيده بودند؛ چرا ‌كه عنوان شد، از بين 110 نفر نخبه‌ي غيرنويسنده در حوزه‌هاي سياست، ورزش و اقتصاد، 50 نفر از آن‌ها طي سال گذشته اصلا كتاب داستاني نخوانده بودند، 30درصد از آن‌ها هم كه اثري را خوانده بودند، چاپ 87 نبوده است و در نهايت، 20درصد باقي‌مانده هم هركدام اثري را معرفي كردند كه برگزاركنندگان جايزه سرانجام نتوانستند از رهگذر نظرسنجي از نخبگان غيرنويسنده به نتيجه‌اي روشن برسند.

اما در نظرسنجي از 60 كتاب‌فروش در حوزه‌ي ادبيات داستاني، رمان «خاله‌بازي» بلقيس سليماني و رمان «پري فراموشي» اثر فرشته احمدي با آراي مساوي به عنوان برگزيده‌ي اين بخش معرفي شدند.

دبير جايزه با اشاره به نظرسنجي از نخبگان غيرنويسنده، با خنده گفت: بر اساس نظرسنجي كه ما انجام داديم، كتاب‌نخوان‌ترين اقشار جامعه‌ي ما، نخبگان سياست‌مدارند.

جايزه‌ي بخش نظرسنجي از كتاب‌فروشي‌ها را هم امير حسين‌زادگان - مدير انتشارات ققنوس - كه ناشر كتاب‌هاي بلقيس سليماني و فرشته احمدي بود، به آن‌ها اهدا كرد.

در نشست پاياني جايزه‌ي «روزي روزگاري» از ابراهيم حقيقي - طراح و گرافيست - نيز تجليل شد و اين به عنوان سرآغازي براي ايجاد بخش رقابتي طرح جلد در دوره‌ي بعدي جايزه «روزي روزگاري» عنوان شد.

همچنين عنوان شد، بابك احمدي كه قرار بود درباره‌ي ابراهيم حقيقي و تلاش خلاق او در حوزه‌ي طراحي گرافيك صحبت كند، بيمار است و نتوانسته در نشست حاضر شود. احمدي اما متني را ارسال كرده بود كه در بخشي از آن آمده بود: ابراهيم حقيقي از دل شرايط خاص اجتماعي و سياسي بيرون آمده است؛ شرايط اجتماعي ويرانگري كه بر سر يك نسل رفته است و حالا او اين ويرانگري را در آثار خود به وضوح بازتاب مي‌دهد.

به دليل حضور نداشتن ابراهيم حقيقي در مراسم پاياني جايزه، عليرضا رمضاني - مدير نشر مركز - كه بخش عمده‌اي از آثار اين طراح و گرافيست را انتشار داده است، جايزه‌ي او را از حميد ماه‌زاده - طراح و گرافيست جوان - دريافت كرد.

در ادامه‌ي مراسم، برگزيده‌ي بخش اثر داستاني غيرايراني معرفي شد كه مهدي غبرايي و محمود دولت‌آبادي، جايزه‌ي خجسته كيهان - مترجم «موسيقي شانس» پل‌ استر - را به او اهدا كردند.

اسدالله امرايي هم به نمايندگي از پل ‌استر، جايزه‌ي اين نويسنده‌ي آمريكايي را از دست محمود دولت‌آبادي گرفت.

امرايي در سخناني كوتاه ابراز اميدواري كرد كه شرايطي فراهم شود تا همه‌ي ناشران ايراني كپي‌رايت را رعايت كنند.

دبير «روزي روزگاري» هم در توضيحي كوتاه يادآور شد: ما در بخش ادبيات داستاني غيرايراني، آثاري را شركت مي‌دهيم كه كپي‌رايت را رعايت كرده باشند.

همچنين در ادامه‌ي اين مراسم از سال‌ها تلاش رضا قيصريه در حوزه‌ي ترجمه و تأليف تقدير شد و با توجه به اين‌كه در مراسم حضور نداشت، شهريار وقفي‌پور جايزه‌ي اين بخش را به نماينده‌ي او، يعني مدير نشر ققنوس اهدا كرد. دليل حضور نداشتن قيصريه هم بيماري عنوان شد.

بخش پاياني جايزه‌ي «روزي روزگاري» به معرفي برگزيده‌ي بخش رمان اختصاص پيدا كرد و با توجه به اين‌كه جعفر مدرس صادقي در سفر بود، جايزه‌ي او توسط ماه‌منير كهباسي به مدير نشر مركز - ناشر رمان «بيژن و منيژه» - اهدا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha