• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8902-13153
  • خبرنگار : 71219

كتيبه‌ي مسجد وكيل سرقت شد مدير كل ميراث فرهنگي فارس: حفاظت از مسجد وكيل برعهده‌ي اوقاف است دادستان شيراز: ميراث فرهنگي و اوقاف بر سر حفاظت از بنا اختلاف دارند

كتيبه‌ي مسجد وكيل سرقت شد
مدير كل ميراث فرهنگي فارس: حفاظت از مسجد وكيل برعهده‌ي اوقاف است
دادستان شيراز: ميراث فرهنگي و اوقاف بر سر حفاظت از بنا اختلاف دارند

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس درباره‌ي سرقت كتيبه‌ي مسجد وكيل شيراز، گفت‌: نگهداري و حفاظت از مسجد وكيل برعهده‌ي سازمان اوقاف است، نه سازمان ميراث فرهنگي.

محمدرضا بذرگر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: در شيراز، مكان‌هايي مانند حافظيه، سعديه، حمام وكيل و ارگ كريم‌خاني در اختيار ميراث فرهنگي هستند و سازمان ميراث فرهنگي بليت‌فروشي، نگهداري و حفاظت از آن‌ها را انجام مي‌دهد. با اين حال، خيلي از آثار ديگر هستند كه در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده‌اند، ولي نگهداري و حفاظت مستقيم از آن‌ها در اختيار بخش‌هاي ديگر است و سازمان ميراث فرهنگي فقط نظارت مي‌كند.

او با اشاره به اين‌كه سرقت اين كتيبه چند روز پيش رخ داده است، تأكيد كرد: نگهداري از اين اثر در اختيار اوقاف بوده است و اكنون جريان از طريق بخش حقوقي پي‌گيري مي‌شود.

در اين‌باره، سرپرست دفتر حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري فارس نيز گفت: اين كتيبه به قرون اوليه‌ي اسلام متعلق است. در كادر قسمت بالاي آن سوره‌ي توحيد و در كادر ديگر، عبارت «لااله‌اله‌الله، محمد رسول‌الله» نقش بسته است. همچنين مضمون اصلي كتيبه، آية‌الكرسي است و البته به‌طور كامل نيست.

رضا نوروزي با تأكيد بر اين‌كه اين كتيبه بسيار شاخص بوده است، افزود: روز چهارشنبه اين اثر سرقت شد و از آن‌جا كه چنين آثاري باز هم در مسجد وكيل قرار دارند، نمي‌دانم چه تصميمي براي حفاظت از آن‌ها گرفته‌اند.

به گزارش ايسنا، كتيبه‌ي سنگي يك‌هزار ساله‌ي مسجدجامع وكيل پس از جدا شدن از محل نصب، توسط افرادي ناشناس شبانه به سرقت رفته است.

ايرج محمدي ـ كارشناس ميراث فرهنگي استان فارس ـ نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: يك كتيبه‌ي سنگي كه در هشتي مسجدجامع وكيل قرار داشت، سرقت شده است. اين كتيبه احتمالا به دوره‌ي متأخر اسلامي مربوط مي‌شود.

همچنين دادستان شيراز در اين‌باره توضيح داد: تا كنون گزارشي از سوي نيروي انتظامي و سازمان‌هاي متولي درباره‌ي سرقت كتيبه‌ي سنگي مسجد وكيل به مرجع قضايي اعلام نشده است.

جابر بانشي اظهار داشت: اين سرقت 16 ارديبهشت‌ماه امسال اتفاق افتاده است؛ اما با پي‌گيري‌هاي انجام‌شده هنوز گزارشي از اين سرقت از مرجع انتظامي به مرجع قضايي اعلام نشده است.

وي درباره‌ي ورود دادستان به‌عنوان مدعي‌العموم به اين پرونده، گفت: با پي‌گيري‌هاي انجام‌شده مشخص شد، پرونده اين سرقت از طريق كلانتري به اداره‌ي آگاهي شيراز فرستاده شده و با توجه به اين‌كه اداره‌ي آگاهي داراي شعب متعدد است، پرونده به آگاهي مركز فرستاده شده، اما تا كنون گزارشي به ما داده نشده است تا دستور قضايي لازم براي پي‌گيري پرونده صادر شود.

دادستان شيراز درباره‌ي سازمان‌هاي متولي مراقبت و نگهداري از اين بنا، بيان كرد: اين مسجد وقفي است، اما سازمان ميراث فرهنگي نيز طبق قانون موظف به مراقبت از آن است، زيرا اين مسجد پيش از انقلاب به‌عنوان اثر تاريخي و باستاني به ثبت رسيده و در اين‌كه مسجد وكيل اثر تاريخي است، ترديدي وجود ندارد.

بانشي با بيان اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و اداره‌ي اوقات بر سر حفاظت و نگهداري از اين بنا اختلاف دارند، افزود: ‌نگهبان رسمي از اين بنا مراقبت نمي‌كرد و فردي بدون شرايط نگهباني در برخي مواقع در اين مسجد حضور داشت.

اين كتيبه‌ي سنگي در ابعاد 40 در 90 سانتي‌متر است و حجاري آن به خط كوفي است كه آياتي از سوره‌ي توحيد روي آن نقش بسته است. اين كتيبه پيش از اين نيز در دوره‌ي پهلوي از مسجد نو شيراز سرقت شد كه براي حفاظت بيش‌تر در آن زمان به مسجد وكيل انتقال يافت و در دالان ورودي اين مسجد نصب شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha