• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8902-13229
  • خبرنگار : 71133

جواد شمقدري در جمع خبرنگاران: بي‌انصافي است كه كارنامه‌ي ما فقط رفع توقيف است با انتشار گزارش سينماي «اصلاحات» مي‌گويم چه كساني سينما را به ابتذال كشاندند

جواد شمقدري در جمع خبرنگاران:
بي‌انصافي است كه كارنامه‌ي ما فقط رفع توقيف است
با انتشار گزارش سينماي «اصلاحات» مي‌گويم چه كساني سينما را به ابتذال كشاندند

جواد شمقدري هفت‌ماه‌ و ده روز پس از حضورش در معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دومين نشست خبري‌اش درباره‌ي سياست‌هاي سينمايي و مسايل روز سينما صحبت كرد.

اينكه گفته مي‌شود كارنامه‌ي ما تنهارفع توقيف است، بي‌انصافي است

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون سينمايي وزارت ارشاد در اين نشست‌ خبري كه صبح امروز ـ 21 ارديبهشت ماه ـ در تالار اجتماعات بنياد سينمايي فارابي برگزار شد،در ابتداي سخنانش با اظهار اميدواري از اين‌كه صحبت‌هايش شرايط جديدي را برروي سينماي ايران باز كند و ضمن تسليت‌درگذشتگان جامعه هنري، گفت: معاونت سينمايي يكي از حساس‌ترين مسووليت‌هاي زيرمجموعه‌ي دولت است كه در اولين سالگرد اگر همچنان حضور داشتم، گزارش عملكرد يكساله‌ام را خواهم داد. اما اين موضوع كه اين روزها گفته مي‌شود كه كارنامه‌ي ما تنها رفع توقيف فيلم‌ها بوده است، بي‌انصافي و غيركارشناسي است.

به اعتقاد شمقدري؛رفع توقيف فيلم‌ها اصلاح يك تصميم غيركارشناسي غلط بود و به عنوان يك كارنامه نمي‌توان ارايه داد.

اگر غيرت ديني و ميهني داريم نبايد از واژه فيلم‌فارسي استفاده كنيم

معاون سينمايي نسبت به رايج شدن استفاده از واژه «فيلمفارسي» در سينماي ايران انتقاد كرد و افزود: كساني كه نسبت به غرب خود باخته بودند، در دوره‌اي اين واژگان را باب كردند. بنابراين اگر غيرت ميهني و ديني داريم، نبايد از آن استفاده كنيم. اين روزها از اين واژه به عمد بيشتر استفاده مي‌شود و در اين راستا با فرهنگستان ادب جلسه‌اي خواهيم داشت و اميدوارم واژگان را به شكل صحيح استفاده كنيم.

سينماي ايران از سال 76 در سراشيبي سقوط بود

شمقدري در ادامه اين نشست گفت:موجي به راه افتاده كه گمان مي‌شود سينماي ايران در گرداب ابتذال افتاده و مبتذل شده است و تصور مي‌شود مديريت جديد اين فضا را به وجود آورده است. سينماي ايران از سال 76 در سراشيبي سقوط قرار گرفت و در ابتذال افتاده است و كساني كه امروز مدعي هستند آن موقع سكوت كردند و الآن كه ما مي‌خواهيم درست كنيم، همه مي‌گويند سينماي ايران به ابتذال مي‌رود كه اين‌روند منصفانه نيست.

 با ادامه‌ي اين روند گزارش سينماي اصلاحات را منتشر مي‌كنم

وي با بيان اين‌كه گزارشي را به عنوان سينماي اصلاحات آماده دارند، گفت: اگر اين روند ادامه پيدا كند آن را منتشر خواهيم كرد. من افتخار مي‌كنم 12 سال فيلم نساختم تا پاك بمانم و سينماي پاك را پاسداري كنم و اين را براي خودم افتخاري مي‌دانم، حتي بيش از زماني كه در جبهه مستند مي‌ساختم.

شمقدري اظهار داشت: اگر اين روند ادامه پيدا كند، مي‌گويم چه كساني سينماي ايران را به ابتذال كشاندند. ما بايد امروز رويكردمان را عوض كنيم. روزي كه آمديم دنبال آن بوديم تا با اعتمادسازي رونق ايجاد كرده و امور را اصلاح كنيم و فكر مي‌كنم اين راه نجات سينماي ايران است.

 اينكه ما سينما را به ابتذال مي‌بريم تهمت بزرگي است

وي ادامه داد: اين‌كه ما سينما را به ابتذال مي‌بريم تهمت بزرگ تاريخي است كه از آن نخواهيم گذشت. كساني سينما را به ابتذال بردند كه امروز در فرانسه نشسته و به سينماي جوان ما هم حتي بدهكار هستند و عليه اين ملت حرف مي‌زنند و اگر لازم باشد افشاء خواهيم كرد.

شمقدري با اشاره به دوران حضورش در معاونت سينمايي خاطرنشان كرد: مديران زيرمجموعه‌ي معاونت سينمايي و عمده‌ي سينماگران همه، طي اين مدت به ما كمك كردند و اين افتخار متعلق به سينماست. كساني هم بودند كه در اتاق جنگ نشستند و عليه ما برنامه‌ريزي كردند و اگر لازم باشد آن‌ها را هم افشا كنيم.

وي افزود: ما به دنبال تحول جدي هستيم و در اين راه شوخي نداريم. مديران قبلي گرفتار زيرساخت‌ها بودند و در تلاشيم اين زيرساخت‌ها را برهم بزنيم كه اين تبعاتي براي ما خواهد داشت، اما اين مسير را طي خواهيم كرد تا به اهداف متعالي برسيم.

 تغييرات دفترچه سياستها تا 24 ساعت آينده منتشر مي‌شود

شمقدري با اشاره به تغييرات اعمال‌شده در دفترچه‌ي سياست‌هاي سينمايي اظهار داشت: چند جلسه با دوستان‌ درباره‌ي اين سياست‌ها داشتيم و بيشتر ابهامات در دو حوزه توليد و اكران بود و همچنين در خصوص سازوكارهاي مرجع تصميم‌گيري، ضوابط و شاخص‌هاي تصميم‌گيري‌ها سوالاتي مطرح بود و در حوزه‌ي سينماي مستند هم خواستيم قسمت مربوط آن را مشخص‌تر كنند.

اعتقاد داريم سينماي مستند مي‌تواند نقطه اتكاي سينماي ملي و داستاني ما باشد و براي ما بسيار مهم است و اميدوارم دوستان ديدگاهشان را در اين خصوص مطرح كنند، همين‌طور در حوزه‌ي تجربي و كوتاه كه زياد در دفترچه به آن ورود پيدا نكرديم.

وي خبر داد:تغييراتي در اين دفترچه داده‌ايم كه ظرف 24 ساعت آينده روي سايت معاونت سينمايي قرار مي‌گيرد. از جمله اين تغييرات بخش حمايت از فيلم‌هاي اول است كه سينماي مستند و تجربي كف حمايتي براي آن خواهد داشت و اگر ارزش اكران عمومي داشته باشد تبديل به 35 خواهد شد. بنياد سينمايي فارابي هم يك كف حمايتي از فيلم‌هاي غيراكراني خواهد داشت.

تا پايان جشنواره‌ي فجر نقطه‌نظرات را جمع مي‌كنيم

شمقدري درباره‌ي عدم ساخت فيلم اكران توسط تهيه‌كننده و كارگردان واحد گفت: بخشي از تهيه‌كنندگان با اين كار موافق و بخشي از كارگردانان مخالف بودند و تصميم گرفتيم هم‌زمان به شرطي مجوز تهيه‌كنندگي و كارگرداني به يك نفر بدهيم كه سرمايه‌گذارآخرين فيلمش، اعلام رضايت داشته باشد و همچنين براي فيلم غيراكراني كه خودشان تهيه‌كننده و كارگردان آن هستند، اگر دو پروژه‌ي موفق داشته باشند، يكبار براي اكران مي‌توانند هم‌زمان فيلم بسازند.

معاون سينمايي وزارت ارشاد درباره‌ي رده‌بندي تهيه‌كنندگان و كارگردانان نيز اظهار داشت: تا پايان جشنواره فجر نقطه‌نظرات را جمع مي‌كنيم و شوراي پروانه ساخت، پروانه نمايش، شوراي جامع فناوري، كانون كارگردانان، تشكل تهيه‌كنندگي، مديران توليد و انجمن برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان نظراتشان را در خصوص رتبه‌بندي تهيه‌كنندگان و كارگردانان براي سال بعد مشخص مي‌كنند و شوراي پروانه ساخت طبق آن عمل خواهد كرد.

آماده‌ايم كانون كارگردانان نماينده‌اش را به شوراي پروانه ساخت معرفي كند

شمقدري ادامه داد: آمادگي داريم كانون كارگردانان، نماينده‌اش را براي شوراي پروانه ساخت مشخص كند و تهيه‌كنندگان هم اگر به صنف واحدي رسيدند نماينده‌شان را معرفي كنند، به شرط آن‌كه افرادي كه معرفي مي‌شوند كليت حركت را قبول داشته باشند.

وي درباره‌ي سينماي استاندارد و اين‌كه چه كسي آن را تعيين مي‌كند، گفت: شوراي جامع فناوري آن را مشخص خواهد كرد و از هر صنف دو نفر در اين شورا حضور خواهند داشت و استانداردهاي يك كار مطلوب را ارايه مي‌دهند.

 فيلمي كه به خارج مي‌رود نبايد سياه‌نمايي داشته باشد

به گزارش ايسنا، معاون امور سينمايي در بخش ديگري از اين نشست درباره‌ي حضور فيلم‌هاي سينمايي در خارج از كشور اظهار داشت: فيلمساز ما در داخل مي‌تواند با مردم حرف بزند، اما اگر بخواهد در خارج با بيگانگان‌حرف بزند خارج از منافع ملي است و اين شرايط را تغيير مي‌دهيم.

فيلمي كه به خارج مي‌رود بايد ببينيم عزت و استقلال ملي ما را به خطر نياندازد و سياه‌نمايي نكند و اگر شوراي تخصصي به اين نتيجه رسيد اجازه دارد به آن فيلم مجوز ندهند. اما در داخل كشور فيلم مي‌تواند نمايش داشته باشد و مردم ما محرم و بيگانگان نامحرم هستند اما در گذشته اين روند برعكس بود.

وي همچنين از اضافه شدن توليد فيلم‌هاي ويدئويي و كف حمايتي در دفترچه سياست‌ها و آماده‌سازي آيين‌نامه‌اي براي توليد آثار مشترك خبر داد و گفت: براي فيلمسازي در مناطق هشت‌گانه‌اي هم كه قبلا اشاره كرديم مديريت جديدي را در اين زمينه راه مي‌اندازيم تا به قولي كه توليد سه فيلم در هر منطقه است برسيم. البته سال اول اين محقق نمي‌شود و در آينده راه خواهد افتاد.

شمقدري به حوزه نمايش خانگي اشاره كرد و گفت: امنيت اين شبكه براي ما مهم است و در اين خصوص جايگاه رييس ستاد مبارزه با قاچاق محصولات نمايش خانگي را ارتقا داديم و تمديد مجوز يك موسسه در سال بعد به شرط خريد چند فيلم ايراني و يك كف خريد است كه بايد رعايت شود.

بعد از صحبت‌هاي شمقدري كه حدود 30 دقيقه ادامه داشت، خبرنگاران سوالات خود را مطرح كردند.

/ادامه دارد/

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha