• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8905-12032
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

عضو هيات علمي دانشگاه اروميه: پيکر نيمه جان درياچه اروميه با پسماندهاي صنعتي دست به گريبان است

عضو هيات علمي دانشگاه اروميه:
پيکر نيمه جان درياچه اروميه با پسماندهاي صنعتي دست به گريبان است
عضو هيات علمي دانشگاه اروميه گفت: ورود پسماندهاي صنعتي به درياچه اروميه خطرات جبران ناپذيري را متوجه مردم منطقه کرده است. دکتر پيرخراطي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اينکه تالاب بين‌المللي درياچه اروميه اين روزها به مكاني براي دفع پساب‌هاي خطرناك شيميايي كارخانجات تبديل شده است، افزود: به دليل عبور رود شهرچايي از داخل شهر برخي از فاضلاب‌هاي بيمارستاني و پسماندهاي حاصل از فعاليت‌هاي کارخانه‌ها مواد خطرناکي وارد اين رود و دست آخر وارد درياچه اروميه مي‌شود که آسيب‌هاي جبران ناپذيري از اين امر متوجه مردم منطقه است. وي در ادامه با اشاره به انتشار خبرهاي از ورود پسماندهاي کارخانه کاوه سوداي مراغه به درياچه اروميه اظهار کرد: درصورت صحت اين امر مواد خطرناکي مانند آرسنيک که عامل اصلي وقوع برخي از سرطان‌هاي مهمي مي‌باشد، به داخل درياچه وارد شده که مشکلات زيستي جبران ناپذيري بر پيکر نيمه جان اين درياچه شگفت انگيز وارد مي کند. اين مدرس دانشگاه اروميه در ادامه يكي از مخاطرات ديگر دريا احداث جاده ميان گذري است كه قسمت عمده اين راه از طريق خاكريزي در آب درياچه صورت گرفته است، دانست و افزود: متاسفانه جاده ارتباطي پل ميان گذر درياچه اروميه باعث شده است که تمام گردش‌هاي طبيعي در داخل درياچه اروميه متوقف شود و چون گردش آب در داخل درياچه در جهت عقربه‌هاي ساعت است که باعث مي‌شود اکسيژن و مواد غذايي منتقل شده و در تمام سطح درياچه بگردد و مجدداً به نقطه آغاز برگردد که احداث جاده باعث دستکاري دراين مکانيزم شده است که عملا باعث قطع ارتباط شمال و جنوب درياچه شده است. وي در ادامه اظهارداشت: از عواقب ديگر احداث اين جاده ارتباطي شوري بيشتر يک قسمت و کاهش تنها موجود زيست کننده درياچه اروميه يعني آرتميا در قسمت ديگر آن است. دکتر پيرخراطي افزود: احداث پل ميان گذر شهيدکلانتري و ايجاد مشکلات زيست محيطي در اين درياچه حاصل انديشه‌هاي تک بعدي مسئولين است و در ادامه افزود: مسوولين وقت تنها به جنبه اقتصادي اين پل اکتفا کردند و هيچ اعتنايي به اين درياچه و مشکلات زيست محيطي پس از احداث نداشته‌اند. اين استاد دانشگاه درخصوص تالاب بين المللي درياچه اروميه گفت: متاسفانه با اقدامات صورت گرفته و کاهش آرتميا، تعداد پرندگان مهاجري که از آرتميا تغذيه مي‌کنند نيز کاهش يافته و اگر اين روند ادامه يابد ديگر تنها يک اسم از اين تالاب باقي مي‌ماند. دکتر پيرخراطي در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط دولت بيان داشت: متاسفانه سدهاي معتددي که طي اين سال‌ها ساخته شده است نتيجه جز کاهش حجم ورودي آب نداشته و باعث وخيم‌تر شدن اوضاع اين درياچه شده است. وي درخصوص طرح انتقال آب از رود ارس بيان کرد: به دليل مرزي بودن اين رودخانه و معين بودن ميزان حق آب ايران اين طرح نمي‌تواند تاثير گذاري زيادي بر وضع موجودداشته باشد. وي درخصوص احياي اکوسيستم درياچه اروميه خاطرنشان کرد: بايد با کارگذاشتن لوله در مسير حرکت جرياني آب ارتباط شمال و جنوب درياچه را برقرار ساخت. دکتر پيرخراطي در خاتمه با اشاره به اقداماتي که براي بهبود وضعيت درياچه اروميه لازم است افزود: مي‌توان با استفاده از طرح باروري ابرها، بيشتر کردن حق آب ورودي تعيين شده از سدها به داخل درياچه اروميه، صرفه جويي و جلوگيري از استفاده غيرمجاز از آب سفره هاي زيرزميني که موجب کاهش سطح آب سفرهاي زيرزميني اطراف درياچه اروميه شده است، به وضعيت کنوني خاتمه داد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha