• جمعه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8902-01087
  • منبع : مطبوعات

« سير نمي‌شوم ز تو» گزارشي از اولين شب کنسرت «ديار مهر» با آثاري از تهمورس پورناظري

« سير نمي‌شوم ز تو» 
گزارشي از اولين شب کنسرت «ديار مهر» با آثاري از تهمورس پورناظري

اولين شب کنسرت «ديار مهر» به‌عنوان دومين کنسرت موسيقي امسال شامگاه گذشته ـ 2 ارديبشت ماه ـ در برج ميلاد برگزار شد. در اين کنسرت آثاري از تهمورس پورناظري اجرا شد که خوانندگي آن برعهده‌ي «فرشادجمالي» بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق يک قانون نوشته در اجراي کنسرت، اين کنسرت هم مثل تمام کنسرت‌ها با تأخير آغاز شد و قطعاتي از دو آلبوم «ديار مهر» و «سرزمين خورشيد» توسط ارکستر 29 نفره به رهبري نادر مرتضي پور نواخته شد.

گروه بعد از نيم ساعت روي سن آمدند وسپس فرشاد جمالي به گروه ملحق شد.

او ضمن خير مقدم‌گويي به حاضران گفت: برگزاري کنسرت در کشور ما همواره با مشکلات بسيار زيادي همراه بوده و هست. براي ما نيز اينچنين بود و متأسفانه مجوز برگزاري اين کنسرت را حدود 12 روز قبل دريافت کرديم و پس از جمع‌آوري گروه و هماهنگي‌هاي لازم تنها يک هفته براي تمرين فرصت داشتيم که کار بسيار سختي بود.

اين خواننده که تار نوازي را نزد زيدالله طلوعي آغاز کرده و در اين رهگذر از محضر هوشنگ ظريف بهره برده و آواز ايراني نزد کريم صالحي عظيمي، شادروان رضوي سروستاني، رامبد صديف، شادروان دکتر حسن عمومي و محسن کرامتي آموخته است، خوانندگي را بصورت حرفه‌اي با مجوعه ديار مهر که به گفته تهمورس پورناظري بيش از يک ميليون فروش داشته آغاز کرد.

برگزاري کنسرت ديار مهر اولين تجربه مستقل اين خواننده است که بيش از اين با گروه شمس در سال 1386 در کنسرت بزرگداشت سال جهاني مولانا به اجراي برنامه پرداخت.

او در بخش اول کنسرت قطعات «بگذار و بگذر» با شعري از حميد مصدق، «آواز مجنون» با شعري از پرتو کرمانشاهي، «حيران» اثري از مولانا، «آواز بوم و بر» براساس شعري از اخوان ثالث و «ايران» از اشعار حسين منزوي را که همگي از ساخته‌هاي تهمورس پورناظري هستند را اجرا کرد.

پس از تنفسي نسبتا طولاني قطعات «حيرت» قطعه بدون کلام، «اميد» با شعري از نواب صفا، «آواز مهر تو» «سير نمي‌شوم ز تو» ، «آواز سمندر» هر سه از اشعار مولانا و «خورشيد» بر اساس شعري از اقبال‌ لاهوري اجرا شد.

در پايان، قطعه «ايران» مجددا اجرا شد. پس از اجراي اين قطعه فرشاد جمالي، تهمورس پورناظري را به روي سن دعوت کرد.

تهمورس پورناظري که در امريکا زندگي مي‌کند در نشست خبري اين کنسرت اعلام کرد که برگزاري کنسرت در ايران بسيار دشوار است.

او در بروشور اين کار نوشته است که اجراي موسيقي بر روي صحنه که ما آن را کنسرت مي‌ناميم، تجربه‌اي نوين و کم سال در ايران، شايد بتوان به جرات سابقه کمتر از 20 سال را براي آن در تاريخ نوشت.

پورناظري در بخش ديگر نوشته است که اجراي کنسرت باعجيب‌ترين و پيچيده‌ترين داستان‌ها و سدها مواجه بوده است و جز عشقي که هنرمند به هموطنش دارد دليل ديگري براي اين حضور وجود ندارد.

او با اشاره به روند 11 روزه اين کنسرت نوشته است: اين برنامه نيز از اين روند برکنار نبوده، چرا که تا 11 روز قبل از نخستين شب اجرا، هنوز اجازه‌اي براي هنرمند بودن اين گراميان و هنر بودن اين موسيقي صادر نشده بود و جز به مهر خداي عزيز و همت و ياري دوستاني که بر روي صحنه مي‌بينيد، اين کار شدني نبود.

به گزارش ايسنا، روزهاي 3 و 4 ارديبهشت کنسرت ديار مهر با دو اجرا در ساعت هاي 18 و 21 در سالن‌ همايش‌هاي برج ميلاد به روي صحنه خواهد رفت.

در حاشيه:

دو مونيتور بزرگ تصاوير و رنگ‌هاي را به تصاويري مي‌کشيد که متأسفانه بازي رنگها و تصاوير مختلف باعث عدم تمرکز و خستگي چشم‌هاي حاضران در سالن مي‌شد.

با اينکه سالن همايش‌هاي برج ميلاد نسبت به سالن هاي وزارت کشور نظم و ترتيب بهتري دارد؛ اما بازرسي بليت در خروجي بزرگراه چمران در حاليکه ورودي‌هاي سالن همايش گيت‌هاي کنترل بليت دارد، باعث ايجاد ترافيک و تراکم مي‌شد همين امر باعث شد که کنسرت با نيم ساعت تاخير آغاز شود.

طراحي صحنه و نور با اينکه در بروشور به عرفاني بودن اشعار کنسرت و تناسب آن با طراحي صحنه اشاره دارد، چندان موفق نبوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha