• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8902-01813
  • خبرنگار : 71012

«اينجا راديوست...» گزارش ايسنا از جشن 70 سالگي صدا در ايران

«اينجا راديوست...» 
گزارش ايسنا از جشن 70 سالگي صدا در ايران

راديو جشن 70 سالگي خود را در استوديو شماره يك ساختمان شهداي راديو مشابه با مراسم تحويل سال نو برگزار كرد.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جشن 70 سالگي راديو به اين شرح است:

در ساختمان شهداي راديو خط‌هايي كه روي زمين با گل تزيين شده بود، درب ورود به استوديو يك را نشان مي‌دهد.

مقابل در استوديو يك، هم به ميهمانان شاخه‌هاي گل سرخي اهدا مي‌شود. داخل استوديو يك ساختمان شهداي راديو برنامه‌سازان «جمعه ايراني» مشغول اجراي برنامه راديويي هستند. محمدحسين صوفي معاون صدا به همراه تعدادي از مديران راديو پيش از ساعت 10 صبح وارد استوديو يك مي‌شود. رأس ساعت 10 صبح صداي انفجار توپ و پخش نخستين صدايي كه 70 سال قبل از راديو پخش شده است، آغاز فصل جديدي براي راديو را اعلام مي‌كند.

فاطمه آل‌عباس كه اجراي برنامه سالگرد راديو را برعهده دارد، از پله‌هاي قرمزرنگ استوديو يك پايين مي‌آيد و در همين حين روزهايي را يادآوري مي‌كند كه كوچه‌هاي شهر براي شنيدن برنامه‌هاي راديو از مردم خالي مي‌شود.

او با بيان جملاتي چون «سال نو راديو مبارك باشد» و «تولد راديو مبارك» اعلام مي‌كنند كه راديو در ايران 70 ساله مي‌شود.

او هم‌چنين يادآور مي‌شود كه امروز تفكيك شبكه‌اي وجود ندارد و راديو يك راديوست؛ مثل روزهاي اول.

آل‌عباس سپس خطاب به مخاطبانش مي‌گويد: شنونده‌ي هر شبكه‌اي كه هستيد پردوام باشيد.

***

گفت‌وگو با محمدحسين صوفي بخش ديگر مراسم سالگرد راديو را شامل مي‌شود. بنابراين آل‌عباس ضمن اين‌كه اين مناسبت را به بزرگتر خانواده (معاون صدا) تبريك مي‌گويد، محمدحسين صوفي را به پشت تريبون فرا مي‌خواند. صوفي ابتداي سخنانش را به تعارف و احوال‌پرسي و تبريك اختصاص مي‌دهد و مي‌گويد: من كوچك شما هستم و بزرگي براي شماست كه تلاش مي‌كنيد. ضمنا لطفا از لفظ مهندس و دكتر براي من استفاده نكنيد.

او سپس هفتادمين سالگرد راديو را تبريك مي‌گويد و مي‌افزايد: دوست خبرنگاري از من پرسيد اگر كنج خلوتي بروي چه با خود مي‌بري، گفتم راديو؛ چراكه راديو هرچه شنونده مي‌خواهد به او مي‌دهد.

صوفي سپس با اين پرسش مواجه مي‌شود كه انتظارش از برنامه‌سازان و مديران راديو چيست؟ و آيا از وضعيت حال راضي است كه مي‌گويد: واقعا همين‌طور است؛ درست است كه من تنها 14، 15 ماه است كه در معاونت صدا هستم اما قبل از آن هم در معاونت نظارت و ارزيابي بودم و مجموع عملكرد بخش‌هاي مختلف صداوسيما را رصد مي‌كردم.

او ادامه مي‌دهد: دو عنصر ارزشمند در راديو داريم؛ يكي نيروي انساني و ديگري مخاطب است كه تعامل اين‌ها باعث شده در پويايي و تأثيرگذاري راديو افزوده شود.

او درباره انتظارات خود از همكارانش در راديو نيز مي‌گويد: از همكارانم راضي هستم؛ قطعا با هم نشسته‌ايم و در تعاملات به اين نتيجه رسيديم كه راديو در مبادلات فرهنگي-اقتصادي تأثيرگذاري بيشتري داشته باشد، بنابراين تكريم مخاطب، توجه به نيازمندي‌ها و ضرورت‌ها، مجموع انتظاراتي است كه از برنامه‌سازان دارم.

معاون صدا سپس به رشد رسانه‌هاي جمعي در دنيا اشاره مي‌كند و مي‌گويد: تولد تلويزيون و اينترنت و به‌وجودآمدن سايت‌ها و خبرگزاري‌ها باعث نشد كه راديو از بين برود و اين رسانه كماكان با صلابت و اقتدار خودش در عرصه‌ها و تحولات اجتماعي وجود دارد.

او سپس به برگزاري يازدهمين جشنواره بين‌المللي راديو كه خردادماه امسال برگزار مي‌شود، اشاره مي‌كند و مي‌گويد: آثاري كه به دست ما رسيده است، حاكي از اين است كه آثار توليدشده در ايران به لحاظ كميت و كيفيت از آثار مشابه خارجي خود برتر هستند.

صوفي هم‌چنين به نقش بي‌بديل راديو در جريان انتخابات اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: در حوادث مختلف تلخ و شيرين نقش راديو غيرقابل انكار است. حادثه‌ي دفاع مقدس حادثه‌اي جاودانه براي ماست كه نقش راديو در آن بي‌بديل بود. در حادثه‌اي مثل زلزله نيز راديو بسيار تأثيرگذار بود.

معاون صدا در پايان با اين پرسش گوينده راديو ايران مواجه مي‌شود كه سرآمدي راديو چه معنايي دارد و براي تحقق آن چه‌قدر راه داريم؟ صوفي مي‌گويد: اگر همين راه‌ها را ادامه دهيم باعث سرآمدي راديو خواهد شد، راديو از توسعه‌يافته‌ترين رسانه‌هاي كشور است، ما در استان‌هاي مختلف راديو داريم و روزانه ده‌ها ساعت برنامه با موضوعات مختلف از شبكه‌ها پخش مي‌شود.

معاون صدا ادامه مي‌دهد: اين‌كه بتوانيم در مناسبت‌هاي مختلف سريع منعطف شويم و اين‌كه مخاطب از طريق راديو بتواند تمام نيازمندي‌هاي اطلاعاتي و آموزشي خود را دريافت كند و نهادها از طريق اين رسانه بتوانند آخرين دستاوردهاي خود را به اطلاع شنوندگان برسانند و مردم شنونده‌ي برنامه‌هاي باكيفيت باشند يعني راديو به سرآمدي رسيده است.

***

«اينجا راديوست ...»

با به پايان رسيدن صحبت‌هاي محمدحسين صوفي، فاطمه آل‌عباس به برگزاري اين مراسم در استوديو يك ساختمان شهداي راديو اشاره مي‌كند و مي‌گويد: ما مي‌توانستيم از سالن همايش‌ها نيز براي برگزاري اين مراسم استفاده كنيم اما قداست راديو به همين استوديوهاست.

مجري ويژه‌برنامه هفتادمين سالگرد راديو، بار ديگر در اين مراسم تأكيد مي‌كند: امروز راديو ايران مطرح نيست؛ امروز براي حداقل 15 دقيقه صداي ملي مي‌شويم.

***

به گزارش ايسنا، اجراي بخش نمايشي توسط شخصيت‌هاي «اميرفخار» و «خان‌خان» كه عليرضا جاويدنيا و عباس محبي ايفاگر نقش‌هاي آن‌ها هستند، از ديگر بخش‌هاي ويژه‌برنامه‌ي هفتادمين سالگرد تأسيس راديو را شامل مي‌شود.

اين نمايش كه با موضوع راديو توسط محبي به نگارش درآمده، يادي از بزرگان و هنرمندان قديمي راديو چون مرتضي احمدي، قنبري، مجيد محسني، ديهيم، مقبلي، تاج‌بخش، علي‌محمدي و بهمنش را در دستور كار خود قرار داده است.

پس از اجراي اين نمايش عليرضا جاويدنيا ابراز اميدواري مي‌كند كه باز هم اهالي راديو روزهاي خوبي را در كنار هم داشته باشند و به افرادي كه مسووليت برگزاري جشن 70 سالگي راديو را برعهده داشته‌اند، خسته نباشيد مي‌گويد.

***

پخش گفت‌وگوهاي كوتاه و توليدي از مديران شبكه‌هاي راديويي بخش ديگري از ويژه‌برنامه سالگرد راديوست كه به ترتيب جملاتي از محمد جهاني و كامران كامران‌زاده براي حاضران در استوديوي شماره يك پخش مي‌شود.

مدير راديو تهران هفتادمين سال راديو را تبريك مي‌گويد و مي‌افزايد: راديويي‌ها سالروز تولد اين رسانه را هرگز فراموش نمي‌كنند.

او ابراز اميدواري مي‌كند كه در آستانه 70 سالگي اهالي راديو موفق‌تر از گذشته به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند.

مدير راديو فرهنگ هم در اين گفت‌وگوي كوتاه ابراز اميدواري مي‌كند كه راديو روايتگر فرهنگ اعجاب‌انگيز ايران باشد.

***

رضا عبدي و ويدا شهشهاني ديگر هنرمنداني هستند كه براي اجراي نمايش‌ راديويي به استوديو يك ساختمان شهداي راديو مي‌آيند. آن‌ها نمايشي كوتاه و طنز را با موضوع راديو در مقابل ديدگان حاضران اجرا مي‌كنند و سپس نوبت به برگزاري مراسم تقدير از خبرنگاران مي‌رسد.

******

در اين بخش هيأت داوران راديونگاران به اصحاب رسانه پيشنهاد مي‌دهند كه ستون اختصاصي براي راديو ايجاد كنند و با فراهم‌كردن اين شرايط خبرها و گزارش‌هاي متنوع‌تري را از 350 ساعت برنامه راديويي در روز منتشر كنند.

براساس اين گزارش ايسنا، در مراسم هفتادمين سالگرد راديو از فاطمه عودباشي، مريم فيروزفر و زينت پستادست براي ارايه آثار خود در بخش راديونگاران تقدير به عمل آمد.

هم‌چنين به ترتيب از خبرگزاري‌هاي ايسنا، مهر و فارس براي انتشار اخبار مربوط به راديو و هم‌چنين اختصاص سرويسي ويژه به اين بخش تقدير به عمل آمد.

در بخش روزنامه‌ها نيز روزنامه‌ي جام‌جم مورد تقدير قرار گرفت، در حوزه گزارش‌هاي صدا نيز مريم رضازاده و محمدهاشم نعمت‌اللهي مورد تقدير قرار گرفتند.

هم‌چنين از علي البرزي و عليرضا قرباني‌پور از گزارشگران راديو در اين مراسم تقدير شد.

پايان اين مراسم در سكوت و چراغ‌هاي خاموش با ياد شهداي راديو و زنده‌ياد افسانه قيصرخواه همراه بود.

******

در راديو اعلام شد به 70 نفر اول وارد شده در اين مراسم به مناسبت 70 سالگي راديو جايزه داده شده است.

هم‌چنين به مناسبت «هفتادمين سالگرد تاسيس راديو» شبكه‌هاي مختلف اين رسانه از ابتداي صبح 4 ارديبهشت ماه برنامه‌هاي ويژه اين روز را روي آنتن فرستادند.

تجليل و زنده كردن نام رفتگان اين رسانه از برنامه‌هاي امروز بود و نام فرهنگ مهرپرور،حميد عاملي ، احمد آقالو، فريورز كيان، منوچهر نوذري ، مهين ديهيم ، عزت‌الله مقبلي ، هوشنگ اميرفضلي، ليدا بشرخواه، افسانه قيصرخواه، فخري معصوم‌زاده، نجمه صادقي ، فريبا آذرنيا، عذرا زلفخواني، شهيد جانثاري، شهيد نوري ، مهرداد خسروي، حسين صبحدل و نام تمام كساني كه روزگاري صداي گرمشان طنين بخش اين رسانه بود، از ديگر برنامه‌هاي راديو بود.

كيك هفتادمين سالگرد تاسيس راديو ساعت 11 و 20 دقيقه در راديو فرهنگ بريده شد؛ هم‌چنين خواندن پيامك و پخش صداي شنوندگان درباره راديو از ديگر بخش‌هاي ويژه برنامه‌هاي راديو بود كه در ميان پخش ابراز علاقه مردمي، اين پيام كه «اميدوارم افراد كاربلد در راديو خدمت كنند» جزو آرزوهاي شنوندگان مطرح شد و اين نكته كه چرا آرشيو مستقلي از برنامه‌هاي راديو براي دسترسي شنوندگان موجود نيست از نكات قابل توجه گفته‌هاي امروز بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha