• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8902-00475
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

رييس اداره‌ي هماهنگي يادمان‌هاي رؤساي جمهور سازمان اسناد و كتابخانه ملي: هداياي رياست جمهوري به فرد و جريان سياسي خاصي تعلق ندارد

رييس اداره‌ي هماهنگي يادمان‌هاي رؤساي جمهور سازمان اسناد و كتابخانه ملي:
هداياي رياست جمهوري به فرد و جريان سياسي خاصي تعلق ندارد

رييس اداره‌ي هماهنگي يادمان‌هاي رؤساي جمهور سازمان اسناد و كتابخانه ملي تأكيد كرد: هداياي رياست جمهوري به فرد و جريان سياسي خاصي تعلق ندارد، بلكه سرمايه‌اي ملي است كه بايد براساس ضوابط از آن حفاظت كرد و در حافظه‌ي ملي كشور ثبت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عليرضا تابش با يادآوري اين‌كه به موجب آيين‌نامه‌ي ضوابط تشكيل يادمان رؤساي جمهور مصوب شوراي اسناد ملي مورخ 21/ 3/ 84 يادمان رياست جمهوري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با هدف گردآوري، حفظ و نگهداري اشيا و هداياي رييس‌جمهور و اسناد مرتبط با آن، توسط سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران تأسيس شد، گفت: پيش از اين نيز براساس مصوبه‌ي شوراي اسناد ملي يادمان رياست جمهوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تأسيس و در رفسنجان راه‌اندازي شد و به‌عنوان يكي از گنجينه‌هاي اسناد ملي زير نظر سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران اداره مي‌شود.

او ادامه داد: اين يادمان در خردادماه 1384 با حضور رييس جمهوري وقت، رييس دفتر مقام معظم رهبري و جمعي از شخصيت‌هاي فرهنگي كشور به‌شكل رسمي گشايش يافت. در اجراي وظايف قانوني محوله طبق مصوبه‌ي دولت ساختمان 240 مجموعه‌ي سعدآباد مشروط بر رعايت كاربري موزه تحت عنوان موزه‌ي اسناد و يادمان رياست جمهوري به سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران واگذار شد.

رييس اداره‌ي هماهنگي يادمان‌هاي رؤساي جمهور سازمان اسناد و كتابخانه ملي با بيان اين‌كه هيأت دولت در مصوبه‌اي در تاريخ 4/ 8/ 84 حق استفاده از ساختمان شماره‌ي 240 سعدآباد (موزه‌ي هدايا و يادمان رياست جمهوري) را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واگذار كرد و به همين دليل، عملا امكان فعاليت يادمان يادشده ناممكن و متوقف شد، اظهار داشت: به‌رغم مصوبات فوق‌الذكر، مقامات دفتر رياست جمهوري (معاونت تشريفات دفتر رييس‌جمهور) تا كنون از تحويل اشيا و هداياي رييس‌جمهور سابق به سازمان اسناد كتابخانه‌ي ملي ايران امتناع كرده‌اند. اكنون نيز بحث واگذاري اين هدايا و اشيا به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح است.

او بيان كرد: سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي عدم تحويل هدايا را كه در زمره‌ي اسناد ملي است، به اين سازمان و انتقال و تحويل آن را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برخلاف قوانين و مقررات و همچنين تداخل وظايف دستگاه‌هاي اجرايي مي‌پندارد. در اين راستا، مشاور رييس‌جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي در مكاتبه‌اي با رييس دفتر رييس‌جمهور خواستار عودت داده شدن هداياي رياست جمهوري به سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي شده است. همچنين ايشان در مكاتبه‌ي ديگري با معاونت حقوقي رياست جمهوري ضمن تقدير دلايل، اسناد و مدارك مربوط و با اشاره به بي‌نتيجه ماندن پي‌گيري‌ها، خواستار رسيدگي حقوقي به اين موضوع شده است.

وي همچنين يادآور شد: در موزه‌ي هداياي رياست جمهوري واقع در سعدآباد حدود دوهزار هديه و شيء قرار دارد كه تقريبا 200 هديه مربوط به دوره‌ي رياست جمهوري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و بالغ بر 1700 هديه مربوط به دوره‌ي رياست جمهوري آقاي خاتمي در دولت‌هاي هفتم و هشتم است. فهرست مشخصات اين هدايا به‌شكل مشترك در رياست جمهوري و سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي موجود است و نگهداري مي‌شود.

به گفته‌ي او، هداياي دوره‌ي رياست جمهوري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در موزه‌اي مستقل در آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود و انتقال 200 هديه‌ي باقي‌مانده كه اكنون در موزه‌ي رياست جمهوري سعدآباد نگهداري مي‌شود، درپي كسب اجازه‌ي كتبي رييس دفتر رييس‌جمهور وقت (آقاي علي خاتمي) از مقام معظم رهبري و موافقت معظم له صورت گرفته و تأييدي است بر ضرورت و لزوم تشكيل يادمان و موزه‌ي هداياي رياست جمهوري، طبق مصوبه‌ي شوراي اسناد ملي، يادمان رياست جمهوري به‌عنوان يكي از آرشيوهاي سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران و بر اساس قوانين و مقررات اين سازمان فعاليت مي‌كند. همچنين كليه هدايا و اسناد مرتبط با رياست جمهوري به‌عنوان سند تعريف شده است.

رييس اداره‌ي هماهنگي يادمان‌هاي رؤساي جمهور سازمان اسناد و كتابخانه ملي يادآور شد كه درپي اصلاح ساختار تشكيلاتي سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي در دولت نهم، اداره‌ي هماهنگي يادمان‌هاي رؤساي جمهور تحت نظر مستقيم رياست سازمان تصويب و تشكيل شد كه وظيفه‌ي اوليه آن «گردآوري، حفظ و نگهداري كليه اشيا و اسناد رؤساي جمهور» است. اين ساختار جديد سازماني به تأييد و امضاي رياست جمهوري به‌عنوان رييس عالي معيشت امناي كتابخانه‌ي ملي رسيده است.

وي با بيان اين‌كه اكنون پي‌گير تحويل هدايا از معاونت تشريفات رياست جمهوري و انتقال آن به مخازن سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي هستيم، گفت: اين در حالي است كه پيشنهادهاي سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي به سازمان ميراث فرهنگي اين بود كه در قالب تفاهم‌نامه‌اي مشترك، اين موزه با مديريت سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي در مجموعه‌ي سعدآباد بازگشايي شود كه متأسفانه مسؤولان ذي‌ربط هيچ پاسخ مشخصي به اين پيشنهاد ندارند و اكنون چاره‌اي به‌جز انتقال هدايا به سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي وجود ندارد.

او تصريح كرد: اداره‌ي يادمان‌هاي رياست جمهوري جزو وظايف تخصصي و تكاليف سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي است و علاقه‌ي سازمان ميراث فرهنگي به اين موزه و اداره‌ي آن غيرقابل توجيه است، چراكه اگر ميراث فرهنگي به‌دنبال احداث و راه‌اندازي موزه‌ي جديدي است، قطعا بايد موزه‌ي بكر و تازه‌اي را در چارچوب وظايف قانوني‌اش راه‌اندازي كند و اين سازمان آن‌قدر كارهاي معوقه دارد كه ضرورتي نيست، موزه‌اي را كه به سازماني ديگر متعلق است، مديريت كند.

رييس اداره‌ي هماهنگي يادمان‌هاي رؤساي جمهور سازمان اسناد و كتابخانه ملي اضافه كرد: در تمام مصوبات دولت كه موضوع آن واگذاري حق بهره‌برداري از ساختمان 240 سعدآباد است، صرفا بهره‌برداري و انتفاع از ساختمان موضوع حكم واقع شده است و حقوق، تكاليف و وظايف مسلم سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي نسبت به اشيا و هداياي رؤساي جمهور كماكان برقرار است. اين سازمان در راستاي شرح وظايف يادشده درصدد راه‌اندازي و تشكيل يادمان رياست جمهوري دكتر محمود احمدي‌نژاد است و مقدمات آن را فراهم كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha