• جمعه / ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8811-09318

/معرفي برگزيدگان جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در حوزه ماليات/ وزير اقتصاد: نظام مالياتي با بهره‌گيري از دانش اصحاب رسانه مسير تحول را سريع‌تر مي‌پيمايد

برگزيدگان چهارمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در حوزه ماليات معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که با حضور معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير ارشاد، برخي مسوولان اقتصادي، فرهنگي و دست‌اندرکاران رسانه‌يي کشور برگزار شد، از برگزيدگان رشته‌هاي ده‌گانه اين جشنواره با اهداي لوح تقدير و تنديس، تقدير و پيام وزير امور اقتصادي و دارايي به اين جشنواره قرائت شد.

سيدشمس‌الدين حسيني در پيام خود به چهارمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در حوزه ماليات اظهار كرد: در شرايطي که در کشورهاي در حال توسعه، نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي بين 15 تا 20 درصد و در کشورهاي توسعه يافته بيش از 30 تا 40 درصد است، اين رقم در ايران بين 7 تا 8 درصد است.

او افزود: اين رقم جزو پايين‌ترين نرخ‌ها در دنيا به‌شمار مي‌رود که اين امر از نامنطبق بودن سياست‌ها و تلاش‌هاي مالياتي با ظرفيت مالياتي موجود کشور ناشي مي‌شود.

وي ادامه داد: اگرچه با محوريت قرار دادن مقوله فرهنگ‌سازي مالياتي به‌عنوان زيربناي اصلاحات نظام مالياتي گامي بلند در راستاي تحول نظام مالياتي کشور برداشته شده و دستاوردهاي مهمي در سال‌هاي اخير در حوزه توسعه فرهنگ مالياتي به‌دست آمده، با اين وجود براي تحقق ظرفيت‌هاي واقعي مالياتي بايد تلاش‌هاي مضاعفي در حوزه فرهنگ‌سازي صورت گيرد.

او در پيامش اظهار كرد: در شرايطي که نوسان‌هاي مداوم اقتصاد جهاني و بروز بحران و چالش‌هاي مربوط به آن، قاطبه دولت‌هاي جهان را با مشکلات عديده روبه‌رو ساخته، برخي دولت‌ها با اتخاذ سياست‌هاي مالي مناسب درصدد ايجاد ثبات در اقتصاد داخلي و کنترل نوسانات اقتصادي و آثار سوء آن برآمده‌اند.

وزير اقتصاد ادامه داد: در اين ميان کشورهاي متکي به درآمدهاي نفتي بيش از ديگر کشورها در معرض آسيب‌پذيري قرار دارند زيرا وقتي نوسانات مداوم قيمت جهاني نفت روي مي‌دهد، همواره بخش زيادي از بودجه اين کشورها که متکي به درآمدهاي نفتي بوده به دليل ريسک‌پذيري بازار جهاني نفت تحقق اهداف بودجه‌اي کشور همواره در بستري پرمخاطره انجام مي‌شود.

حسيني در پيام خود افزوده است: اين در حالي است که بودجه به عنوان مهمترين سند مالي کشور در کنار وظايف هدايتي و راهبردي، کارکردي اساسي به‌عنوان يک ابزار سياست مالي براي مبارزه با آسيب‌هاي اقتصادي و اجتماعي و ايجاد اصلاحات در جامعه دارد.

سخنگوي اقتصادي دولت تصريح کرد: در اين ميان درآمدهاي مالياتي به‌عنوان پايدارترين و سالم‌ترين منابع تامين بودجه همواره نقشي محوري در رشد و توسعه پايدار و همچنين شکوفايي اقتصادي کشورها داشته است.

وي ادامه داد: ‌در وضعيت کنوني کشور که اجراي برنامه تحول اقتصادي به‌عنوان يک طرح زيربنايي و موثر براي اصلاح و ساماندهي ساختار اقتصادي کشور در دستور کار قرار گرفته، نظام مالياتي به‌عنوان يکي از محورهاي اساسي اين طرح نقش و جايگاهي کليدي يافته است.

به گفته حسيني نظام مالياتي از طريق تامين درآمدهاي عمومي کشور مسير اجراي ديگر سياست‌هاي اقتصادي همچون گسترش عدالت، تخصيص مجدد منابع، ثبات اقتصادي و تجديد منابع مالي و تشکيل سرمايه را هموار مي‌سازد.

در بخش ديگري از پيام وزير اقتصاد آمده است: در اين عرصه نبايد از جايگاه بالاي فرهنگ اجراي مطلوب برنامه‌هاي اقتصادي کشور غافل بود. ارزش‌ها و عناصر فرهنگي همواره بهترين راهگشا براي اجراي طرح‌هاي نوآورانه، ايجاد اصلاحات بنيادين و ترويج نگرش‌هاي نوين در جامعه بوده است و از اين رو نظام مالياتي براي تحقق اهدف و سياست‌هاي خود نيازمند بهره‌گيري موثر از ظرفيت‌هاي فرهنگي و رسانه‌يي کشور است.

به تاكيد حسيني رسانه‌هاي جمعي با اطلاع‌رساني‌هاي بهنگام و نقد منصفانه برنامه‌هاي اقتصادي کشور، دولت را در پيشبرد اصلاحات و حل معضلات پيش روي اقتصاد کشور ياري رسانده و افکار عمومي را براي پذيرش سياست‌هاي جديد و مشارکت در طرح‌هاي ملي و بويژه تامين هزينه‌هاي جاري دولت از محل درآمدهاي مالياتي آماده مي‌سازند. بي‌ترديد نظام مالياتي ايران با بهره‌گيري از دانش و توان اصحاب رسانه و قلم مسير تحول را سريع‌تر خواهد پيمود.

هيات داوران چهارمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در حوزه ماليات، برترين‌هاي حوزه رسانه و ماليات را به شرح زير معرفي کرد:

در بخش «خبر»، مريم حاج نوروزي (خبرگزاري فارس) ، ناصر صبوري ( روزنامه جام جم) و مينا ساعتچي (خبرگزاري ايرنا) به ترتيب رتبه اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش «گزارش خبري»، طاهره دانش پور (روزنامه خراسان) ، بابک اسماعيلي (روزنامه کيهان) و هادي احمدي ( خبرگزاري دانشجوي ايران) ، حائز رتبه‌هاي اول تا سوم شدند.

همچنين در بخش «گزارش»، هيات داوران جشنواره، از بهراد مهرجو ( روزنامه کارگزاران) ، شبنم آذر (روزنامه دنياي اقتصاد) و حسين لطفي (روزنامه همشهري) که مقام اول تا سوم اين بخش را کسب کرده بودند، تقدير کرد.

از ميان آثار ارسالي به بخش «گفت‌وگو» ، مصاحبه‌هاي سيدعلي امامي و مهدي مهرپور (روزنامه ايران) ، مجتبي قمري وفا (خبرگزاري مهر) و شادي طبيب‌زاده ( روزنامه عصر اقتصاد)، با مسوولان اقتصادي کشور، توانست رتبه‌هاي اول تا سوم اين بخش را به دست آورد.

همچنين در بخش «يادداشت» ، غلامرضا سلامي (روزنامه دنياي اقتصاد) ، علي حق (خبرآنلاين) و محمدصادق انبارلويي ( روزنامه رسالت) به عنوان رتبه‌هاي اول تا سوم معرفي شدند.

اما از ميان آثار ارسالي به بخش «تيتر»، هيچ يک از آثار نتوانست نظر هيات داوران اين بخش را به عنوان اثر برگزيده نخست جلب کند، در نتيجه تنها از امير روح پرور(روزنامه قدس) و صابر دري نژاد (روزنامه دنياي اقتصاد) به عنوان رتبه دوم و سوم اين بخش با اهداي لوح تقدير و تنديس تقدير شد.

در بخش «مقالات» اين جشنواره نيز هيات داوران، محمدحسين صبوري ديلمي و سعيده شفيعي (مجله سياسي - اقتصادي اطلاعات)، لطفعلي بخشي (روزنامه جهان اقتصاد) و محمد ثاقب فرد (روزنامه جهان صنعت) را به‌عنوان برترين مقالات خبري معرفي کرد و در بخش «طنز» نيز هيچيک از آثار را حائز رتبه نخست و دوم ندانست و از کامران شرفشاهي (روزنامه قدس) به عنوان رتبه سوم اين بخش تقدير کرد.

همچنين در بخش تجليل شوندگان چهارمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در حوزه ماليات ،از استاد دکتر اسدالله بقايي، به‌خاطر ايجاد سبکي نو در طنز مالياتي، تجليل شد.

بنا بر اعلام ترکيب هيات داوران چهارمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در حوزه ماليات عبارت بودند از: مجيد رضاييان، جمشيد پژويان، مهدي فرقاني، حسين قندي، احمد خادم‌المله، فريدون صديقي ، يونس شکرخواه، احمد توکلي و بيژن مقدم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha