• دوشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8811-11447
  • خبرنگار : 71244

هاشمي درافتتاحيه ايستگاه«قيطريه»: هنوز135ميلياردتومان ازبودجه‌ مصوب به مترو پرداخت نشده است 20درصد قطارهاي مترو در تعميرگاهند 29ميلياردتومان به گمرك بدهكاريم

هاشمي درافتتاحيه ايستگاه«قيطريه»:
هنوز135ميلياردتومان ازبودجه‌ مصوب به مترو پرداخت نشده است
20درصد قطارهاي مترو در تعميرگاهند
29ميلياردتومان به گمرك بدهكاريم

به گفته مدير عامل شركت متروي تهران و حومه در حال حاضر حدود 135 ميليارد تومان از بودجه‌هاي قانوني تصويب شده هنوز به مترو پرداخت نشده است كه همين امر فشار‌هايي را در پيشبرد برنامه‌هاي عملياتي به مترو وارد مي‌كند.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن هاشمي در مراسم افتتاح رسمي توسعه شمالي خط يك ايستگاه «قلهك» تا ايستگاه «قيطريه» با بيان اين مطلب خطاب به قاليباف، گفت: زماني كه شما مسووليت شهرداري تهران را عهده‌دار شديد، اميد ساخت و بهره‌برداري مترو به 15 كيلومتر در سال مي‌رسيد.

وي ادامه داد: اين در حاليست كه امروز در وضعيتي قرار داريم كه حتي بيش از 15 كيلومتر در سال مترو بهره‌برداري مي‌شود و تنها مشكل پيش‌رو بحث نقدينگي است، اما سعي مي‌كنيم بدون پول نيز سيستم‌ها را راه‌اندازي كنيم تا آرزوي شما محقق شود.

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه با بيان اين كه با عقد قراردادها توانستيم، تامين منابع مالي را از محل فاينانس‌هاي خارجي انجام و همچنين كمبود مالي از سوي شهرداري تهران جبران و پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندي تعيين شده پيش مي‌رود، عنوان كرد: تونل خط چهار مترو از منتهي‌اليه شرق تا منتهي‌اليه غرب ساخته شده است و ايستگاه‌هايي از آن فعال هستند.

وي در اين باره ادامه داد: در عين حال تا پايان سال تست سرد مسير شرق را انجام مي‌دهيم و همچنين تا يك ماه آينده تست سرد و گرم «توحيد» و «يادگار» عملياتي و اواسط سال آينده به ميدان «آزادي» مي‌رسيم.

به گفته هاشمي، خط دو مترو نيز به منتهي‌اليه شرق تهران رسيده است و روز چهارشنبه هفته جاري تست گرم آن انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه كارگاه‌هاي خط سه مترو از «آزادگان» در جاده ساوه تا شهرك «قائم» و «محلاتي» در شمال شرق تهران كاملا فعال است، بيان كرد: با استفاده از بودجه‌هاي غيرنقدي شورا و شهرداري به نتايج مثبتي رسيده و اگر بودجه‌هاي ديگري نيز تزريق شود، خط سه مترو در موقع مقرر در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد.

مدير عامل شركت متروي تهران و حومه اظهار كرد: اولين قسمت خط سه مترو به طول شش كيلومتر در سال 90 بهره‌برداري مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه چنانچه يك ميليارد دلار از محل حساب ذخيره ارزي پرداخت شود، خطوط مترو با ظرفيت بهتري تكميل و در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد، خاطر نشان كرد: مقرر شده در اين زمينه از سيستم‌هاي مكانيزه و به روز دنيا استفاده كنيم.

هاشمي يادآور شد: در حال حاضر مي‌توانيم به مرز ساخت 30 كيلومتر در سال برسيم، اين در حاليست كه چهار دستگاه TBM خريداري شده كه يك TBM خريداري شده در حال نصب و TBM دوم در بندرعباس، TBM سوم در حال حمل به تهران و TBM چهارم در حال ساخت است و به كشور وارد مي‌شود.

وي همچنين در ادامه سخنان خود اظهار كرد: زماني وقتي مي‌گفتيم تونل براي مترو بسازيم، مي‌گفتند، زمان‌بر است و هميشه به اين بهانه از كمك به مترو دريغ مي‌شد، اما در حال حاضر 107 كيلومتر مترو با 62 ايستگاه ساخته شده است كه حدود سه ميليون سفر از طريق آن صورت مي‌گيرد.

مدير عامل شركت متروي تهران و حومه در ادامه خطاب به قاليباف گله‌مندي خود را از خارج نشدن تجهيزات مترو از گمرك اين گونه توضيح داد: از سال 84 كه شما آمديد گفتيد مشكل چيست؟ كه گفتم واگن. گفتيد حل مي‌شود.

وي اضافه كرد: با توجه به توليد واگن‌هاي مترو در داخل كشور در حمايت‌هاي نقدي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد، در حال حاضر واگن‌سازي تهران، اراك و زرند كرمان در حال ساخت بدنه‌هاي واگن و مونتاژ آن‌ها هستند، اما هم اكنون بيش از 45 روز است كه تجهيزات و كالاهاي واگن‌ها در گمرك مانده است.

هاشمي با اشاره به بودجه 230 ميليارد توماني مترو، ادامه داد: از اين ميزان تنها 165 ميليارد تومان پرداخت شده و 65 ميليارد تومان از اين رقم را هنوز نداده‌اند.

وي خاطر نشان كرد: اين در حاليست كه بيش از 29 ميليارد تومان به گمرك بدهكار شديم، اما فقط چهار ميليارد تومان به مترو پرداخت شده است.

مدير عامل شركت متروي تهران و حومه در مورد بودجه بهره‌برداري مترو نيز، اضافه كرد: بايد از ابتداي سال 48 ميليارد تومان دريافت مي‌كرديم، اما در كل 13 ميليارد تومان آن هم به اتوبوسراني و مترو اختصاص داده شد.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر تنها از محل بودجه‌هاي قانوني حدود 135 ميليارد تومان پرداخت نشده است، اما با حمايت شما در حال ادامه كار هستيم تا قول‌هاي داده شده محقق شود. اما بايد به خاطر داشت كه فشارهايي نيز وارد مي‌شود و در اين زمينه پرت منابع را داريم، چرا كه به جاي اين كه قطارها چهار دقيقه‌اي برسد، 15 دقيقه‌اي مي‌رسد.

هاشمي ادامه داد: پول تجهيزات واگن‌ها به طرف خارجي پرداخت شده و با اين كه جنس‌ها به گمرك رسيده، اما به دليل برخي نامهرباني‌ها بودجه را دريافت نكرده‌ايم كه مي‌خواهيم اين موضوع حل شود.

وي تاكيد كرد: خبرنگاران در اين زمينه سوال مي‌كنند كه ما هم بايد به آن‌ها بگوييم تجهيزات در حال حاضر در گمرك است كه البته نمي‌دانم اسم اين را چه بگذارم كه بودجه تصويب شده و در حالي كه بيش از 400 نفر در واگن‌سازي تهران حقوق مي‌گيرند، اما كالاها در گمرك مانده و آن‌ها بيكار هستند كه اين باعث ضرر و زيان مي‌شود.

مدير عامل شركت متروي تهران و حومه در پايان خاطر نشان كرد: 15 تا 20 درصد قطارهاي مترو در تعميرگاه هستند كه تلاش مي‌شود تا اسفند ماه 10 تا 15 درصد از قطارهاي تعميرگاهي را وارد خطوط شوند تا مشكلي در اين ماه پيش نيايد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha