• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8905-05941
  • خبرنگار : 71133

مدير تهيه‌ي پرونده‌ي باغ‌هاي ايراني در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي ايسنا به برزيل: كارشناسان يونسكو پس از ماه رمضان به باغ‌هاي ايراني مي‌آيند

مدير تهيه‌ي پرونده‌ي باغ‌هاي ايراني در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي ايسنا به برزيل:
كارشناسان يونسكو پس از ماه رمضان به باغ‌هاي ايراني مي‌آيند

مدير تهيه‌ي پرونده‌ي باغ‌هاي ايراني گفت: هماهنگي‌هاي لازم در ديدار با کارشناسان ايکوموس و IUCN (اتحاديه‌ي بين‌المللي حفاظت از طبيعت) براي بازديد از باغ‌هاي ايراني و جنگل‌هاي حرا انجام مي‌شود.

محمدحسن طالبيان در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اجلاس کميته‌ي ميراث جهاني يونسكو در برزيل، با اشاره به اين‌که دو پرونده‌ي باغ ايراني و جنگل‌هاي حرا از ايران براي ثبت جهاني در اجلاس سال آينده‌ي کميته‌ي ميراث جهاني يونسکو مطرح مي‌شوند، بيان کرد: در جلسه‌اي که با کارشناسان ايکوموس (شوراي بين‌المللي بناها و محوطه‌هاي تاريخي) و IUCN (اتحاديه‌ي بين‌المللي حفاظت از طبيعت) خواهيم داشت، هماهنگي لازم انجام خواهد شد تا ارزياب‌ها براي ديدن باغ‌هاي ايراني در حوزه‌ي ميراث فرهنگي (سريالي) و جنگل‌هاي حرا در ميراث طبيعي به ايران بيايند.

مدير تهيه‌ي پرونده‌هاي بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي و بازار تبريز اظهار کرد: باغ‌هاي ايراني شامل نه باغ در شش استان فارس (پاسارگاد و ارم)، اصفهان (چهل‌ستون و فين کاشان)، يزد (دولت‌آباد و مهريز)، کرمان (ماهان)، مازندران (عباس‌آباد بهشهر) و خراسان جنوبي (اکبريه بيرجند) است که ارزياب بايد تمام آن‌ها را ببيند و بررسي‌هاي لازم را از تمام جنبه‌ها انجام دهد.

وي گفت: اين کارشناسان با توجه به گستردگي اثر و سفر به شش استان، بايد روزهاي طولاني‌تري را در ايران باشند. اين سفر در صورت موافقت، پس از ماه مبارک رمضان انجام مي‌شود.

طالبيان هم‌چنين جنگل‌هاي حرا در قشم را نخستين پرونده‌ي طبيعي ايران دانست که براي ثبت در کميته‌ي ميراث جهاني ارائه مي‌شود و افزود: اين دو پرونده در سي‌وپنجمين اجلاس کميته‌ي ميراث جهاني يونسکو که سال 2011 ميلادي در بحرين برگزار مي‌شود، مطرح خواهند شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha