• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 8903-10689
  • خبرنگار : 71199

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي: تجربيات مديران موفق با رويكرد اسلامي در مديريت آموزش و پرروش مدون مي‌شود

معاون وزير و رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به برگزاري همايش يک روزه ملي رويکرد اسلامي در مديريت آموزش و پرورش، نوآوريها و تجربه هاي موفق مدارس 24 خردادماه جاري در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما گفت: تجربيات موفق مديران حوزه و ستادي آموزش و پرورش با رويكرد اسلامي در مديريت مدون مي شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين محي الدين محمديان افزود: در حوزه نوآوري سه همايش ملي در خصوص نوآوري در آموزش علوم، نوآوري در روش تدريس و سيره پيامبر اعظم و برنامه‌هاي درسي کشورهاي اسلامي برگزار شد و چهارمين همايش نيز به صورت ملي با رويکرد اسلامي در آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: بعد از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز تجربه مديريتي مدوني با رويکرد اسلامي نداشتيم كه با برگزاري اين همايش اين تجربيات مدون مي‌شود.

محمديان زمينه‌سازي براي تدوين نظريه اسلامي مديريت در آموزش و پرورش، شناسايي نوآوري و تجربيات موفق مدارس، ارايه چشم اندازي از مديريت مدرسه با رويکرد اسلامي، شناسايي پيش نيازها مديريت اسلامي را از اهداف اين همايش برشمرد.

وي همچنين مستندسازي تجارب مدارس و سبقه مدارس اسلامي، برگزاري دو نشست علمي و پژوهشي با مديران با تجربه و صاحب‌نظران و شناسايي پايان‌نامه‌هاي دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکترا در خصوص مدارس با مديريت اسلامي، ايجاد بانک اطلاعات در اين خصوص و اعلام فراخوان براي ارسال مقاله به همايش ملي رويکرد اسلامي در مديريت آموزش و پرورش را از پيش نيازهاي لازم براي برگزاري اين همايش اعلام کرد.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به اينکه حدود 564 مقاله به اين همايش ارسال شده است، گفت: از اين تعداد 71 مقاله انتخاب و در روز برگزاري همايش به صورت شفاهي، پوستر و يا پاورپونت ارايه مي شود.

محمديان استان‌هاي آذربايجان شرقي، تهران و اصفهان را از استان‌هايي برشمرد که در زمينه ارسال مقاله به اين همايش خوش درخشيدند و گفت: مخاطبان اين همايش را مديران حوزه و ستادي وزارت آموزش و پرورش، صاحب نظران و مديران برتر مدارس و استان‌هاي کشور برشمرد.

محمديان در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره عملياتي شدن نتايج اين همايش، گفت: نظريه‌هاي مرتبط با رويکرد اسلامي در مديريت آموزش و پرروش جمع آوري، زمينه لازم براي تعريف جامع و علمي از آموزشگاه ها فراهم شده و به تدريج اين تعاريف و جمع بنديها در مدارس اجرايي خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آيا رويکرد اسلامي در مديريت آموزش و پرورش در سند ملي آموزش و پرروش ديده شده است، گفت: مولفه هاي مهمي از جمله تربيت معلم و نيروي انساني، برنامه درسي، امکانات و تجيهزات و توسعه و تحقيق مديريت آموزشي در سند ملي آموزش و پرورش ديده شده است.

به گفته محمديان توسعه و تحقيق مديريت آموزشي از ارکان اصلي تحول در آموزش و پرروش است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه نتايج اين همايش چگونه در مدارس اجرايي مي شود و آيا با اجراي اين نتايج با جابه‌جايي و يا تغيير مديران و معاونين پرورشي مدارس مواجه خواهيم بود، گفت: نتايج اين همايش در مدارس اشاعه يافته و جلسات توجيهي براي مديران برگزار مي شود.

محمديان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه برگزاري کلاس‌هاي آموزش ضمن خدمت جز اينکه سبب افزايش امتياز مديران و معلمان مدارس شود، نتيجه ديگري نخواهد داشت، آيا تدابيري دراين‌باره نيز انديشيده شده است، ضمن تاكيد بر ضرورت برطرف شدن اين نقيصه گفت: آموزش‌هاي ضمن خدمت بايد ناظر بر رفع نيازها و برطرف کردن مشکلات باشد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در اين خصوص که آيا با برگزاري همايش ملي رويکرد اسلامي در صدد ايجاد مدارس اسلامي هستيد، ضمن رد اين مساله تصريح كرد: با برگزاري اين همايش به دنبال توليد دانش در اين زمينه هستيم.

محمديان در پاسخ به سوال ديگري در اين‌باره كه آيا با اجرايي شدن نتايج اين همايش، محتواي کتب درسي تغيير مي کند، افزود: چنانچه نوع مديريت و نتايج همايش الزام داشته باشد که در محتواي کتب درسي تغيير و تحولي ايجاد شود، تابع نتايح خواهيم بود.

معاون وزير و رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: روش آموزش تاريخ در کشور مناسب نيست چرا که ذهن دانش آموزان سرشار از اطلاعات مفيد و غيرمفيد مي شود؛ در آموزش تاريخ بايد روشي انتخاب شود تا دانش‌آموزان خود بتوانند تحليل‌گر باشند و تجربيات کسب شده از تاريخ را در آينده مورد استفاده قرار دهند.

وي با اشاره به اينکه آموزش و پرورش به دنبال اتخاذ چنين روشي است، اظهاركرد: در اين روش افراد بد و خوب تاريخ به دانش آموزان شناسانده شده، علت و عوامل شکست‌ها و پيروزي‌ها به دانش آموزان شرح داده مي شود تا خود بتواند تحليل کند.

محمديان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه آيا حذف تاريخ پادشان از کتابهاي درسي در راستاي برگزاري همايش ملي رويکرد اسلامي در مديريت آموزش و پرورش بوده است، ضمن تکذيب اين مساله ، گفت: در مصاحبه‌هاي مکرر با خبرنگاران اعلام کرده‌ايم که تاريخ پادشاهان از کتب درسي حذف نخواهد شد، بلکه پادشان از تاريخ ايران با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي حذف مي شود.

به گفته وي کتب تاريخ رويکرد فرهنگي، تربيتي و همچنين تحليلي خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، وي همچنين درباره ميزان رضايتمندي خود از عملکرد آموزش و پرورش، اين ميزان را نسبي اعلام کرد و افزود: بايد خروجي آموزش و پرورش بيش از اين باشد و جايگاه آن در جمهوري اسلامي ارتقا يابد.

محمديان با اشاره به جايگاه آموزش پرورش در چشم انداز20 ساله گفت: ايران رتبه خوبي در منطقه دارد اما اين جايگاه بايد ارتقا يابد.

وي با اشاره به خواست برخي از والدين و معلمان و تاکيد آنها به حافظه محوري، پرورش خلاقيت و تفکر در بين دانش‌آموزان، گفت: لازمه تحقق اين خواست آن است که آموزش فلسفه و حکمت در آموزش و پرورش را نيز ايجاد کند.

محمديان با اشاره به اينکه در برخي از پايه‌هاي تحصيلي بايد افت مواجه هستيم، افزود: اين افت تحصيلي قابل قبول نيست و بايد مشکلات اصلاح شود .

وي با اشاره به اينکه مولفه‌هاي از جمله برنامه‌ريزي درسي، شيوه تدريس، آموزش معلمان و مديريت در کاهش افت تحصيلي موثر است، اضافه کرد: آموزش و پرورش بايد بتواند در سه مولفه وحدت ملي، اقتدار ملي و حاکميت ملي نقش موثرتري داشته و از سوي ملت ساز، دولت ساز و نظام ساز باشد تا بتواند مشکلات موجب را برطرف کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.