• شنبه / ۹ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۸:۵۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8905-04802
  • خبرنگار : 71368

کلاهبردار نامرئي را شناسايي کنيد

کلاهبردار نامرئي را شناسايي کنيد

كلاهبرداري را كه با ارسال پيامك و انتشار آگهي تبليغاتي در روزنامه‌هاي کثيرالانتشار از مردم با ادعاي اعطاي وام، كلاهبرداري مي كرد، را شناسايي كنيد.

به گزارش سرويس «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران «ايسنا»، چندي پيش با ارجاع پرونده‌اي از دادسراي شميرانات براي تحقيقات بيشتر به اداره چهاردهم پليس آگاهي تهران بزرگ، شناسايي اعضاي يک گروه کلاهبردار دردستور كار كارآگاهان قرار گرفت.

با آغاز تحقيقات و در زمان جمع‌بندي اطلاعات موجود درباره نحوه و شگرد کلاهبرداري‌هاي انجام شده، ديگر پرونده‌هاي مشابه مطروحه در ديگر مراکز قضايي نيز جمع‌بندي و در اختيار اداره چهاردهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

با شناسايي تعدادي از مالباختگان و حضور آنها در اداره چهاردهم، آنها در اظهارات خود درباره انجام کلاهبرداري به شيوه و شگردهاي مختلفي اشاره مي کردند که با جمع‌بندي تمامي اظهارات آنها ، دو شيوه متفاوت کلاهبرداري استفاده شده از سوي متهم يا متهمان احتمالي مورد شناسايي قرار گرفت .

ماموران در بررسي‌ها دريافتند كه كلاهبرداران در شيوه نخست با انتشار آگهي تبليغاتي در روزنامه‌هاي کثيرالانتشار تحت عنوان «شرکت آينده سازان» اقدام به دادن آگهي اعطاي وام با شرايط آسان کرده‌اند.

براساس اين آگهي، متقاضيان دريافت وام مي‌توانند با پرداخت مبلغي بين 600 الي 800 هزار تومان به حساب شرکت «آينده سازان» و با در دست داشتن اصل رسيد پرداختي بانکي به آدرس شرکت واقع در ميدان تجريش – خيابان شريعتي مراجعه و نسبت به دريافت وام، بدون نياز به ضامن، اقدام كنند.

در اين آگهي اعطاي وام، چندين شماره تلفن همراه اعتباري ( 0919 ) نيز براي تماس با شرکت اعلام شده بود که متقاضيان دريافت وام جهت گرفتن اطلاعات بيشتر با آنها تماس مي گرفتند.

ماموران در بررسي‌هاي دريافتند كه مشخصات ارائه شده درباره شرکت آينده سازان وجود خارجي نداشته و آدرس ارائه شده نيز کاملا جعلي است و شخص پاسخگو به تلفن‌ها نيز احدي از کلاهبرداران است.

به گزارش ايسنا، كارآگاهان آگاهي دربررسي‌ها دريافتند كه اين گروه كلاهبردار، با ارسال پيامک براي تلفن همراه مشترکين، سوژه‌هاي خود را شناسايي مي‌كردند. بطوري كه متقاضيان دريافت وام با مشاهده اين پيامک و با تصور اينکه اين پيامک از طريق امور مشترکين ارسال شده و قابل اعتماد است. با شماره‌هاي ارائه شده تماس حاصل کرده و پس از دريافت شماره حساب از پاسخگوي تلفن سريعا نسبت به واريز مبلغ به حساب اقدام، پس از آن و با مراجعه به آدرس واهي شرکت متوجه کلاهبرداري و کذب بودن پيامک ارسالي مي‌شدند .

تلاش کارآگاهان براي شناسايي كلاهبردار يا كلاهبرداران احتمالي اين پرونده ادامه داشت تا اينكه ماموران با شناسايي حساب‌هاي بانکي متعلق به شرکت آينده سازان، ضمن اخذ دستور قضايي درباره مسدود كردن اين حساب‌ها تحقيقات خود را براي شناسايي و دستگيري صاحبان حساب آغاز کردند اما در ادامه تحقيقات مشخص شد که تمامي حساب‌هاي بانکي افتتاح شده که مالباختگان نسبت به واريز پول به آنها اقدام کرده‌اند تماما با اسناد و مدارک شناسايي و هويتي جعلي افتتاح حساب شده‌اند.

در ادامه تحقيقات کارآگاهان مشخص شد که متهمان اين پرونده با استفاده از اسناد و مدارک هويتي مجعول اقدام به افتتاح حساب در شعبات بانکي دولتي و خصوصي در سطح شهر تهران کرده و وجوه واريزي از سوي مالباختگان را نيز بلافاصله پس از واريز توسط متهمان برداشت شده است.

تحقيقات درباره اين پرونده در شرايطي ادامه داشت که با شناسايي تعداد بيشتري از مالباختگان که بدين شيوه و شگرد مورد کلاهبرداري قرار گرفته بودند، مشخص شد که کلاهبرداران اقدام به افتتاح بيش از 50 حساب بانکي با استفاده از مدارک هويتي جعلي کرده‌اند ضمن آنکه در تحقيقات انجام شده از دفتر خدماتي تلفن همراه ارسال کننده پيامک‌ها نيز مشخص شد که اين کلاهبرداران ضمن تماس تلفني با مسئول ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي و اخذ شماره حساب بانکي شرکت ارائه کننده خدمات تلفن همراه متعلق به اين شعبه خدماتي، اقدام به واريز مبلغ مورد درخواست اين دفتر خدماتي کرده و پس از آن، از طريق تلفني و بدون حضور در دفتر خدمات تلفن همراه اقدام به ارائه متن پيامک مورد نظر خود کرده‌اند.

سرهنگ عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ، درباره اين خبر گفت: کارآگاهان در ادامه تحقيقات خود موفق شدند تا تصوير استفاده شده از سوي يکي از متهمان را در زمان ارائه مدارک جعلي جهت افتتاح حساب بدست آوردند که با انجام هماهنگي‌هاي لازم و اخذ دستور قضايي، دستور انتشار بدون پوشش چهره اين متهم از سوي بازپرس شعبه دوم دادسراي ناحيه يک تهران ( شميرانات ) صادر شده است.

محمديان با اعلام اين موضوع که صرف ارسال پيامک و انتشار آگهي بازرگاني در سطح روزنامه‌هاي کثيرالانتشار نمي‌تواند علتي براي اطمينان شهروندان به محتواي آين پيامک ها و آگهي هاي بازرگاني باشد و شهروندان قبل از هرگونه اقدام درباره انجام فعاليت بويژه در زمينه‌هاي اقتصادي و مالي بايد از صحت اين قبيل آگهي‌ها و .... اطمينان کامل پيدا كنند، عنوان داشت: از کليه شهرونداني که نسبت به شناسايي صاحب تصوير متعلق به احدي از متهمان اقدام کرده‌اند درخواست مي‌شود تا هرگونه اطلاعات خود را از طريق شماره تماس 51055614 در اختيار کارآگاهان اداره چهاردهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دهند ضمن آنکه از ديگر مالباختگان احتمالي نيز که بدين شيوه مورد کلاهبرداري قرار گرفته‌اند دعوت مي‌شود تا جهت طرح شکايت خود به اداره چهاردهم پليس آگاهي تهران بزرگ يا شعبه 2 بازپرسي دادسراي شميرانات مراجعه كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha